Firma o více než 30 lidech už žádá procesy, aby mohla růst. V Synetechu je tvoříme se zaměstnanci, říká Vratislav Zima

Vratislav ZimaVratislav Zima

Šéf vývojářského studia Synetech Vratislav Zima

Při každém vývoji firmy nastane chvíle, kdy se překlopí práce několika lidí, kteří spolu úzce spolupracují, ve větší tým, který už nejde z vedoucí pozice řídit v každém jednotlivém procesu. Přichází tak na řadu nastavení seniornějších rolí, reportů, zodpovědnosti a dalších procesů, které pomáhají s dalším růstem a nabíráním lidí.

V pražském vývojářském studiu Synetech se teď chystají překročit metu 30 zaměstnanců a právě podobné kroky řeší. Firmu přenastavují tak, aby byla svobodnější a zároveň aby v ní o procesech rozhodovali z velké části zaměstnanci. Jednotlivé kroky i problémy, na které po cestě narazili, v komentáři popisuje šéf Synetechu Vratislav Zima.

***

Během růstu se člověk dostává na různé milníky, ať už finanční či personální. A ty s sebou samozřejmě přinášejí změny. Různé společnosti mají různé mety, ať už co se týče obratu nebo počtu lidí. Pro rychloobrátkovou firmu znamená milion korun v obratu něco jiného než pro firmu pracující s většími maržemi. Třicet lidí u pásu je zase něco jiného než třicet vývojářů.

Proč se ale vlastně bavíme o milníku 30 lidí? Z naší zkušenosti vidím, že do počtu 30 lidí je firma skupinou, která se mezi sebou zvládne „normálně“ domluvit a je funkční. My v Synetechu samozřejmě chceme růst, nicméně pozorujeme, že 30 lidí byl pro nás dlouhodobě jakýsi strop. Co nám chybělo? Adekvátní procesy.

Ačkoliv jsme pojem procesy brali vždy jako ošklivé korporátní slovo, tak začínáme chápat, proč jsou tak důležité. Byznys vývojářského studia (typu agentura) je o balancování. Buď je nutné sehnat zakázky, aby lidé měli práci a firma neprodělávala, nebo je zakázek hodně, chybí lidé a hrozí sankce za nedodání. Ani jeden stav tudíž není ideální.

vratislav-zima

Foto: Synetech

Vratislav Zima ze Synetechu, dnes již MeguMethod

Proto dává smysl vytvoření procesů a vznik oddělení, která mají své povinnosti a kompetence. Jedna divize začne přinášet zakázky, druhá je přebere. Zpočátku je to bolestivé. Tvorba procesů pro efektivní fungování totiž generuje spoustu práce navíc, lidé se musí s novinkami sžít a otestovat si, že jsou nastavené správně. Jakmile jsou procesy vytvořené a všechno začne fungovat dohromady, tak je hned v týmu silnější motivace.

V Synetechu máme 27 lidí, z toho asi 21 z nich je ve třech vývojářských divizích po zhruba sedmi lidech. Mým cílem je, aby každá skupina („divize“) byla schopná vyrůst třeba až na 20 lidí, proto ale musí mít lídra. Takového, kterého si zvolil sám tým. Pak totiž skupinu zná a dokáže uřídit ji a její růst.

Ve výsledku tedy může firma narůst až na 100 lidí, a přitom každá skupina bude stále vědět, jak si vyměňovat informace, eskalovat problémy i reagovat v určitých okamžicích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na téma hledání lídra jsme uspořádali několikahodinové interní workshopy, které vzešly z iniciativy našich vývojářů. Cítili potřebu, aby je někdo ve firmě reprezentoval a jejich neoficiální oddělení mohla autonomně fungovat a naplňovat cíle. Z toho vykrystalizovaly role v týmech jako manažer skupiny, technický lídr či mentor.

