František Zeman: Příběh Algotechu je unikátní nejen v IT. Na obrat čtvrt miliardy korun se vyšplhá pár firem
Jako běžnému uživateli vám patrně název Algotech nic neřekne. Pro desítky firem v České republice ale tuzemský Algotech představuje partnera, bez kterého by jim již dnes byznys ani pořádně nefungoval. Téměř před šestnácti lety ho založil František Zeman a začínal na telefonních ústřednách. Byť se to může dnes zdát mnohým úsměvné, i na nich je dnes většina firem stále závislých. Algotech se ale pochopitelně v průběhu času, tak, jak se měnil technologický svět, rozvíjel a dnes je pro něj stále zajímavější také cloud.
Zajímavý je ale vlastně celý příběh Algotechu, který se svou dlouhodobou strategií nenápadně probojovával mezi významné IT hráče v Česku. Dnes u nás patří k jedněm z největších a nabyté zkušenosti ze své kariéry se František Zeman nyní snaží předávat také dalším generacím a nadějným startupům. O tom všem jsme si s ním povídali v rozhovoru pro CzechCrunch.
Algotech vedete už 15,5 roku. Přestože je to pochopitelné vzhledem k tomu, že jste firmu zakládal, je taková loajalita a obecně výdrž v IT světě dnes již vcelku ojedinělá. V čem je ten recept?
Příběh Algotechu je skutečně unikátní nejen v oboru IT, ale celkově v podnikání. Sám Algotech tlačím už šestnáctým rokem a kromě dvou let neustále rosteme na obratu. Přitom jsem si to dlouho vůbec neuvědomoval. Chodil jsem s radostí do práce, bavili mě lidi a technologie kolem, něco jsem budoval a pomalu celý byznys rostl. Dnes jsme na úrovni desítky největších česky vlastněných IT firem, kam jsme se dostali pomalou cestou a poctivou prací. Nevzali jsme na začátku žádné stamilionové investice, abychom se rychle posouvali. Ostatně až dosud jsme bez externí investice, což je dnes unikátní. Až posléze jsem zjistil, že firem, které se dnes dostanou obratem přes čtvrt miliardy korun, jako tomu bude v případě Algotechu, je 0,8 procenta. To je úplně zanedbatelné a pro nás skvělé.
Šestnáct let v IT je velmi dlouhá doba, během které se vše několikrát změnilo. S čím jste vlastně v Algotechu začínali?
Algotech jsme založili na telefonních ústřednách. Dnes se tomu už každý směje, přitom je každý používá. Pro nás je to pořád nejlepší byznys, protože velcí klienti call centra potřebují a budou je i nadále potřebovat. Pořád se bavíme o chatbotech, umělé inteligenci v zákaznické péči, ale to jsou zatím mizivá procenta. Hlas žije a zákazníci stále z 80 procent komunikují přes telefony. Když je problém, v aplikaci si ho sami neopravíte a musíte stejně zavolat. Vedle toho děláme také ERP byznys, což jsou systémy na plánování podnikových zdrojů, kde mimo bank pomáháme i velkým výrobním podnikům. Nově máme od letošního roku po akvizici společnosti Sugar Factory také CRM byznys, pomáháme v oblasti GDPR a stále větší je náš cloudový byznys, pro který máme vlastní datové centrum.
Právě cloud je jedna z těch technologií, která tu před šestnácti lety při vzniku Algotechu vůbec nebyla. Jak jste se k tomu dostali vy?
Když jsme se rozhodovali, že si postavíme vlastní datové centrum, tak já jsem slovo cloud ani neznal. Měl jsem v hlavě vytvoření sdílených počítačů a výpočetního výkonu a z Ameriky pak přišlo slovo cloud, tak jsme tomu tak začali také říkat. Je to byznys, který nám neustále roste, a prakticky každý malý a střední podnik s 20 až 250 zaměstnanci, kterých je v Česku 28 tisíc, může být náš zákazník. I kdybychom si z tohoto čísla sáhli na 1 nebo 2 procenta, je to skvělý byznys. V cloudu jsme šest let, první dva roky to bylo pomalé, ale teď prožíváme boom. Aktuálně máme 250 klientů a jen letos jsme vyrostli o 60 nových.
Takže toho celkově děláte dost. Když se podívám na váš web, jako běžnému uživateli mi všechny ty technologie a služby příliš neřeknou, ale rozumím správně, že bez vašich služeb se už dnes mnoho firem neobejde?
Máme komunikační nevýhodu v tom, že to, co děláme, není sexy. Firmy by ale bez nás skutečně nemohly existovat. Neměly by zejména potřebnou infrastrukturu, která stojí na pozadí a pohání celý jejich byznys. Nejsme sice vidět, ale všechno, co pak u dané firmy vidí její zákazník, by bez nás nefungovalo. Proto musíme chodit za lidmi, co našim produktům skutečně rozumí, protože slovo cloud dnes v odborné IT veřejnosti slyšíte patnáctkrát denně, ale v srpnu ho na českém internetu hledalo 38 lidí.
