EU začíná vyšetřovat nákup hudební aplikace Shazam Applem. Znevýhodňoval by Spotify

Filip HouskaFilip Houska

F83E747A-17C0-4259-ACBC-01FADB0E61F4

Foto: Shazam

Mobilní aplikace Shazam

0Zobrazit komentáře

Evropská komise formálně zahájila šetření loňské akvizice hudební aplikace Shazam technologickým gigantem Apple, kterým se na žádost několika států včetně Rakouska, Francie, Španělska nebo Islandu od února zabývá. Vzrůstají totiž obavy o to, zdali převzetí oblíbené služby pro rozpoznávání skladeb nedá Applu konkurenční výhodu oproti ostatním firmám, konkrétně Spotify.

Generální ředitelství pro hospodářskou soutěž Evropské komise, konkrétně jeho komisařka Margrethe Vestager, se v následujících měsících bude soustředit zejména na to, zdali by avizované spojení mohlo snížit výběr hudebních služeb pro ostatní uživatele. Apple totiž již třetím rokem nabízí streamovací službu Apple Music, kterou by díky získaným uživatelským datům ze Shazamu mohl razantněji nabízet ostatním uživatelům na úkor konkurenčních služeb jako Spotify.

roadster

Přečtěte si takéTesla potvrdila, že bude od druhé poloviny letošního roku profitabilníTesla potvrdila, že bude od druhé poloviny letošního roku profitabilní

Právě švédské Spotify, jednička na trhu hudebního streamingu s více jak 70 miliony aktivních posluchačů, by teoreticky mohlo utrpět velkou újmu. Dle serveru The Verge generují Apple Music a Spotify skrze Shazam denně přes milion kliků, které uživatele odkazují do rozhraní jejich služeb.

apple music

Jelikož by Apple měl při úspěšné akvizici pohybující se okolo 400 milionů dolarů (cca 8,3 miliardy korun) Shazam v plné moci, mohl by se kdykoliv rozhodnout, že Shazam nastaví k odkazování pouze na Apple Music, čímž by Spotify uštědřil tvrdou ránu do trafficu, který z londýnské rozpoznávací platformy přichází.

Nutnost jednoduché volby pro uživatele

Evropská komise tyto uvedené možné scénáře považuje za porušení antitrustových zákonů Evropského hospodářského prostoru, a proto až do 4. září bude celou situaci detailně šetřit.

„Způsob, jakým lidé poslouchají hudbu, se za poslední roky výrazně změnil. Stále více Evropanů používá hudební streamovací služby a naším zájmem je zajistit, aby fanoušci mohli pokračovat ve vybírání si mezi streamovacími platformami a nemuseli tak čelit úžší nabídce, která by tímto spojením (mezi Applem a Shazamem, pozn. red.) vznikla,“ dodává v oficiálním vyjádřením Vestager.

Margrethe Vestagerová, eurokomisařka pro hospodářskou soutěž Evropské komise

Foto: Shazam; Friends of Europe (Flickr), Apple

Obrat Seznamu překročil 4 miliardy korun, jeho televize hlásí přes půl milionu diváků týdně

Jiří SvobodaJiří Svoboda

Seznam najdu tam co neznám (1)
0Zobrazit komentáře

Tuzemská internetová jednička Seznam.cz zveřejnila své předběžné hospodářské výsledky za minulý rok. Z nich vyplývá, že firma zakladatele Iva Lukačoviče navzdory silné zahraniční konkurenci roste, a to dokonce dvojciferným tempem. Místopředseda představenstva firmy Pavel Zima to oznámil v rozhovoru pro ČTK.

V roce 2014 poprvé obrat Seznamu překročil 3 miliardy korun, v dalších letech šlo o 3,41 a 3,70 miliardy a v minulém roce firma poprvé překonala 4 miliardy korun. Rostl i zisk, který překonal předloňský výsledek 1,1 miliardy korun. Zima uvedl, že více než polovinu tržeb tvořila tzv. programatická reklama.

delmart

Přečtěte si takéČeský prémiový supermarket Delmart začíná prodávat své potraviny přes internetČeský prémiový supermarket Delmart začíná prodávat své potraviny přes internet

Pro Seznam také dobře funguje sekce „Další zajímavé články z českého internetu“, která na hlavní straně shromažďuje odkazy na zpravodajský obsah partnerských webů a dělí se s nimi o výnosy z reklam. Před rokem tento feed zaznamenal 40 milionů kliků měsíčně, v současnosti je to podle Zimy již přes 100 milionů. Jeho funkcionality by se přitom měly letos rozšířit – plánují se uživatelské komentáře nebo zobrazování příspěvků podle jejich hodnocení.

seznam1

Kanceláře Seznamu na pražském Andělu

První čísla z Televize Seznam

V návaznosti na zpravodajský web Seznam Zprávy byla také v lednu spuštěna Televize Seznam, která již nyní vykazuje první zajímavá čísla. Týdně podle měření Asociace televizních organizací zasáhne 650 tisíc lidí, což ji řadí zhruba na úroveň kanálu ČT Art. Jak také řekl ředitel zpravodajství Seznamu Jakub Unger minulý měsíc na Seznam fóru, typickému divákovi televize je 30-50 let, je z krajského města, má rodinu a minimálně středoškolské vzdělání.

studio9

Zuzana Hodková ve zprávařském studiu Seznamu

Zatímco zpravodajský portál Seznam zprávy již pracuje s profitem, Seznam TV by se do něj měla dostat zhruba do roka. Televize prý nadále upravuje svoje vysílání, aby se přizpůsobila divákům – například večerní zprávy posunula až na 19:15 a 2. června bude vysílat finále České Miss. Zima dále dodal, že tento rok bude ve znamení reklamy, respektive zlepšování reklamního systému.

Nebezpečí z Mall Group?

Do černých čísel se nedávno dostala po dlouhých letech provozu také platforma Stream.cz, kterou sám Ivo Lukačovič nazval „obrovskou dírou na peníze“. Seznam Stream odkoupil v roce 2011 a v současné době ho sleduje týdně přes 1,4 milionu diváků.

stream

Stream.cz

Zároveň však Stream v poslední době  ztrácel po personální stránce ve prospěch nového mediálního projektu Mall Group, která je vedena Jakubem Havrlantem a podporovaná investory Petrem Kellnerem, Patrikem Tkáčem a Danielem Křetínským. Ze Streamu do něj nejdříve odešli producenti Lukáš Záhoř a Milan Kuchynka, kteří měli na starost například seriál Kancelář Blaník.

Později se k nim přidali i další tvůrci Streamu Veronika Koko Kokešová, Adam Gebrian, Jarda Konáš, Roman Vaněk a Pavel Zuna, společně s nimi pak i dramaturgové, scénáristé, střihači či vedoucí výroby pořadů Streamu.