Firmy se teď musí představovat online. V Česku nabízí digitální nástroje pro prezentaci Presentigo, Virtual Lab či Yord

Peter BrejčákPeter Brejčák

presentigo_11

Foto: Presentigo

Presentigo se zabývá vývojem digitální prezentační platformy

Pandemie koronaviru do velké míry negativně ovlivnila možnosti prezentace výrobců a exportérů v zahraničí. Mnoho aktivit se najednou nemohlo odehrávat tváří v tvář, jak bylo zavedenou praxí, a bylo třeba se přesunout do online světa. Na inovativní české nástroje, které lze v oblasti digitální prezentace využít, se v soutěži Digital Promotion 4.0 podívala agentura CzechInvest.

Cílem bylo zmapovat různé nástroje, které jsou v Česku k digitální prezentaci produktů a služeb k mání. Vítězem se stala společnost Presentigo, následovaná firmami Virtual Lab a Yord. Nástrojů, které mohou při prezentaci na dálku pomoci, je ale u nás mnohem víc.

„Překvapilo nás množství firem, které se přihlásily a zároveň nabídly relevantní a funkční řešení. Ukázalo to, jak rozvinutý trh s inovativními digitálními nástroji máme. Jedná se o důležitý předpoklad, aby se Česko posunulo na přední příčky v žebříčku Global Innovation Index, a to především v hodnoceném kritériu sofistikovanosti trhu. Umění prodat je téma, kterému může digitalizace výrazně pomoci,“ říká generální ředitel agentury CzechInvest Patrik Reichl.

Vítězná společnost Presentigo se zabývá vývojem digitální prezentační platformy, jež zjednodušuje práci prezentujícím v terénu. Své fungování připodobňuje centrálně řízenému marketingovému „skladu“, který automaticky distribuuje obsah na koncové uživatele.

presentigo-adam-mrstik-1024×683

Foto: CzechInvest

Adam Mrštík, zakladatel a ředitel Presentiga

Presentigo dokáže pracovat s tradičním obsahem v PowerPointu či PDF, ale také s videem včetně interaktivního obsahu ve 3D a rozšířené či virtuální realitě. Firma navíc společně se společností Adastra vyvinula platformu Virtuloc, v rámci níž vyvíjí VR Showroomy, teda prodejní a výstavní místa v digitálním světě.

Druhé místo v soutěži Digital Promotion 4.0 obsadila firma Virtual Lab, která přináší virtuální a rozšířenou realitu do všech oborů lidské činnosti, kde to dává smysl. Například i do zdravotnictví, kde chce pomáhat se školením personálu nemocnic.

Českobudějovická společnost kromě tréninku soft i hard skills lidí vyvíjí VR a AR aplikace pro firemní sektor. Prostřednictvím své platformy Let’s Meet VR zprostředkovává setkání odkudkoliv na světě, a to hlavně za účelem představení produktů (přenáší do VR tzv. 3D digitální dvojče stroje), školení obsluhy či servisu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Třetici vítězných projektů pak uzavírá pražské VR a AR studio Yord, které se soustředí především na agenturní vývoj. Mezi své klienty řadí firmy jako Škoda Auto, ČSOB nebo Adidas, ale své zkušenosti investuje také do tvorby vlastních inovativních produktů ve světě imerzní reality.

Firmám nabízí studio Yord virtuální showroom implementovaný do webového rozhraní, což mimo jiné znamená, že se ve virtuálním světe uživatel může procházet i bez VR brýlí nebo jakékoli specifické aplikace.

Porota hodnotila celkem sedmnáct technologických řešení a posuzovala například celkový vizuální dojem nástroje, jeho komplexnost, univerzálnost či uživatelskou přívětivost. V rámci soutěže porotu zaujaly také projekty VR3D, iShowroom, Jakes Technology a Fistro digital, katalog všech zapojených firem je možné najít na webu Digital Promo.

Digitální knihovna českého průmyslu

„Naším cílem není zapomenout na tradiční proexportní nástroje, které jsme využívali doposud, ale rozšířit si škálu možností, abychom byli lépe připraveni na další nouzové situace. Bez ohledu na okolnosti se zároveň snažíme identifikovat pro české firmy nové efektivní způsoby, jak mohou prezentovat své výrobky a služby,“ říká náměstkyně ministra průmyslu a obchodu pro EU a zahraniční obchod Martina Tauberová.

