Holandský startup Lightyear vyvíjí elektromobil, který se dobíjí slunečním zářením

Filip HouskaFilip Houska

lightyeartop
0Zobrazit komentáře

I když se elektromobily čím dál více dostávají do povědomí běžné veřejnosti, za což může například i německý gigant Volkswagen se svou vizí odříznout spalovací motory na úkor těch elektrických, stále trpí jedním značným problémem, který může být pro řadu řidičů velmi nepříjemný: menší dojezd a nabíjení na cestách. Dobíjecí infrastruktura ještě není ve většině států včetně Česka na takové úrovni, aby se předem nemusela podle dostupných nabíječek plánovat trasa. Nizozemský startup Lightyear proto vymýšlí originální způsob, jak tento problém vyřešit.

Logickým řešením by bylo spojit se s ostatními výrobci a organizacemi a zrychlit výstavbu komplexnější sítě nabíjecích stanic, nimcéně Lightyear se rozhodl, že místo toho rovnou vytvoří zcela nové elektrické auto, které by si dobíjení obstarávalo prakticky samo. Tedy v případě, že bude svítit slunce. Ve svých dílnách v holandském městě Helmond vyvíjí prototyp vozu s integrovanými solárními články, jež by kumulovaly sluneční svit a transformaly jej do pohonného paliva.

lightyear_czechcrunch3

Tento nápad se v hlavě šéfa Lightyearu Lexe Hoefsloota zrodil v době, kdy jakožto student se svým týmem dvakrát vyhrál soutěž World Solar Challenge, v níž se navrhují vozy, které na solární energii dokáží ujet co nejdelší vzdálenost. V jeho případě šlo o přibližně 1 600 kilometrů, což byla dostatečná motivace k tomu, aby tento školský projekt překlopil i do komerční sféry. A jakmile zjistil, že je celé technologické řešení vlastně „snadno“ proveditelné, hned se do toho pustil.

„Zjistili jsme, že použitá technologie, tedy kombinace solárních článků, bateriových článků a motorů, je rok od roku lepší. V prvním voze určeném pro World Solar Challenge jsme použili články s 22% efektivitou. O dva roky později (v roce 2015, pozn. red.) šlo o 24% efektivitu. Dnes jde o zhruba 10% nárůst,“ říká Hoefsloot pro magazín FastCompany a zdůrazňuje relativní jednoduchost použití.

airbnb25

Přečtěte si takéAirbnb investuje desítky milionů do startupu, který mění rezidenční byty pro krátkodobé pronájmyAirbnb investuje desítky milionů do startupu, který mění rezidenční byty pro krátkodobé pronájmy

Lightyear plánuje, že nabíjení přes solární články nebude jediná možnost, jak se bude elektrovůz dobíjet. Stále na něm bude k dispozici klasická zdířka, nicméně solární články by nabízely sekundární možnost, jak do vozu (respektive do baterií) dostat dostatečnou energii, když například stojí na parkovišti. Údajně má celý princip fungovat, i když bude auto schováno v mírném stínu.

lightyear_czechcrunch2

Otázkou je však aerodynamika vozu. Aby mohly baterie dobité energií ze Slunce efektivně fungovat, je nutné auto navrhnout tak, aby bylo co nejlehčí a nedisponovalo přebytečnými komponenty, které by mohly celý provoz limitovat. Ať jde například o zakomponování motorů do kol, vzduchový podvozek nebo nahrazení tradičních zrcátek za kamery. Každý z těchto prvků totiž dokáže značně ovlivnit výsledné fungování.

