Hledat investora je práce na plný úvazek. David Semerád z Kindest a Andrej Kiska z Creda popisují, co je třeba vybojovat

Iva BrejlováIva Brejlová

svi-3

Foto: CzechCrunch

David Semerád ze startupu Kindest a Andrej Kiska z Credo Ventures

0Zobrazit komentáře

Když Credo Ventures investovalo do projektu Kindest Davida Semeráda, vypadalo to, že není co řešit. Americká platforma s českými kořeny se mohla pochlubit desítkami milionů korun, které přes ni protekly, rychlým růstem i předchozí úspěšnou pre-seed investicí. Jenže ve skutečnosti bylo hledání investorů zdlouhavý a vyčerpávající proces.

Příběh plný zajímavých historek o tom, kde a za jak dlouho se potkají ten správný startupista s tím pravým investorem, přinášíme v rámci dalšího dílu série Startup vs. Investor vzdělávací platformy CzechCrunch Shine. Ta má za cíl podporovat začínající zakladatele a jejich týmy na cestě k úspěchu.

V rámci jednotlivých dílů této série se snažíme nahlédnout pod pokličku startupových investic, a to jak z pohledu zakladatelů, tak investorů, abychom zjistili, co je pro úspěšný investiční deal třeba udělat. O svých zkušenostech tentokrát promluvili zakladatel Kindestu David Semerád a investor Andrej Kiska z Credo Ventures.

Nejtěžší věc v byznysovém životě

Kindest je online platforma, která propojuje neziskové organizace a jejich dárce. S projektem Semerád přišel ještě jako s odnoží STRV. Jenže postupně platforma z tuzemského vývojářského studia odčerpávala stále víc zisku a bylo jasné, že potřebuje investora. Ze dvou let, kterým se Semerád Kindestu věnuje, dal do hledání investora rok plné práce.

„Fundraising je nejtěžší věc, kterou jsem byznysově udělal. Dal jsem tomu opravdu všechno,“ říká dnes s tím, že se mu zpočátku vůbec nedařilo a přesvědčit lidi bylo velmi náročné. Třeba i proto, že jeho obor rozhodně nezní sexy.

„Funguje v něm představa, že neziskové firmy budou mít malé rozpočty. Podle našeho byznys modelu si navíc z darů nic nebereme, jen spoléháme na dobrovolné příspěvky od dárců. Myslel jsem, že to vůbec nejde,“ říká k fundraisingu s tím, že se považoval za opravdu špatného.

kindest-team

Foto: Kindest

Tým startupu Kindest

„Celkově jsme obešli přes 100 investorů. Přišlo mi to jako hrozné číslo, až jsem se za to skoro styděl,“ říká. K tomu to bylo fyzicky náročné – v jednom případě byl s týmem například během tří dnů ve čtyřech státech. „Rok v kuse jsem na full time fundraisoval,“ dodává Semerád.

Ale pak slyšel o mnoha podobných příbězích a zjistil, že je takový proces vlastně úplně normální. Zmíněných sto investorů není jako číslo až tak neobvyklé a na poměry ve Spojených státech, kde Kindest operuje, je dokonce zhruba ve středních hodnotách.

Podle Andreje Kisky z Creda, s nímž si nakonec Kindest plácl, je dobré napsat si třeba do Excelu stovku investorů, rozdělit si je do několika skupin podle těch nejvhodnějších a postupně je oslovovat. S nepořízenou z jedné skupiny se případně přesunout do té další.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„My našli společnou cestu přes náš scout program a přes našeho společného kamaráda, který zainvestoval do Kindest jako angel investor. A my jsme přitom investovali přes náš scout do Kindestu také,“ vysvětluje Kiska.

„Cílem těchto investic je, abychom byli blízko týmům, u kterých věříme, že mají velký potenciál. Zároveň nám takový postup poskytuje dobrou příležitost, abychom mohli rychle naskočit na rozjetý vlak a byli schopni nabídnout navazující investici relativně rychle,“ říká.

