Holandský pár chystá expedici na jižní pól v autě z recyklovaného plastu se solárním pohonem

Nela VítováNela Vítová

solar-voyager
0Zobrazit komentáře

Udržitelná energie se stává pro spoustu lidí, a tím i velkou část světa, stále důležitějším a velmi aktuálním tématem. To nyní potvrzuje i holandský pár, který se rozhodl uspořádat ekologickou expedici na jižní pól. V projektu s názvem Clean 2 Antarctica plánují projet trasu v autě vyrobeném z recyklovaného plastu a poháněném pouze solární energií. Jejich hlavním záměrem je veřejnosti ukázat, že recyklovaný plast může být využitelným i na další desítky let a zdůraznit potřebu ekologického smýšlení.

Nápad na sestrojení vozu s názvem Solar Voyager přišel podle slov zakladatelů projektu, Edwina a Liesbeth ter Veldeových, úplnou náhodou. V roce 2015 si uvědomili závažnost problému a fakt, že jakmile je plast jednou vyhozen do koše, je vnímán pouze jako zbytečná věc, která už nikdy nenajde další využití. Proto se situaci rozhodli změnit, nebo alespoň přispět k jejímu zlepšení, a svůj nápad rozšířit do světa.

edwin-liesbeth

Edwin a Liesbeth ter Veldeovi

Součástky vozidla vytištěné na 3D tiskárně

Pro účely sestrojení takového vozidla holandští manželé nejprve roztavili plastový odpad do tvaru vláken, které běžně tvoří náplň 3D tiskáren. Stejný postup poté opakovali také ve velkém s využitím odpadu ze skládek. Pomocí čtyřiceti 3D tiskáren se jim podařilo vytisknout čtyři tisíce tzv. HexCores, tedy šestiúhelníkových kostek, které vynikají svou lehkostí a zároveň pevností.

„Plast je obvykle předurčen k tomu, aby byl pouze vyhozen. Proto jsme se rozhodli vytvořit z něho základní kámen našeho projektu,“ popisuje pár na svém webu, kde můžete na časové ose sledovat, v jaké fázi se výprava nachází.

Karoserie Solar Voyageru je, podobně jako puzzle, složena právě z těchto šestiúhelníkových kostek. Čtyřkolové vozidlo tvoří hlavní vůz, za kterým jsou připojeny dva návěsy podpírající oboustranné solární panely umístěné tak, aby pohlcovaly co nejvíce světla a tím byla zajištěna maximální efektivita. Návěs je potom využit jako prostor pro skladování nutných zásob včetně jídla na 47 dní.

a HexCore-1 small-2

Šestiúhelníková kostka tvořící základ vozidla

Jako zdroj vody plánuje tým využít led, který bude tát za pomoci šesti vakuových trubek umístěných na vozidle. Právě tento způsob značně zjednoduší průběh expedice, aniž by zde byla potřeba převážení stovek litrů pitné vody. V obytné kabině bude zajištěno dostatečné teplo díky oknům absorbujícím infračervené záření ze slunce.

vans-x-nasa-old-skool-space-voyager-fc-2101

Přečtěte si takéVans spouští prodej exkluzivní edice kultovních tenisek, na které spolupracoval s NASAVans spouští prodej exkluzivní edice kultovních tenisek, na které spolupracoval s NASA

Zhotovené vozidlo váží celkem 1,4 tuny a na délku má 16 metrů. Jeho rychlost by se měla pohybovat kolem 8 km/h s předpokladem, že bude využívat především energii získanou právě ze solárních panelů. Tým nedávno testoval vozidlo v náročném terénu na Islandu, kde bylo vystaveno těžkým podmínkám zamrzlé krajiny. Na základě toho došlo k několika drobným úpravám, ale celkový test nakonec vyšel velmi pozitivně, a proto je nyní vše připraveno.

Cesta v mrazivých a těžkých podmínkách

Expedice začne na konci listopadu na základně, která se nachází na Antarktidě, a bude pokračovat přes jižní pól, kde se vozidlo s posádkou otočí a vrátí zpět na začátek trasy. Celková délka trvání expedice se odhaduje na pět týdnů, za kterých má být ujeta celková trasa 2 400 kilometrů. Ačkoliv v listopadu na jižním pólu probíhá léto, teploty se běžně pohybují kolem -30°C, Slunce však nezapadá a světlo je 24 hodin denně. Tým tedy očekává velmi náročné podmínky, ale pevně věří, že vše je připraveno a akce by měla probíhat bez komplikací.

