Galerie Plato zahajuje hned tři výstavy. Zve na mladou tvorbu z Ostravy či díla ukrajinských umělců

Jedna galerie, tři výstavy a téměř třicet českých a zahraničních umělkyň, umělců a platforem. Ostravské Plato ukazuje své pružné výstavní možnosti.

nahled-plato

Foto: Galerie Plato

Galerie Plato se nachází v bývalých městských jatkách

0Zobrazit komentáře

Melancholická sebestylizace, napojení umělkyň a umělců na konkrétní region a rozmanitost ostravské kulturní scény či zamyšlení nad osudem Ukrajiny v podání současných tvůrců, ale také prostřednictvím textů od ukrajinské věštkyně. Tak by se dala shrnout rozmanitá trojice výstav, které mohou diváci navštívit v ostravské galerii Plato od 9. února.

Prostory galerie Plato, která našla své sídlo v kulturní památce bývalých městských jatek, se veřejnosti otevřely loni v květnu. První výstava Optimalizované bajky o dobrém životě byla zahájena v září a naznačila směr, jakým se chce slezská kulturní instituce vydat. Z jejího pojetí bylo patrné, že zdejší kurátoři a kurátorky nechtějí vytvořit prostor, který by diváky seznamoval s díly bez ohledu na místo, v němž se nacházejí.

Výstava tak chytře navazovala jak na historii jatek, respektive na to, jak se proměnilo naše vnímání této „továrny na smrt“ v čase, tak na specifickou lokální identitu Ostravy. Významně se totiž orientovala i na polskou uměleckou scénu. Na historický a společenský kontext místa částečně navazuje také nový výstavní triptych, zároveň se ale ambiciózně rozkračuje i za hranice.

Kurátorky Milena Khomchenko, Yulia Krivich a kurátoři Clemens Poole, Jakub Adamec a Marek Pokorný se rozhodli vyzkoušet možnosti nového sídla galerie, proto zdejší prostory v jednom období zaplní mezinárodní skupinová výstava Měli nás za živé a prchali s křikem, která zahrnuje také dva performativní prvky, a výstavy Slyším růst trávu a Nechť dlouhá. Cesta. Vede. Ke. Schodům v. Nebesích. Na jednom místě se tak potká téměř třicet umělkyň, umělců a platforem.

plato-1

Foto: Dominika Goralska

Automobily Niny Beier a série fotografií Mluv s ní Markéty Othové

„Musíme si vyzkoušet několik variant, jak pracovat s prostorem nového sídla a s formáty a dramaturgickými celky, které budeme do budoucna používat. Už v zadání pro architekta bylo obsaženo, že prostory mají unést jeden velký projekt až pět menších výstav,“ komentuje záměr Plato kurátor Marek Pokorný, který je zároveň ředitelem galerie.

Výstava Měli nás za živé a prchali s křikem je součástí mezinárodního projektu The Real Show iniciovaného Centrem současného umění ve francouzské Brétigny, které se zabývá různými aspekty popularity. Prostřednictvím děl jedenácti umělkyň a umělců představí fenomén sebescénování a sebestylizace, zejména pak jeho melancholický a absurdní rozměr. Jádrem výstavy jsou pak díla tří umělkyň.

„Fotografická série Markéty Othové Mluv s ní zachycuje ve chvilce klidu slavného člověka, zpěvačku Björk, kolem které víří to, co svým sebescénováním dala do pohybu. Video Marthy Rosler Sémiotika kuchyně pracuje s absurditou ženských pořadů odehrávajících se v kuchyni. Simone Fattal pak v autentickém záznamu přemýšlení sama o sobě Autoportrét dokládá, jak paradoxním přístupem sebescénování je. Ukazuje, že i autenticita je určitým druhem sebestylizace,“ uvádí Marek Pokorný.

