Facebook koupil za stovky milionů dolarů startup, který vytváří náramek na ovládání elektroniky pouhou myšlenkou

Jiří SvobodaJiří Svoboda

myo-armband

Foto: Thalmic Labs

Náramek Myo pro ovládání elektronických zařízení

0Zobrazit komentáře

Mark Zuckerberg a Elon Musk sice podnikají ve zcela odlišných odvětvích, ale jejich technologické zájmy se začínají sbližovat v oblasti ovládání elektroniky pomocí myšlenek. Zatímco Elon Musk už nějakou dobu operuje se svým startupem Neuralink, Facebook nyní koupil společnost CTRL-Labs, která je schopná pomocí svého náramku přenášet mozkové podněty do elektronické podoby.

Facebook nezveřejnil, kolik za startup zaplatil, ale televize CNBC hovoří o obchodu v hodnotě 500 milionů až 1 miliardy dolarů, což je zhruba 12 až 24 miliard korun. Podle všeho se tak jedná o největší nákup Facebooku za posledních pět let. Naposledy tolik peněz vysázel na stůl, když kupoval v roce 2014 Oculus VR a jeho technologie pro virtuální realitu.

CTRL-Labs funguje čtyři roky a za tu dobu dokázal startup na svůj vývoj nabrat už 67 milionů dolarů, přičemž mezi investory byly i firmy jako Amazon nebo Google (prostřednictvím své investiční odnože GV). Během čtyř let americký startup vytvořil prototypy náramků, které dovolují pomocí myšlenek a jemných svalových pohybů ovládat nejrůznější elektroniku.

https://www.youtube.com/watch?v=V7B3Z28LHB8

V konečném výsledku by takové zařízení mohlo naprosto nahradit počítačové myši, klávesnice a dokonce i dotykové obrazovky. Například když s náramkem dá uživatel ruku v pěst, virtuální ruka na obrazovce udělá to samé. Tato funkce není nová, ale podstatné je, že náramky od CTRL-Labs umožní dělat i gesta, která si člověk jen představuje. Když bude chtít člověk opět ruku natáhnout, stačí si to představit, a zatímco skutečná ruka zůstane sepjatá, ta na obrazovce se natáhne.

„Funguje to takto: Ve své míše máte neurony, které vysílají elektrické signály do svalu rukou a říkají jim, aby se pohybovali konkrétními způsoby, jako je kliknutí myší nebo stisknutí tlačítka,“ popsal fungování technologie šéf Facebooku pro AR a VR Andrew Bosworth. „Náramek tyto signály dekóduje a převede je na digitální signál, kterému vaše zařízení dokáže porozumět, což vám dává kontrolu nad digitálním životem.“

facebook-dating

Přečtěte si takéFacebook jde proti Tinderu. V aplikaci spouští vlastní seznamku, kde si můžete vybrat až devět tajných lásekFacebook jde proti Tinderu. V aplikaci spouští vlastní seznamku, kde si můžete vybrat až devět tajných lásek

Sériová výroba je ještě daleko, nicméně je po akvizici jasné, že se dosavadní tým CTRL-Labs stane součást divize Facebook Reality Labs. Podle Boswortha by mělo být výsledkem zařízení, které bude „přirozenou nadstavbou pohybu“.

Bosworth na svém facebookovém profilu dále uvedl, že účelem bude tuto technologii vyvinout ve větším měřítku a rychleji ji přetvořit v produkt. Dle jeho mínění může zcela změnit oblast rozšířené a virtuální reality a to, jak lidé mezi sebou komunikují.

Probuzení hardwarové divize Facebooku

Facebook Reality Labs, jejíž budou CTRL-Labs součástí, se v rámci největší sociální sítě světa zaměřují na tvorbu hardwaru, ale příliš smysluplných projektů zatím nevyplodila. Tato částečně utajená divize dříve pracovala například na modulárních smartphonech, které se však neuchytily, nebo domácím chytrém zařízení Portal. Domácí obrazovky pro videohovory Facebook představil před rokem a před pár dny ukázal nové verze, ale jak se jim zatím daří, také není příliš jasné.