Některé platformy mají rolí více, některé méně. Vždy ale vzešla zespodu styčná osoba, platformní garant, který skupinu reprezentuje. A odtud byl už jen krok k definici procesů, jednak uvnitř skupiny a posléze vůči celé firmě.

Když si procesy vydefinují sami lidé, mají mnohem silnější motivaci se jimi opravdu řídit. Je to ale také zároveň mnohem složitější situace, protože si každá skupina vydefinuje jiné procesy, podle potřeb svého oddělení. Pak je nutné sledovat podobnost procesů napříč firemními skupinami a řídit, aby se sešly dohromady.

Práce navíc ale není problém

Nejhorší je situace, když žádné procesy a pravidla nejsou – nikdo neví, co může dělat a neumí převzít zodpovědnost, protože je skupinová. To je pro růst zásadní překážka. Není slabostí vedení požádat o pomoc samotné zaměstnance.

Pokud potřebuji, aby firma rostla, byla udržitelná, měla své hodnoty, lidé v ní byli šťastní a práce je naplňovala, musím nechat zaměstnance, aby se svobodou zároveň přijali určitou zodpovědnost. Tento přístup vychází z teorie svobodné firmy, jakou chceme být, proto jsme nechali naše vývojáře, aby si sami vybrali své reprezentanty.

zima-synetech

Foto: Synetech

Šéf vývojářského studia Synetech Vratislav Zima

Mimo jiné mě k tomu inspiroval příběh z CEO meetupu, kdy byl jistý kolega na návštěvě ve svobodné školce, která ale měla po stěnách vylepeno spoustu papírů s pravidly. Ptal se, co že je to za svobodu, načež mu učitelé mu odpověděli, že tato pravidla si sepsaly samy děti, a proto jim fungují.

A tak je to i se svobodnou firmou. Má sice spoustu pravidel, ty si však definovali sami zaměstnanci zdola. Chrání tím sami sebe, vytváří prostředí, ve kterém chtějí být. Sami si definovali svou svobodu. Ani tak se však neshodneme na 100 procent.

Rozhodování je tudíž hlavně o deeskalaci lidí, kteří na věc mají extrémní názor. Pokud je třeba jen jeden člověk, který s něčím zásadně nesouhlasí, je to překážka, kterou chceme řešit. Buď tak, že on pochopí, že nejde o velký problém, nebo pochopíme my, že to problém je, protože třeba nemáme takový vhled do problematiky. V obou případech jde o cennou zkušenost.

Milá a nemilá překvapení definice procesů

Opravdu pozitivní, a možná i pro leckoho na vedoucí pozici překvapivý fakt je, že jsou lidé schopni si sami procesy vydefinovat velice objektivně a je tedy dobré jim dát důvěru. Někdy sice jejich soustředění zabíhá do přílišných detailů, které ani není třeba řešit, ale to zkrátka patří k věci. Ve svobodné firmě se každý může vyjádřit a ve výsledku si ten průraznější procesy nastaví obsáhleji.

Přečtěte si takéČeské AnyoneGo jde s pomůckami pro hendikepovaná zvířata dobýt Evropu. Díky 3D tisku chce vylepšit i lidský vozíkČeské AnyoneGo jde s pomůckami pro hendikepovaná zvířata dobýt Evropu. Díky 3D tisku chce vylepšit i lidský vozík

Také slýchám časté obavy, zda ve velké firmě stále vydrží přátelská atmosféra. Je-li ale aplikován svobodný přístup, nemám o to starost. Pokud je firma postavena na pomoci jednoho člověka druhému a dává svým zaměstnancům i něco jiného než jen mzdu, například know-how, zpětnou vazbu, lidský přístup a tak podobně, stále se v týmech dá udržet skvělá atmosféra.

Jak a s čím začít?

Nedá se definovat, se kterým oddělením či procesem odstartovat – vše je třeba začít dělat naráz. Pokud jednou začneme strukturovat a škálovat, jak bude fungovat jedno oddělení, musí to paralelně začít dělat i ostatní. V určitý okamžik se pak vše spojí.

