Firemní kultura je kompas, podle kterého je třeba se řídit. České firmy radí, jak správně nakopnout pracovní týmy
Když je dobře nastavená firemní kultura a jsou správně organizované týmy, existuje vysoká šance, že to pracovníky nakopne a posunou celou společnost kupředu. Jak ovšem firemní kulturu správně nastavit? A v čem spočívá výhoda takzvaných samoorganizovaných týmů? Nejen o tom bude jedno z témat naší hybridní konference CC Uncover, na kterou si zveme hosty s bohatými zkušenostmi z oboru.
Další vydání konference CC Uncover, která bude dostupná jak offline, tak online, je naplánováno už na 1. března a bude se zaměřovat na tři stěžejní témata. Vedle problematiky onboardingu, kterému jsme se více věnovali minule, se budeme bavit také o firemní kultuře, a to s Terezou Brezanskou (Head of HR v Purple Technology), Martinem Duškem (Division Director v Actum Digital) i Romanem Pichlikem (VP of Engineering v Ataccama).
Před startem konference, která začíná 1. března (a registrovat se na ní můžete na této adrese), si přečtěte krátký rozhovor s našimi hosty o tom, jak firemní kulturu ve svých společnostech vnímají, jak přistupují k morálce pracovníků a v čem vidí hlavní benefity takzvaných samoorganizovaných týmů.
***
Firemní kultura je buzzword posledních let, co toto spojení znamená ale pro vás?
Tereza Brezanská:
Firemní kultura je pro mě svázaná s hodnotami, které nás spojovaly od samotného začátku, aniž bychom si to tehdy uvědomovali. Když firma před více než deseti lety začínala, firemní kultura, kde si lidi věří, přistupují k sobě lidsky, s respektem a dávají si velkou svobodu, rozhodně nebyla běžná. Tehdy to pro mě bylo naprosto fascinující a vždycky jsem cítila obrovskou zodpovědnost nezklamat, firmu i kolegy. Všichni jsme věděli, že chceme být úspěšní, ale že nám záleží na lidech a nikdy nepůjdeme přes mrtvoly. To platí stále.
Martin Dušek:
Jasně, zaklínat se důrazem na firemní kulturu je dnes stejné jako se s opovržením usmívat u slova „waterfall“ a bít se do prsou kdykoliv, kdy se zmíní agilní vývoj. Když se pak ale člověka zeptáte, proč se u waterfallu šklebí (nebo co je na agilním vývoji tak super), často zjistíte, že vlastně neví. Není schopný jasně formulovat proč, z jakého důvodu. A to – tady oslí můstek – je důsledkem nějaké kulturní normy. Normy, které široce prostupuje nejen IT odvětvím, ale celým veřejným prostorem. Je prostě akceptovatelné mluvit o něčem, o čem nic nevím. Nejděsivější na tom pak je, že si to často ani sami neuvědomujeme.
Firemní kulturu v naší divizi se snažíme rozvíjet směrem, který po každém z nás vyžaduje, abychom byli schopni odpovědět na to „proč?“. Není v pohodě říct jen „udělej to takto“, vždy musím dodat z jakého důvodu, co za tím je. Když se pak člověk dlouhodobě pohybuje v rámci podobného normativního systému, který mu neodpustí žádný blábol, naučí se o věcech více přemýšlet. Jedním z mnoha nástrojů, jak takovou firemní kulturu rozvíjet, je třeba dát lidem možnost psát. Psát články. A trošku je do toho ze začátku i popostrčit. Protože nejlépe si člověk uvědomí, že vlastně neví, o čem mluví, když o tom začne psát.