CTRL-Labs by tak mohli tuto mírně skomírající facebookovou divizi probudit k životu a faktem je, že má minimálně po personální stránce co nabídnout. Zakladatelé startupu Thomas Reardon a Patrick Kaifosh mají oba doktorát z neurověd na Columbia University.

ctrl-labs

Foto: CTRL-labs

Náramek pro ovládání elektronických zařízení

První jmenovaný během své kariéry v Microsoftu vytvořil internetový prohlížeč Internet Explorer a má na kontě sedm patentů. Druhý má za sebou devět publikací ve vědeckých časopisech a věnoval se mimo jiné i geologii.

I samotní CTRL-Labs v minulosti nakupovali. Od konkurenční firmy North (dříve známé jako Thalmic Labs) získali sérii patentů vztahujících se k náramku Myo. Ten řeší zejména ovládání pomocí pohybu.

Zakladatel SpaceX šlape na paty

Už před dvěma a půl lety se do oblasti neurověd pustil i zakladatel SpaceX a šéf automobilky Tesla Elon Musk. Jeho startup Neuralink nejprve proklamoval spojení mozku s umělou inteligencí a na vývoj nových technologií doposud získal v investicích 158 milionů dolarů (3,7 miliardy korun).

neuralink-link

Foto: Neuralink

Minipočítač Link za uchem, který sbírá veškeré vjemy mozku

Dlouho nebylo jasné, jak se nápad překlopí do reálného produktu, a tak až letos v červenci Neuralink oznámil, že vyvine zařízení, které bude schopno pomocí mozkových vjemů ovládat například počítač nebo mobilní telefon. Produkt má za sebou testování na krysách i primátech, za což byl veřejností poměrně ostře kritizován.

Musk uvedl, že opice by pomocí zařízení mohly ovládat počítač. Již příští rok chce Neuralink požádat americké úřady o povolení na testování na lidech.

Nová éra sportovního oblečení. Mladí Češi navrhli revoluční triko z grafenu, které přežije extrémní podmínky

Filip HouskaFilip Houska

gtee-2Story

Foto: Mowement

GTee, možná definice nového segmentu sportovního oblečení

0Zobrazit komentáře

Je tomu teprve patnáct let, co byl dvojicí ruských vědců objeven dosud nejpevnější a nejlehčí dvojrozměrný materiál na světě – grafen. Ten díky své vynikající tepelné vodivosti, až desetkrát větší tvrdosti než železo a snadné recyklovatelnosti může zásadně měnit různá odvětví. Od výroby počítačových procesorů nebo elektřiny až po potravinářský průmysl. Jeho využití je však mnohem bohatší.

Přesvědčil se o tom i Filip Matějka, student Vysoké školy ekonomické v Praze, který dlouhou dobu přemýšlel, jak se angažovat v inovativní transformaci textilního průmyslu. Vnímal, jak aktuální nešetrná výroba oblečení ničí životní prostředí, a nevěřil, že by se to v blízké době mohlo zásadně posunout k lepšímu.

„Nemám nasazené růžové brýle. Byť se někteří výrobci snaží o změnu pomocí inovativních technologických postupů, rozhodně stále nejde o nic zásadně rozšířeného. Jsou to spíše experimenty,“ říká Matějka. Právě proto se začal o celou věc více zajímat.

filip-a-immanuel

Foto: Mowement

Filip Matějka (vpravo) s kolegou Immanuelem Adenubim

Protože měl prakticky od svých studijních let cit pro podnikání a netradiční nápady, byla pro něj myšlenka rozjet něco vlastního, co by pomohlo překlopit misky vah ekologické bilance na pozitivní stranu, velmi reálná. Od svých útlých let navíc miloval sport, který do jeho vize ideálně zapadal.