Nás zatím ono zacvaknutí ozubených koleček ve formě divizí ještě čeká. Pozitivní na procesu změny je fakt, že tým necítí tlak a obavy ze změny. Z celkové perspektivy se vše nastavuje naráz, avšak stále postupně.

Jakmile odezní koronavirová pandemie, plánujeme zahraniční expanzi, budeme moci růst a otestujeme naše procesy v praxi. Do té doby je chceme mít připravené a vy můžete na našem blogu sledovat, jak se nám vše daří či nedaří.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost Synetech. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

Tyrkysové vidění světa aneb jak funguje české studio Applifting, kde mají vliv na řízení firmy všichni zaměstnanci

Filip KirschnerFilip Kirschner

filip-kirschner-appliftingKomentář

Foto: Applifting

Filip Kirschner, spoluzakladatel vývojářského studia Applifting

0Zobrazit komentáře

Před šesti lety začínali jako jeden z garážových projektů, který se nakonec rozrostl až do firmy o více než 120 lidech. České vývojářské studio Applifting patří podle posledního žebříčku Deloitte Fast 50 mezi nejrychleji rostoucí firmy v Česku i celé střední Evropě a svůj úspěch má založený mimo jiné na principu naprosté otevřenosti.

V Appliftingu sice pracují pro klienty jako Komerční banka, Jablotron či Erste Group, ale spoluzakladatelům Filipu Kirschnerovi a Vratislavu Kalendovi prý nikdy nešlo v prvé řadě o zisk. Svou firmu totiž budují jako tyrkysovou, což například znamená, že má každý zaměstnanec možnost ovlivňovat směřování firmy a všichni také navzájem znají své platy.

Od listopadu pak navíc Applifting se svou strategií začal dobývat také Velkou Británii, když otevřel pobočku v Londýně, a o tyrkysových principech, na kterých tuzemské vývojářské studio stojí, píše v komentáři pro CzechCrunch Filip Kirschner.

***

IT sektor je neúprosné bitevní pole. Neustále přibývající konkurence chtě nechtě tlačí ceny zakázek dolů a náklady na provoz i platy nahoru. Poptávka po kvalitních programátorech zase řádově převyšuje nabídku trhu práce, což vede k agresivnímu přetahování se o seniorní pracovníky. Není proto divu, že firmy rády využijí i sebemenší výhodu, která jim pomůže k naplnění finančních cílů a udržení zákazníků.

A právě to může být občas na úkor klientů i samotných vývojářů. Jaké by to ale bylo pracovat v prostředí, které je fér k pracovníkům i zákazníkům, s přínosem za hranice vlastního byznysu? Takové společnosti se říká „tyrkysová“ a je založená na volnosti, naprosté otevřenosti a spokojenosti lidí na prvním místě. Takto ji alespoň definuje Frederic Laloux ve své knize Budoucnost organizací, která barevně označuje a popisuje jednotlivé fáze vývoje mezilidské spolupráce.

applifting-cofounders

Foto: Applifting

Vratislav Kalenda a Filip Kirschner, spoluzakladatelé studia Applifting

Například za oranžové považuje společnosti co si zakládají na tom, že jsou „nejlepší“ (Nike, Wallmart, Coca-Cola), ty mají za cíl porazit konkurenci skrze inovaci, dosáhnout profitu a růstu. Jantarové společnosti si zakládají na dodržování pravidel a procesů, což podle nich vede k úspěchu (armáda, církev, školství). Naopak zelené společnosti jsou zaměřené na posilování firemní kultury a motivaci zaměstnanců. I když jsou založené na pyramidové struktuře, vedení zde značné pravomoci přenechává střednímu managementu (Starbucks, Zappos). Tyrkysové společnosti oproti tomu představují fluidní prostředí bez tradiční hierarchie, kde lidé dělají nezávislá rozhodnutí a nesou si za ně odpovědnost.

