Bez špuntů do uší by se to asi těžko snášelo. Stejně tak jako bez lahve vody kvůli velkému horku a obrněnosti vůči tisícům lidí, kteří si cestu na Red Bull Showrun také razili. Jakmile měl ale člověk tohle vyřešené, mohl si užít show, kterou Praha nepamatuje. Red Bull totiž na karlínské Rohanské nábřeží vyslal svou mistrovskou formuli, do které usadil jednu z legend sportu. A pak celou akci opepřil dalšími zběsilými vystoupeními. My jsme u toho byli – a musíme souhlasit s některými názory, které teď kolují internetem.
Několik měsíců na ni Red Bull lákal. Nejprve skrytými teasery, když umisťoval formuli do centra Prahy, poté výletem na rakouský závodní okruh, kde minimálně CzechCrunch tak trochu selhal, a později speciální tramvají, která monopost po hlavním městě převážela. Red Bull Showrun se měl pro značku energetických nápojů stát výkladní událostí letošního roku, což její marketing potvrzoval. Ostatně si kvůli ní zajistila uzavření podstatné části pražského Karlína.
Srdcem akce se stal bývalý pilot formule 1 David Coulthard, který dorazil přímo na místo. Nejen aby pozdravil přes sedmnáct tisíc platících diváků, ale hlavně proto, aby usedl do kokpitu a před zraky všech si zhruba po kilometr dlouhé městské trati zařádil ve formuli. „Českou metropoli jsem si oblíbil a rád se sem vracím. Mám tu spoustu přátel. Vlastně sem jezdím častěji než do rodného Skotska,“ řekla ikona motorsportu. A že byla jízda v monopostu pořádně slyšet.
Závodní divize Red Bullu do Prahy přivezla formuli s označením RB7, což je model z roku 2011, který má poctivý atmosférický osmiválec. Zjednodušeně řečeno, křičí mnohem víc než dnešní stroje, ve kterých závodí třeba Max Verstappen. Její divokost byla slyšet i za hranice Karlína, v areálu pak při jízdě často nešlo rozumět vlastního slova – a zarazit si špunty do uší bylo možná tím nejlepším, co diváci mohli udělat.
Jakmile se pak k formuli, v níž před třinácti lety závodili tehdejší mistr světa Sebastian Vettel a jeho kolega Mark Webber, přidaly další závodní skvosty, zážitek byl o to intenzivnější. Red Bull chtěl ukázat výkvět své adrenalinové motorsportové scény, proto na události vystoupil i člen tandemu Red Bull Driftbrothers, který driftoval ve speciálně upraveném bavoráku M4. Dál na trať vyjel kaskadér Arūnas Gibieža na své motorce.
Red Bull Showrun byl i díky tomu poměrně unikátní – a lákal jak skalní příznivce motorsportu, tak rodiny s dětmi už měsíce dopředu. A všichni chtěli z celé akce vidět co nejvíc. Sedmnáct tisíc lidí ale nemusí být jednoduché ukočírovat, obzvlášť když se okolo tratě nacházelo několik různě rozdělených tribun včetně boční fanouškovské zóny.
Někteří si stěžovali na zpoždění harmonogramu, jiní si koupili místa, kde jim bylo zčásti bráněno ve výhledu. A nepříliš pozitivní reakce se snášely i na stánek s merchandisingem, kde se tvořily možná až hodinové fronty. K tomu je potřeba připočíst úmorné dusno, které se velmi pravděpodobně odráželo na náladě diváctva. Pro některé tak bylo lepší sledovat živý přenos na Nově.
Nikdo ale nemůže akci upřít to, že do Česka přinesla zajímavý motorsportový zážitek. Před třemi lety vyslal Red Bull formuli přes Karlův most až k vesnicím na Slovensku, letos její jízdu zprostředkoval přímo před lidmi, kdy někteří od ní stáli sotva pár metrů.
Bonusem pro diváky byla i přítomnost některých slavných sportovců. V živém přenosu, který byl z akce pořádán i na TikToku, se objevil čerstvý zlatý olympionik, kanoista Martin Fuksa. Dorazila také snowboardcrossařka Eva Adamczyková, wimbledonská výherkyně Markéta Vondroušová nebo skateboardista Maxim Habanec, pod jehož taktovkou se v Praze pořádal i skejtový závod na prudkém kopci.