Antarctica route

Plánovaná trasa

Proč si pro svou misi vybrali organizátoři právě Antarktidu, vysvětlují na svém blogu: „Na Antarktidě se nachází 90 procent veškerého světového ledu a je neobydlená, proto je perfektním místem pro uskutečnění našeho záměru. Chtěli bychom, aby tomu tak bylo nadále, proto plánujeme zvýšit povědomí o tom, že je třeba nedovolit její zpřístupnění pro komerční zneužívání.“

solarvoyager

Bližší pohled na vozítko Solar Voyager

Foto: Clean 2 Antarctica

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Přivez nám jedno. Online výčepní služba Peevo.cz začíná v Praze rozvážet pivo z minipivovarů

Filip HouskaFilip Houska

beer
0Zobrazit komentáře

Existují situace, kdy se i největším milovníkům čepovaného piva příliš nechce do hospody a nejraději by tento mok vychutnávali v pohodlí domova. O to víc, když chystají s přáteli nějakou oslavu. Právě na tyto situace míří český startup Peevo.cz, který se inspiruje trendem všemožných rozvážkových služeb a rozjíždí svůj byznys na dovozu čepovaných piv po pražských lokalitách.

Princip celé služby, za níž stojí zakladatelé Matúš Karaffa a Marek Hotovčin, spočívá v rychlém online objednání vybraných piv z nabídky a následném přivezení v čas, který si zákazník určí. Hlavní zaměření je pak na ne příliš známé značky piv od minipivovarů, jež nejsou běžně dostupné v zaběhlých podnicích, přičemž jejich nabídka obsahuje okolo šesti až osmi druhů s několikatýdenní rotací.

Peevo7

Pokud se však někdo rozhodne reálně rozvážet čepované pivo, které musí splňovat určitá pravidla pro co nejlepší chuť, musí vymyslet dostatečně dobrý způsob, jak předejít případnému znehodnocení. Peevo.cz to řeší pomocí speciálních píp, díky kterým se tekutina nemá dostat do žádného kontaktu se vzduchem.

Piva značek jako Nachmelená Opice, Zichovec, Clock či Beskydský pivovárek se tak čepují přímo do PET nebo skleněných lahví, v nichž se převáží k zákazníkům. Aby byl jeden z nejoblíbenějších alkoholických nápojů světa doručován v maximálně kvalitě, je převážen v termoboxem, v nichž se udržuje optimální teplota (údajně okolo čtyřech stupňů).

Taska-lahve-sklenice

„Peevo je online výčep toho nejlepšího z menších pivovarů. Rozvážíme po Praze sedm dní v týdnu. Nemáme na výběr tisíce litrů, soustředíme se na kvalitu. Díky tomu pivo dokážeme uchovávat v ideálních podmínkách a denně obměňujeme nabídku,“ popisuje službu její spoluzakladatel Matúš Karaffa.

high_993_turbo_the_reveal_911_turbo_s_exclusive_series_classic_project_gold_2018_porsche_ag

Přečtěte si takéPorsche oslavilo 70 let výroby sporťáků. Unikátní Project Gold se vydražil za 71 milionů korunPorsche oslavilo 70 let výroby sporťáků. Unikátní Project Gold se vydražil za 71 milionů korun

Právě komplexní rozvoz je dalším z klíčových aspektů pro úspěch a potěšení zákazníků. Momentálně Peevo.cz funguje pouze v Praze (včetně víkendů), kde je možné si čepované pivo v objemech 0,5 až 1,5 litru nechat doručit jak v předem navoleném čase, zpravidla delším jak 1,5 hodiny, tak i expresně do 90 minut s příplatkem ve výši 99 korun.

Obecně je pak doprava při nákupu nad částku 399 korun (což mohou být 2 až 3 1,5litrové lahve) zdarma. Platit je možné jak přímo online, tak i po převzetí zásilky kartou nebo hotově a rozváží se až do 22 hodin.

Aktuálně má Peevo.cz v nabídce 11° ležák od Nachmelené Opice, 12° Mosaic Ale od Zichovce a 12° APA a 14° IPA od Clocku či Beskydského pivovárku.