Fenomén, který láká desítky milionů mladých hráčů. Roblox vyrostl na pandemii, přesto jeho investoři neslaví
Roblox patří mezi nejpopulárnější online hry současnosti
Roblox. Pro většinu populace nejspíš nesmyslných šest písmenek, ale pokud máte děti ve věku mezi devíti a dvanácti lety, je velká pravděpodobnost, že ony budou vědět. Tato herní platforma, která každý den láká téměř 50 milionů hráčů po celém světě, je v určitých kruzích fenomén a mnozí její úspěch porovnávají s více než deset let starým Minecraftem. Před necelým rokem se tvůrci Robloxu vydali za velké slávy na burzu, ale i když titul těžil z pandemie, investoři jsou teď skeptičtí.
Dílo začalo vznikat už v roce 2004 v rukou zakladatelů Davida Baszuckiho a Erika Cassela a z počítačů se postupně rozšířilo i na mobilní telefony a konzole Xbox. Dnes je z něj mnohem víc než obyčejná videohra. Jedná se de facto o otevřenou herní sociální platformu, kde hráči mohou nejen hry hrát, ale i tvořit. Anebo se třeba jen potkávat – během pandemie se ostatně oblíbenou činností v Robloxu staly virtuální narozeninové oslavy.
Možnosti světů v Robloxu jsou takřka nekonečně barvité a kreativitě se v nich meze nekladou. Podobně jako ve známějším Minecraftu lze postavit takřka cokoliv a jakkoliv editovat vzhled své postavy. Ovšem s tím rozdílem, že Roblox nefunguje jen na základě kostičkových bloků.
Z čísel je patrné, že otevřený a neomezený svět zkrátka láká. Společnost Roblox Corporation zveřejnila, že loni denně si Roblox otevřelo na denní bázi v průměru 45,5 milionu hráčů denně. To je více lidí, než hraje Fortnite, Call of Duty, World of Warcraft nebo League or Legends dohromady. Oproti roku 2020 se jedná o nárůst o 40 procent.
Kromě zábavy se ovšem kolem Robloxu vytvořily celé tvůrčí komunity a ekonomiky – a to i přesto, že hra je zdarma. V Robloxu hráči vytvořili těžko uvěřitelných 40 milionů miniher. Jejich tvůrci si navíc v případě popularity mohou přijít na poměrně solidní peníze, protože Roblox se s nimi dělí o výdělky prostřednictvím herní měny Robux.
Více než 1 250 tvůrců vydělalo v roce 2020 díky hře alespoň 10 tisíc dolarů (215 tisíc korun). Více než 300 jich vydělalo sto tisíc dolarů (přes 2,1 milionu korun) nebo více. Například server CNBC už v roce 2019 popsal příběh tehdy jednadvacetiletého Alexe Balfanze, který vytvořil v Robloxu populární hru Jailbreak, jejiž počty spuštění se počítají v miliardách. Nejenže dokázal zaplatit školné, ale dokonce je z něho dnes díky Robloxu milionář.
Když se při začátku pandemie zavřely školy a děti zůstávaly déle u počítačů a mobilů, nastavený model se začal naplno vyplácet. V roce 2020 narostl počet hráčů Robloxu o 85 procent oproti předchozímu roku. Vše dospělo až do bodu, kdy Roblox podle jeho tvůrců hrály neuvěřitelné tři čtvrtiny amerických dětí ve věku 9 až 12 let.
Burzovní vystřízlivění
Protože ale firma potřebovala další kapitál, logickým krokem byl vstup na burzu. Po prvním dni obchodování v březnu 2021 ocenil trh dříve nevinnou tvůrčí hru s nedokonalou grafikou na úctyhodných 45 miliard dolarů (přes 960 miliard korun). Pro srovnání, v jednom z historicky největších obchodů v herním průmyslu koupil nedávno technologický gigant Microsoft herního vydavatele Activision Blizzard za 68,7 miliardy dolarů.
V listopadu dokonce hodnota společnosti vystřelila na téměř dvojnásobek a vypadalo to, že zažívá zlaté časy. Jenže vystřízlivění přišlo relativně rychle. Když v úterý zveřejnila firma své finanční výsledky za loňský rok, akcie s tickerem RBLX naopak prudce spadly o 26 procent.