Historická budova, která dobře poslouží i teď. Nádraží v Českých Budějovicích po rekonstrukci prokouklo

Budova z roku 1908 má nový orientační i informační systém, obchody, kanceláře a také přímé spojení s centrem města. To vše pod hlavičkou A8000.

Eliška NováEliška Nová

nadrazi-ceske-budejovice-4

Foto: A8000

Historické nádraží v Českých Budějovicích prošlo generální rekonstrukcí

0Zobrazit komentáře

Zatímco před pár dny se rozhodlo, že v Kladně půjde vlakové nádraží z konce devatenáctého století k zemi, České Budějovice od začátku února zdobí kompletně opravené historické nádraží. V obou případech je investorem Správa železnic. Kladenská budova je o 53 let starší, na rozdíl od té jihočeské však nemá památkovou ochranu. Tak jako tak příklad z Budějovic ukazuje, jak se dá se starou nádražní budovou pracovat.

K opravě nádraží v jihočeské metropoli si Správa železnic vybrala také jihočeský ateliér. A8000 pochází právě z Českých Budějovic, byla to tedy srdcová záležitost. Ta ovšem probíhala pod přísným dohledem památkářů. Nádraží pochází z počátku dvacátého století, je v novorenesančním stylu a stojí za ním architekt Gustav Kulhavý. Výsledkem generální rekonstrukce je nyní historická budova, která poslouží i v současnosti.

„Nádraží pochází z roku 1908, doprava před sto lety byla samozřejmě jiná než dnes. Naším cílem bylo památkově chráněný objekt přenést do jednadvacátého století citlivě, ale tak, aby dokázal plně uspokojit potřeby současných cestujících,“ říká k projektu architekt Martin Krupauer z A8000.

Ateliér se chtěl především vrátit k čistotě původní stavby. Z nádraží tak zmizel vizuální smog, díky čemuž prokoukly historické nástěnné mozaiky, které byly navíc zrestaurovány. Jsou dílem výtvarníků Karla Březiny a Václava Boukala, kteří do nich zakomponovali motiv Českých Budějovic a jihočeské krajiny.

„Nádraží v Českých Budějovicích považuji za jedno z nejkrásnějších na české železnici,“ říká ředitel Správy železnic Jiří Svoboda. Ač je budova ze začátku dvacátého století, dala se proměnit na multifunkční prostor. Je tu čekárna pro cestující, obchody a služby, ale také kanceláře. V odbavovací hale najdete tradiční pokladny, kromě nich se ale na českobudějovickém nádraží nachází také jízdenkové automaty.

Budova dostala rovněž nový orientační a informační systém, cestující ocení nové tabule s odjezdy vlaků. Kromě obchodů jsou k dispozici také automaty na nápoje a potraviny, stejně jako úschovné boxy na zavazadla a výdejní boxy pro zásilky. Nový je i mobiliář, který dodala firma mmcité jak pro vnitřní, tak vnější prostor. I ten se proměnil. Přibyly stromy nebo automat na pitnou vodu.

Další podstatnou změnou je větší napojení na centrum města, a to díky nové pasáži. Ta propojuje nový vstup do nádraží ze severu s hlavní odbavovací halou. „Nádraží je nyní napojeno na Lannovu třídu, stává se tak skutečnou součástí centra města,“ uvádí Svoboda s tím, že v Budějovicích ubylo díky tomu bariér. Rekonstrukce probíhala od roku 2019, jako první byla dokončena příjezdová hala, která se veřejnosti otevřela loni v létě. Teď konsorcium firem Metrostav, Edikt a Avers předalo i odjezdovou halu.

Zatímco nádraží pochází teprve ze začátku dvacátého století, trasa, na které leží, je mnohem starší. Železnice je v Českých Budějovicích už od roku 1828, tehdy to byla její koněspřežná verze. Mezi jihočeskou metropolí a Lincem šlo každopádně o vůbec první svého druhu v celém Rakousku-Uhersku a teprve druhou železnici v celé Evropě. Nádraží tu stálo od roku 1868, to však bylo nahrazeno nyní rekonstruovanou stavbou.