Facebook, Twitter, Google i Microsoft. Velké internetové firmy chtějí společně bojovat proti dezinformacím o koronaviru

Jiří SvobodaJiří Svoboda

fakenewscc

Foto: CzechCrunch

Tři ze sedmi představitelů firem, které chtějí bojovat proti fake news

0Zobrazit komentáře

Koronavirová pandemie způsobuje v internetovém světě mimo jiné nebývalou shodu mezi giganty, kteří by za normálních okolností sváděli tvrdý konkurenční boj. Facebook, Google, LinkedIn, Microsoft, Reddit, Twitter i YouTube vydali společné prohlášení o tom, jak bojují proti dezinformacím o koronaviru na svých platformách.

Prohlášení není nijak dlouhé, nicméně jasně ukazuje, že v dobách nejhlubší krize se i zarytí konkurenti dokáží spojit za účelem jednotné mise:

„Úzce spolupracujeme ve způsobech reakce na COVID-19. Milionům lidí pomáháme zůstat v kontaktu a zároveň společně bojujeme s podvody a dezinformacemi o viru. Zviditelňujeme obsah publikovaný úřady a sdílíme hlavní aktualizace ve spolupráci s vládními zdravotnickými organizemi po celém světě.“

Kromě toho také sedm technologických gigantů přizvalo další entity, aby v jejich snaze pomohly. „Zveme také další firmy, aby se k nám připojily ve snaze ponechat naše komunity zdravé a bezpečné,“ říká poslední věta prohlášení.

Pandemie a také infodemie

Prohlášení přichází mimo jiné poté, co šéf Světové zdravotnické organizace Tedros Adhanom Ghebreyesus prohlásil, že dezinformace o koronaviru jsou stejně tak nebezpečné jako pandemie samotná. „Nebojujeme jen s pandemií, ale také s infodemií. Fake news se rozšiřují rychleji než virus a jsou stejně nebezpečné,“ prohlásil v únoru.

who-chief

Foto: UN/Flickr

Šéf Světové zdravotnické organizace Tedros Adhanom Ghebreyesus

Dezinformací o koronaviru se rozšiřuje celé řada. Od těch spíš úsměvných, například že ho vyléčí všemožné látky typu česnek, čaj nebo antibiotika, až po závažnější, které říkají, že na virus existuje vakcína, že nejde o nic jiného než chřipku, nebo že se jedná o americkou, íránskou či čínskou biologickou zbraň.

V konkrétní rovině už se každá z technologických firem zachovala podle svého. Facebook například navádí uživatele, aby hledali informace u oficiálních zdrojů, jako je Světové zdravotnické organizace. V koordinaci se zdravotnickými organizacemi také Facebook začal mazat příspěvky s konspiračními teoriemi a falešnými informacemi o koronaviru. V jiných případech spíš přistupuje k tomu, že falešné zprávy jen označuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Twitter kvůli dezinformačním příspěvkům zvýší roli strojového učení a automatizace. Za účelem lepší moderace obsahu také rozšířil svou definici toho, co znamená ublížení. Dále ale taktéž uvažuje o tom, jak se budou muset jeho interní pravidla v souvislosti s pandemií vyvíjet – musí se totiž vypořádat i s takovými jevy, jako jsou zavádějící tweety prezidenta Donalda Trumpa nebo systematické kampaně televize Fox News.

facebook-zuckerberg

Foto: Facebook

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Svého potenciálu chce využít i Reddit. Kromě běžných opatření například plánuje pořádat takzvané AMA (Ask me anything = Zeptej se mě na cokoliv) diskuze s lékaři a jinými zdravotnickými profesionály.

Google uvedl, že už z YouTube smazal tisíce videí spojených s dezinformacemi o koronaviru. V důsledku pandemie se ale musí potýkat i s takovými věcmi, jako jsou falešné a nepravdivé recenze nemocnic na Google Mapách.

Politické dezinformace stále rozdělují

Fakt, že technologické firmy táhnou za jeden provaz v případě boji s koronavirem, ovšem nemění nic na tom, že když dojde na jiná témata, tak na moderaci obsahu mají jednotlivé sociální sítě fundamentálně odlišné názory.

Zkrátka, když jde na sociálních sítích o něco menšího, než je zdraví lidské populace, dostává znovu přednost byznys. S blížícími se volbami amerického prezidenta jsou velkým tématem například politické dezinformace a reklamy.

jack-dorsey

Foto: Twitter

Jack Dorsey, CEO Twitteru

Nejznámější jsou v tomto ohledu téměř opačné pozice Twitteru a Facebooku. Mark Zuckerberg řekl minulý rok, že politická sdělení Facebook vůbec nebude moderovat, protože dle jeho názoru by šlo o cenzuru a porušování svobody projevu.