Na trhu již v roce 2020

V průběhu příštího roku má Lightyear chystaný prototyp, který bude mít moderní sportovní podobu, testovat, přičemž na evropský trh by se mohl dostat již v roce 2020. Cenově by pak nemělo jít o žádnou levnou záležitost – první modely se budou prodávat až za 119 tisíc eur (cca 3,1 milionu korun). Jakmile se však výroba zaběhne, plánuje startup snížit cenovku na přibližně 23 tisíc eur (cca 600 tisíc korun).

lightyear_czechcrunch5

Vedle Evropy se má samonabíjecí elektromobil dostat také na trh Spojených států a překvapivě i do různých rozvojových zemí, aby Lightyear naplnil svou vizi o „dostupné a čisté mobilitě pro všechny“.

Foto: Lightyear

Donáškový startup Postmates začne rozvážet zboží s autonomním robotem. V Česku je testoval i Rohlik.cz

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

postmates-robot
0Zobrazit komentáře

Dovážení zboží pomocí autonomních dronů je stále větší téma, jak se jednotlivé služby neustále posouvají a zlepšují svou logistiku. Ostatně největší český online supermarket Rohlik.cz už před více než dvěma lety v Praze chytrého robota, který by rozvážel jeho potraviny, testoval. Americký startup Postmates podobný stroj v příštím roce nasadí do ostrého provozu.

Donáškový startup Postmates, jehož hodnota se po letošních investicích přehoupla přes 1 miliardu dolarů, představil autonomního doručovacího robota Serve, které v roce 2019 vypustí do ostrého provozu. Postmates se zaměřují na zboží všeho druhu, nejen potraviny, a malý pojízdný robot, který připomíná mimoně z animovaného filmu Já, padouch, by tedy měl naložit cokoliv.

Do svého úložného prostoru Serve schová přes 20 kilogramů nákladu a díky vestavěné baterii má ujet až 50 kilometrů na jedno nabití. Podle Postmates je to ideální stav na doručení zhruba 12 dodávek denně. Pro orientaci na ulici využívá Serve sensory lidar a nahoře má pak světelný prstenec, kterým dává najevo, kam se bude pohybovat, aby měli kolemjdoucí přehled.

postmates-robot

Veškeré tyto technologie navíc doplňují obří pohyblivé oči, připomínající kreslené postavičky, které také lidem kolem naznačí, kam se bude doručovací robot pohybovat. Prozatím však nepůjde o zcela autonomní jízdu, ale na dálku ho bude monitorovat lidský operátor. Postmates totiž tímto robotem alespoň prozatím rozhodně nechtějí nahrazovat své lidské kurýry.

Plán Postmates je takový, že naopak díky podobným robotům dokáže firma doručit ještě více objednávek, přičemž robot nezastane jen samotné doručení až ke dveřím, ale může také například více využíván také v místech, kde by kurýři jinak složitě a dlouze parkovali a podobně. Při testování v několika amerických státech se prý Postmates potvrdilo, že kurýři o svou práci nepřišli, ale celkově se především ve špičce prodalo a doručilo více zboží.

mana-1

Přečtěte si takéČeské funkční jídlo MANA představilo ochucené verze svých drinkůČeské funkční jídlo MANA představilo ochucené verze svých drinků

Robot Serve se začne v ulicích vybraných amerických měst objevovat v příštím roce a začít by se mělo v Los Angeles. Startup Postmates nicméně není zdaleka jediným, kdo na podobných robotech pracuje. Dříve spolupracoval s firmou Starship Technologies, která má nyní vlastní a velmi podobný produkt. Starship Technologies jednak letos získali novou investici ve výši 25 milionů dolarů a především jde o roboty, které v Praze před dvěma lety krátce testoval i Rohlik.cz.

Zakladatel a šéf Rohlik.cz Tomáš Čupr sice tehdy předvídal, že podobní roboti budou s nákupními taškami v Česku jezdit už velmi brzy, což se nakonec nestalo, ale americký startup Postmates ukazuje, že v autonomních (nebo prozatím minimálně poloautonomních) robotech může být v doručovacích službách budoucnost. Představují totiž ideální řešení pro malé a rychlé nákupy, které jsou na obsluhu s běžným kurýrem a vozem nerentabilní.