Hostujeme polovinu česko-slovenské e-commerce, říká zakladatel vshostingu. S novými investory chce dobýt Ameriku
Damir Špoljarič, zakladatel a šéf vshostingu
Damir Špoljarič nebyl klasickým žákem, už studium střední školy kombinoval s vlastním podnikáním a jak se smíchem popisuje, učitelé z toho byli vyloženě „nadšeni“. „Nosil jsem si do třídy notebook, což tehdy byla ještě celkem exotika, a odbíhal na chodbu vyřizovat telefonáty s klienty,“ vzpomíná na období kolem roku 2006.
S několika kamarády navíc v té době začal v Praze budovat datové komunitní sítě. Internet byl tehdy pořád víceméně v plenkách, a právě pomocí těchto sítí se na něj lidé mohli připojit. Partě kamarádů přitom původně nešlo ani tak o byznys, jednoduše chtěli být součástí technologické transformace.
„Postupně nás to zavedlo až k tomu, že jsme si pronajali server v datovém centru a místo na něm pak pronajímali klientům. Prvním naším zákazníkem bylo ČSFD, pamatuji si, že jsem jim nějaký hardware tehdy vezl tramvají. Byly to dost punkové začátky,“ popisuje Špoljarič v rozhovoru pro CzechCrunch.
Ředitelství internetových silnic a dálnic
Právě takovým způsobem před třinácti lety vznikla společnost vshosting, která svým klientům poskytuje, jak napovídá i její název, hostingové služby. I když je pro mnoho lidí tato oblast těžko uchopitelná, zjednodušeně řečeno jde o to, že zajišťuje, aby zákazníkům běžel jejich online byznys, a to za všech okolností, rychle a spolehlivě.
Sám Špoljarič serverovou infrastrukturu přirovnává k síti silnic, po které jezdí návštěvnici daného webu, probíhají tam platby, objednávky, data nebo cokoliv dalšího, co online byznys potřebuje. „My jako vshosting zajišťujeme kvalitní design této silniční sítě, jejich stavbu, údržbu, a když na to přijde, tak řešíme i případné havárie. Jsme vlastně takové onlinové ředitelství silnic a dálnic, akorát tedy o dost lepší,“ směje se Špoljarič a rovnou doplňuje: „Ekvivalent D1 u nás nenajdete.“
Z garážové firmy (v době, kdy vshosting vznikal, se termín startup v podstatě nepoužíval) se následně během let stal lídr trhu. Aktuálně na serverech firmy hostuje více než polovina českých a slovenských e-shopů, včetně největších poskytovatelů e-commerce řešení jako Shoptet nebo Shopsys.
I když je e-commerce pro vshosting jednou z priorit, důležitými klienty jsou také digitální agentury, vývojářské firmy, online média či další internetové projekty. Dohromady tak jde o desítky tisíc firem, z velkých e-shopů například GymBeam (v květnu nabral obří investici), Košík, Pilulka nebo Notino, z dalších pak kromě zmiňovaného ČSFD například Plzeňský Prazdroj, Euronics nebo Úschovna.
Mezi klienty jsou tak střední či větší společnosti, ty malé u nás totiž oblasti hostingu moc pozornosti nevěnují a často jej „vyřeší“ pronájmem co nejlevnějšího řešení, případně si koupí vlastní server a spravují si ho sami. Podle zkušeností Špoljariče však v takových případech při růstu svého byznysu firmy zjistí, že podobná řešení nejsou spolehlivá a v případě vlastního serveru jim musí věnovat dost času, navíc jim chybí i potřebná odbornost.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.