Když bych si dnes ve firmě vybíral cloud, mám na výběr z velkých hráčů, jako jsou Amazon nebo Microsoft. Proč bych si měl vybrat Algotech?
Těm velkým hráčům se říká hyper-scalers a je zajímavé, že vedle Amazonu a Microsoftu nejsou například firmy jako Google a už vůbec ne IBM nebo Oracle v celém koláči vůbec vidět. Pro nás jsou všichni konkurencí jen do určité míry, protože nám zároveň velmi pomáhají s obecnou osvětou, k čemu je vlastně firemní cloud dobrý. Zároveň jsem nikdy, když jsme s nimi šli do nějakého tendru, neprohráli.
Jak je to možné?
Důležitý bod je, že dokážeme naprosto přesně garantovat, kde jsou uložená všechna data včetně metadat. Někdo vám může data v rámci Evropské unie uložit například ve Frankfurtu, ale nikdy už nebudete mít garanci, že metadata, tedy data o datech, nebudou například v Indii. Třeba banky jsou na to citlivé a jedna nejmenovaná česká banka s tím ostatně narazila u ČNB, když přešla s provozem svých aplikací do Amazonu. ČNB jí řekla, že sice aplikace na u Amazonu provozovat může, ale potřebuje mít garance, že všechna data mají online zálohované v České republice, a to bez jakýchkoliv linek ven. Banka si pak proto musela udělat hybridní cloud, který si bere výpočetní výkon z Amazonu, ale data skladují ve vlastním datovém centru. My zaručíme, že máte v Česku úplně všechno.
Je ještě něco dalšího, co mi Algotech jako české firmě proti zahraniční konkurenci nabídne?
Naše výhoda je také v lidském přístupu. Se současným počtem zákazníků, tak máme napočítáno, že při současném personálním obsazení jsme schopni ještě zdvojnásobit počet klientů a stále se jim budeme moci naplno věnovat a během růstu stejně vychováváme další výborné odborníky. Nasadit cloud je stejné, jako když si koupíte počítač. Pokud tomu nerozumíte, potřebujete někoho, kdo vám na něj nainstaluje například server. Ani Microsoft, ani Amazon, ani Google vám takovou službu neposkytne, protože nemají v rámci své obrovské škály možnost takový lidský faktor vytvořit. A poslední věc je, že jsme s nimi nikdy neprohráli na ceně. Byť jsou to hyper-scaleři, bývají dražší.
Když už jsme u ceny, jak je to s profitabilitou cloudového byznysu?
Trvalo nám pět let, než jsme ho překlopili do zisku. Například Amazon s Microsoftem do cloudu vkládají obrovské investice, a to mnohem rychleji, než se jim stíhají vracet. Algotech otevíral datové centrum v roce 2012 a loni jsme náš cloudový byznys přetočili do černých čísel. Na začátku pochopitelně přišla vysoká investice a měli jsme to původně spočítané na tři roky, ale break-even nakonec přišel za pět let. To je nicméně stále dobré.
Algotech provozuje vlastní datové centrum. Nicméně stále více velkých firem, naposledy například Škodovka, mohutně investují do vlastních center, která mají stále lepší parametry po všech stránkách. Je budoucnost taková, že bude mít každá firma vlastní cloud, nebo tu stále budou poskytovatelé jako Algotech a další?
Jsem přesvědčen o tom, že trh informatiky se z hlediska infrastruktury platforem a softwaru dostane do stavu, kdy si 10 procent největším firem, jako je Škodovka, Seznam a další, bude držet vlastní interní výpočty, protože se jim to v jejich obrovské škále vyplatí. Zbývá 90 procent trhu, kde bude cloud využívaný úplně všude, a tam je náš prostor. Dnes už jsou na cloudu všichni například na svých telefonech a také podnikový byznys bude stále více využívat infrastrukturu především z cloudu. A i kdyby si z těch zbylých 90 procent vzali Microsoft a Amazon 70 procent, pořád na další zbude 30 procent, což je hodně.
V černých čísel už tedy cloudový byznys máte, ale jak je to z pohledu marží? Kolik se dá na cloudu vydělávat?
V Algotechu je důležitá především naše strategie, kdy se snažíme dělat dlouhodobý opakovaný byznys se stálými klienty. Vždy tedy měříme parametr náklady vs. opakované příjmy a právě opakované příjmy, které jsou důležité, nám stouply ze 40 už na 60 procent. Zvedají se se trochu i náklady, ale zdaleka ne o tolik. To je náš velký úspěch a navíc máme před podpisem smluv s dalšími velkými klienty, které nám pomohou v dalším růstu. Z pohledu marží je u cloudu otázka, jak je počítáte. Co se týče přínosu pro firmu, jsou pro nás marže z cloudu nejlepší. Sice je tam velká počáteční investice, ale jakmile cloud na začátku nasadíte, pak už běží víceméně sám, stoupají vám příjmy, ale náklady stojí. Cloud dnes dělá v Algotechu 10 procent celkového obratu, který bude letos čtvrt miliardy korun.
