HoppyGo hlásí 100 tisíc uživatelů a obrat 41 milionů korun. Kurýrům Woltu nově nabídne levnější pronájmy aut

Peter BrejčákPeter Brejčák

_dsc9347abInsider

Foto: HoppyGo

Robin Švaříček, šéf carsharingu HoppyGo

0Zobrazit komentáře

V reakci na pandemii koronaviru lidé v loňském roce více hledali individuální formy pohybu po městě a vyhýbali se hromadné dopravě. Zároveň kvůli zavřeným hranicím a omezeným možnostem cestování do zahraničí v tuzemsku trávili své dovolené, což mimo jiné dokázaly i výsledky Slevomatu, Skrzu a Travelkingu. A právě kombinace těchto dvou faktorů se pak pozitivně podepsala také na výsledcích českého carsharingu HoppyGo.

Podle publikovaných výsledků platforma spadající pod Škoda Auto DigiLab zprostředkovala vypůjčení aut dohromady na více než 38 tisíc dnů, meziročně o 80 procent více. Počet registrovaných uživatelů HoppyGo pak vzrostl o 52 procent na celkových 106 619. Kolik uživatelů využívá služeb carsharingu aktivně, firma neprozrazuje. Průměrná délka zápůjčky se prodloužila na 4,2 dne.

„Zároveň na platformě přibyla řada nových pronajímatelů aut, díky kterým jsme rozšířili vozový park o 31 procent na 2 365 vozů,“ doplňuje CEO HoppyGo Robin Švaříček s tím, že 1 400 pronajímatelů aut si loni mezi sebou rozdělilo přes patnáct milionů korun. „Letos nás čeká především expanze na další evropské trhy, na nichž se chceme – stejně jako v Česku – etablovat jako lídři v oblasti sdílené mobility,“ plánuje.

Nejvyšší poptávka byla na HoppyGo v loňském roce po vozech střední a vyšší střední třídy, zásadní boom vzhledem k domácímu turismu zaznamenaly také minivany a obytné vozy. Nejoblíbenějšími značkami byly tradičně Škoda, Volkswagen a Ford.

_dsc0845ab

Foto: HoppyGo

Carsharing HoppyGo umožňuje majitelům vozů pronajímat auta dalším

Pro CzechCrunch HoppyGo prozradilo, že se jeho obrat v roce 2020 vyšplhal na 41 milionů korun. Podle všeho dál zůstává v červených číslech, což by však mělo být součástí dlouhodobého plánu a rozvoje služby pod křídly inovační laboratoře Škody Auto.

„Vzhledem k tomu, že HoppyGo je platforma, která je přímo ideální pro škálování, z hlediska ziskovosti sledujeme dlouhodobý cíl, který byl nastaven již od samého prvopočátku projektu. A ten se nám zatím úspěšně daří plnit,“ doplňuje k dotazu na hospodaření projektu Švaříček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Koncept peer-to-peer carsharingu je přelomový už tím, jak řeší otázku nutnosti vlastnění auta. To už dnes nemá natolik důležitý společenský status, jako tomu bylo v minulosti. Od vlastnictví rovněž často odrazují neustále rostoucí ceny nových vozů, náklady na provoz i pravidelný servis,“ věří šéf HoppyGo.

HoppyGo láká kurýry Woltu

I z těchto důvodů teď HoppyGo spouští novou spolupráci s roznáškovou službou Wolt, která nedávno nabrala masivní investici. Kurýři díky tomu mohou využít vozy dostupné na carsharingu a přivydělat si i bez nutnosti vlastního auta. Obě firmy je k tomu motivují výhodnějšími nabídkami ve formě jednorázového bonusu či slevy na každou zápůjčku.

Řidič tak může díky spolupráci získat referral kód na 500 korun na první výpůjčku a následně slevu ve výši pět procent na každou další. Dále mají kurýři možnosti výrazného cenového zvýhodnění dlouhodobých výpůjček u HoppyGo prostřednictvím měsíčních tarifů, což může snížit cenu zápůjčky o 55 procent.

„V Praze si mohou kurýři vydělat až přes 250 korun za hodinu. Pak už záleží, kolik toho najezdí, což si každý určuje individuálně podle vlastních možností,“ popisuje pro CzechCrunch Jan Foret, šéf Woltu pro Česko. Kurýři si přitom podle HoppyGo zpravidla vybírají spíš levná auta v ceně do 500 korun za den.

foret-wolt2

Foto: Wolt

Jan Foret, šéf rozvozové služby Wolt v Česku

Na platformě je jich k dispozici více než 120 a nejlevnější začíná na 240 korunách za den. Teoreticky si tak kurýr může vydělat na půjčku jednoho auta za jednu až dvě hodiny práce denně. V případě potřeby rychlého přivýdělku tak může jít o zajímavou alternativu příjmů.