Když jsme na knihu náhodou narazili, zjistili jsme, že to do velké míry odpovídá tomu, jak i my přemýšlíme nad naším vývojářským studiem. Je třeba zdůraznit, že žádná organizace nikdy nesplní všechny body daného systému. Ani mi ji proto nebereme jako dogma – stala se pro nás ale stěžejní inspirací, jak uvažovat i do budoucna.

Vidět svět přes tyrkysové brýle

Vytvořit tyrkysovou společnost není jen tak. Vyžaduje totiž změnu myšlení, firemní kultury i principů vedení. Nepočítá třeba s klasickou hierarchickou strukturou. V IT se jí určitým způsobem blíží Tribe model agilní metodiky vývoje, zde však stále finální zodpovědnost zůstává na jediném „veliteli“ týmu. Naopak v tyrkysové firmě mají vliv na jejím směřování nejen zakladatelé, ale i pracovníci.

Například holandská ošetřovatelská organizace Buurtzorg zaměstnává na 15 000 zdravotníků, kteří pracují ve dvanáctičlenných autonomních týmech. Organizace jim zajišťuje veškeré zázemí, ale o provozu, rozvoji, plánování práce či rozdělení povinností rozhodují tyto skupiny samostatně.

Vyžaduje to naprostou důvěru v kolegy a současně z jejich strany vysokou míru odpovědnosti. Pro začínající firmu o několika lidech to může být jednoduché. Nedovedu si ale představit, že by na „tyrkysovost“ chtěla přejít společnost s více než čtyřmi úrovněmi hierarchie. Čím více stratifikace a pravidel, tím náročnější přechod a schopnost ty procesy opustit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

U nás rozhodnutí nemít „pevné vedení“ vyplynulo tak nějak přirozeně. Na začátku jsme stáli já a Vráťa Kalenda coby zakladatelé, s nimiž si všichni povídali o tom, co a jak dělat. Časem toho na nás ale začalo být hodně, takže jsme do vedení přibrali další dva lidi. Dnes je takzvaná Rada starších šestičlenná a je volena v našich interních volbách.

Nejde však o výkonný orgán v pravém slova smyslu, udává totiž hlavně ideologický směr. Exekutivní povinnosti jsou spíše formální, každý z Rady zodpovídá za určitou oblast firmy v rámci své pracovní funkce. Jde zkrátka o entitu, se kterou se lidé radí, když chtějí udělat něco zásadního. Ale na rozhodování, jaké zakázky přijmeme a do čeho zrovna investujeme, mají podíl úplně všichni.

Sdílení know-how jako cesta k profitu

Druhou stěžejní myšlenkou tyrkysovosti je naplňování „vyšších cílů“, kdy zisk firmy je vnímán jen jako nástroj k jejich dosahování. Místo na ubíjející dodržování finančních plánů se zde hledí na kreativitu a schopnost nalézat řešení problémů.

Například výrobce outdoor vybavení Patagonia se zaměřuje na udržitelnost oděvního průmyslu a jeho dopad na životní prostředí. Tato tyrkysová firma si dala za cíl být do roku 2025 zcela uhlíkově neutrální, a to včetně celého svého dodavatelského řetězce. Mimo to každoročně alokuje 1 procento obratu na aktivity spojené s ochranou životního prostředí.

applifting-cofounders2

Foto: Applifting

Vratislav Kalenda a Filip Kirschner, spoluzakladatelé studia Applifting

My zase od začátku měli jasno v tom, jak je pro nás důležitá svoboda klienta. Nechceme mu být pouhým dodavatelem služeb. Naopak je naším cílem plně jej zapojit do vývoje a dovést ho do fáze, kdy bude schopen aplikaci obsluhovat a vylepšovat již po vlastní ose. Bez závislosti na nás.