V návaznosti na soutěž bude dále vytvořena platforma v podobě digitální knihovny českého průmyslu, jež by měla umožnit ucelenou prezentaci schopností a nabídky ČR napříč průmyslovými obory, a to s důrazem na synergie mezi českými firmami. Ministerstvo průmyslu a obchodu plánuje zahájit první kroky k jejímu vzniku v co nejkratším časovém horizontu.

presentigo_4-copy-min

Foto: CzechInvest

Soutěž Digital Promotion 4.0 mapovala české nástroje pro digitální prezentaci

„Na vznik této platformy bude MPO teprve vypisovat výběrové řízení. Výsledky soutěže tudíž nevypovídají o tom, kdo bude tvůrcem platformy. Nejdříve proběhne debata s partnery z řad podnikatelské veřejnosti, abychom si ujasnili představy jednotlivých průmyslových oborů a na jejich základě vytvořili určitý model a formulovali přesné zadání,“ doplňuje ředitel Odboru řízení exportní strategie a služeb Rudolf Klepáček.

Soutěž Digital Promotion 4.0 zorganizovalo Ministerstvo průmyslu a obchodu a CzechInvest ve spolupráci s CzechTrade a s podporou Asociace výrobců a dodavatelů zdravotnických prostředků.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je společnost CzechInvest. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Uživatelé utíkají za větším soukromím k Signalu a Telegramu. Více dat o nich přitom WhatsApp sbírá dlouho

Jiří SvobodaJiří Svoboda

whatsapp

Foto: Rachit Tank/Unsplash

Mnoho uživatelů v posledních dnech odešlo z aplikace WhatsApp ke konkurenci

0Zobrazit komentáře

Osobní data a ochrana soukromí na jedné straně a Facebook či další aplikace, jež mu patří, na druhé. Tato kombinace téměř vždy znamená třaskavou směs. Namíchána byla i tento týden poté, co populární komunikační aplikace WhatsApp zveřejnila nové podmínky, jež začnou platit začátkem února. Původní zprávy říkaly, že její uživatelé v podstatě nebudou mít jinou možnost, než nově sdílet citlivá osobní data se samotným Facebookem, který je mateřskou firmou WhatsAppu. A lidé začali utíkat ke konkurenci.

Pro začátek je však třeba říct, že předchozí tvrzení, které bylo hojně sdíleno napříč sociálními sítěmi i médii, není zcela pravdivé. Po silné vlně odporu ze strany uživatelů WhatsApp situaci ozřejmoval s tím, že aktualizace podmínek nemá nic společného se soukromými konverzacemi nebo daty osobních profilů. Soustředí se prý hlavně na firmy, které WhatsApp používají pro zákaznickou podporu.

V rámci nových podmínek, jež uživatelům dorazily k odsouhlasení v jejich aplikacích, jde především o to, že obchodníci, kteří komunikují se svými zákazníky na WhatsAppu, si nově mohou nechat ukládat své konverzace na serverech Facebooku. Díky tomu pak mohou tato data využívat pro své reklamní kampaně na největší sociální síti světa. Pro lepší zacílení reklamy budou moci být mezi WhatsAppem a Facebookem sdílena také některá data o platbách a transakcích.

Nové podmínky, naposledy aktualizované 4. ledna, oproti předchozí verzi také doslova říkají, že obchodníci na WhatsAppu mohou dát třetím stranám (včetně Facebooku samotného) přístup ke svým komunikacím, aby mohli své zprávy se zákazníky spravovat. Tato třetí strana pak může jednotlivé komunikace posílat, ukládat nebo číst.

mark-zuckerberg-facebook4

Foto: Facebook

Facebooku Marka Zuckerberga patří i WhatsApp, Instagram a Messenger

WhatsApp tyto změny avizoval už loni v říjnu. Nepřesné zprávy o změně v přístupu k osobním datům se ale v posledních dnech již dávno rozšířily, a to i přesto, že WhatsApp se je usilovně snažil korigovat a ujišťovat uživatele, že se pro ně nic nemění. S ohledem na špatnou pověst Facebooku v oblasti ochrany soukromí uživatelů se mu to však příliš nedařilo.