První Filipův střet se sportovním byznysem nastal v listopadu loňského roku, když spolu se svým kamarádem rozjel značku Mowement. Pod ní si nechávali vyrábět „běžné“ mikiny, topy, tepláky a legíny s minimalisticky černým designem doplněné o decentní „M“.

To byl ale všechno teprve začátek. Původní koncept značky Mowement sloužil jako základní krok do sportovního vybavení, do něhož se Filip Matějka s kolegou Immanuelem Adenubim postupně pustil ve velkém.

mowement-1

Foto: Mowement

První náčrty nového typu sportovního oblečení

„Zpočátku to fungovalo dobře, ale produkovali jsme jen pár kusů. Bylo to cílené: nešlo nám o rozjetí velké firmy. Spíš jsme to brali jako školu, abychom se zajeli ve výrobě a zjistili, co a jak,“ vysvětluje začátky společného byznysu Matějka.

Už tehdy totiž měl jasnou představu, co bude hlavním bodem jejich zájmu – a s tradičním pojetím oblečení to nemělo nic společného.

Grafen nemusí být jen pro technologie

„Pamatuji si, že na mě vyskočilo video s názvem ‚Proč grafen ještě nezměnil svět?‘“ popisuje šestadvacetiletý Matějka svůj vůbec první kontakt (byť virtuální) s materiálem zvaným grafen.

„Začal jsem se o něj více zajímat. Zjišťoval jsem, o jakou formu materiálu se jedná, přečetl jsem mnoho článků a informací, až mě to pohltilo. A to byl ten moment, kdy jsem si řekl, že je to ono,“ vzpomíná na důležitý moment.

grafen-1

Foto: Mowement

Grafenové nitě

Ihned mu v hlavě začalo šrotovat, že grafen může být díky svým vlastnostem vhodný i pro produkci oblečení. „Dají se s ním dělat zajímavá kouzla,“ zmiňuje a naráží na klíčové aspekty jako pevnost, pružnost, lehkost, prodyšnost a tepelná vodivost. Všechny tyto parametry totiž mohou skvěle definovat nový druh funkčního oblečení jak pro sportovce, tak kohokoliv jiného.

V první řadě jde o pevnost. Vzhledem k tomu, že grafenová vlákna jsou až 200krát pevnější než železo, lze vytvořit oblečení, které bude neustále držet tvar a jen tak se neodře. Tomu přispívá i lehkost, prodyšnost díky speciální, voděodolné nanomembráně, pozoruhodná pružnost a velice dobrá tepelná vodivost.

brain-one-kancelare-m

Přečtěte si takéKlasika v moderním střihu. Česká agentura Brain One ukázala nové kanceláře v novoklasicistní dejvické vileKlasika v moderním střihu. Česká agentura Brain One ukázala nové kanceláře v novoklasicistní dejvické vile

Grafen dokáže vést teplo daleko lépe než kterýkoliv materiál na světě. Má úžasnou tepelnou vodivost, především při vyšší fyzické zátěži, kdy tělo vydává větší množství tepelné energie. Grafen dokáže zpracovat tuto energii a rozvést ji po těle do míst, které to vyžadují nejvíce. Díky tomu dokáže vyrovnávat teplotu pokožky,“ komentuje Matějka jednu z klíčových vlastností.

gtee-1

Foto: Mowement

GTee, české triko vytvořené výhradně z grafenu

Jakmile si tyto benefity uvědomil, začal přemýšlet, jak je z teorie přetavit v reálný, fyzický produkt. Hledal ideální druh oblečení, kde by se dal grafen nejlépe aplikovat, až přišel na jeden z těch nejzákladnějších – tričko. Takové, které by nebylo ani z procenta závislé na běžných textiliích. Takové, jež by nezatěžovalo planetu a zároveň poskytovalo komfort všem, kteří jej budou nosit. Vzniklo české grafenové sportovní triko GTee.