Takovým standardním přístupem zákazníků je, že si zaplatí vývojářské studio, které jim dodá hotové řešení. Stále navíc převažuje tendence objednávat spíše jednotlivé experty či celé týmy. Jenže to nahrává vzniku vendor lock-inu, který považuji za jednu z nejnepříjemnějších věcí v software developmentu dnešní doby. Jde o vynucenou závislost klienta na firmě, která mu software vytvořila. Ta totiž docela běžně bývá jediným, kdo programu či aplikaci zcela rozumí.

Z pohledu konkurenčního boje a vlastnictví know-how to dává smysl. Pokud se ale vztah se zákazníkem dostane do fáze, že se v provozu svých technologií neobejde bez jejich dodavatele, není to dobré pro obchodní vztahy. Ani pro samotné programátory, kteří to mohou vnímat jako neetické, ale ze své pozice s tím nic nezmůžou.

karel-obluk

Přečtěte si takéV Česku chybí byznysový talent a globální ambice. Díky úspěchům firem jako Avast se to mění, říká investor Karel OblukV Česku chybí byznysový talent a globální ambice. Díky úspěchům firem jako Avast se to mění, říká investor Karel Obluk

Proto jsme přišli s konceptem hybridních týmů. Jeho principem je sestavení pracovní skupiny z našich programátorů i zaměstnanců zákazníka, kteří vzájemně sdílí své know-how a software programují společně. Cílem je, aby klient vyvíjel aplikaci v domácím prostředí, s použitím vlastních nástrojů, procesů a lidí, bez závislosti na nás jako dodavateli.

Porovnejte to se situací, kde klient dostane hotový software, aniž by měl ponětí, jak vlastně vznikal. S hlavními principy je seznámen v rámci několikahodinového briefu, který jen těžko obsáhne všechny aspekty mnohaměsíčního procesu vývoje. A s aktualizacemi a změnami je závislý na původním dodavateli. Ne zrovna lákavá představa. Přesto je toto realita, kterou spousta firem toleruje a mlčky přechází.

Jakou si zvolit budoucnost organizací?

Myšlenka tyrkysové společnosti mnohým přijde jako hodně sluníčková. A rozhodně netvrdím, že by takový princip fungoval všude. Nedovedu si třeba představit, že by se o něj snažila akciovka. Znám ale řadu firem, malých i větších, které na této cestě mají úspěch.

Stejně jako u jakékoliv jiné razantní změny i zde je premisou úspěchu, aby celá organizace byla na stejné vlně. Zejména vedení, ale i všichni pracovníci. Souzní ideály tyrkysovosti s jejich osobními hodnotami? Zvládnou potlačit své ego? Dokážou být otevření, dívat se na kritiku s odstupem a konflikty řešit objektivně, bez emocí? A pokud část s touto vizí v souznění není, je potřeba počítat s tím, že takoví lidé odejdou.

mahr-2

Přečtěte si takéZakladatel Coffee Roomu to na jižní Moravě rozjíždí s matchouZ Prahy do Mikulova a na zelenou. Zakladatel Coffee Roomu to na jižní Moravě rozjíždí s matchou

Naší výhodou bylo, že už od začátku Applifting fungoval jako „rodinná firma“. Máme obrovské štěstí na kolegy a je vidět, že tato volná kultura imponuje hlavně těm, kteří jsou ochotni se jí aktivně účastnit. Přicházejí s nápady, jak věci dělat lépe, a nebojí se říct, co je podle nich špatně.

Takový přístup nás nesmírně posouvá a vnímá to i zbytek komunity. Applifteři pak vnímají firmu jako místo, kde dělají smysluplnou práci, která je baví, vytváří pozitivní hodnoty. Tyrkysovost je mindset, kde zisk není hlavním cílem, ale jen nástrojem k jejich dosahování. A já věřím, že právě taková je budoucnost organizací.