Na celé situaci tak vydělaly konkurenční služby, které mají ochranu soukromí ve svém DNA a od svých uživatelů vyžadují minimum osobních dat. Jde především o aplikace Telegram a Signal. Duo alternativních komunikačních aplikací v posledních dnech shodně zaznamenalo enormní nárůst v počtu uživatelů.

V případě Signalu se o to jistým dílem zasloužil už minulý týden Elon Musk, který v reakci na diskutované novinky ve WhatsAppu tweetnul jednoduše: „Používejte Signal.“ A mnoho z jeho více než 40 milionů followerů ho podle všeho následovalo.

Signal je aplikace, která je mezi komunikátory považována za vůbec nejbezpečnější, s největším důrazem na soukromí a pochopitelně s plným end-to-end šifrováním. Je vyvíjena neziskovou organizací, její kód je open-source a podporují ji mnohé osobnosti i odborníci. Za jejím založením stál i Brian Acton, spoluzakladatel WhatsAppu, který ho opustil po akvizici Facebookem, i právě kvůli sporům o ochraně dat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S ohledem na dění kolem WhatsAppu každopádně Signal v minulém týdnu (od středy do neděle) podle analytické firmy Sensor Tower zaznamenal 7,5 milionu stažení z App Storu a Google Play. Jak píše CNBC, je to 43násobek čísel z předchozího týdne a největší číslo v historii aplikace, i kdybychom je počítali za celý měsíc. V českém App Storu je ostatně Signal aktuálně vůbec nejstahovanější aplikací.

Zakladatel Telegramu Pavel Durov zase oznámil, že počátkem roku aplikace pod jeho vedením měla už půl miliardy měsíčně aktivních uživatelů. Jen od neděle přitom získala 25 milionů nových. Je ovšem otázka, kolik z nich u aplikace skutečně zůstane. Samotný WhatsApp má na své platformě přes dvě miliardy uživatelů.

WhatsApp sbírá mnoho dat dlouhodobě

Co je tedy vlastně za problém, jestliže změny podmínek WhatsAppu nejsou aktuálně pro běžné uživatele tak dramatické? Obavy milionů lidí, kteří zvažují přesun na Telegram nebo Signal, mohou být i tak docela oprávněné. Byť by byly a jsou na místě už celé roky.

Jak upozornil deník The Financial Times, přestože obsah zpráv nemůže číst ani WhatsApp, ani Facebook, už od roku 2016 došlo v zásadách ochrany osobních údajů ke změnám, které umožňují WhatsAppu s mateřskou společností sdílet některá další data uživatelů. V Evropské unii však uživatelům zásadně pomáhají nová pravidla GDPR, díky kterým mohou mít svá data a to, jak s nimi WhatsApp, potažmo Facebook nakládá, více pod kontrolou.

WhatsApp, Telegram i Signal shodně používají základní technologii zvanou koncové šifrování (end-to-end encryption), která zaručuje, že obsah zpráv není viditelný nikomu jinému než účastníkům konverzace, ani provozovateli dané služby. Klíč k rozšifrování zprávy má vždy jen odesílatel a příjemce. WhatsApp ostatně využívá technologii samotného Signalu, která patří k těm nejlepším na trhu a je dostupná komukoliv.

Pavel Durov, zakladalel aplikace Telegram

Nicméně hlavní bezpečnostní kritika WhatsAppu se točí okolo dvou záležitostí. Jedním je, že sbírá a nešifruje metadata. To jsou informace o tom, s kým, kdy a kde se vaše konverzace odehrávají, a rovněž vaše kontakty a informace o vašem zařízení. WhatsApp tedy nevidí do obsahu vašich konverzací, ale přesto sbírá o vašem chování mnoho dalších dat.

