Hezky se oblečte a usaďte před monitory. Balet Národního divadla poprvé uvádí představení na YouTube
Během pandemie se jim podařilo dostat na dva měsíce do České republiky z Chile jednu z největších balerín 20. století. Ručně našili 351 kostýmů, připravili celou výpravu, stovka tanečníků nastudovala role a s orchestrem se těšili na vrchol toho, co vůbec může divadelní dům nabídnout. Velkolepé uvedení baletu Spící krasavice, které mělo za jedno představení přivést do pokladny divadla až 600 tisíc korun, namísto toho dnes večer může prožít kdokoliv u YouTube zadarmo.
Jde o historicky první celovečerní premiéru Baletu Národního divadla na této platformě, ale pro instituci by bylo uvedení Spící krasavice významný moment, i kdyby probíhalo normálně. Je to představení, na které jsou vyprodané vstupenky půl roku před uvedením, do týdne po zahájení prodeje.
Za účelem nastudování baletu přicestovala do České republiky až z Chile slavná choreografka a jedna z nejvýznamnějších primabalerín druhé poloviny 20. století Márcia Haydée. „Všichni choreografové světa se předháněli, který z nich právě pro ni vytvoří své dílo,“ vysvětluje její význam Kateřina Hanáčková, mluvčí Baletu Národního divadla.
Uvedení na YouTube probíhá při příležitosti oslav Mezinárodního dne tance. Premiéra začne od 19 hodin, ale sledovat ji bude možné ještě týden. Jde o záznam, který byl natočený na jevišti Státní opery, doprovází ho však už dříve existující hudební nahrávka Santiago de Chile Philharmonic Orchestra. Kvůli pandemii totiž nebylo možné, aby záznam připravil tuzemský Orchestr Státní opery.
Premiéra baletu měla být původně ve Státní opeře uvedena již na jaře loňského roku, kvůli pandemii však musela být několikrát odložena. „Za ten rok, co nemůžeme hrát, jsme se do onlinu museli přesunout. Šli jsme do youtubového světa a snažili jsme se najít jiné publikum, jiné diváky, cílit jinam, než jsme zvyklí,“ popisuje Hanáčková. A také díky Márcii Haydée a chilskému orchestru si tak představení může najít diváky nejen z Česka, ale i ze zahraničí.
Jestli se diváci na podzim nebo ještě později do budovy reálně vrátí, nebo skutečně přijdou i noví, však může Hanáčková jen odhadovat. Celé divadlo za loňský rok stornovalo skoro 700 představení se vstupenkami za víc než 77 milionů korun. Z internetového světa zatím peníze neplynou. Instituce uvažovala o uvedení se vstupenkou, ale nakonec od toho upustila s tím, že je zkrátka těžká doba pro všechny.