Twitter přijal přesně opačné stanovisko. Jeho šéf Jack Dorsey sdílel rozhodnutí, podle kterého na jedné z největších sociálních sítí světa už nebudou moct být žádné politické reklamy. Ohradil se, že tato opatření nejsou o svobodě projevu, ale o placení za dosah.

Do 15 let chceme odstranit využití zvířat při výrobě jídla, říká tvůrce Impossible Burgeru a získává další půl miliardu dolarů

impossible-burger

Impossible Burger

0Zobrazit komentáře

To, co začalo burgerem z falešného masa, se postupně rozrůstá do celého světa v nejrůznějších formách, od balené náhrady mletého hovězího až po vepřové maso, včetně párků. Firmy jako Beyond Meat nebo Impossible Foods vzaly svět náhražek za klasickou živočišnou stravu útokem a zákazníci si začínají zvykat. A zatímco Beyond Meat je mimo americký trh dostupný i v mnoha dalších zemích a zároveň válčí na burze, Impossible jde pomalejšími kroky.

Firma, která vznikla v rukou 65letého Patricka O. Browna, profesora na Stanfodrské univerzitě, neměla delší dobu povolení na prodej mletého masa i hotových burgerových placek v klasických obchodech, a tak se začala spojovat s nejrůznějšími sítěmi restaurací, včetně amerického Burger Kingu, kde by své Impossible Burgery nabízela. Sázka se vyplatila, lidé si je oblíbili a to jen akcelerovalo vstup produktů do retailu.

Na urychlení výroby, distribuci do ještě větší sítě supermarketů a především lokální i mezinárodní expanzi nyní Impossible Foods získává půl miliardy dolarů (necelých 13 miliard korun) od Mirae Asset Global Investments i několika původních investorů. Celkově už má tak startup, který byl založen téměř před 9 lety, na kontě 1,3 miliardy dolarů (přes 33 miliard korun) v investicích a bude se maximálně soustředit na komercionalizaci svých produktů.

patbrown

Foto: Impossible Foods

Zakladatel a šéf Impossible Foods Patrick O. Brown

„Naší misí je nahradit nejdestruktivnější technologii na světě – využití zvířat při produkci jídla –, a to do roku 2035,“ říká k investici zakladatel a šéf Impossible Foods Patrick O. Brown.

„Abychom to dokázali, musíme každý rok v dalších 15 letech zdvojnásobovat produkci a přitlačit na výzkum a inovace. Trh se vyvíjí, ale globální poptávka po jídle tu bude pořád a neustále se zvyšuje. Naši investoři tak nevěří pouze v misi, na které jsme, ale zároveň vidí obrovskou příležitost v investici do platformy, která změní globální stravovací systém,“ doplňuje Brown směle.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Náhrada masa navíc nebyla nikdy tak aktuální jako v posledních týdnech, kdy se ve světě rozšiřuje koronavirus a ovlivňuje prakticky vše, včetně produkce masa i dalších druhů potravin. Impossible Foods s výrobou nepřestává, pouze zpřísnil hygienické podmínky výroby, eliminoval návštěvy a zaměstnance mimo výrobu nechává pracovat z domu.

Vedle rozšíření na další trhy se rozroste také spolupráce Impossible Foods s Burger Kingem, který se se startupem dohodl na rozšíření takzvaného Impossible Whopperu do všech svých amerických poboček, kterých je 7 tisíc. Právě Burger King stál za největším rozmachem Impossible Foods a byl jeden z prvních, který něco obdobného nabízel. Firma kvůli tomu musela dokonce mnohonásobně navýšit kapacity výroby v kalifornském Oaklandu.

impossible-burger-king-min

Foto: Impossible Foods

Impossible Croissan’wich pro Burger King

Podobně uzavřela s americkou firmou spolupráci také sanfranciská služba DoorDash na rozvoz jídel. Pro restaurace, které nabízí rostlinný burger, otevřela speciální kategorii „Impossible Cuisine“. A další obdobné spolupráce by měly následovat. Impossible Burger prozatím není prakticky možné koupit v Česku, na svém menu ho má pouze pražská pobočka sítě Hard Rock Café, ale to by se mohlo v letošním roce změnit. Jiného dodavatele pro svůj rostlinný burger musela najít i evropská síť Burger Kingu včetně českých poboček.

Vedle Impossible Foods nebo zmíněného Beyond Meat ale naskakují do rozjetého vlaku s náhražkami masa i další hráči. Rostlinnou variantu masových kuliček letos přinese IKEA, ve Velké Británii vzniká startup, který chce nabízet kuřecí kousky, podobně jako Beyond Meat, jenž se spojil s americkým KFC a nabízí kuřecí nugety. V Česku pak od příštího měsíce pak začne prodávat rostlinné burgery výrobce alternativní stravy Mana.