„Vzájemná spolupráce přináší pomoc nejen kurýrům, kteří nemají vlastní auto, a potažmo majitelům restaurací a obchodů, ale i pronajímatelům nejlevnějších aut na HoppyGo, která by se jinak tolik nevyužila. Každý pronajímatel bude zároveň dopředu informován, že vůz bude využíván pro účely rozvozu jídla, takže pokud by nesouhlasil, může zápůjčku jednoduše odmítnout,“ říká Švaříček.

Budoucnost masa je v rostlinách. Švýcarský Planted nabírá na své kuřecí i trhané vepřové stovky milionů

Filip HouskaFilip Houska

planted2

Foto: Planted

Rostlinné trhané vepřové v bulce od Planted

0Zobrazit komentáře

Ani Švýcaři nechtějí být v rostoucím trendu rostlinných alternativ k tradičnímu masu pozadu. Curyšský startup Planted, který si udělal jméno především na kuřecím z hráškového proteinu, nyní ohlásil úspěšné investiční kolo. V rámci něj získal 17 milionů švýcarských franků (402 milionů korun) a má dobře nabito k zahraniční expanzi, ke které se chystá také řada dalších silných hráčů.

Švýcarský Planted není na gastronomickém trhu budoucnosti žádným nováčkem. Existuje již od roku 2019, kdy vznikl jako spin-off z výzkumné univerzity ETH Zürich, a ve svých laboratořích pracoval hlavně na alternativách kuřecího masa. Na ně využíval zejména hráškový protein v kombinaci s hráškovou vlákninou, která zajišťuje „ideální strukturu“ pro výrobu rostlinného kuřecího.

Jejich snahy pro revoluci na trhu s masem, o kterou se snaží několik dalších startupů včetně zajetých značek Beyond Meat a Impossible Foods, během předloňského podzimu podpořila důležitá investice ve výši sedmi milionů švýcarských franků. Díky ní mohl tým rozjet plnohodnotnou produkci a zabrousit do jiných typů mas. Zejména trhaného vepřového.

planted-founders-1

Foto: Planted

Zakladatelé startupu Planed

planted4

Foto: Planted

Rostlinné kuřecí tak, jak se prodává ve vybraných obchodech

„Naše nové trhané vepřové se skládá z proteinů ze slunečnice, ovsa a žlutého hrachu, díky nimž dokážeme změnit strukturu i chuť. Skvělou věcí na slunečnicových proteinech je i to, že jsou upcyklovány z produkce slunečnicového oleje, tudíž splňujeme i kritéria cirkulární ekonomiky,“ říká spoluzakladatel Planted Christoph Jenny pro TechCrunch.

S tím, jak Planted rozšiřuje svou nabídku, se dostává do více supermarketů a restaurací. Aktuálně jeho sortiment nabízí až tři tisíce obchodů a restaurací napříč domovským Švýcarskem, Německem a Rakouskem. Nejnovější investice ve výši 17 milionů švýcarských franků, za kterou stojí Vorwerk Ventures, Blue Horizon Ventures i fotbalista Yann Sommer, pak má tuto postupnou expanzi ještě více posílit.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Část peněz mimo jiné poputuje i do urychlení produkce, což jde ruku v ruce se zvýšenou poptávkou ze stran zahraničních trhů. V neposlední řadě bude Planted investovat také do výzkumu a vývoje, přičemž prvním důležitým prvkem se stanou tzv. fermentační platformy, prostřednictvím kterých má pronikat do dalších druhů potravin.

Maso, pro které nemuselo trpět zvíře

Švýcarští Planted nebudou mít při masivnější expanzi do zahraničí úplně jednoduchou pozici, a to z důvodu konkurenčních hráčů, kterých je na trhu s rostlinným masem celá řada. Ať už jde o ty velké, mezi které patří Impossible Foods nebo Beyond Meat, jenž nedávno zahájil spolupráci i s McDonald’s, tak o ty menší, možná ještě dravější startupy.

Mezi ně patří třeba New Wave Foods nebo singapurští Shiok Meats, kteří se specializují na mořské plody. Velkou roli má na tomto trhu i Izrael, kde tamní vědci zkouší maso tisknout na 3D tiskárně. Ani Češi nejsou v této oblasti úplnými nováčky, což může potvrzovat značka Mana, která experimentuje se svým ManaBurgerem. A to zdaleka není vše.

Za zmínku stojí i velmi čerstvá spolupráce britské Meatless Farm s fotbalovým velkoklubem Real Madrid, prostřednictvím které budou chtít obě strany propagovat udržitelnější stravování.

manaburger

Foto: Mana

ManaBurger je rostlinná alternativa k hovězímu burgeru