Vibrátor se stal běžnou výbavou domácností. Růžový slon i díky tomu za čtyři roky vyrostl čtyřikrát

Sex býval tabuizován a pomůcky považovány za něco perverzního. Růžový slon to mění už 20 let a Adam Durčák na tom staví úspěšný byznys.

adam-durcak-boxed

Foto: Růžový slon

Adam Durčák, zakladatel a ředitel Růžového slona

V roce 2018 prodal zboží za 40 milionů korun. Za další dva roky se dostal na dvojnásobek a loni obrat zdvojnásobil opět, tentokrát na 167 milionů korun. Výhledově do roku 2026 pak chce vyrůst na jednu miliardu. Sexshop Růžový slon, který je známý hlavně díky svému e-shopu a pravidelně sbírá ocenění zákazníků, letos oslavuje dvacet let na trhu. Byznys zakladatele Adama Durčáka hezky roste, každých den sedm dnů v týdnu přitom zákazníkům pošle 300 až 500 objednávek s průměrně třemi až čtyřmi položkami. A rozhodně se nechystá polevovat.

Při kulatých narozeninách zakladatel našel příležitost ohlédnout se za dosavadním vývojem. „Růžový slon již není žádný nezkušený náctiletý, má za sebou první důležité životní zkušenosti a experimentování. S přibývajícím věkem navíc prohlubuje své znalosti ve vlastní identitě a poznávání, má tendence k navazování dlouhodobých vztahů. Stejně tak i my se snažíme o budování dlouhodobého vztahu s našimi zákazníky,“ komentuje Durčák, který je jediným vlastníkem firmy, v rozhovoru pro CzechCrunch.

Historie Růžového slona se přitom začala psát už před více než dvaceti lety. Dnes dvaačtyřicetiletý Durčák původně v Havířově provozoval internetovou kavárnu, kde také prodával hry a software. Nejúspěšnější byly erotické hry, které se mimo jiné prodávaly na erotických veletrzích. Právě tam se seznámil s několika dodavateli a od erotických her to už byl jen malý krůček k založení samostatné prodejny.

V roce 2002 tak v Havířově Durčák otevřel první kamennou prodejnu erotických pomůcek pod (ne zrovna sexy) názvem Sexshop Havířov, o rok později ji rozšířil o půjčovnu VHS kazet a video kabinky. V roce 2008 spustil e-shop Růžový slon a stejně přejmenoval i kamenný obchod. S postupným růstem došlo na zvětšování a modernizaci prodejny i skladových prostor pro e-shop a rozšířil i zahraniční stopu – v roce 2019 expandoval na Slovensko a letos také do Maďarska.

Od starých sexshopů pro muže k luxusním butikům

Internet přitom změnil i segment erotického zboží na nepoznání. Před dvaceti lety existovaly pouze kamenné prodejny, jejichž součástí byly půjčovny VHS kazet a videokabinky, přičemž podle Durčáka tento koncept „starých sexshopů“ byl zaměřen výhradně na muže. S postupným vývojem kamenné sexshopy doplnily i e-shopy a výrazně se rozšířil také sortiment zboží pro ženy nebo pro páry.

„V online prostředí nakupuje každý. Během posledních dvaceti let došlo k transformaci starých sexshopů zaměřených na muže na moderní butiky pro páry a ženy, které jsou podobné luxusním módním obchodům. Jedná se o hezké, moderní prodejny, které nejsou přeplněné zbožím,“ ohlíží se Durčák.

adam-durcak-2

Foto: Růžový slon

Adam Durčák, zakladatel a ředitel Růžového slona

Ruku v ruce s tímto vývojem se měnila i cílová skupina nakupujících. Zatímco dříve více nakupovali muži středního věku, dnes se o erotické hračky, tipy nebo rady ohledně sexu obecně zajímají všechny věkové skupiny – jak mladší, tak starší. Průměrný věk zákazníků se dokonce mírně zvýšil, protože na internetu i v tomto segmentu začali více nakupovat lidé ze skupiny 45 až 60 let.

Společenské trendy podle Durčáka vedly k tomu, že zákazníci dnes berou sex jako běžnou součást života a nebojí se do něj více investovat. Průměrná hodnota nákupů se zvyšuje, lidé si nyní dopřávají kvalitnější a dražší pomůcky než předtím. Pomůcky zároveň uživatelé obměňují častěji než kdysi, podobně jako i mobilní telefony. A na vlně zájmu roste také Růžový slon.

„Důležitým faktorem, který ovlivňuje náš byznys, je pohled široké veřejnosti na užívání sexuálních pomůcek, ten se právě za posledních deset let změnil. Dříve byla oblast sexu tabuizována, lidé se styděli, sexuální pomůcky byly brány spíše jako něco perverzního. Růžový slon se od začátku snažil tento postoj změnit svým přístupem a celkově osvětou. Dnes už zákazníci berou sex jako běžnou součást života a nebojí se do něj více investovat, z čehož profituje samozřejmě i konkurence,“ přibližuje Durčák.

Celkovou velikost trhu zakladatel Růžového slona odhaduje na jednu miliardu korun, a to včetně všeho souvisejícího zboží, jako jsou kondomy, lubrikační gely nebo erotické zboží, jež se běžně prodává i mimo sexshopy v supermarketech, drogeriích a dalších obchodech. Pokud je přepočet správný, znamená to, že Růžový slon kontroluje asi šestinu tuzemského trhu.

Vibrátor se stává běžnou součástí vybavení domácností.

Jinak celkem introvertní Durčák se nejvíc rozmluví, když se ptáme na dění a trendy v samotném sortimentu. „Trh s erotickými hračkami, takzvaný sextech, se mění, rozvíjí, rychle roste a posouvá několika směry. Například vibrátor se stává běžnou součástí vybavení domácností,“ popisuje.

