Firemní schránka důvěry. Český startup pomůže společnostem dodržet zákon chránící whistleblowery

Jiří SvobodaJiří Svoboda

nntb_founders_2Insider

Foto: NNTB

Zakladatelé aplikace Nenech to být Pavel Ihm, Jan Sláma a David Špunar

0Zobrazit komentáře

Když bývalá manažerka Facebooku Frances Haugenová nedávno vynesla řadu znepokojujících materiálů a začala tím kauza Facebook Files, stala se z ní takzvaná whistleblowerka. Podobných případů, kdy se zaměstnanci postaví veřejně proti svému zaměstnavateli, je přitom nespočet. Mnozí si možná vzpomenou například na Edwarda Snowdena, který takto odhalil praktiky amerických tajných služeb. Lidé jako jako Haugenová či Snowden teď dostanou i v Česku ochranu. A pro firmy to znamená novou zákonnou povinnost, a to už v příštím roce.

Whistleblowing (v doslovném překladu zapískání na píšťalku – ve smyslu upozornění na překročení pravidel nebo nebezpečí) je praxe, kdy je zaměstnanec svědkem nějaké nezákonné, neetické či nemorální praktiky a rozhodne se, že o věci promluví – ať už k managementu firmy, nebo ke státním orgánům. Běžná praxe v zahraničí však zatím neměla v Česku ukotvení v zákoně. Lidé tak nemohli například oproti Spojeným státům spoléhat na to, že je kolegové či nadřízení nebudou pronásledovat.

Řešením by se měl stát nový zákon, který má vstoupit v platnost k 31. březnu. Bude znamenat, že každá firma nad 25 zaměstnanců musí mít funkční vnitřní oznamovací systém pro upozorňování na nevhodné chování či podvody. Firma také bude muset určit pověřenou osobu (může být i externí), která by měla do sedmi dnů na podněty odpovídat a do třiceti seznámit oznamovatele s výsledkem.

Alternativním řešením je, že se oznamovatel neobrátí na vnitřní oznamovací systém, ale rovnou na státní, což je pochopitelně pro firmu horší. V případě porušení některé z podmínek společnostem hrozí pokuta do výše milionu korun nebo pěti procent z obratu.

Český startup přináší pomoc

To, co je jinde běžné, ale v Česku může narážet na limity. „Management mívá strach zavádět systém pro podporu něčeho, co je v tuzemsku dlouhodobě bráno jako udavačství ze strany zaměstnanců. Pravděpodobně to souvisí s naší historií a bývalým režimem, protože například v anglosaských zemích je whistleblowing naprostou samozřejmostí firemní kultury,“ vysvětluje Jan Sláma, zakladatel startupu NNTB (Nenech to být).

NNTB začínal jako nástroj na boj se šikanou ve školách prostřednictvím onlinové schránky důvěry. Před časem se ale začal stejným způsobem zaměřovat i na firmy. Jak šikana, tak problémy ve firmách totiž mohou vycházet z podobných problémů.

nntb2

Foto: NNTB

Jan Sláma, spoluzakladatel aplikace Nenech to být

Ve školách tvoří většinu kolektivu takzvaná mlčící většina, která sice šikanu vidí, ale nikdy ji nenahlásí. Podobné to je i v byznyse, jak ukazují data z průzkumu poradenské společnosti EY – podle něj 56 procent svědků nekalého chování ve firmě nic nenahlásilo a z pohledu managementu tak vzniká jakási iluze dokonalé firmy.

Web NNTB nabízí jednoduché řešení jak pro školy, tak pro firmy právě v podobě jednoduché onlinové schránky důvěry, která zachovává anonymitu a umožňuje následnou komunikaci. Pomáhá organizacím s potlačením jevů jako bossing, mobbing, šikana na pracovišti nebo sexuální obtěžování. Pokud si ale firma vybere, že pomocí NNTB chce řešit i zákon na ochranu oznamovatelů, bude moci využívat i dalších funkcí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Například hlídáme zmíněné zákonné lhůty a budeme posílat i SMS notifikace. Ta legislativa je totiž poměrně přísná, firmě nesmí žádný podnět zapadnout. Oznamovatel také může podat oznámení ústně, to znamená, že přidáváme i hlasové zprávy. I ty by ale měly být anonymní, takže v nich upravujeme zvuk,“ doplňuje Sláma změny, které systém NNTB nově nabídne a tím pomůže splnit všechny zákonné náležitosti.
Dosavadní forma legislativy nijak přesně nespecifikuje, jak by měl bezpečný kanál pro oznamovatele vypadat. Už dnes však některé firmy používají e-maily, telefony, onlinové formuláře nebo fyzické schránky, avšak ty mohou mít řadu různých nevýhod.

„Telefonní linky lidi znervózňují a často nejsou anonymní. E-maily zase nejsou bezpečné a často působí jako odbyté řešení ze strany firmy. Fyzická schránka není dostupná lidem mimo firmu a neplní tím podmínky zákona,“ vysvětluje možná úskalí klasických metod David Špunar, COO a spoluzakladatel NNTB.

Zákon se možná nestihne schválit

Zákon se navíc týká i institucí, jako jsou školy. NNTB tak pracuje na tom, aby se na jednom místě mohla zpracovat oznámení o šikaně od žáků i oznámení podaná od zaměstnanců. NNTB se také dlouhodobě snaží, aby komunikace přes platformu byla co možná nejjednodušší a nejpříjemnější. „Největší riziko pro firmu není, že dostane pokutu. Ale to, že oznamovatel si místo firemního kanálu vybere ten státní a podá podnět například na inspekci,“ doplňuje Sláma.

