Gangnam Style slaví 10 let. Virální hit z Koreje byl u zrodu nové éry popu, ocenil ho i tajemník OSN

Gangnam Style od rappera Psy ovládl svět a jako první na YouTube získal miliardu zhlédnutí.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

psy-gangnam-style

Reprofoto: OfficialPSY/YouTube

Videoklip Gangnam Style má dnes na YouTube necelých 4,5 miliardy zhlédnutí

0Zobrazit komentáře

Možná většina lidí, kteří okamžitě rozeznají její název i melodii, netuší, o čem vlastně je. Píseň Gangnam Style od korejského hudebníka Psy se nesnaží o žádné hluboké poselství, jde jen o trochu humoru, chytlavý refrén a jednoduchý tanec. O kolika dalších skladbách se ale spekulovalo, jestli doslova neporouchaly počítadlo zhlédnutí na YouTube? A na jaké další na veřejnosti tančil britský premiér nebo generální tajemník OSN, který mimo jiné Gangnam Style označil jako prostředek pro dosažení světového míru?

V pátek to bylo přesně deset let, co písnička Gangnam Style vyšla spolu s videoklipem na YouTube. V Jižní Koreji byl jeho autor, rapper Psy, už dávno notoricky známý a nebylo tak překvapením, když se novinka rychle stala hitem. Brzy na to se ale stalo ještě něco jiného – píseň začala nabírat na popularitě i daleko za hranicemi.

Byť měla poměrně daleko k typickému k-popu, v kruzích jeho fanoušků ze Severní Ameriky i odjinud si získala pozornost okamžitě. O pár týdnů později o Gangnam Style začali tweetovat známí američtí hudebníci jako T-Pain nebo Britney Spears a objevil se na serverech Gawker nebo The Wall Street Journal. Denní sledovanost na YouTube rychle stoupala. Co na tom, že Psy není klasická hvězda ve dvaceti s krásnou tváří – většina diváků videoklipu ani nerozumí.

Gangnam Style byl specificky mířený na korejské publikum – je totiž o čtvrti Gangnam ve městě Soul, která je spojovaná s převážně mladými, bohatými a stylovými lidmi. Nikdo z Gangnamu by se svým životním stylem prý nějak nechlubil, naopak ti, co se k tomu uchylují, svůj vyšší společenský status jen předstírají. Psy se jim proto vysmívá v písni doplněné adekvátně uštěpačným tancem.

Právě jeho jednoduchost (spolu s atraktivními lokacemi, humornými scénkami a chytlavostí písně samotné) patří k hlavním důvodům virálního úspěchu. V prosinci roku 2012, pět měsíců po vydání, překonal Gangnam Style na YouTube jako první hranici miliardy zhlédnutí. Až o další rok později se deseticiferné číslo v počítadle objevilo pod dalším videem (Baby od Justina Biebera).

Psy tím v zásadě otevřel novou kapitolu internetu a populární hudby, která tehdy ještě nebyla natolik všudypřítomná jako dnes. Jak poznamenává server Pitchfork, autorita na měření popularity hudby, americký Billboard, kvůli Gangnam Stylu začal do svých statistik zahrnovat také přehrání na YouTube. Čtyřiatřicetiletý Korejec jistě přispěl také k trendu tanců spojených s písněmi, který je dnes díky TikToku silnější než kdy dříve.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Globální k-popový hit byl také jedním z prvních skutečně mainstreamových úspěchů korejské kultury jak napříč Asií, tak v Evropě a Americe. Ačkoliv v době jeho vydání proběhlo už mnoho pokusů s místní populární hudbou prorazit za hranicemi, nakonec se to podařilo Psyově písni náhodou, aniž by to kdokoliv zamýšlel.

Pár měsíců po její premiéře to ocenil dokonce sám tehdejší generální tajemník OSN, Jihokorejec Pan Ki-Mun. Gangnam Style označil za příklad hudby, která překonává jazykové či kulturní bariéry a naopak dokáže dohromady svést lidi z různých prostředí. Může podle něj sloužit jako nástroj pro světový mír.

Jihokorejská k-popová hvězda Psy

Dnes západním žebříčkům popularity hudby dominují BTS s hned několika videi na YouTube přesahujícími miliardu zhlédnutí. Oscara za nejlepší snímek před pár lety vyhrál Parazit a nejsledovanějším titulem na Netflixu je Hra na oliheň. Ačkoliv se hlavně prostřednictvím filmů či seriálů ukazují také mnohé sociální problémy, kterým Jižní Korea čelí, má nepříliš velká východoasijská země ve světě velice zvučné jméno.

Gangnam Style si titul nejsledovanějšího videa na YouTube udržel skoro pět let, pak ho v roce 2017 překonal videoklip ke skladbě See You Again od Wiz Khalify a Charlieho Putha. Dnes jsou na největším webu pro sledování videa vyšší stovky klipů s více než miliardou zhlédnutí. Prvním, který nedávno překonal deset miliard, je dětská zpívánka a tanec Baby Shark ve verzi od jihokorejské zábavní firmy. Samotný Psy virální úspěch desetiletého singlu nezopakoval, stále se těší velké popularitě po celém světě. Nedávno vydal deváté album.