Můžete jít do kina, do divadla, s kamarády na večeři, zůstat doma a koukat se na Netflix… nebo například zajít na stadion podpořit svůj oblíbený klub. Sportovní utkání pro řadu lidí neznamenají soustředěné sledování zápasů, ale stále častěji jsou prostě jen jednou z voleb, když se rozhodují, jak chtějí trávit svůj čas. A reagovat na to musí i samotný sport. „Diváci chtějí zábavu a utkání si užít nad rámec ‚obyčejného‘ zápasu,“ vysvětluje Antonín Valášek, jenž na to odpovídá svým startupem Nagano, a tedy i nejrůznějšími hrami či kvízy v mobilech.
Šestadvacetiletý Valášek rozběhl projekt se svým kamarádem Davidem Šimkem a v Naganu využívají trendu, který je zatím více viditelný na západě. „Oblast zábavy na sportovních utkáních je v Česku aktuálně mimo záběr klubů, pro které jsou investice do ní drahé a nemají na to ani dedikované lidi. Existují pozitivní výjimky jako HC Sparta, Hokejová bitva univerzit nebo třeba Oktagon, ve Spojených státech ale jde již několik let o jasnou součást sportovního zážitku,“ přibližuje.
I kluby v nejvyšších národních ligách si často musí finance střežit – největší část směřuje od svazů, pak svoji pozornost směřují spíše na partnery a sponzory, kteří tvoří druhý největší podíl. „Na západě je běžnější, že kluby přímým či nepřímým způsobem mnohem víc financují samotní fanoušci. Je škoda, že v Česku tomu tak není,“ doplňuje Valášek.
Původním cílem zakladatelů startupu bylo ve spolupráci se sportovními kluby vytvářet a prodávat obchodovatelné tokeny, tento nápad ale rychle opustili. Valášek se Šimkem začali objíždět hokejové kluby a zjišťovali, jak vlastně fungují, kdo jsou jejich fanoušci a jak se ti chovají. Sbírali i data o tom, zda například na stadionech na kostce nad ledovou plochou zobrazují reklamy a jestli takovou kostku vůbec mají.
Sportovní kluby znají jen třetinu fanoušků, kteří chodí na stadiony, a ještě menší podíl u těch, kteří se dívají z domu.
Na základě zpětné vazby od klubů vzniklo Nagano, které klubům umožňuje na denní bázi komunikovat s fanoušky, ať už na stadionech, nebo i mimo ně. „Lidé se díky tomu mnohem více cítí být součástí klubu. Chtějí mít pocit, že mohou rozhodovat o tom, co se děje. Nepřímo tak naplňujeme rčení ‚Co Čech, to trenér‘,“ směje se Valášek.
Jak konkrétně? Na jedné straně si klub vytvoří profil a v jednotném dashboardu vidí přehled základních dat a ukazatelů o svých fanoušcích. Ti se pak na straně druhé například během zápasů, ale i mimo ně zapojují do klasických her nebo her s rozšířenou realitou, kvízů o ceny či body a anket, ve kterých mohou odpovídat na otázky klubu i sponzorů. Unikátní je funkce světelné show, kdy Nagano dokáže propojit mobily na stadionu, jež pak blikají do rytmu písničky, nebo u kvízu, když člověk odpoví správně.
„Sportovní kluby dnes znají jen třetinu fanoušků, kteří se chodí dívat na zápasy na stadiony, a ještě menší podíl u těch, kteří se dívají z domu. My jim pomáháme sbírat zásadní data, která pak mohou lépe využít v marketingu i na lepší cílení reklam ve spolupráci se sponzory,“ vysvětluje Valášek.
A přidává další příklad využití: když se fanoušek dívá na zápas doma, během přestávky odchází od televize pro snack nebo na toaletu a nevnímá reklamu. V aplikaci v telefonu, který si ale často bere s sebou, zatím může vyplňovat kvíz o body a merch, takže potenciální sdělení od sponzora se k němu dostane. A na rozdíl od televizní reklamy jde dopad takových kampaní měřit jednoduše.
Foto: Nagano
Zakladatelé startupu Nagano Antonín Valášek a David Šimek
Nagano již v praxi otestovala například Hokejová bitva univerzit, v níž proti sobě zápasí hokejové týmy čtyř největších pražských vysokých škol. „Ověřili jsme si, že aplikace funguje dobře a ustojí i moment, když si ji stáhne a otevře několik tisíc uživatelů naráz,“ pochvaluje si Valášek. Z extraligových klubů pak jde o liberecké Bílé Tygry, s nimiž startup spolupracoval na více než pětadvaceti zápasech a v aplikaci registruje tisíce fanoušků.
„Jednoznačným trendem partnerství mezi kluby či organizacemi a jejich sponzory je propojení obchodního sdělení se zábavou. A přesně takovou možnost gamifikace nám aplikace Nagano nabídla,“ komentuje spolupráci Dominik Jakubec, obchodní a marketingový ředitel klubu Bílí Tygři Liberec.