Výstava navíc galerii Plato desetkrát promění na jógové studio. Diváci ale můžou nechat jógamatky a legíny doma, jelikož půjde o živou akci s jogíny, která je součástí díla Cvičení dánské umělkyně Niny Beier. Pro výstavu také nyní vzniká originální performance skupiny studentek studentů polské platformy radikální pedagogiky Kem School.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Druhá výstava Slyším růst trávu ukáže tvorbu umělců, kteří mají vazbu přímo na Ostravu. Věnuje se tomu, do jaké míry umělce limituje tvorba v regionu a jak je ovlivňuje rozhodnutí neodejít do větších měst. „Jsou startovní podmínky či řídká kulturní infrastruktura handicapem, anebo mohou v delším časovém úseku poskytnout šanci na zpomalení a kvalitu života, která není poměřována výkonem?“ ptá se kurátor Jakub Adamec.

Ve třetí výstavě Nechť dlouhá. Cesta. Vede. Ke. Schodům v. Nebesích. se ukrajinské umělkyně a umělci zamýšlejí nad osudem jejich rodné země. Přímo z Ukrajiny byla přepravena dvě díla – například objekt zobrazující dron, jeden ze symbolů války na Ukrajině, vytvořený z technického odpadu z míst, kterými válka prochází. Další díla byla svezena z různých míst Evropy, kde jejich autoři nyní žijí.

„Když mi lidé, kteří k nám přijíždějí z Ukrajiny, vyprávějí o jejich každodenním životě, je pro mě těžko uvěřitelné, že umělci a umělkyně žijící na Ukrajině jsou vůbec schopni v jejich situaci dále praktikovat umění. Stejně těžké to je pro kurátory a kurátorky výstavy. A právě proto věřím, že tato výstava má velký význam pro obě strany a její návštěvníky,“ doplňuje za kurátorský tým Edith Jeřábková.

A jelikož se výstava zabývá problematikou osudu, ve výstavní brožuře se místo věcných informací k dílům nachází jejich interpretace, kterou vytvořila ukrajinská věštkyně Frosiko. Jakési věštby se totiž zdály autorům výstavy jako příhodnější médium, vzhledem k situaci a problematice osudu, než tradiční kurátorský text. Vernisáž výstav proběhne 8. února v šest večer a den po ní se uskuteční také komentovaná prohlídka a diskuze s ukrajinskými kurátory.

plato-2

Foto: Dominika Goralska

Dominika Dobiášová a Eliška Kupcová z výstavy Slyším růst trávu

Signal Festival vstupuje do druhé dekády. Má nového kurátora a jistotu díky grantu od magistrátu

Letošní ročník festivalu digitální a kreativní kultury je sice ještě daleko, jeho ředitel Martin Pošta však už nyní hlásí několik důležitých novinek.

signal-fest

Foto: Signal Festival

Signal Festival vstupuje do druhé dekády s novým kurátorem a jistotou v podobě grantu

0Zobrazit komentáře

Festival, který propojuje umění se světem technologií, má za sebou jubilejní desátý ročník. Během něj do pražských ulic přivedl půl milionu návštěvníků, představil celkem patnáct instalací, zapojil sedmdesát jedna umělců a do Česka přivezl díla také od šest významných zahraničních tvůrců. Další ročník proběhne v polovině října a už nyní od týmu Signalu přichází důležité novinky. Do nové dekády totiž vstupuje s novým kurátorem, audiovizuálním umělcem Pavlem Mrkusem, navíc se mu podařilo získat víceletý grant od magistrátu hlavního města Prahy.

Pavel Mrkus se jako umělec už více než dvě dekády pohybuje především v oblasti nových technologií. Absolvoval ateliér Skla na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, později studoval také religionistiku na Evangelické teologické fakultě Univerzity Karlovy. Video pro vyjádření svého uměleckého záměru poprvé použil v devadesátých letech, k tomuto formátu se však definitivně přiklonil až po svém působení na univerzitě Toyama City Institute of Glass Art v Japonsku.