Svoji roli na tom měla například také mánie kolem knih a filmů Padesát odstínů šedi, stále více se ale do odvětví investuje a vzniká mnoho různých hraček, které sbírají prostředky pomocí crowdfundingu – což je i příklad české značky Whoop.de.doo zakladatelky Anny Marešové.

Z technologického pohledu jsou trendy produkty ty, které využívají simulaci proudem vody či podtlakem, ty nabízející propojení s aplikacemi a ovládání mobilem či virtuální realita. Před několika lety se trhem přehnala „vlnka“ zájmu o dámské hračky stimulující bezkontaktně pomocí tlakových vln, takzvané womanizery. Vývojem ale prošly i vibrátory, které umí dělat „něco navíc“ – hýbou se, přirážejí či napodobují orální sex.

adam-durcak-3

Foto: Růžový slon

Adam Durčák, zakladatel a ředitel Růžového slona

Na popularitě ale nabírají i párové erotické pomůcky a pomůcky pro muže. Podle Durčáka jsou například velmi oblíbené masturbátory s odlitky pornohereček, umělé vaginy či třeba pomocníci na erekci jako pumpy a kroužky. Vzrůstá také obecná oblíbenost BDSM kategorie a erotická kosmetika.

„Erotické pomůcky se zdokonalují směrem k realistickým prožitkům při sexu s partnerem. Takže inovace spočívá jednak v materiálech, různých aplikacích, tvarech, moderních barvách, ale hlavně funkcích, které dnešní hračky mají,“ zmiňuje Durčák s tím, že jednoduše stále více lidí je zvědavých a chce posunout svůj intimní život na vyšší úroveň.

„Témata jako párová harmonie a sexual wellness jsou a budou více spojovány i se zdravím. Sílí trend zdravé sexuality, který spočívá v propojování funkčnosti předmětů se zdravím. Například venušiny kuličky nejsou jen na potěšení, ale i k prevenci inkontinence, skleněné vibrátory se dají nahřát a tím snižují menstruační bolesti,“ uvádí příklady.

Růst navzdory krizi v e-commerce

Velkou část růstu Růžový slon přitom zaznamenal během pandemie. Na to měl vliv nejen covid, kdy lidé nakupovali více online a sexuální hračky byly častým pomocníkem pro jinak omezené možnosti volnočasových aktivit, ale i další projekty a aktivity firmy. Dolaďovala nově spuštěný e-shop z roku 2019, provedla větší rebranding, rozšiřovala sortiment a představila nové kampaně.

Růst přitom Růžový slon nepřestává ani letos. Zatímco podle dat Heureky e-commerce trh ve druhém kvartále letošního roku meziročně klesl o devět procent, e-shop se tomuto obecnému trendu vyhýbá a ve stejném období vyrostl o pětinu.

„Lidé si u nás kupují erotické hračky čím dál více i v této nelehké době a za to jsme rádi. Máme vyšší nákupy od stálých zákazníků i příliv nových nakupujících. Asi přinášíme lidem hodnotu a ti dávají přednost Růžovému slonovi jako osvědčenému brandu. Žádná zvláštní magie za tím nebude,“ popisuje skromně Durčák. V blízké době pak e-shop plánuje otevření další prodejny i novinky jako věrnostní program či model click and collect.

Růžový slon nyní nabízí asi dva tisíce produktů na e-shopu plus další stovky navíc ve své prodejně. „Máme záměrně pečlivě vybraný sortiment. Hodně kategorií, ale v každé jen ty produkty, které nám dávají smysl a sami používáme. Takže celkově máme produktů výrazně méně než konkurence. Můžeme tak k nim natočit videa, nafotit desítky fotek, napsat recenze, pečlivě je představit a srovnat mezi sebou, což je hodně pracné na tvorbu obsahu a hlavně jeho aktualizaci,“ říká Durčák.

adam-durcak-1

Foto: Růžový slon

Adam Durčák, zakladatel a ředitel Růžového slona

E-shop přitom prodává jen položky, které má ve vlastním skladu, a proto je schopen všechno zboží doručit zákazníkům do druhého dne, pokud objednávku dokončí do devíti hodin večer. „Na rychlosti doručení si zakládáme, expedujeme i v neděli s doručením v pondělí,“ popisuje Durčák.

Takový přístup oceňují i samotní zákazníci. V anketě Shop Roku, kterou organizuje Heureka, se Růžový slon stal již počtvrté vítězem kategorie Cena popularity: Erotické zboží. Kromě toho pak získal například prvenství v soutěži Mastercard Obchodník roku 2021 v kategorii Inovace roku – Lidskost v obchodě.

„Zákaznická zkušenost je pro nás důležitá. Před nákupem, při nákupu i po nákupu,“ říká Durčák důvody, proč Růžový slon tolik investuje do videí, recenzí, testů a popisů či také do zážitkových karet k nákupu a návodů k pomůckám.

„Zákazníka chceme provázet světem sexu a ulehčovat mu, i když často není tato cesta snadná. Fyzické, vztahové i psychické problémy chtějí často hlubší znalosti než povrchní radu v článku. Erotickým hračkám i potřebám zákazníků potřebujeme dobře rozumět, abychom mohli poradit se sexuálním životem a doporučit správné hračky. Pomůckami žijeme, používáme je sami i zapojujeme tým testerů. Dáváme tomu hodně energie a odlišuje nás to od konkurence,“ uzavírá Durčák.

Peter Brejčák

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.

Redaktor CzechCrunche, Slovák píšící česky. Buzzwords: startupy, technologie, byznys, e-commerce.