HBO vydalo očekávaný horor Lovecraftova země. Na jednom z největších seriálů roku pracoval i český tvůrce efektů Jiří Kilevník
Lovecraftova země kombinuje rasovou tematiku a horor
Označení blockbuster ve spojitosti s filmem dnes většinou zahrnuje komiksové téma nebo akční žánr obsahující dobře známý typ zápletky a slavné herce – zkrátka dobře ověřený soubor vlastností zajišťující úspěch. Totéž platí do určité míry i pro televizi, častěji se ale objevují experimenty, protože seriály s obřími rozpočty jsou stále záležitostí jen pár poslední let. Novinka od HBO je výsostným příkladem takového experimentu.
Nečekaná žánrová spojení působí často bizarně (ač mohou logicky dávat dobrý smysl) a je těžké je brát příliš vážně – vzpomeňme si například na filmy jako Abraham Lincoln: Lovec upírů nebo Kovbojové a vetřelci. Před několika lety ale snad celý svět překvapil komik Jordan Peele, když přišel s hororem Uteč. Jeden z naprostého minima filmů daného žánru oceněný Oscarem za scénář představuje ne ani tak originální zápletku jako spíš originální kontext pro ni.
Peele se okamžitě stal jedním z nejzajímavějších hollywoodských tvůrců a kombinací hororu s rasově motivovanou sociální kritikou pokračoval i v dalším projektu My. Prozatímním vrcholem tohoto směřování je stejnojmenná seriálová adaptace vřele přijatého románu Lovecraftova země. Na jednu stranu tedy HBO i Peele pracují s ověřeným materiálem, na stranu druhou se stále jedná o ojedinělou látku. Přesto se jí dostalo velmi bohatých prostředků.
„Je to asi největší projekt, na kterém jsme pracovali,“ říká pro CzechCrunch tvůrce zvláštních efektů Jiří Kilevník. Kanadské studio Rodeo FX, v němž pracuje, má přitom na starosti například i Stranger Things. Kvůli embargu prozatím nebyl schopen prozradit detaily, zmínil ovšem „tisíce záběrů se speciálními efekty.“
Jedna z úvodních scén seriálu, která rovnou představí vybájenou epickou bitvu mezi lidmi a mimozemskými monstry, tak nabízí pouze malý náznak toho, na co se diváci mohou těšit. „Ten seriál je kombinací záhad a sci-fi a objevuje se v něm plno monster. Z hlediska VFX (speciálních efektů – pozn. red.) je tedy hodně na co se těšit,“ vysvětluje Jiří Kilevník.
Temná historie USA, osobní démoni a Cthulhu
Lovecraftova země má jednoduchou premisu. Mladý Afroameričan se vydává na cestu po z velké části silně rasistických Spojených státech 50. let ve snaze nalézt svého pohřešovaného otce. Jedním z hlavních hrdinů je přitom šéfredaktor průvodců pro černochy po bezpečných částech USA – s těmito skutečnými brožurami jsme se setkali už ve filmu Zelená kniha. Vše se pak rychle zkomplikuje, když se do sociálně kritického dramatu přidají osobní konflikty a hrůzné bytosti jako z příběhů H. P. Lovecrafta.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsŽivotopis slavného spisovatele naneštěstí kazí poměrně výrazné rasistické tendence, jeho dílo si však nezávisle na tom udržuje status jednoho z nejzásadnějších v žánrech hororu, sci-fi i fantasy. Představil celou komplexní mytologii odkazující až do doby dlouho před tím, než vznikli první inteligentní lidé. Tehdy Zemi ovládaly bytosti, jejichž fyziologie i intelekt daleko přesahovaly ty nejšílenější fantazie člověka.
Ačkoliv o filmovou či televizní adaptaci jednoho z mistrů hororu se pokoušeli už mnozí, snad v žádném případě nebyl výsledek uspokojivý. O to paradoxněji působí kritický úspěch seriálového zpracování knihy, která na Lovercraftův nesporně zásadní odkaz nahlíží s velkou mírou kritiky. Titulní Lovecraftova země tak označuje část Spojených států, kde je nenávist vůči lidem s tmavší kůží nejsilnější a zároveň plná nadpřirozených příšer. Závěr prvního dílu však slibuje, že celá záležitost bude poněkud složitější.
Designér Jiří Kilevník měl u Lovecraftovy země na starost několik desítek záběrů v pozdějších dílech
Rodeo FX na postprodukci jednoho z největších televizních blockbusterů roku pracovalo přibližně rok a stále není hotovo: jednotlivé díly se mohou upravovat i ještě pár dnů před vydáním. Kilevník hlavně oceňuje míru kreativní volnosti, jakou jim tvůrci poskytli. „Dostali jsme přibližné zadání, co by se mělo dít, ale pak jsme měli velký prostor pro vlastní invenci. Vlastně jsme jim sami navrhovali, jak celé sekvence budou vypadat a fungovat,“ říká.
Konzultace probíhaly především přímo se showrunnerkou Lovecraftovy země Mishou Greenovou, svoje poznámky ale poskytovali také výkonní producenti Jordan Peele a J. J. Abrams. V rámci spolupráce s nimi mnohdy vznikalo několik verzí. I když některé nezapadaly do vize HBO, tvůrci efektů měli stále volné ruce při tvorbě alternativ. „Skvěle jsme si s tím díky tomu mohli vyhrát,“ pochvaluje si VFX designér.
Například scény obsahující výbuchy nebo nadpřirozené síly jsou z většiny dílem VFX studia. Samotní tvůrci a producenti seriálu poskytli jen návrhy na barevné podání a odkazy k jiným filmům či seriálům. „Reference nám často chodí ve formě videí, které tvůrce inspirovaly na YouTube nebo Vimeu. Na nás je potom to začlenit do konceptu seriálu, na němž pracujeme,“ doplňuje Kilevník.
Design samotných monster na druhou stranu zahrnoval intenzivnější spolupráci HBO s tvůrci efektů, protože má zásadní vliv na estetiku celého seriálu. Navíc se jedná o adaptaci známého univerza a jak naznačuje už trailer, v Lovecraftově zemi se objeví dokonce Cthulhu se všemi chapadly a řadami zubů, které k němu patří.
https://www.youtube.com/watch?v=dvamPJp17Ds
V jádru je ovšem novinka, stejně jako jedny z nejlepších seriálů HBO, stále především o postavách a jejich životní cestě. V rozhovoru pro Gizmodo to Greenová shrnula slovy: „Nakonec je to jenom rodinné drama o tom, jací jsou lidé v téhle rodině, jaká mají tajemství a jak musí překonat svůj stud, aby se sjednotili.“ Trpělivé vyprávění prvního dílu bychom tedy neměli vnímat jako oddalování akce s monstry, ale úvod do psychologicky vyspělého příběhu.
S podobným přístupem k žánrům hororu a sci-fi HBO uspělo už loni s minisérií Watchmen a na počátku letošního roku se seriálem The Outsider. Nekonvenční navázání na legendární grafický román si vysloužil hned 26 nominací na cenu Emmy, adaptace Stephena Kinga se zase dočkala skvělých reakcí od kritiky i diváků. Lovecraftova země chce hrůznost nadpřirozených monster kombinovat s dnes stále relevantním nepříjemným politickým kontextem a osobními démony.