Evropsky jedinečný koncept. V českém Pikitu sdílí jednu prodejnu několik e-shopů, míří i za hranice
Za projektem stojí zakladatel největší školy vaření Chefparade Marcel Vargaeštók s Vladimírem Komárem, majitelem značky Dermacol.
Marcel Vargaeštók, zakladatel Chefparade i projektu Pikito
Jedna prodejna, kde ale své zboží prodává rovnou několik různých, vzájemně nekonkurenčních e-shopů. Hlavní výhoda? Nízké náklady. Za měsíční výdaje na dva prodavače prodejce získá kompletní servis prodejny a výdejního místa, které je možné otevřít již za dva týdny. Nově vzniklá služba Pikito, za kterou stojí známí podnikatelé Marcel Vargaeštók a Vladimír Komár, si klade ambiciózní cíle a obchodníkům chce výrazně zjednodušit také možnosti expanze fyzického působení do zahraničí.
Pikito spustilo svůj provoz v polovině srpna 2022, první prodejna se nachází v Retail parku v pražských Štěrboholech a její základní kapacita postačí pro dvanáct až čtrnáct e-shopů. V současné době tam již fyzicky působí nebo jsou potvrzené značky Kulina, Dermacol, El Nino, Calibra, Alkohol.cz, Trenýrkárna.cz, Růžový slon, MadeInJapan, ProAlergiky a Puravia. Kapacita prostor by měla být naplněna do konce letoška.
„Již jsme podepsali smlouvy a do konce roku plánujeme otevřít prodejny v retail parcích v Bratislavě a Bukurešti. Dále plánujeme expandovat do Maďarska, Polska a Německa. V podstatě následujeme nejčastější cestu expanze českých e-shopů. Po naplnění kapacit Štěrbohol plánujeme otevřít další prodejny Pikito v Praze či jiných českých městech, což již řešíme. Předběžný plán je v prvním čtvrtletí 2023,“ komentuje pro CzechCrunch Marcel Vargaeštók. Dlouhodobým plánem Pikita je působení po celé Evropě a poskytování služby nejen českým, ale i zahraničním hráčům.
Z interních dat Pikito vyplývá, že až u 40 procent veškerých objednávek z oblasti, v níž se nachází vlastní prodejna, si nakupující volí výdej zboží právě do ní. Zákazníci si přitom mohou v Pikito zboží nejen vyzvednout, ale také ho vrátit. Prostor plní též funkci showroomu nejprodávanějších položek, kde si je mohou zájemci „osahat“ naživo, což se navíc spojuje s efektem impulsivních nákupů, kdy si často s vyzvednutou objednávkou odnesou i zboží z jiného e-shopu.
Marcel Vargaeštók je známý podnikatel. Kariéru začínal ve společnosti Procter & Gamble, poté od nuly vybudoval největší školu vaření v Česku Chefparade. Nadchl se pro značku japonského nádobí Made in Japan a převzal její evropskou distribuci. V samém počátku věřil a investoval do konceptu Footshopu. Nápad založit Pikito přitom vzešel z vlastních potřeb a problémů, které Vargaeštók řešil ve své skupině zmiňovaných e-shopů.
„Čím dál častěji jsme pozorovali dva protichůdné trendy. Na jedné straně naši zákazníci i dodavatelé požadovali po e-shopu nějakou formu kamenné prodejny. Z dat totiž vyplývá, že až dvě pětiny objednávek z oblasti, ve které se nachází vlastní prodejna, si zákazníci přijdou vyzvednout právě tam – potvrzeno Bonami a dalšími e-shopy. Dodavatelé značkového zboží tak nechtěli spolupracovat s e-shopy, které kamennou pobočku nemají,“ přibližuje.
„Na straně druhé je ale pro malý nebo střední e-shop z hlediska profitability nereálné kamennou prodejnu si otevřít. Jako řešení se tedy nabízelo sdílení prodejny několika e-shopů a podíl na nákladech. Tím získá každý z e-shopů kvalitní a moderní výdejnu, respektive prodejnu či showroom, a zároveň na tom finančně nevykrvácí,“ pokračuje Vargaeštók.