Excentrický lyžař s láskou pro auta a velkou smůlou. Jon Olsson si postavil další designovou Audi a znovu ji ukradli

jonolsson

Foto: Jon Olsson

Lyžař Jon Olsson je skvělý lyžař, podnikatel i velký showman

0Zobrazit komentáře

Když se řekne Jon Olsson, dost možná se vám vybaví hned několik různých rolí, které tento 37letý Švéd zastupuje. Ale je jen několik málo slov, které veškeré jeho aktivity spojují – vytrvalost, výstřednost a odhodlání. Olsson si totiž své jméno vybudoval už v útlém věku, kdy začal se závodním sjezdem, který ve svých 16 letech vyměnil za freestylové lyžování, aby se o několik let později k oběma discipláním vrátil a exceloval v nich na mnoha závodech.

Lyžování ale rozhodně není jediná věc, která ho dobíjí – mezi ty patří také záliba v jízdě na surfařském prkně s tryskovým pohonem, extrémní sjezdy se skokem z helikoptéry a především neustále se rozšiřující kolekce speciálních aut, na které nedá dopustit. I když si to možná na první pohled nespojíte, velmi pravděpodobně jste už jedno z jeho aut někde viděli. Vyznačují se nejen extrémním výkonem, ale také designem a speciální zimní úpravou.

Olsson je zároveň aktivním youtuberem a zaznamenává tak pravidelně veškeré aspekty svého života, stejně jako na sebe dokázal nabalit množství sponzorů, včetně Red Bullu, a vytvořil vlastní značku oblečení. Pokud jde ale o auta, v jeho sbírce najdete vše od excentricky upraveného Mercedesu G 550 4×4 přes Rolls-Royce Wraith, 800koňové Lamborghini Huracan až po notně upravenou Audi RS6 s ikonickým přepravním boxem na střeše.

rs6-olsson

Jon Olsson s jeho první upravenou Audi RS6 s výkonem téměř 1 000 koní

Právě zmíněná RS6 hraje v jeho životě klíčovou roli, podobně jako Ford Mustang z roku 1967 z filmu 60 sekund, přezdívaný „Eleanor“. Tu první, zásadním způsobem upravenou, si postavil už v roce 2015, aby ji následně zmedializoval, vozil lidi Uberem a poté prodal novému majiteli Douwemu Leitnerovi. Vášnivý sběratel se z ní bohužel moc dlouho neradoval.

Spolu s několika kolegy Leitner zastavil během večerních hodin na čerpací stanici, kde se k nim po chvíli přiblížila dodávka, z ní vykráčela dvojice maskovaných mužů, několikrát vystřelila do vzduchu a pod výhružkou střelby na ně donutili celou posádku auta vystoupit, aby mohli auto ukrást.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dodávku, se kterou přijeli, následně zapálili a v unikátní Audi RS6 odjeli z místa. Leitner si ovšem nechal ovládací modul od auta, které mělo systém bezklíčového otevírání a startu, u sebe a zloději si rychle uvědomili, že daleko nedojedou. Jakmile vypnou motor, už auto znovu nenastartují.

Policie po něm tak začala pátrat a jen o několik hodin později ho opravdu našla – bohužel kompletně vyhořelé. Zloději se jednoduše rozhodli, že dál se nemá smysl o nic pokoušet a auto zapálili. Sám Olsson nikdy neskrýval svou vášeň pro všechny automobily značky Audi, ale na RS6 bylo přeci jen pro tehdy 32letého freestyle lyžaře něco speciálního.

Několik dalších let se Olsson své vášni pro RS6 vyhýbal a pořídil si několik jiných značek aut. Předloni se po dlouhé době opět ukázal s novým konceptem, který už ale tolik vášní nevyvolal. Až před dvěmi týdny ukázal Olsson spolu se svým týmem další Audi RS6, která se měla přiblížit prvnímu ikonickému kusu, jenž byl před lety ukraden.

olsson-rs6

Foto: Jon Olsson / Stertman Motorsport AB

Nová Audi RS6 lyžaře Jona Olssona

To se podařilo a auto opět sklidilo vášně, jenže pět dní zpět se stalo něco, co by asi po předchozích peripetiích čekal málokdo. Novou RS6 se jménem „Leon“ ukradli znovu přímo z rukou Jona Olssona ještě v době, kdy se finalizovaly poslední úpravy výkonu vozu ve švédské firmě Stertman Motorsport.

