Hodina s mentorem je jako den googlování. Louženská, Rozhoň a další o důležitosti mentoringu pro startupy
Čerpat informace od zkušenějších je přístup, na který by zakladatelé nových firem neměli zapomínat. Byť se mohou inspirovat a učit ze článků na internetu nebo odborných knih, věcná debata s někým, kdo má s budováním startupů zkušenosti, je téměř k nezaplacení. A právě proto je to jeden z hlavních pilířů naší nové startupové akademie.
Jak jsme vás informovali před několika dny, vzdělávací platforma CzechCrunch Shine spustila Startup Academy, mentoringový program pro začínající podnikatele. Zájemci díky němu nasbírají potřebné znalosti k tomu, aby úvodní fáze zakládání jejich firem proběhla co nejlépe.
Vybrané pětice mentorů jsme se proto zeptali, jak na mentoring pohlíží, proč by na něj měli zakladatelé klást důraz i v čem je jeho největší přidaná hodnota. Odpovídá Pavlína Louženská z projektu Holky z marketingu, andělský investor Martin Rozhoň, odborník na PR z agentury Fenek Jiří Vicherek, Matěj Matolín z Impulse Ventures a Honza Široký ze startupu Mews.
***
Přihlášky uzavíráme 31. srpna. Více informací naleznete zde.
***
Pavlína Louženská
Na co by se měli zakladatelé v prvních měsících po založení startupu soustředit nejvíce?
Základem je najít takzvaný product-market fit. Jasně si vymezit hrací pole. Na koho míříte, čím a proč. Kde stojí vaše konkurence a proč vy jste lepší. A tak je na začátku každé strategie výzkum. Nevynechávejte ho. To nejhorší, co se vám může stát, je, že stavíte na domněnkách a vlastním egu. Základem je i kvalitní produkt. Stalo se populárním mýtem, že mizerný jogurt nebo politickou stranu prodá perfektní marketér. Možná v první chvíli ano, ale retence se vám brzy za fake news pomstí.
V čem startupy nejčastěji chybují?
Zákazník je vždy na prvním místě. Hledáte způsoby komunikace a distribuce, které jsou pro něho příjemné, přirozené a funkční. Vykašlete se na Instagram, pokud se tam vaše cílová skupina nepohybuje. Nezkoušejte navázat krypto na všechno, co se ochomýtne kolem. A nezáleží na tom, že je ten kanál zdarma nebo zrovna vás baví. Jak říká marketingový šéf Pinterestu: „Většinu dne spotřebitel netráví spotřebou, ale životem.“ Zkuste se na ten život koukat jeho očima. Brzy zjistíte, že největší konkurencí Excelu není AirTable, ale papír a tužka.
Kde vidíte největší přidanou hodnotu mentora pro startup?
Pohled zvenku. Kamarád na telefonu. Psycholog. A pocit, že v tom nejste sami. Za zavřenými dveřmi vám nasdílím, že nejste jediní, kdo nemá perfektně promyšlenou produktovou pipeline. Rolí mentora není dát vám přesný návod se šesti kroky. To bych za vás ulovila rybu k večeři. Místo toho vám pomůžu rozebrat problém na součástky a pak ukážu, jak fungují frameworky, které to obvykle řeší. Abyste si příště rybu k večeři ulovili sami.
Co vás na mentorování baví?
Možnost potkávat se s lidmi z celého světa a různých oborů a koukat jim pod pokličku. Často díky tomu najdu spojení, které by mě nenapadlo, ale pomůže někomu jinému: proto prodávat facility management v Nizozemsku a pokročilé zdravotnické zařízení v Ghaně má více společného, než se na první pohled zdá. A pak adrenalin z toho, že mám jen krátký čas na to, udělat co největší impact. Jsou lidi, co skáčou padákem, já létám po světě za týmy, které jsou lepší než já, a přesto jim mám podat pomocnou ruku.
Jakou nejdůležitější radu byste dala začínajícím zakladatelkám a zakladatelům?