Oba se už znali osobně z dřívějška, a tak prvotním kontaktem byl e-mail ze strany Semeráda, jestli Kiska nebude poblíž, protože hledají peníze a mohli by si o tom spolu promluvit. Reakcí byla fotka z dovolené v Mexiku. Nicméně s dovětkem, že by se Kiska se Semerádem rád setkal.

Dnes jsou oba za spolupráci rádi, i když museli překonat řadu procesních problémů a nezvyklou strukturu firmy fungující pod STRV.

„V ideálním světě dáváš startupu 12 až 18 měsíců, aby ukázal, jestli bude produkt fungovat. Kindest funguje asi lépe nebo aspoň minimálně tak dobře, jak jsme očekávali,“ nastiňuje dosavadní zkušenosti Kiska.

S novými penězi se projekt věnuje rozvoji automatizace nebo mimo jiné vytváří komunitní portál, kde se neziskovky s dárci můžou povídat. A postupně se připravuje na dobu, kdy bude třeba posunout se zase o kus dál s novou investicí.

Partnery startupové platformy CzechCrunch Shine jsou vzdělávací platforma Grow with Google a technologická společnost Keboola.

***

Cílem série Startup vs. Investor je nahlédnout pod pokličku startupových investic, o to jak z pohledu zakladatelů, tak investorů, abychom zjistili, co je pro úspěšný investiční deal třeba udělat, jaké mají jednotlivé strany zkušenosti a co doporučují ostatním startupistům.

CzechCrunch Shine je komunita ambiciózních lidí, kteří se chtějí spojit se startupovým světem. Vedle podpory podnikatelů a nadějných studentů se zaměřuje na pořádání tematických akcí, workshopů a také na internshipy a mentory.

Naší misí je vzdělávat a zároveň propojovat celý startupový ekosystém, a to nejen u nás, ale také v rámci regionu střední a východní Evropy, abychom mohli startupům ukázat, jaké mají možnosti za hranicemi, a investorům zase to, že se i u nás rodí miliardové projekty.

Heureka znovu vyrazila na nákupy. Za desítky milionů získává analytický startup Dataweps

Peter BrejčákPeter Brejčák

tomas-braverman-heureka2

Foto: Heureka

Tomáš Braverman, CEO Heureky

0Zobrazit komentáře

Český nákupní rádce Heureka Group pokračuje v nákupech. Několik měsíců poté, co vstoupila do startupu Testuj.to, teď oznámila akvizici společnosti Dataweps specializující se na tvorbu nástrojů pro produktovou analytiku, automatizaci procesů v e-shopech a na rozvoj datových technologií.

„Heureka Group je nejsilnějším hráčem e-commerce v regionu střední a východní Evropy. Budujeme v rámci něj největší marketplace a naše postavení teď posilujeme i z pohledu technologií,“ říká Tomáš Braverman, CEO Heureka Group. Samotná transakce kromě společnosti Dataweps zahrnuje i nástroj pro monitoring konkurence v e-commerce TrendLucid.

Konkrétní výši transakce společnost nekomentuje, podle odhadu CzechCrunche se částka pohybovala v desítkách milionů korun. Podle posledních dostupných hospodářských výsledků za rok 2019 Dataweps dosáhl obratu 40 milionů korun s meziročním růstem 20 procent a ziskem čtyři miliony korun.

Zajímavostí je, že díky akvizici Heureka získává také podíl ve startupu Disivo, který vyvíjí řešení pro dynamickou cenotvorbu v e-shopech. Andělským investorem ve firmě byl totiž právě zmíněný startup Dataweps, nicméně Disivo dle svého vyjádření dál zůstává nezávislým startupem, v němž je Heureka především finančním investorem společně s fondem Nation 1, Kamilem Levinským a Martinem Rozhoněm.

tomas_braverman_ceo_heureka1

Foto: Heureka

Tomáš Braverman, CEO Heureky

Poslední auditované výsledky Heureky jsou za fiskální rok 2019/2020, který končil v loňském březnu, tedy před začátkem pandemie koronaviru. Skupina v tomto období zaznamenala meziroční růst tržeb o 11,2 procenta na 53,8 milionů eur (podle aktuálního kurzu přibližně 1,4 miliardy korun).