Chce se tedy stát do budoucna Algotech hlavně cloudovým hráčem?
Kolečko se otáčí, ale všechny naše divize, které máme, tedy cloud, telco, ERP, CRM a GDPR, jsou pro nás ziskové a zároveň splňují základní hodnotu kterou máme – chceme firmám pomáhat, aby se jim lépe žilo. Cloudový byznys je tedy jedna z našich velmi dobře fungujících divizí a chceme, aby dále rostla, stejně jako všechny ostatní. Je nám vlastně jedno, kterému byznysu se bude dařit víc.
Jaké vidíte při stále větším využívání a spoléhání se na cloud potenciální hrozby? Jak je řešíte v Algotechu?
Samozřejmě platí, že čím jste významnější, tím jste více na ráně, ale celé je to postavené na několika pilířích. Důležité je, že máte infrastrukturu fyzicky vytvořenou tak, aby ji neohrozil třeba výbuch v jedné budově. Potřebujete, aby dál běžely alespoň nejdůležitější aplikace, abyste měli přístup k datům a aby oprava netrvala týdny. Takovou infrastrukturu mimochodem žádný z malých a středních podniků a ani většina velkých firem nepostaví, protože na to nemají peníze. První výhoda cloudového poskytovatele je, že vám potřebnou infrastrukturu poskytne, a druhá je, že vám zaručí maximální bezpečnost, protože právě to je jeho hlavní byznys.
Pokud odhlédneme od Algotechu, zaujalo mě, že s kolegy přes platformu Eskalator také investujete do startupů. O co přesně jde?
Je to můj osobní projekt, na kterém pracuji s kolegy, které jsem potkal na své životní cestě, ale přes něj vedeme pouze některé investice mimo IT. Je to oddělený byznys. Investice do startupů děláme s tím, že nad nimi chceme mít kontrolu, což znamená, že chceme, aby byli lidé ochotní se o svém podnikání s námi bavit a případně i přijmout nějakou radu. Máme ve firmách nastavené pravidelné reporty, abychom viděli, jak se ty firmy posouvají. A nejčastěji řešíme základní věc, že firmy musejí hlavně prodávat. Můžete mít totiž skvělý produkt, ale bez obchodu se nikam nedostanete.
To jsou nicméně věci, které dělá i mnoho dalších investorů a mentorů. Liší se v něčem váš přístup?
Pro nás je důležité, že do toho byznysu můžeme mluvit a ovlivňovat ho. Myslím si, že na české startupové scéně chybí jedna důležitá věc, kterou jeden můj kolega označil jako postinkubační fázi.
Co si pod ní můžeme představit?
Když je startup v inkubátoru, hodně se toho naučí, ale problém nastává, jakmile ho inkubátor vypustí. Je sice super, že si startup prošel mateřskou školou a přichází do první třídy, ale už nemá tu podporu, kterou by přitom v této fázi pořád ještě potřeboval. Rozumím tomu, že tu možná není tolik mentorů a nemohou se jim všichni tak dlouho věnovat, ale startup je pak víceméně vhozen do první třídy bez další podpory, ale přitom ještě není plně samostatný a nemá srovnané vlastní hodnoty. Na českém trhu to chybí a já jako František Zeman to chci nabídnout.
Podobným způsobem jste již vstoupili například do startupů Timi, Hugport nebo Elite Bloggers. Všechno to jsou nicméně projekty z úplně jiných odvětví. Je za tím nějaká strategie?
Strategii máme, každý z našeho týmu se věnujeme něčemu jinému. Já sám pomáhám třem nebo čtyřem firmám, kolega řídí Timiho, který je pro mě osobně školou, jak by se měl dělat startupový byznys, a Elite Bloggers jdou úplně mimo mě.
Co pro vás z pohledu velké IT firmy s mnohaletou tradicí startupový svět znamená? Nacházíte tam třeba nové nápady, které pak můžete použít i v Algotechu?
Je to pro mě úžasně inspirativní svět, a to například v komunikaci, marketingu, ve více inovativním přístupu k personalistice a tak dále. V Algotechu máme všechno nastavené dlouhodobě, budujeme dlouhodobé vztahy s dodavateli, se zákazníky, se zaměstnanci a vlastně vytváříme nějakou komunitu. A jestli ta má dlouho vydržet, musíte do firmy pustit mladou energii, která přichází právě ze startupů. Nebýt startupové scény a našeho apetitu investovat do ní, troufnu si říct, že by se za poslední tři roky Algotech zdaleka neposunul tolik, jak se nám to podařilo.