Oproti tomu se vám i tak podařilo navýšit zisk. Čím se to K2 podařilo docílit?
Navýšení zisku se podařilo díky tomu, že jsme některé důležité nakupované služby začali řešit in-house, což bylo záměrem bez ohledu na aktuální situaci na trhu.
Jaké výsledky očekáváte za letošní rok?
Letos předpokládáme růst obratu asi o deset procent. Ale důležitější pro mě bude nová verze K2, realizace nově stanovených strategických cílů a rozšiřování interních týmů o nové zaměstnance.
To jsou vaše cíle jako nového ředitele K2 Software?
Nejdůležitějším cílem pro mě je dokončení webové verze ERP systému K2 tak, aby s ním mohli uživatelé pracovat kdekoli, kde mají přístup k internetu, a na jakémkoli zařízení. To beru jako klíčovou věc pro další rozvoj firmy. Samozřejmě budeme pokračovat v rozjetém trendu rozšiřování funkcionalit našeho systému tak, aby zvládal všechny důležité potřeby firem podnikajících v oblastech výroby, velkoobchodu i e-commerce.
Zmínil jste expanzi a přípravu K2 ERP i e-shopu. Co konkrétně plánujete?
Pro expanzi do zahraničí jsme museli nejdřív připravit naši K2, proto jsme systém i dokumentaci kompletně přeložili do angličtiny a přidáváme i další jazyky. A abychom si neustále drželi náskok před konkurencí, posilujeme i naše klíčové výhody, kterými jsou řešení pro řízení více firem v jednom systému, přímo v ERP systému integrované WMS (Warehouse Management System, systém pro správu skladu – pozn. red.) a K2 e-shop, kde jsme se v posledních dvou letech zaměřili na B2C segment.
„Společnosti, které e-commerce vnímaly jako doplňkový prodej, pochopily, že to je budoucnost, a začínají ji řešit vážně.“
Co myslíte tím zaměřením na B2C segment?
S prvním e-shopovým řešením jsme přišli už v roce 2013, od té doby jsme jich spustili více než sto. Díky struktuře našich zákazníků provozujeme více B2B portálů než klasických e-shopů. Protože ale dlouhodobě vnímáme rostoucí poptávku po B2C e-shopech, rozhodli jsme se nyní zaměřit na tento segment trhu a doplnit funkce a technologie právě pro špičkový B2C e-shop. Ačkoliv se to totiž na první pohled nemusí znát, každé z těchto řešení je něčím unikátní a vyžaduje trošku jiný přístup.
Při tvorbě e-shopu jsme vycházeli z třicetileté zkušenosti tvorby ERP systému. K2 e-shop je tak postaven na standardním jádru, které lze snadno aktualizovat, a přitom je celé řešení plně customizovatelné podle potřeb zákazníka. Nestane se tak, že bude za pár let neaktuální.
Souvisí vaše rozšíření do B2C segmentu s nárůstem poptávky klientů v reakci na pandemii koronaviru?
Už před pandemií se poptávka zvyšovala, ale s covidem se to ještě umocnilo. Společnosti, které e-commerce vnímaly jako doplňkový prodej, pochopily, že to je budoucnost, a začínají ji řešit vážně. Vidím, že se ve firmách vyčleňují lidé a vytvářejí týmy, které se věnují pouze online retailu. Stejně jako u jiných e-shopových developerů, tak i u nás dnes poptávka převyšuje kapacity.
Mění se i typ klientů, kteří za vámi s poptávkami chodí?
Ano. Kromě firem, které přerostly svůj e-shopový systém, na něž míříme především, za námi přichází takové, jež nikdy e-shop neměly. Jsou to výrobní firmy, které vnímají směr D2C (Direct To Customer – pozn. red.), snaží se tak zkrátit dodavatelsko-odběratelský řetězec a dostat se přímo ke koncovému zákazníkovi. Stále častěji se ozývají také B2B firmy, které chtějí oslovit zákazníka napřímo.
Foto: K2
Tomáš Szkandera z K2
Opravdu vnímáte, že by směr D2C byl tak silný trend? Mnoho výrobců s tímto prodejním kanálem experimentuje, obecně je ale jejich silná stránka právě ve výrobě.