Nezapomeňte při tom běhu vpřed na sebe, na své mentální i fyzické zdraví. Protože abyste mohli startup jednou odkázat vnukům, musíte se nějakých dožít. A to při dvacetihodinových pracovních dnech těžko vyjde. Teze ‚work hard, play hard‘ patří podle mě do recyklačního kontejneru.
Martin Rozhoň
Na co by se měli zakladatelé v prvních měsících po založení startupu soustředit nejvíce?
Měli by si ověřit, zda jejich produkt fituje na trh ať už hloubkovými rozhovory s co největším počtem potenciálních zákazníků, nebo ještě lépe vytvořením MVP (minimum viable product) a jeho prezentací potenciálním zákazníkům. Na základě zpětných vazeb by měli upravit produkt, potažmo zvolit jinou cílovou skupinu.
V čem startupy nejčastěji chybují?
Vyvíjí produkt bez vazby na zákazníka. Myslí si, že nejlépe vědí, co zákazník potřebuje a jak to má fungovat. Často pak při uvedení na trh tvrdě narazí a musí jít na základě zpětných vazeb od zákazníků celý produkt přepracovat.
Kde vidíte největší přidanou hodnotu mentora pro startup?
Mentor není zahleděn do produktu, má out-of-the-box pohled a viděl často stovky až tisíce různých startupů, jejich produkty, byznys modely, sales i marketingové strategie. Je schopen se na produkt strategicky podívat a dát velmi relevantní feedback zakladatelům, který by jinak velmi zdlouhavě získávali z trhu – to by je mohlo stát mnoho času, peněz a energie. Dobře zvolený mentor má cenu zlata.
Co vás na mentorování baví?
Baví mě potkávat nadšené zakladatele, kteří si jdou za svou vizí – takovým lidem moc rád pomáhám a také se u toho mnohé přiučím. Super je, že díky mnoha nasbíraným zkušenostem mohu s poměrně malým úsilím udělat velký přínos na straně startupu.
Jakou nejdůležitější radu byste dal začínajícím zakladatelkám a zakladatelům?
Dělejte to, co vás nejvíce baví a naplňuje – úspěch se dříve nebo později vždy dostaví. Zkuste se také již na začátku zamyslet, co je pro vás úspěch.
Jiří Vicherek
Na co by se měli zakladatelé v prvních měsících po založení startupu soustředit nejvíce?
Místo svého nápadu obdivujte problém cílovky. Poznejte jej do hloubky, potkejte co nejvíc lidí z oboru i podobných byznysů z jiných vertikál. Ptejte se, zkoušejte pitch, sales prezentaci, ukazujte nákresy a prototypy. Zkuste problém vyřešit sami manuálně, zkuste řešení konkurence, zkuste to v Excelu. Víc poslouchejte a ptejte se, každé setkání berte jako lekci, zkušenost.
V čem startupy nejčastěji chybují?
Stavějí produkt, pro který není dostatečně velký trh. Celé startupové know-how je přitom paradoxně proces, jak s co nejmenším rizikem a náklady ověřovat potenciál trhu.
Kde vidíte největší přidanou hodnotu mentora pro startup?
Nadhled, konsolidovanou povrchní znalost mnoha startupů. Dobrý mentor viděl hodně failů, může upozornit na slepé skvrny a ukázat nejčastější cesty k úspěchu. Je to ale jen další zdroj inspirace a know-how – je na founderovi, aby věděl, co od vztahu chce a šel si za tím. Sebelepší mentor (ale ani investor či zaměstnanec) za vás startup na konci dne nepostaví. Musíte si to odmakat a pak vám ostatní pomohou o to raději.
Co vás na mentorování baví?
Baví mě komunikovat s chytrými lidmi o důležitých věcech. Baví mě, že můžu pomáhat lidem, které obdivuji pro jejich zapálení, odvahu a tvrdou práci.
Jakou nejdůležitější radu byste dal začínajícím zakladatelkám a zakladatelům?
Svět je malý a karma je zdarma. Nebojte se říct o pomoc, buďte nadšení, prodávejte vizi, nelžete a nezkoušejte bullshitovat.
