Funguje jako hlavní nádraží, místo vlaků ale propojuje data. Český startup využívají firmy v 55 zemích

Na jednom místě dokáže sdružit firemní data z více než tisícovky různých nástrojů. Startup Boost.space od investorů získal téměř 20 milionů korun.

Peter BrejčákPeter Brejčák

boost-space-team-tadeas-marek-min

Foto: Boost.Space

Tadeáš Marek, zakladatel startupu Boost.Space

0Zobrazit komentáře

Firemní data od produktů přes kontakty, mzdy a faktury až po marketing bývají rozložená v desítkách různých nástrojů, často navíc duplicitně. Český Boost.space proto vyvíjí platformu, která je centralizuje na jedno místo, aby je bylo možné propojovat, automatizovat, analyzovat a sdílet. Nástroj využívají klienti ve více než pětapadesáti zemích po celém světě a v dalším rozvoji startupu pomohli také investoři, kteří mu poslali téměř dvacet milionů korun.

Při vysvětlování, jak Boost.space funguje, si jeho zakladatel Tadeáš Marek pomáhá s příměrem k železniční dopravě. Koleje historicky nejdřív vznikaly účelově, když propojovaly konkrétní města a lokace. S rozšiřováním sítě se ale začala stavět přestupní nádraží, aby koleje nevedly ze všech stanic do všech stanic – to by pak všude byly jen koleje.

„My plníme úlohu hlavního nádraží,“ říká Marek s tím, že Boost.space data z více než 1 100 různých nástrojů centralizuje a organizuje na jednom místě, které pak slouží jako základní zdroj, v IT terminologii označovaný jako Single Source of Truth. Pokud tak firma například aktualizuje cenu konkrétního produktu v jednom nástroji, informace se automaticky přepíše i ve všech ostatních, což má šetřit čas i peníze, ale také umožňovat rychlé rozhodování.

Podobně fungujících řešení přitom na trhu existuje několik, například také původem český Make, jenž na trhu vznikl pod jménem Integromat a zakladatelé jej před třemi lety prodali za miliardy korun. Samotný Boost.space má právě Make zabudovaný ve svém systému, kde funguje jako motor, a startup nad ním staví svůj pokročilejší produkt.

boost-space-team-core-team-main-photo-min

Foto: Boost.Space

Vedení startupu Boost.Space

Myšlenka na rozběh vlastního byznysu Marka napadla během jeho působení v tradičním českém výrobci aut a motokár Praga Global. „V automotive odvětví figurují tisíce náhradních dílů, které je třeba neustále přeceňovat a změny sdílet s dealery. Ti pak zpracovávají objednávky a mají data o prodeji, demografii zákazníků, jež jsou klíčová pro růst firmy,“ popisuje Marek, jenž si uvědomoval, že s problémem nedostatečné agregace dat se nepotýká pouze jeho firma.

Před pěti lety proto ze svých úspor najal několik programátorů. „Na trhu už sice figurovali lídři, kteří začínali s automatizací a postupně propojovali jednotlivé aplikace, představa datové centralizace se ale tehdy mnohým zdála směšná. Zatímco ostatní tedy teprve zjišťovali, jak postavit koleje, my už stavěli nádraží,“ vrací se k příměru Marek. Postupně tak Boost.space začal nabírat první zákazníky včetně Pragy a byznys rostl.

Startup podpořil CzechInvest, prošel akceleračním programem Start it od banky ČSOB a loni mu pomohli také investoři. Celkem 18,5 milionu korun do firmy vložilo několik jednotlivců včetně Ondreje Smoláre, ředitele miliardové slovenské IT skupiny Soitron Group, jeden ze zakladatelů e-shopu Bílézboží.cz (předchůdce Mall.cz) Petr Burcal nebo také Michael Rostock-Poplar. Valuace Boost.space je podle vyjádření vedení 125 milionů korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Kromě zmiňované Pragovky se mezi klienty startupu nachází i Aquamarine SPA patřící do Imaginox Group, jednoho z největších výrobců wellness, vířivek a saun v Evropě, nebo společnost BigMedia, jednička českého trhu venkovní reklamy. Celkem platformu využívá přes 900 firem z více než pětapadesáti zemí světa. Jádro byznysu ale pořád tvoří čeští zákazníci.

