Holandský startup Lightyear vyvíjí elektromobil, který se dobíjí slunečním zářením
I když se elektromobily čím dál více dostávají do povědomí běžné veřejnosti, za což může například i německý gigant Volkswagen se svou vizí odříznout spalovací motory na úkor těch elektrických, stále trpí jedním značným problémem, který může být pro řadu řidičů velmi nepříjemný: menší dojezd a nabíjení na cestách. Dobíjecí infrastruktura ještě není ve většině států včetně Česka na takové úrovni, aby se předem nemusela podle dostupných nabíječek plánovat trasa. Nizozemský startup Lightyear proto vymýšlí originální způsob, jak tento problém vyřešit.
Logickým řešením by bylo spojit se s ostatními výrobci a organizacemi a zrychlit výstavbu komplexnější sítě nabíjecích stanic, nimcéně Lightyear se rozhodl, že místo toho rovnou vytvoří zcela nové elektrické auto, které by si dobíjení obstarávalo prakticky samo. Tedy v případě, že bude svítit slunce. Ve svých dílnách v holandském městě Helmond vyvíjí prototyp vozu s integrovanými solárními články, jež by kumulovaly sluneční svit a transformaly jej do pohonného paliva.
Tento nápad se v hlavě šéfa Lightyearu Lexe Hoefsloota zrodil v době, kdy jakožto student se svým týmem dvakrát vyhrál soutěž World Solar Challenge, v níž se navrhují vozy, které na solární energii dokáží ujet co nejdelší vzdálenost. V jeho případě šlo o přibližně 1 600 kilometrů, což byla dostatečná motivace k tomu, aby tento školský projekt překlopil i do komerční sféry. A jakmile zjistil, že je celé technologické řešení vlastně „snadno“ proveditelné, hned se do toho pustil.
„Zjistili jsme, že použitá technologie, tedy kombinace solárních článků, bateriových článků a motorů, je rok od roku lepší. V prvním voze určeném pro World Solar Challenge jsme použili články s 22% efektivitou. O dva roky později (v roce 2015, pozn. red.) šlo o 24% efektivitu. Dnes jde o zhruba 10% nárůst,” říká Hoefsloot pro magazín FastCompany a zdůrazňuje relativní jednoduchost použití.
Lightyear plánuje, že nabíjení přes solární články nebude jediná možnost, jak se bude elektrovůz dobíjet. Stále na něm bude k dispozici klasická zdířka, nicméně solární články by nabízely sekundární možnost, jak do vozu (respektive do baterií) dostat dostatečnou energii, když například stojí na parkovišti. Údajně má celý princip fungovat, i když bude auto schováno v mírném stínu.
Otázkou je však aerodynamika vozu. Aby mohly baterie dobité energií ze Slunce efektivně fungovat, je nutné auto navrhnout tak, aby bylo co nejlehčí a nedisponovalo přebytečnými komponenty, které by mohly celý provoz limitovat. Ať jde například o zakomponování motorů do kol, vzduchový podvozek nebo nahrazení tradičních zrcátek za kamery. Každý z těchto prvků totiž dokáže značně ovlivnit výsledné fungování.
Na trhu již v roce 2020
V průběhu příštího roku má Lightyear chystaný prototyp, který bude mít moderní sportovní podobu, testovat, přičemž na evropský trh by se mohl dostat již v roce 2020. Cenově by pak nemělo jít o žádnou levnou záležitost – první modely se budou prodávat až za 119 tisíc eur (cca 3,1 milionu korun). Jakmile se však výroba zaběhne, plánuje startup snížit cenovku na přibližně 23 tisíc eur (cca 600 tisíc korun).
Vedle Evropy se má samonabíjecí elektromobil dostat také na trh Spojených států a překvapivě i do různých rozvojových zemí, aby Lightyear naplnil svou vizi o „dostupné a čisté mobilitě pro všechny“.
Foto: Lightyear