Matěj Matolín
Na co by se měli zakladatelé v prvních měsících po založení startupu soustředit nejvíce?
Je těžké definovat začátek startupu. Zakladatel často nosí myšlenku v hlavě a pracuje na ní po nocích ještě při zaměstnání. Samozřejmě, že důležitý je produkt a první zákazníci, ale protože se věnuji hlavně lidem, dívám se na to z této perspektivy. Klíčové je vytipování spoluzakladatelů a prvních spolupracovníků, kteří zásadním způsobem ovlivní budoucí kulturu firmy a její úspěch či fail.
V čem startupy nejčastěji chybují?
Existuje spousta žebříčků nejčastějších chyb, od špatného byznys modelu, market fitu až po slabou exekuci. V oblasti, které se věnuji, vidím často podcenění náboru. Startup dostane investici, má začít rychle škálovat, ale zjistí, že nemá nikoho zkušeného na nábor, základní procesy, know-how ani vizibilitu na trhu. Nábor se začne rychle zpožďovat, chybí klíčoví lidé a růst firmy se zpozdí o mnoho měsíců.
Kde vidíte největší přidanou hodnotu mentora pro startup?
Founder musí zvládnout plno různorodých agend najednou – produkt, sales, marketing, operativu, finance, jednání s investory, nábor lidí. Neexistuje člověk, který by přirozeně uměl všechno, přičemž rolí mentora je doplnit mu chybějící zkušenosti. Tím mu ušetří spoustu času.
Co vás na mentorování baví?
Vždy potkám nové lidi, poznám nové problémy a firmy. Beru to jako inspiraci a osobní obohacení.
Jakou nejdůležitější radu byste dal začínajícím zakladatelkám a zakladatelům?
Najděte si dobré poradce a mentory, kterým budete věřit.
Honza Široký
Na co by se měli zakladatelé v prvních měsících po založení startupu soustředit nejvíce?
Pokud to ještě neudělali před založením, tak na pořádnou validaci daného nápadu, zejména co se valuability a feasibility týče. To jednak znamená ověřit, že za daný produkt budou zákazníci ochotni platit nebo ho uživatelé budou chtít používat. A jednak také zkontrolovat, že budou mít dostatečné prostředky, znalosti, technologie a lidi na to, aby se daný problém vyřešil, respektive produkt postavil. Většinou je to tak, že jak roste valuability, snižuje se feasibility. Tudíž je důležité najít dobrou rovnováhu mezi těmito dvěma riziky.
V čem startupy nejčastěji chybují?
V podcenění validace nápadu a pokrytí základních rizik, což v kontextu technologických startupů vede buď k aplikacím, které nikdo nepoužívá, nebo k příliš ambiciózním a následně nikdy nedokončeným projektům.
Kde vidíte největší přidanou hodnotu mentora pro startup?
Mentoring vnímám jako ohromně hodnotnou věc nejen pro startupy, ale všechny okolo. Sám mám několik mentorů, se kterými probírám cokoliv, na co chci získat další nezávislý názor. Hodina s mentorem je jako den googlování a čtení. Lidé vám navíc během mentoringu řeknou daleko více, než kdyby o stejném tématu psali blog nebo mluvili na meetupu. Zkrátka se více otevřou a dozvíte se informace, které jsou blíže realitě a dále od PR.
Co vás na mentorování baví?
Jako vývojář jsem byl (a pořád jsem) příznivec open-source filozofie. Teď už ale kódy nepíšu, takže je pro mě mentoring něco jako naplňování ducha open-source ve smyslu sdílení zkušeností a soft-skills. Při mentoringu také vzniká spousta námětů a nápadů, které mě obohacují jak pracovně, tak osobně. Plus mám samozřejmě dobrý pocit z toho, že někomu alespoň malou měrou pomohu.
Jakou nejdůležitější radu byste dal začínajícím zakladatelkám a zakladatelům?
Nebát se jít do toho. Stavět něco od nuly a mít za to end-to-end odpovědnost jsou neocenitelné zkušenosti, o které nepřijdou, i kdyby to třeba nevyšlo.