V řeči čísel Boost.space v roce 2019 utržil 2,8 milionu korun, o dva roky později to bylo 8,9 milionu. V meziročním vyjádření pak loni startup nerostl. „V roce 2021 jsme tlačili na prodej služeb a tvorbu nových či customizovaných funkcí. Loni jsme naopak tlačili na prodej licencí a produktu jako takového – účelně jsme omezili příjem ze služeb, abychom mohli posouvat produkt,“ říká Marek.

Letošní rok se pak má v Boost.space kromě geografické expanze nést ve znamení navyšování prodejů licencí a maximalizaci opakujících se měsíčních tržeb (MRR), kde firma očekává meziroční nárůst o 30 až 50 procent. „Poslední loňský kvartál naznačil rostoucí tendence, ve kterých pokračujeme i letos,“ shrnuje Marek.

Investice do českých startupů loni vzrostly o půlku. Průměrně firmy získaly přes 300 milionů

Obory, dosah mladých firem a dopad nápadů zůstává skrytý. Projekt CC25 a důkladné mapování české startupové scény to chce změnit.

Iva BrejlováIva Brejlová

cc25_podcast_iva-peter

Foto: CzechCrunch

Peter Brejčák a Iva Brejlová, redaktoři CzechCrunche

0Zobrazit komentáře

Zatímco v roce 2022 začala řada firem ve svém byznysu raději brzdit, svět startupů byl nezvykle aktivní. Každý měsíc loňského roku jsme sepisovali zprávy průměrně o deseti nových investicích do některé z mladých českých technologických firem. Jejich počet za celý rok dosáhl bez jediného na 120, což dohromady nastřádalo přes 46,5 miliardy korun. To jsou peníze, které proudily na to, aby české nápady změnily svůj obor – nebo aby se prosadily v zahraničí.

To, o co usilují i jen několik měsíců staré firmy, ty několikaleté už dávno dokázaly. České startupové nápady umožňují lidem pohodlně se ubytovat po hotelech v Česku, Evropě i po světě, hlídají, jestli se do svého bankovnictví přihlašujete opravdu vy, nebo třeba vyvíjejí programy, které učí počítače pochopit dokumenty a správně s nimi pracovat, aniž by do procesu musel zasahovat člověk. To všechno bez větší pozornosti, kterou by na domácím trhu vyvolaly.

Co ale vlastně znamenají technologie pro českou ekonomiku? V jakých oblastech se české startupy dokázaly usadit? A jaké dokážou měnit? Proč se o ně zajímají i velké firmy, jako je třeba Google? Chcete se podívat do budoucnosti a zjistit, jaké jsou ty technologie, které se během příštích pár let prosadí tak, že budou součástí našich životů, aniž by nám to přišlo divné?

Zaposlouchejte se do audiosérie v rámci projektu CC25, která je zaměřená právě na startupy. Zjistěte, koho jsme zařadili mezi dvacet pět českých firem, které v příštích letech bude zajímavé sledovat. A projděte si k tomu přehled, co všechno loni dokázal ekosystém nastřádat, nebo kdo je zdejší startupista. Startujeme pohledem na to, jak tento svět v Česku vlastně vypadá, jaké obory zasahuje i jak mění váš život.

***

Série je součástí nového vydání projektu CC25, výběru pětadvaceti startupů českých zakladatelů, jež si v posledních letech po zásluze získaly pozornost investorů a které v příštích letech podle signálů z trhu, od investorů i podle svého dosavadního rozvoje ještě významně porostou. Doplňují ho podrobná data o českém trhu.