V celé události nechyběla helikoptéra, policejní zábrany ani honička pachatelů v lese. „Jen díky tomu, že byl tým ze Stertman Motorsport uprostřed noci na místě, se podařilo zloděje dostihnout. Čtyři pachatele policie chytla po honičce s helikoptérou, zábranám na silnici a jednotce K9, která pronásledovala všechny podezřelé uprostřed lesa,“ oznámil Olsson před několika dny na svém instagramovém účtu.

copterfilm

Přečtěte si takéTvoří letecké záběry pro Netflix, Apple i Amazon. Český Copterfilm má s drony svůj zářez i na letošním Super BowluTvoří letecké záběry pro Netflix, Apple i Amazon. Český Copterfilm má s drony svůj zářez i na letošním Super Bowlu

Samotnému autu se prý nic nestalo, chyběly pouze klíčky. Chybělo ale jen málo a mohlo být po dalším autě, které si Olsson vysnil. Nyní tak budou probíhat další úpravy, které udělají z aktuálních 750 koní další tisícikoňové mostrum, jež se bude prohánět po švédských silnicích. Někdy se opravdu přílišná publicita kolem drahých „hraček“ nevyplácí.

Několik dalších pohledů na Olssonovu novou Audi RS6:

audirs6-olsson2

Foto: Jon Olsson / Stertman Motorsport AB

audirs6-olsson3

Foto: Jon Olsson / Stertman Motorsport AB

audirs6-olsson4

Foto: Jon Olsson / Stertman Motorsport AB

audirs6-olsson5

Foto: Jon Olsson / Stertman Motorsport AB

audirs6-olsson6

Tohle auto je moje. Porsche vám na kapotu ikonické 911 natiskne za 190 tisíc korun vlastní otisk prstu

porsche-otisk4

Foto: Porsche

Porsche 911 s otiskem

0Zobrazit komentáře

Pokud si kupujete vůz, jehož cena začíná na částce téměř 3 miliony korun, je tak nějak logické, že v něm budete nejspíše nepřehlédnutelní a všichni ve vašem okolí budou vědět, že onen vůz patří právě vám. Najdou se ale i tací, kteří si potřebují být touto skutečností naprosto jistí, a proto své vozy co nejvíce personalizují.

Zcela jedinečnou možnost, jak toho docílit, nabízí Porsche, které umožní majitelům ikonické 911 umístit na její karoserii vlastní otisk prstu.

K rozhodnutí koupit si automobil za částku, za kterou jsou někteří schopni postavit dům, může vést celá řada důvodů. Může se jednat o investici, splnění celoživotního snu, kdy se vůz z plakátu v dětském pokoji ocitne po letech v garáži, nebo je dotyčný zkrátka movitý a jeho vozový park tuto skutečnost zkrátka reflektuje.

Vzhled drahých, především sportovních vozů, si navíc jejich majitelé často personalizují, aby navýšili atraktivitu vozu. Individuální úpravy navíc dodávají automobilu jedinečnost, díky které se z vozu stává unikát, jakému není na světě rovno, což mnohdy majitele svým způsobem uspokojuje.

porsche-otisk5

Foto: Porsche

Kapiláry jasně prozrazují, komu vůz patří

Personalizace vozů se ale rozhodně netýká jen těch nejbohatších. I na českých silnicích lze narazit na letité vozy, které jejich majitelé změnili k obrazu svému, často dost nevybíravým způsobem.

