Hlavní příčinou selhání je lidský faktor, říká Petra W. Končelíková a popisuje 12 způsobů, jak potopit svůj startup
Petra W. Končelíková, partnerka ve fondu Nation 1
Sedm až devět z deseti – takové jsou globální odhady počtu startupů, které nepřežijí. Důvody, proč se tak děje, se přitom do dost velké míry opakují. A tak i když se zakladatelům inovativních firem může zdát, že jejich problémy jsou jedinečné, opak bývá pravdou.
Nejčastější příčiny, proč startupy umírají, totiž souvisí s lidskými faktory, tvrdí Petra W. Končelíková, partnerka a managing director akcelerace v tuzemském venture kapitálovém fondu Nation 1. V komentáři pro CzechCrunch zmiňuje i další časté důvody a sdílí zkušenosti z tuzemského startupového prostředí – abyste je vy nemuseli opakovat.
***
Krutá realita startupového světa dává najevo, že šanci na úspěch mají jen ti nejotrlejší. A i když by se mohlo zdát, že je na vině vysoká tržní konkurence, pravda je jinde. Hlavní příčinou neúspěchu je totiž lidský faktor.
Americká analytická platforma CB Insights nedávno publikovala hloubkový průzkum stovek startupů, které nedokázaly přežít cestu k úspěšnému exitu. Z nich vzešlo dvanáct hlavních příčin, které obvykle v nějaké kombinaci představují zásadní překážku pro to, aby se mladá a nadějná firma dostala k vysněnému světlu na konci tunelu.
- Dojde jim kapitál nebo nestihnou získat novou investici
- Špatný market fit
- Předběhne je konkurence
- Špatný byznys model
- Regulatorní nebo právní překážky
- Problémy s cenotvorbou či náklady na provoz
- Nevhodná skladba týmu
- Špatně načasovaný vstup na trh
- Nedostatečně odladěný produkt
- Zásadní neshody mezi týmem/investory
- Neschopnost pivotovat startup správným směrem
- Vyhoření / ztráta zápalu
Jak si ale stojí české startupové prostředí, které pracuje s poměrně specifickým a od zbytku světa odlišným trhem?
Zadarmo ani kuře nehrabe
Nikoho nepřekvapí, že funkční cash flow je klíčové pro úspěch jakékoliv firmy. A přesto jsou podle CB Insights právě finanční potíže příčinou číslo jedna, proč startupy zaniknou. Obvykle firmě dojde kapitál kvůli špatnému byznys modelu nebo nestihne zavčasu získat novou investici.
Zakladatelé totiž často nechávají fundraising na poslední chvíli a investora shánějí, teprve když jim zbývají dva měsíce do konce runwaye. Ve výsledku pak buď nestihnou investici získat nebo jsou nuceni kývnout na méně výhodné podmínky investora.
Vždy startupům doporučuji, aby se ohledně dalšího kola investorům ozvali minimálně půl roku předem. Cílem není hned získat kapitál, ale dostat se do povědomí investorů a průběžným informováním o aktuálním vývoji si budovat dobré vztahy. Součástí takové komunikace by pak mělo být představení zakladatelů a jejich profesních zkušeností, nejlepší variantou je osobní setkání.
Pokud se pak zakladatelům nepodaří získat další kapitál, je to obvykle tím, že svou firmu investorům špatně odprezentují. V rámci Nation 1 se námi zainvestované projekty snažíme vždy maximálně připravit na další investiční kola také tím, že jim pomáháme s budováním pitchdecku a odladěním případných much. Jedině tak dokážeme odhalit eventuální Achillovy paty.
Spousta šéfů firem má tendenci firmu ‚prodat‘ skrze prezentaci produktu, kdežto pro investora jsou stěžejní byznysové aspekty.
Spousta šéfů firem má totiž tendenci firmu „prodat“ skrze prezentaci produktu, kdežto pro investora jsou stěžejní byznysové aspekty jako rychlost růstu, generované příjmy či finanční plán, a zejména strategie exitu. Cílem dobře naplánované strategie by totiž měl být rychlý růst. Pokud je firma schopna generovat zisky ihned, obvykle se bavíme o horizontu pěti let.
V případě vývoje nebo používání pokročilé technologie pak investory zajímá přibližně sedmiletý horizont. Koneckonců právě zhodnocení investice je investorovým primárním motivátorem. Spíše pro něj bude zajímavější startup, který dokáže exitovat během dvou let v řádu desítek milionů než firma, která by to za patnáct let možná mohla dotáhnout na miliardový exit.