NNTB na implementací řešení spolupracuje s řadou advokátních kanceláří i poradenských společností. Ty totiž mohou poskytnout právě externí pověřenou osobu pro klienty NNTB a zároveň zahrnout online schránku důvěry do svých balíčků. Na této bázi NNTB spolupracuje třeba s advokátní kanceláří Havel & Partners. Celkově již služeb NNTB využívá přes dva tisíce firem i škol, v tuzemsku například Sportisimo, Pilulka.cz či Bar, který neexistuje.

Zákon na ochranu oznamovatele vychází z evropské směrnice z roku 2019 a čeští zákonodárci by ji měli do tuzemského právního řádu implementovat do 17. prosince letošního roku. Jak ale říká záznam sněmovního tisku, v končící Poslanecké sněmovně se nestihl zákon projednat, a tak v něm bude muset pokračovat nová, která vzešla z voleb.

Ta se však poprvé sejde až 8. listopadu a není tak jisté, zda to stihne. Pokud by se tak nestalo, Česku by hrozily za pozdní implementací směrnice pokuty. Detaily zákona se každopádně mohou ještě změnit, například bývalý poslanec Dominik Feri navrhoval omezit povinnost jen na firmy nad 50 zaměstnanců.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Módní e-shop Zalando prodal během tří měsíců zboží za téměř 80 miliard korun. Znatelně se mu ale propadl zisk

Filip HouskaFilip Houska

zalando

Foto: Zalando

Zalando patří mezi největší evropské e-shopy s módou

0Zobrazit komentáře

Německý módní e-shop Zalando zveřejnil hospodářské výsledky za třetí kvartál letošního roku, během kterého utržil přes 2,3 miliardy eur (přes 58 miliard korun). To je sice ve srovnání s předchozím obdobím o zhruba 500 milionů eur méně, meziročně se ale jedná o nárůst větší než 430 milionů eur. Zvýšil se i hrubý objem prodaného zboží, provozní zisk ale rapidně klesl.

Zalando v posledním zhruba roce a půl těžilo hlavně z toho, že svět ochromila pandemie koronaviru. Už je to skoro klišé, nicméně lidé v dobách, kdy byly zavřeny kamenné obchody, neměli moc jiných cest k nakupování než online. A protože Zalando patří k největším evropským hráčům v oblasti módy, což potvrzuje i jeho nepřeberné množství nabízených značek, nakupování na tomto e-shopu se zákazníkům osvědčilo.

Své úspěšné počínání demonstruje především na ukazateli GMV, tedy na hrubém objemu prodaného zboží. Ten se meziročně zvýšil o více než 600 milionů eur a během třetího kvartálu letošního roku dosáhl hranice lehce nad tři miliardy eur (76,6 miliardy korun). Hodnota prodaného zboží se svým způsobem odrazila i na tržbách, které meziročně také rostly. Po stránce provozního zisku ale přišlo velké vystřízlivění.

Provozní zisk bez započtení daní a úroků (EBIT) se během třetího letošního čtvrtletí zastavil na úrovni 9,8 milionu eur (250 milionů korun), zatímco ve stejném období loňského roku byl 118 milionů eur, tedy zhruba tři miliardy korun. Zalando zmínilo, že toto číslo vesměs koresponduje spíše s rokem 2019, kdy svět ještě nebyl v pandemickém stavu. Loňský rok byl po stránce provozního zisku až výjimečně úspěšný.

zalando-boxes-min

Foto: Zalando

Krabice Zalando

Jak uvádí agentura Reuters, rapidní meziroční pokles EBIT firma přisuzuje mimo jiné tomu, že vynakládala více peněz na marketingové aktivity a také rozšíření působnosti do šesti nových zemí ve východní Evropě, kam spadá i Slovensko. Nehledě na to, že lidé s postupným otevíráním kamenných obchodů chodí více nakupovat fyzicky. A právě zákazníci hrají pro Zalando nesmírně důležitou roli.

Za uplynulý kvartál se báze aktivních uživatelů navýšila na 46,3 milionu lidí, což je o zhruba 11 milionů zákazníků více než ve stejném období loňského roku. Meziročně rostl i objem poslaných objednávek – ze 44 milionů na 55,8 milionu. „V průběhu roku jsme dosáhli výrazného pokroku ve všech oblastech naší strategie,“ říká k výsledkům spoluředitel firmy Robert Gentz.

„Vždy jsme se soustředili na naši dlouhodobou vizi být výchozím bodem pro módu a do roku 2025 vybudovat skutečně udržitelný platformový podnik s obratem více než 30 miliard eur. Pro rok 2022 připravujeme několik strategických iniciativ, které nadchnou zákazníky i partnery a posunou náš program udržitelnosti dále kupředu,“ doplňuje Gentz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Právě udržitelnost má být pro Zalando jednou z klíčových problematik, kterým se chce výhledově věnovat. I to byl důvod, proč mělo ve třetím kvartálu pokračovat se specializací na prodej z druhé ruky (i na českém trhu v rámci služby Pre-owned) včetně rozvoje online tržiště Connected Retail, v rámci něhož na své platformě propojuje obchodníky z offlinu.

V rámci plnění svého cíle udržitelnosti, kterým je uplatnění principu cirkularity a prodloužení životnosti nejméně 50 milionů módních výrobků do roku 2023, mělo Zalando například během jednoho roku desetinásobně rozšířit svou nabídku použitých výrobků z dvaceti tisíc na současných více než 200 tisíc kusů. Mimo jiné také investovalo do finského startupu, který vyrábí oblečení z obnošených kusů.