Zadní spoiler, masivní koncovka výfuku, samolepky imitující díry po kulkách v karoserii, to je jen krátký výčet komponentů, které jsou pro některé tunery povinným „starter packem“. K tomu ještě připočítejme tzv. chip tunning a máme záruku toho, že dotyčného poznáme ještě před tím, než se svým vozem vůbec vyjede zpoza zatáčky.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Personalizace vozu lze ale provádět i decentním, a hlavně profesionálním způsobem. O to se starají specializované společnosti a v některých případech i samotné automobilky. Specialistou v oboru je Porsche, jehož konfigurátor vozů nabízí tak široké možnosti individualizace detailů vybraného modelu, že se vybírání těch správných kombinací může protáhnout na dlouhé hodiny.

porsche-otisk3

Foto: Porsche

Otisk na kapotě se stává jedinečným podpisem každého majitele 911

A přesto to některým zákazníkům nestačí a chtějí do svého vozu vložit více ze svého já než jen oblíbenou kombinaci barev. A přesně to jim nyní umožní Porsche, tedy těm zákazníkům, kteří se rozhodnou pro nákup legendárního modelu Porsche 911.

Tiskárna otisků

Díky nové technologii vyvinuté v laboratořích Porsche je možné na karoserii vozu nanášet vysoce detailní, a tedy i opticky kvalitní designy. Jako první chce Porsche umožnit zákazníkům tisknout touto technologií na přední kapotu grafiku jejich papilárních linií, které tvoří charakteristický vzhled otisku prstu.

Změť různě se svíjejících čar tak nebude zdobit jen dotykovou obrazovku a lakované plochy interiéru, ale ve velkém bude k vidění i na vnější části vozu.

porsche-otisk6

Foto: Porsche

Nanášení grafiky pomocí tisku

Proces tvorby unikátního podpisu majitele vozu probíhá v německém Zuffenhausenu, kde se 911 vyrábějí. Porsche by časem chtělo zájemcům umožnit touto metodou nanášet na své vozy i další grafiky, nejdříve však chce novou službu omezit pouze na otisky prstů, které, jak je známo, má každý jednotlivec zcela jedinečné.

ondrejbartos

Přečtěte si takéSázka na umělou inteligenci ve zdravotnictví se Credu vyplácí. Britská Cera s českými kořeny získala 1,6 miliardySázka na umělou inteligenci ve zdravotnictví se Credu vyplácí. Britská Cera s českými kořeny získala 1,6 miliardy

„Individualita je pro zákazníky Porsche velmi důležitá. A žádný design nemůže být osobnější než váš vlastní otisk prstu,“ uvedl  Alexander Fabig, viceprezident oddělení Individualization and Classic, které má za úkol plnit přání nejnáročnějších zákazníků.

Daktyloskopie na způsob Porsche

V momentě, kdy se zákazník rozhodne, že otisk prstu bude jeho nové 911 slušet jako nic jiného, kapota nově vyrobené 911 se demontuje a je předána oddělení, které má na starosti nanesení potřebného vzoru. Ještě předtím je samozřejmě nutné sejmout zákazníkovi otisk prstu s tím, že tyto citlivé osobní informace Porsche pečlivě střeží před zneužitím.

porsche-otisk1

Foto: Porsche

Tým stojící za vývojem této technologie

Grafika se na karoserii nanáší přímo pomocí tisku, který je v mnohém podobný jako u inkoustové tiskárny, kdy je barva nanášena pomocí tiskové hlavy rovnou na nerovný povrch a dále se již nelakuje. Ve finále se jen nanese ochranný vosk, který se rozleští do vysokého lesku a je hotovo. Celkem se při nanášení grafiky spojují dohromady činnosti robotické technologie, aplikační technologie a technologie lakování.

Kapotu s novým designem poté již jen stačí namontovat zpět a vůz je připraven k dodání. Těšit se na něj může šťastný majitel, jehož konto sice utrpělo na své hodnotě, na druhou stranu ale dotyčný získává zcela jedinečný automobil, který bez jeho svolení nemůže mít nikdo jiný na světě.

Cena nové 911 ve verzi Carrera začíná u českých dealerů na částce od 2 825 000 korun včetně DPH. K tomu je navíc nutné připočíst částku za speciální otiskovou úpravu. Tu Porsche nabízí za 7 500 eur (zhruba 190 tisíc korun) včetně DPH. Vybrat si ji pro svůj vůz bude možné od března tohoto roku.