Společně s Danielem Hanzlíkem založil a vede ateliér Time-Based Media na Fakultě umění a designu Univerzity J. E. Purkyně v Ústí nad Labem, kde působil od roku 2015 až do začátku roku 2023 jako děkan. Dlouhodobě se zabývá audiovizuálními projekty, při kterých využívá digitální obrazové a zvukové prostředky často ve vztahu ke konkrétnímu místu. Jeho tvorbou se prolíná spiritualita, rovnováha mezi přírodním a umělým, ale v posledních letech také environmentální témata, například problematika vody.

„Měli jsme otevřené výběrové řízení a přihlásila se nám spousta adeptů. Do úzkého kola se dostali tři a ve výsledku jsme se rozhodli pro Pavla. Myslím, že se to hezky potkalo, protože do předloňského roku jsme měli pro Signal kurátorský tým, který skládal festival dohromady, loni jsem byl hlavním kurátorem já, ale říkal jsem si že by bylo vhodné, aby se festival v nové dekádě posunul dál,“ upřesňuje Martin Pošta, ředitel festivalu.

mrkus

Foto: Signal Festival

Pavel Mrkus, audiovizuální umělec a nový kurátor Signal Festivalu

Mrkus letos doplní v tvůrčím tandemu Martina Poštu a zaměří se především na rozvoj festivalu a jeho dlouhodobé umělecké směřování. V rámci výběrového řízení zpracoval tříletou kurátorskou koncepci festivalu, ve které se soustředil na fenomén světla ve vztahu k osvícenství. Zaměřil se na reflexi kulturních proměn, ze kterých vychází naše stávající pojetí vědy, technologie i umění.

„Pavlův koncept by se dal souhrnně nazvat jako ekosystémy: lidské, vědecké a umělecké. A tento tříletý výhled nám umožní daleko lépe plánovat, koho chceme na festival dostat. Čím větší umělce totiž chceme do Česka pozvat, tím vytíženější jsou. Dlouhodobější plánování nám tak umožní lépe pracovat s celým programem. To se týká i zapojených institucí, které musí výstavy plánovat třeba dva roky dopředu. Festival tak můžeme dělat zase o něco lépe,“ dodává Pošta.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pro zlepšení bude prostor mimo jiné díky grantu od magistrátu hlavního města Prahy. „Grant nám dává jistotu. Teď máme jednoletý a od nadcházejícího roku naskočíme na čtyřletý, takže jsme pokrytí na pět let. Společně s nástupem Pavla Mrkuse tak máme mnohem lepší podmínky,“ říká Pošta. Letos získá festival od magistrátu pět milionů, od roku 2024 na další čtyři roky šest milionů. Díky nově nabité stabilitě má také ředitel festivalu prostor pro plánování velkého transformativního projektu, o kterém zatím nechce prozrazovat více, významně ale oživí kulturní mapu Prahy.

Loni Signal Festival také poprvé překročil svůj stín ve smyslu čtyřdenního dění. Jeho program se rozšířil do dalších institucí, jako je galerie Kunsthalle Praha, Camp nebo Laterna Magika. A Pošta potvrzuje, že vzhledem k úspěchu, se kterým se instalace ve zmíněných prostorách setkaly, naváže jeho tým na tuto spolupráci i letos. Jak výstava Invisible Forces Ondřeje Zunky v Kunsthalle, tak digitální model města Prague Dreams Refika Anadola v Campu byly prodlouženy o dva měsíce.

„Řešíme, jaké jsou možnosti protnutí a hledáme i další zajímavá partnerství, která by zapadla do našeho konceptu propojení umění, technologií a společnosti,“ uzavírá Pošta. Jedenáctý ročník Signal Festivalu se bude konat od 12. do 15. října. Jeho hlavními prioritami budou mezinárodní spolupráce, podpora mladých českých umělců, nové technologie v umění a reflexe aktuálních společenských témat.

signal-2

Foto: Signal Festival

Pořadatelům festivalu se osvědčila spolupráce s pražskými kulturními institucemi