Hlad po vinylech neustává. Češi jako jejich největší výrobci otevřeli v USA třetí lisovnu

Nashvillu se přezdívá Music City a nově tam budou vznikat i desky české firmy GZ Media.

Iva BrejlováIva Brejlová

vinyl

Foto: The Retro Store/Unsplash

Hlad po vinylech neustává

0Zobrazit komentáře

Jsou největší výrobci gramofonových desek na světě, ale ani tak nestačí uspokojovat zákazníky. A obsluhovat je z Loděnic u Berouna, kde firma sídlí a vyrábí, taky nejde. Už proto, že vinyly jsou citlivé na přepravu. Tuzemská společnost GZ Media se tak proto už před lety začala rozšiřovat po Spojených státech, které patří mezi její hlavní odbytiště. A proto tu teď otevřela svou třetí lisovnu gramofonových desek na severoamerickém kontinentu. Jen v prvním roce by měla vyrábět 85 tisíc desek denně.

Asi těžko by se hledalo město významnější pro hudbu. Ostatně – americkému Nashvillu se taky říká Music City, tedy hudební město. Své desky tu nahrávali Aretha Franklin, Black Eyed Peas nebo třeba Bon Jovi. Nebo Bob Dylan, který po městě pojmenoval jedno ze svých alb. Mimo jiné se právě tady narodila taky Miley Cyrus. A právě tady získává hudba hmatatelnou podobu díky české firmě GZ Media.

Investice do výrobního závodu Nashville Record Pressing má v první řadě uspokojit hlad po vinylových deskách našich zákazníků v USA. Poptávka tam roste nejrychleji na světě a my chceme být našim zákazníkům co možná nejblíže,” vysvětluje Michal Štěrba, generální ředitel GZ Media.

Michal Štěrba

Foto: GZ Media

Michal Štěrba, ředitel GZ Media

Nashville Record Pressing je dceřinou společností stoprocentně vlastněnou GZ Media. Investice do ní přesáhly 300 milionů korun a předpokladem je, že tu do dvou let najde práci 255 lidí. Firma se chlubí, že továrnu vybavila ve své třídě nejlepším zařízením na infrastrukturu, aby byla celosvětově vysoce konkurenceschopná. „Jsme tu, abychom se stali místní oblíbenou lisovnou vinylů,“ komentuje otevření nové továrny její generální ředitel Drake Coker.

Výrobny nestačily už dlouho

Každá čtvrtá gramofonová deska, která se v současnosti na světě prodá, pochází od české firmy GZ Media. Severoamerický kontinent je přitom pro firmu velmi významný. Právě tady se na odbytu začalo výrazně projevovat, když se vinyly začaly vracet do módy. Dodnes je jejich hlavním odbytištěm a poptávka stále roste.

Plány na novou továrnu tak byly vyvrcholením dlouhodobého problému. „Výrobu musíme rozšiřovat, nestačí ani továrny v Americe,“ vysvětloval pro CzechCrunch na sklonku loňského roku Štěrba. Firma na kontinentě v roce 2016 koupila část továren v kanadském Burlingtonu a v americkém Tennessee ve městě Memphis. V prvně jmenované továrně kapacitu zdvojnásobila, v Tennessee získala novou výrobní halu a kapacitu ztrojnásobila. Nashville k nim přibývá jako úplně nový závod.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Firma tak dlouhodobě zvyšuje množství vyrobených desek. „Loni jsme ve všech našich továrnách vyrobili 56,5 milionu vinylů, do dvou let chceme díky novým americkým závodům výrobu navýšit na 140 milionů kusů ročně,“ dodává většinový vlastník společnosti Zdeněk Pelc. Přitom ještě v osmdesátých letech se gramofonové desky vyrobené v Loděnici počítaly na stovky tisíc. V roce 2020 to bylo necelých 40 milionů kusů.

