Expanzi zpomalila pandemie, tak v DOT Glasses inovovali své brýle. A hned s nimi získali ocenění Red Dot Award
Poruchy zraku si nevybírají, a proto jimi trpí lidé zámožní i ti, kteří žijí v chudých oblastech. Zatímco první skupina si může bez problému dojít ke svému očnímu lékaři, najít oftalmologa a dostatek peněz na léčbu v Afghánistánu, Nigérii či Bangladéši může být složité. Český startup DOT Glasses ale nabízí řešení, za které nyní obdržel jednu z nejprestižnějších designových cen.
Jeho cenově dostupné dioptrické brýle získaly významné ocenění Red Dot Award, které je udělováno produktům hodnotným jak po designové, tak i účelové stránce. Této pocty se ostatně letos dostalo i dvěma dalším českým projektům, Koma Modular s prefabrikovanými moduly a AnyoneGo s vozíky pro hendikepovaná zvířata.
Přísným požadavkům ze strany organizace Red Dot nyní vyhověly i DOT Glasses, ovšem nebýt úprav jejich první verze, možná by se tak nestalo. Další inovaci brýlí pro osoby z chudých oblastí umožnila mimo jiné loňská investice ve výši jednoho milionu eur od českých Tilia Impact Ventures, Nation 1 a belgického fondu Belgium Impact VC Fund.
Díky investici se podařilo vylepšit vzhled brýlí i zjednodušit jejich výrobu a sestavování. „Vychytali jsme drobné nedostatky první verze. Rámeček nově mnohem lépe sedí na nose a je ještě více nastavitelný, aby vyhovoval co největšímu počtu lidí. Navíc je více kompatibilní s různými typy dioptrických skel,“ říká provozní ředitel DOT Glasses Václav Těhle.
Zajímavostí je, že se na přípravě nové vizuální podoby podílel i designér Jakub Stedina, který v minulosti spolupracoval s tuzemským startupem VRgineers, jenž staví byznys na výrobě špičkových brýlí pro virtuální realitu a dokázal s nimi zaujmout i americké letectvo. A taktéž získaly Red Dot Award, a to v loňském ročníku.
Inovace namísto expanze
Je trochu paradoxní, že pro DOT Glasses původně nebylo vylepšování brýlí prioritou. Získaná investice měla sloužit hlavně k expanzi i do těch nejzapadlejších vesnic rozvojových zemí, ovšem pandemická situace plány společnosti založené Philipem Staehelinem zpomalila.
„Měli jsme domluvenou spolupráci s řadou zdravotnických organizací, které poskytují základní péči v rozvojových zemích. Ty však kvůli pandemii pozastavily veškeré aktivity, které se netýkaly sanitace nebo prevence nákazy covidem. Místo plánované expanze do dalších zemí jsme se proto zaměřili hlavně na výzkum a vychytali i několik málo nedostatků první verze brýlí,“ dodává Těhle.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsProdukt od DOT Glasses, které se aktuálně dodávají do Afghánistánu, Indie a některých oblastí východní Afriky, se vyznačuje řadou nastavitelných prvků u obrouček a velmi nízkou cenou, jež včetně marže vychází na zhruba dva dolary (42 korun). Díky této ceně jsou atraktivní i pro neziskové organizace, které je mohou dodávat velkému množství pacientů.
Mimo samotných brýlí startup přichází také s vlastními dostupnými nástroji k testování poruch zraku. Ty jsou navrženy tak, aby dotyčnému dokázal vybrat nejvhodnější čočky i úplný laik. Brýle je navíc možné vybranými čočkami osadit okamžitě, což je spolu se zjednodušením distribučních cest jedním z hlavních důvodů jejich nízké ceny.
„Zrakovými problémy trpí v nejchudších zemích světa více než miliarda lidí. Nastavitelným designem brýlí i jejich extrémně levnou a efektivní výrobou DOT Glasses pomáhají těm nejpotřebnějším. Současně jim zlepšují i celkovou úroveň života, protože díky lepšímu zraku získají lepší přístup ke vzdělání, širší možnosti na trhu práce i vyšší příjem,“ říká Silke Horáková, spoluzakladatelka fondu Tilia Impact Ventures.
Na svou expanzi však v DOT Glasses rozhodně nezapomněli, a co se mělo stát v minulém roce, chce uskutečnit letos. V plánu je dodat na čtvrt milionu kusů brýlí, přičemž 30 tisíc exemplářů již bylo během jarních měsíců odesláno do Afriky. Mimo zemí, jako je Afghánistán, Indie či Bangladéš, nyní DOT Glasses navazují spolupráci i s Nigérií, Peru a USA.
Zároveň připravují online tréninky pro místní distributory a navazují strategická partnerství s mikropodnikateli a lékárnami. Umožňují tak malým podnikatelům rozjet vlastní byznys právě skrze prodej brýlí a tím podpořit lokální ekonomiku.