Potenciálně ještě větším problémem mohou být nešifrované zálohy. Zatímco zprávy poslané na WhatsAppu jsou koncově zašifrované, tak pokud si je necháváte zálohovat a ukládat na cloud u Applu nebo Googlu (podle toho, zda používáte iPhone nebo Android), end-to-end šifrování ztrácí. Teoreticky se tak k nim může dostat třetí strana, pokud získá přístup do příslušných úložišť.

roger-soukal

Přečtěte si takéVelká fintechová investice nese ovoce. Český Roger letos i díky KB profinancuje faktury za více než 6 miliardVelká fintechová investice nese ovoce. Český Roger letos i díky KB profinancuje faktury za více než 6 miliard

Byť tedy WhatsApp obecně o svých uživatelích sbírá mnohem více dat než třeba zmíněné aplikace Telegram a Signal, tak je třeba podotknout, že v porovnání s jinými sociálními sítěmi a komunikačními nástroji, jako je samotný Facebook, jeho Messenger a Instagram, nebo Snapchat či Tiktok, toho stále nesbírá zdaleka tolik. A nové podmínky na tom nic nemění.

V případě Telegramu a end-to-end šifrování je pak třeba dodat, že takové šifrování sice nabízí, ale nemá ho ve svém výchozím režimu aktivované. Pokud tedy chcete ponechat své konverzace v naprostém soukromí, je třeba si tuto funkci u jednotlivých konverzací zapnout. Zálohy pak Telegram ukládá do vlastního cloudu.

signal-app

Foto: Signal

Komunikační aplikace Signal

Nejdál jde z této trojice aplikací v ochraně soukromí jednoznačně Signal. Koncově šifruje nejen všechny typy komunikace včetně skupinových videohovorů, ale také metadata. Zálohy na cloudu pak Signal z důvodu maximální ochrany dat vůbec neumožňuje a vše ukládá lokálně na daném zařízením.

V případě přenosu dat na nový telefon je tak třeba mít k dispozici i ten starý a staré konverzace převést manuálně. Aplikace navíc obsahuje další úrovně ochrany, a tak ani na serverech Signalu nelze zjistit, kdo si píše s kým a co.

Klíčové jsou také rozdíly ve sbírání a ukládání dat o uživatelích, které aplikace využívají. Zjistit, jaká data jednotlivé aplikace sbírají, je možné mimo jiné díky Applu, který nově vývojáře nutí k tomu, aby v App Storu transparentně zveřejňovali, co všechno jejich aplikace sledují a jaké údaje pro jaké účely s uživateli spojují:

WhatsApp

  • Reklama nebo marketing vývojáře: ID zařízení, reklamní data
  • Analytika: Historie nákupů, přibližná poloha, telefonní číslo, jiný uživatelský obsah, ID uživatele a zařízení, interakce s produktem, reklamní data, údaje o selhání, výkonu a další diagnostické údaje
  • Personalizace produktu: Jiný uživatelský obsah
  • Funkčnost aplikace: Historie nákupů, platební údaje, přibližná poloha, e-mailová adresa, telefonní číslo, kontakty, zákaznická podpora, jiný uživatelský obsah, ID uživatele a zařízení, interakce s produktem, reklamní data, údaje o selhání, výkonu a další diagnostické údaje
  • Jiné účely: Telefonní číslo, ID uživatele a zařízení, interakce s produktem

Telegram

  • Funkčnost aplikace: Jméno, telefonní číslo, kontakty, ID uživatele

Signal

  • nic (jediný datový bod, který Signal ukládá, je telefonní číslo, ale nijak ho nespojuje s konkrétní osobou)

Není Signal jako Signal

V souvislosti s rekordními čísly stažení u aplikace Signal a výzvě Elona Muska pak došlo i ke komické příhodě na burze. V pondělí totiž vystřelily o téměř 500 procent akcie firmy Signal Advance Inc., která ovšem nemá s komunikační aplikací nic společného.

Zmatení investoři v domnění, že vydělají na růstu obliby chatovací aplikace, tak vyhnaly k hodnotě tří miliard dolarů malého výrobce elektronických komponentů, který vykázal v roce 2015 a 2016 nulové obraty. Stejná věc se už stala před časem, když si investoři hromadně spletli ticker populární videohovorové platformy Zoom a místo ní vyhnali do oblak akcie stejnojmenné technologické firmy.