První zastávka: Třebíč

Vytvořit triko z něčeho tak netradičního, jako je grafen, obnáší speciální přípravu. Protože jde o nerostnou surovinu, musí se spoléhat na samotnou těžbu a následně na produkci malých grafenových plátků, o které se starají specializované laboratoře v zahraničí.

„Do tohoto my nevidíme. Je na to speciální firma, která na tento výrobní proces ve Spojených státech obdržela desítky patentů,“ objasňuje Matějka.

gtee

Foto: Mowement

Testování pružnosti

Z malých grafenových kusů se posléze vytvoří samotné vlákno, které se uplete a zfinalizuje do podoby, s níž se pracuje. To už je práce nejen pro Matějku a jeho kolegy, mezi nimiž je jak zmíněný jednadvacetiletý Immanuel Adenubi, jakožto specialista na marketing, tak designér Jiří Vojtěch, ale především pro malou továrnu v Třebíči, jejíž zaměstnanci vlákna vezmou a ušijí z nich výsledná grafenová trička. Sám Matějka dodává, že celý proces je velice specifický a zpravidla i utajovaný.

Jakmile mají v ruce hotový produkt, zasílají ho do tiskárny, kde se pomocí ekologického tisku obranduje logem, z recyklovaného papíru se vytvoří visačky a zabalí do 100% rozložitelného obalu. „Snažíme se, aby bylo tričko maximálně ekologické. Nechceme ponechávat náhodě ani tyto drobnosti, protože věříme v komplexní zážitek,“ komentuje.

A nyní přimícháme i plasty

GTee vyniká ještě jednou věcí. Ve fázi, kdy se z grafenových plátků tvoří vlákna, se do celého výrobního procesu přidávají i plasty, respektive rozpuštěné recyklované plastové lahve, proti kterým se v posledních letech velice usilovně brojí. Díky propojení plastů s grafenem tak Mowement prakticky zabije dvě mouchy jednou ranou – uleví planetě a zároveň zajistí lepší pevnost a spolehlivější voděodolnost trička.

gtee-3

Foto: Mowement

Detailní práce

„Rozhodně jsme tímto krokem chtěli upozornit na závažnou situaci, která na Zemi pod vlivem plastového odpadu vzniká. Zjistili jsme ale i to, že nám spotřebované PET lahve mohou pomoci ke kvalitnějšímu produktu,“ říká Matějka a dodává, že na výrobu jednoho trika jsou použity zhruba tři plastové lahve.

Jako to u podobných projektů v dnešní době bývá, i Mowement jde se svým nevšedním trikem z grafenu na crowdfundingovou platformu. Jako první si vybral český HitHit, kde chce na rozjetí byznysu vybrat 300 tisíc korun. Momentálně se drží lehce za polovinou s tím, že na splnění minimální hranice jim zbývá 17 dní. Dosud veškerý provoz financovali spoluzakladatelé z vlastních kapes.

boyan-slat-the-ocean-cleanup

Přečtěte si takéThe Ocean Cleanup boří roky staré vědecké názory. Plasty se v oceánech jen tak nerozloží, ale vydrží i desítky letThe Ocean Cleanup boří roky staré vědecké názory. Plasty se v oceánech jen tak nerozloží, ale vydrží i desítky let

Pro podporovatele pak Mowement slibuje GTee se sníženou cenou 950 korun, a to v různých velikostech, barvách a pánském nebo dámském provedení. Sáhnout je možné i po větších balíčcích, které obsahují například dvě trika a dva páry grafenových ponožek, které by se v portfoliu startupu mohly v budoucnu také objevit.

„Pokud se kampaň podaří, čekají nás minimálně tři měsíce usilovné práce, abychom produkty doručili včas všem, kteří se nás rozhodli podpořit. Soustředit se zatím chceme na tuzemský trh, ale plánujeme zkusit štěstí i na Kickstarteru, pomocí kterého bychom chtěli oslovit především americký trh,“ zakončuje Matějka popisem ideálního vývoje.

gtee-5

Foto: Mowement

Mowement bude chtít s GTee zamířit i mimo hranice