Každý pátek vám ukážeme nové filmy, seriály a tipy, co sledovat nejen o víkendu.

Newsletter Watch | Poslední vydání

Pomůže Kanye West skomírající ikoně americké módy? Jeho mikin pro Gap se prodalo za stovky milionů

Necelý rok od uvedení prosté černé mikiny, které Ye navrhl pro Gap, vygenerovaly téměř 350 milionů korun. Firma se ale stále utápí v problémech.

Filip HouskaFilip Houska

ye

Reprofoto: Apple Music/YouTube

Americký rapper a módní návrhář Kanye West

0Zobrazit komentáře

V devadesátých letech bylo oblečení značky Gap pro Američany stejně ikonické jako McDonald’s nebo Mickey Mouse. Poslední období legendárnímu výrobci zpravidla ležérní módy moc nevychází. I proto do firmy před pár lety přišel slavný rapper a podnikatel Kanye West (dnes známý jako Ye), se kterým by Gap navrhoval nové kousky. A byť partnerství zcela neplní očekávání, Ye alespoň ukázal, že se s jeho jménem dokážou prodat obyčejné černé mikiny za miliony dolarů.

Kanye West se proslavil jako hudebník, teď je ovšem znám i jako módní návrhář, a to hlavně pro spolupráci s německým sportovním gigantem Adidas, se kterým má rozjetou edici Yeezy. Právě tenisky této značky (včetně skoro až mimozemských nazouváků, které bouraly i český Footshop) se staly synonymem jeho vášně k módě, není to ale jediná spolupráci, kterou mnohdy silně kontroverzní osoba amerického šoubyznysu má.

Druhým rokem spolupracuje Ye také s americkou společností Gap, která se proslavila pro své obyčejné mikiny s velkým logem a klokaní kapsou na přední straně. V několika minulých rozhovorech zmínil, že spolupráce se značkou takové tradice pro něj byla dlouhodobým snem – a ani mu vlastně nevadilo, že Gap vyrábí především dostupnější oblečení, ne žádné exkluzivní kousky za stovky (ne-li tisíce) dolarů.

Když tedy vedení legendární módní firmy, založené před více než padesáti lety v kalifornském San Francisku, v roce 2020 oznámilo, že se s hudebníkem a kreativcem spojilo, očekávalo se, že se o nadcházející produkty strhne lavina zájmu. Především ze strany zákazníků z takzvané hypebeastové kultury, jež vyhledávají takové oblečení, které je buď prémiové, nebo nějakým způsobem spojené se vysoce známou osobností.

perfect-hoodie

Foto: Gap

Jednoduchá černá mikina, na které Ye spolupracoval se značkou Gap

Nejprve přišla řada prošívaných bund z recyklovaného nylonu, jejíž poslední verze, červená, měla za noc na předobjednávkách vygenerovat firmě zhruba sedm milionů dolarů (v dnešním přepočtu zhruba 170 milionů korun). Větší zásah ale měla edice prostých jednobarevných mikin, označovaných Perfect Hoodie, která vyšla loni v září. Té se evidentně dařilo o něco více, což nyní na Instagramu potvrdil i sám Ye.

Jak sám uvádí, pouze černých mikin z této řady se prodalo tolik, že hodnota celého objemu činila 14 milionů dolarů, respektive téměř 350 milionů korun, a to prakticky bez velkého oficiálního proma – měla běžet pouze jedna reklama v televizi. Jeden kus se pak prodával za poměrně dostupných osmdesát dolarů. „Přišel jsem do Gapu, abych lidem přinášel kvalitní výrobky,“ napsal mimo jiné ve svém příspěvku na Instagramu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Spolu s oznámením tohoto dílčího úspěchu Kanye West zmínil, že se poprvé přes videohovor setkal s předsedou Gapu Bobem Fisherem a prozatímním šéfem značky Bobem Martinem, který nahradil dosavadního ředitelku firmy Soniu Syngalovou, která po více než dvou letech u kormidla dostala výpověď za to, že nedokázala Gap udržovat v číslech, v jakých si představenstvo a akcionáři představovali.

V reakci na odstoupení se akcie v předburzovním prodeji propadly o více než šest procent a firma spolu s tím zmínila, že očekává propad čistých tržeb ve druhém čtvrtletí letošního roku v rozmezí vyšších jednotek. Ačkoliv totiž Gap loni dokázal meziročně v tržbách vyrůst (o 21 procent na zhruba 16,7 miliardy dolarů), tento rok se pro něj může stát poměrně komplikovaný.

gap-logo

Foto: Gap

Ikonické logo GAP

Na vině mají být jak problémy v dodavatelských řetězcích, tak rostoucí konkurence s podobným typem oblečení. I to může být jedním z důvodů, proč tradiční americká společnost odmítla vykázat výhled na celoroční tržby.

Gap si tak nyní musí opět najít svou „tržní identitu“ a ukázat zákazníkům, proč je od jiných oděvních firem podobného ranku jiný – ideálně lepší. Zda mu ale s tím ale od budoucna pomůže Kanye West, je zatím otázkou. S firmou má podepsanou desetiletou smlouvu, tudíž se může stát cokoliv.