Osobně vidím, že to firmy spíše zkouší. Online prodej je tím nejjednodušším způsobem, jak si vybudovat rychle cestu k zákazníkovi. A to jak s vlastním e-shopem, tak s pomocí některého z tržišť.
Jaké produktové novinky mohou vaši klienti očekávat v e-shopovém modulu?
V K2 e-shopu se mohou zákazníci těšit především na nové funkce podporující konverzi e-shopu a jeho SEO, tedy prodej a dohledatelnost ve vyhledávačích. Za zmínku určitě stojí funkce K2 Smart Search, která rychle vyhledává nejen ve zboží, ale i v kategoriích, značkách a článcích, a to včetně překlepů. Jsme si dobře vědomi toho, že pokud zákazník použije hledání a najde výsledky, které potřebuje, je pravděpodobnost dokončení nákupu větší.
Přidali jsme možnost kombinovat jednotlivé produkty do setů a prodávat je například za zvýhodněnou cenu. Rozšiřujeme také možností nastavení cenotvorby o další typy akcí. Nově mohou firmy využívající K2 spustit nový prodejní kanál, tzv. marketplace, a začít tak prodávat své zboží na Alze nebo Mallu.
Obecně jste v K2 přešli od vývoje ERP systému do širší oblasti, kdy nabízíte i navazující moduly jako e-shop, zmiňujete také WMS. Neznamená to ale, že v jednotlivých vertikálách nedokážete konkurovat specializovaným firmám – například dodavatel čistě WMS řešení bude pravděpodobně na lepší úrovni?
Pokud se do některé specifické oblasti v K2 pustíme, tak chceme, aby naše řešení vyhovovalo většině našich zákazníků, kteří funkčnost požadují. A pokud to zákazníkovi nestačí, pak samozřejmě napojíme přes K2 API jiný software. Ale konkrétně u e-shopu a WMS je naším cílem převyšovat i specializovaný software na trhu. A myslím si, že se nám to docela daří.
Směřujete tedy do all-in-one řešení pro výrobní hráče?
Ano, tohle je také naším cílem. Těším se, až v některém z dalších rozhovorů budu moct říct bližší detaily s konkrétními výstupy.
Jaký typ firem je vaše cílová skupina?
K2 je určena především pro společnosti z oblasti e-commerce, velkoobchodu nebo výroby. Ale troufám si říct, že především jsme tady pro ty firmy, které chtějí prémiové řešení od prémiového dodavatele.
Mluvili jsme hlavně o e-shopovém řešení, vaším stěžejním produktem je ale stále K2 ERP. Co máte nového v této oblasti?
Z aktuální verze K2 gaia má asi největší ohlas u našich zákazníků modul pro správu dokumentů (DMS), díky kterému mají firmy pořádek v tom obrovském množství dat a informací, které vznikají ve firmách každý den. K2 si dokument uloží do databáze, hlídá oprávnění k přístupu a také uchovává všechny jeho verze. Nikdy se tak nic neztratí.
Oblíbenou funkcí je možnost zobrazit si jakákoli data ze systému v kalendáři. Účetní tak může vidět faktury, které má zaplatit, technik plánované výjezdy, obchodník své schůzky. A to přímo v systému K2, Outlooku nebo na svém mobilním telefonu. Výrobní firmy oceňují modul kalkulací, kde si ji mohou vytvořit například pro nabídku zákazníkovi a následně porovnat se skutečnou kalkulací po dokončení výroby.
Nedávno jste zároveň zmínil, že plánujete představovat také novou verzi?
Ano, u nás na vývoji to už aktuálně žije novou verzí, kterou finišujeme a vydáme 4. listopadu. Bude se jmenovat K2 ori.
V čem bude odlišná od té předchozí?
Troufám si říct, že se mají naši zákazníci opět na co těšit. Pro majitele firem jsme si připravili dashboardy a grafy ve webové K2. Budou tak mít přehled o firmě kdykoli, třeba na svém telefonu. Vedoucí skladu určitě potěší nový modul pro vyhodnocení a ještě efektivnější řízení skladníků. Pro výrobní firmy máme dlouho očekávaný modul MES (výrobní informační systém – pozn. red.) a e-commerce firmy potěšíme novými technologiemi, díky kterým bude jejich e-shop ještě rychlejší a výkonnější.
Partnerem článku a celého CzechCrunche je K2 Software. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.