„Na rozdíl od běžného reklamního spotu se nám podařilo vytvořit soutěž, do které se na každém utkání zapojily stovky fanoušků a která zároveň mohla obsáhnout obchodní sdělení. Kromě fanoušků jsme měli pozitivní zpětnou vazbu i od samotných partnerů, kteří si tuto formu prezentace pochvalovali. Takto jsme realizovali propojení například s festivalem Benátská a galavečerem KSW, kterým se podobná aktivace velmi líbila,“ doplňuje Jakubec.
V týmu Nagana je aktuálně kromě dvou zakladatelů také vývojář William Rayo, startup ale spolupracuje s několika dalšími externisty. Na palubu před časem přibral také první investory – partnera advokátní kanceláře Arrows Jáchyma Petříka, majitele poradenské společnosti Gatum Daniela Vlčka a s pomocí ve formě času vývojářů výměnou za ekvitu se přidala agentura BlockCzech.
Prostředky v Naganu využili zejména na vývoj platformy. „Jako sami zakladatelé jsme si vůbec nic nevyplatili. Dali jsme vše do vývoje, aby nám při prvním spuštění nespadla kostka stadionu na hlavu,“ říká s nadsázkou Valášek, jenž si to může dovolit díky svým dalším podnikatelským aktivitám. Vlastní agenturu pro vývoj online produktů na míru, donedávna provozoval e-shop s termolahvemi, kdy všechny kusy ze skladu nakonec věnovali Ukrajině, a aktuálně se také podílí na rozběhu dalšího e-commerce projektu, distribuce německé kosmetické značky v Česku.
Nagano zároveň na přelomu loňského a letošního roku prošlo několikaměsíčním programem Startup Academy od CzechCrunche. Během závěrečného večera, kdy se jednotlivé projekty prezentují, navíc zvítězilo v hlasování odborné poroty. Mentorem startupu byl po celou dobu andělský investor Petr Sochora, jenž kdysi zastával i pozici ředitele logistické společnosti Packeta pro trhy východní Evropy.
„Oceňuji nadšení a zápal kluků, kteří již navázali spolupráci s několika špičkovými kluby. Velkou výzvou je nastavení správného monetizačního modelu, protože lokální sportovní kluby pracují s omezenými rozpočty. Je klíčové, aby se klukům podařilo prorazit v zahraničí, kde mají kluby výrazně větší fanouškovskou základnu,“ doplňuje Sochora.
Svůj byznys model má Nagano založený na měsíčním poplatku, který se liší podle jednotlivých sportů, počtu uživatelů i využívaných funkcionalit, případně také na podílu z tržeb u prodaných předmětů a služeb. Své fungování ale ve startupu pomalu mění, protože kluby ve větší míře začínají využívat mobilní aplikace přímo od ticketingových společností.
Foto: Nagano
Aplikace Nagano
„Ticketingové společnosti jim aplikace někdy nabízí za velmi nízké náklady oproti vlastnímu vývoji – díky vyšší interakci s fanoušky jsou pak schopni prodat více lístků, z čehož mají nejvyšší provize,“ vysvětluje Valášek, podle kterého ale u takových řešení kluby nezískají velkou přidanou hodnotu. „Nagano může být dobrým doplněním, dává nám smysl se s ticketingovou firmou spojit,“ dodává.
V Naganu proto svoji aplikaci předělali tak, aby mohla fungovat také jen samostatně. Dokáže se jednoduše napojit na téměř jakoukoliv další aplikaci, kterou už kluby mají. Ty tak získají přístup k interaktivním funckionalitám.
„Ověřili jsme si, že kluby na zvýšenou interakci s fanoušky a sbírání dat slyší. Naše současné řešení je mnohem jednodušší na dodání, a to i mezinárodně. Tam už kluby s takovými daty běžně pracují,“ popisuje Valášek a jako příklad zmiňuje Dánsko, kde kluby své fanoušky přes aplikace běžně motivují, aby na zápas přijeli hromadnou dopravou, za což dostanou slevu na občerstvení. „Možností, co všechno se dá vymyslet, je v podstatě nekonečně a my jsme připraveni je do našich aktivit promítnout,“ doplňuje.
V Česku i za hranicemi tak Nagano je relativně v začátcích, cíle má ale vymezeny jasně: „Získat co nejvíc dat z praxe a najít nejlepší propozici a přidanou hodnotu pro kluby, jejich fanoušky a také sponzory,“ komentuje Valášek. A když se podaří prorazit ve sportu, další využití své aplikace vidí také například v kultuře či na hudebních festivalech.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.