Ziskovost Heureky před úroky, zdaněním a odpisy EBITDA v daném fiskálním roce narostla o 13,6 procenta na 22,6 milionu eur (590 milionů korun). Koncem loňského roku přitom skupina navyšovala historicky nejvyšší emisi dluhopisů české e-commerce, a to z původních 2,5 miliardy korun na 3,2 miliardy korun.

„Spojení s hráčem, jako je Dataweps, nám dává obrovský smysl, protože díky společným synergiím zlepšíme spoustu procesů, které nám umožní zaměřit se na kvalitnější služby pro e-shopy na všech trzích, kde působíme,“ doplňuje Braverman s tím, že akvizice Datawepsu je vyústěním nákupního apetitu, který Heureka v posledních měsících měla a který může pokračovat.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle šéfa skupiny si Heureka novou akvizicí vyřeší jednu ze svých dlouhodobých „bolístek“. Od spolupracujících e-shopů totiž dostává feedback, že postrádají nástroj pro zjednodušení obsluhy Heureky. Akvizice Datawepsu by tento problém měla vyřešit a v důsledku mít pozitivní vliv na koncové zákazníky, kteří tak uvidí více relevantních nabídek na produktových kartách nebo budou mít rychlejší informace o jednotlivých produktech.

Produktovo-vývojové týmy Datawepsu vytvoří v Heurece další tým, tzv. tribe, který bude pracovat na rozvoji stávajících nástrojů a bude pomáhat s jejich začleněním do některých částí administrace Heureky. „Znamená to, že Heureka vlastě otevírá další kancelář v Brně,“ doplňuje Braverman s tím, že týmy startupu zastřeší i dosavadní spolupráci s VIP klienty.

„Naším primární fokusem zůstane péče o zákazníky a práce na rozvoji našich nástrojů, na kterých budou pracovat stejné týmy jako doposud. Díky rychlejší komunikační lince budeme mít aktuálnější informace o změnách nejen v Heurece a klientům přineseme vyšší kvalitu a stabilitu nástrojů pro e-shopy a značky v celé střední a východní Evropě,“ říká Honza Mayer, dosavadní CEO Dataweps.

heureka-office-kancelar4-min

Foto: Heureka

Kanceláře Heureky v pražském Karlíně

Kromě Mayera firmu vlastnili také Tomáš Novotný, Tomáš Goláň a Daniel Mrózek. Na poli české e-commerce Dataweps působí od roku 2014 a pracoval pro klienty jako Alza, Mall, Vivantis, Datart či zahraniční Cybex.

„I pod vlajkou evropského lídra budeme přinášet nezávislé služby na špičkové úrovni s vysokou přidanou hodnotou. Víme, že jenom klient, kterému služby přináší více, než ho stojí, je s nimi dlouhodobě spokojen,“ doplňuje Mayer.

Začleňování Datawepsu do Heureka Group bude probíhat během následujících měsíců a celý proces bude zastřešovat dosavadní ředitel startupu Mayer. Samotná skupina Heureky byla v roce 2019 vyčleněna ze ztrátové Mall Group.

Od té doby je vlastněna trojicí investorů, po 40 procentech drží skupina PPF nejbohatšího Čecha Petra Kelnera a EC Investments Daniela Křetínského, Patrika Tkáče a Romana Korbačky. Zbylých 20 procent vlastní skupina Rockaway Jakuba Havrlanta. Vlastnická struktura ani top management Heureka Group se nemění.