Česká společnost GZ Media má víc než sedmdesátiletou tradici. Kromě výroby gramofonových desek dodává řadě klientů z celého světa polygrafické služby a produkty v rámci mediálního, tiskového a balicího průmyslu.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Beat Games je už největší herní studio v Česku. Tvůrci populárního Beat Saberu utržili 2,3 miliardy

Popularita Beat Saberu neopadává ani více než čtyři roky po jeho vydání. Hra se světelnými meči ve virtuální realitě dál boří žebříčky.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

beat-games-saber-hrincar-beck-ilavsky

Foto: Beat Games

Zakladatelé Beat Games: Vladimír Hrinčár, Jaroslav Beck a Ján Ilavský

0Zobrazit komentáře

Největší herní studio v Česku. Tímto titulem se mohou nově pyšnit v Beat Games, pokud se budeme na celý trh dívat optikou tržeb. Tvůrci jedné z nejúspěšnějších her pro virtuální realitu, která kdy vznikla, v předchozím roce utržili 2,3 miliardy korun, jak CzechCrunch zjistil z čerstvě publikované výroční zprávy. Jedná se o meziroční růst ve výši necelých 65 procent, protože předloni Beat Games reportovali tržby ve výši 1,4 miliardy. Tehdy se titulu největšího herního studia blížili, nyní už konkurenční Bohemia Interactive definitivně předběhli.

Svou výroční zprávu Beat Games publikovali shodou okolností ve stejný den, kdy své výsledky zveřejnila i právě Bohemia Interactive. V nich se v kolonce tržby objevilo číslo 1,12 miliardy korun, což byl jen mírný nárůst oproti předchozímu roku. Kde má však zatím Bohemia Interactive proti vývojářům populární hry Beat Saber navrch, je zisk. Ten činil 616 milionů korun. Beat Games za loňský rok vykázali zisk po zdanění ve výši 70 milionů korun, meziročně o 14 milionů více.

Popularita Beat Saberu každopádně neopadává ani více než čtyři roky po jeho vydání. Sekání světelnými meči do rytmu hudby, když máte na hlavě brýle pro virtuální realitu a lítají proti vám barevné kostky, baví stále více uživatelů. Beat Games sice oficiální čísla zveřejňují jen zřídka, ale například na PlayStation VR se stal Beat Saber loni už potřetí v řadě nejstahovanější hrou. Chytlavý titul dál láká také největší hudební hvězdy jako Lady Gaga, Billie Eilish, LMFAO či OneRepublic.

beat-saber2

Foto: Beat Games

Česká VR hra Beat Saber

Trojice spoluzakladatelů Ján Ilavský, Vladimír Hrinčár a Jaroslav Beck už dnes pracuje spolu se svým více než třicetičlenným týmem pod hlavičkou společnosti Meta Marka Zuckerberga, která tuzemské studio díky miliardové transakci pohltila koncem roku 2019. V rámci mateřské společnosti Facebooku patří Beat Games do divize Reality Labs, kam spadají také produkty pro virtuální realitu Oculus a další iniciativy spojené s virtuálním vesmírem (i proto se firma přejmenovala na Metu).

Také pod křídly Mety Beat Games dál rostou a spolu s Bohemia Interactive mají lví podíl na výsledcích českého herního byznysu. Ilavského, Hrinčára i Becka vývoj populární VR hry dál naplno zaměstnává, ale mají prostor i na vlastní, soukromé aktivity. Jaroslav Beck se vrhl na investice do startupů. Říká totiž, že by v Česku rád viděl další úspěchy jako právě Beat Saber. „Trochu mě mrzí, že to, co se nám povedlo s Beat Saberem, je u nás brané skoro jako totální náhoda, výhra ve sportce,“ uvedl před časem pro CzechCrunch. A nemluvil nutně o herním byznysu.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

I ten nicméně v Česku vzkvétá. Tuzemským herním studiím se daří stále více prorážet ve světě a dochází také k zajímavým dealům. Pokud by byla řeč o hospodářských výsledcích, na dalších místech v pomyslném žebříčku se nachází například SCS Software, který stojí za kamionovým simulátorem Euro Truck Simulator 2 a předloni utržil téměř 750 milionů korun.

Warhorse Studios zase před pár dny oznámili, že prodali už přes pět milionů kopií své hry Kingdom Come: Deliverance. V roce 2020 nicméně vzhledem k dřívějšímu vydání vydělali „jen“ necelých 250 milionů korun, o dva roky předtím to bylo přes miliardu. Úspěch doma i ve světě slaví také studio Amanita Design, které předloni utržilo přes 100 milionů.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.