Hotely od Velké Británie po Fidži vás ubytují díky systému nenápadné české firmy. Roste bez investorů a dále dobývá svět

Peter BrejčákPeter Brejčák

jan-hejny-hoteltime-boxed-minStory

Foto: HotelTime

Jan Hejný, spoluzakladatel a ředitel HotelTime

Když se s Janem Hejným bavíte o úrovni a stavu hotelnictví, tak je jasné, že ví, o čem mluví. Před dvaceti lety totiž stál u zrodu společnosti HotelTime, jež už od svých začátků vyvíjí systémy na správu rezervací postavené na tehdy přelomové technologii – internetu. Během dvou dekád na trhu se nenápadná firma bez pomoci investorů a mediální pozornosti vypracovala na poměrně velkého hráče, jehož software využívá přes 500 hotelů v šestnácti zemích od Velké Británie přes Keňu a Spojené arabské emiráty po Fidži.

Napříč všemi těmito trhy hoteliéři podle Hejného obecně sdílejí jedno – pohled na technologie. „Berou je jako nutné zlo místo toho, aby se zaměřili na to nejpodstatnější, v čem jim mohou pomoci, tedy na optimalizaci provozu hotelu a zároveň zlepšování zážitků hostů od rezervace přes check-in až po check-out,“ popisuje čtyřicetiletý ředitel HotelTime, jenž se snaží tento pohled změnit.

To se mu i daří. V tuzemsku platformu – oficiálně označovanou jako PMS, tedy systém na správu nemovitostí (z anglického výrazu property management system) – využívají zvučná jména jako Grandhotel Pupp, Chateau Mcely nebo řetězec Orea Hotels, v zahraniční pak například skupina S Hotels & Resorts. K nim se připojují i firmy v souvisejících oborech, které ale nestaví svůj byznys na ubytování. Jde například o vinný bar Vinograf, sportoviště Hamr Sport nebo další provozovatele wellness či konferencí.

Roční tržby HotelTime se loni vyšplhaly na 30 milionů korun a tempo růstu udržuje mezi 20 až 30 procenty ročně. Na rozdíl od jiných firem v oboru se nespoléhá na pomoc investorů, místo toho vývoj a expanzi financuje z vlastních zisků. Jde tak o značně rozdílnou a skromnější strategii, než razí tuzemský a částečně konkurenční startup Mews zakladatele Richarda Valtra. Ten se při dobývání trhů opírá o externí kapitál a celkem už získal téměř miliardu korun.

jan-hejny-hoteltime-regular-min

Foto: HotelTime

Jan Hejný, spoluzakladatel a ředitel HotelTime

„Umím si představit, že s větším kapitálem bychom zvládli excelovat rychleji a na více trzích. Ale říkám si, nakolik bychom byli schopni s našimi klienty navázat tak dobré vztahy. To teď dokážeme, rozumíme jim, jejich potřebám i jednotlivým trhům do hloubky,“ popisuje Hejný přístup k dlouhodobému rozvoji své firmy.

„Mews je čistý startup se vším všudy, včetně získávání kapitálu a rychlého růstu. Spousta věcí, co děláme, jsou podobné. Ale myslím, že si úplně nekonkurujeme, cílíme na jiný druh či velikost hotelů a oba máme místo na trhu. Je fantastické, že obě firmy vznikly v Praze, jsou české s globálním přesahem a věřím, že se budeme dobře doplňovat i do budoucna,“ říká spoluzakladatel HotelTime.

Podnikání online v době, kdy internet nebyl standard

Jan Hejný stál u zrodu HotelTime v roce 2002 jako jeden ze zakladatelů a technický ředitel. Jeho partnery byli finanční investor a hoteliér, kteří firmu později opustili. Na začátku milénia ale společně diskutovali, zda by bylo možné vytvořit systém vytváření rezervací přes internet. Tehdy totiž proces probíhal tak, že host musel s požadavkem do hotelu zavolat nebo poslat fax, o to složitější i dražší bylo rezervovat si pokoj v zahraničí.

Podnikatelská trojice tehdy vycítila příležitost nastupujícího internetu a tušila, že způsobí revoluci v tom, jak fungujeme. Proto se rozhodli nabídnout hotelům systém, který by automaticky sledoval kapacitu volných pokojů a lidem přímo na webových stránkách ubytovacího zařízení umožnil rezervovat si je. A to v době, kdy vlastní web většina hotelů ani neměla.

„Tehdy se zdály online rezervace jako sci-fi, dnes je to naprostý standard a úplně běžná věc,“ vzpomíná Hejný na začátky HotelTime. Firma se s postupným vývojem musela přizpůsobit i další revoluci v oboru, jež souvisela s nástupem portálů typu Booking.com, které možnost rezervovat si pokoj agregovaly od mnoha hotelů. HotelTime tak svůj systém rozšířil o možnost napojit se na tyto portály.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S postupem času Hejný své původní společníky vykoupil, stal se ředitelem a pod jeho vedením začala kolem roku 2013 zahraniční expanze HotelTime. Jako první padla volba na Velkou Británii, protože jde o hodně kosmopolitní a anglicky mluvící trh, který mohl české firmě sloužit i jako brána do dalších zemí. Se vstupem na tento trh pomohly zejména zahraniční partnerské firmy, se kterými HotelTime již spolupracoval v České republice.

„Dále jsme rostli čistě organickou cestou. Když český investor otevřel svůj hotel v zahraničí, do dané země jsme šli s ním. Naši druhou pobočku jsme otevřeli v jihovýchodní Asii, a to na základě toho, že jsme se zkontaktovali s Čechem s kariérou v hotelnictví, který se přestěhoval do Bangkoku. Jeho zkušenosti a relokaci jsme chtěli využít pro náš byznys,“ popisuje Hejný s tím, že nyní už má firma klienty na Filipínách, ve Vietnamu, Indonésii i dalších státech regionu.

jan-hejny-hoteltime-regular-2-min

Foto: HotelTime

Kanceláře HotelTime

Dalším krokem mimo země v Evropě a jihovýchodní Asii byl Blízký východ, konkrétně Spojené arabské emiráty, a to zejména kvůli výhodné geografické poloze a vidině mnoha příležitostí v tomto regionu. Země zároveň sloužila jako přestupní stanice do Afriky. „Takovým způsobem nám to regionálně dává smysl,“ říká Hejný.

„Jelikož nemáme investora, který by nám s expanzí pomáhal, tak se koukáme na různé možnosti synergií, jak lze lidi a týmy v jednotlivých zemích využít pro další růst. Protože se o klienty staráme fyzicky, systémy implementujeme a personál hotelů školíme na místě, je pro nás důležité mít vždy tým co nejblíže,“ vysvětluje.

Expanze jako motor inovací

HotelTime teď tvoří asi třicítka lidí rozprostřená mezi domácí pobočku a čtyři zahraniční. Expanze má přitom pro interní tým i další význam. Letos firma oslavuje dvacet let na trhu, což je relativně dlouhá doba, během níž už zakladatelé, šéfové a manažeři někdy přichází o potřebnou chuť nebo inspiraci posouvat byznys kupředu. To ale není Hejného případ.

„Kdybychom se nerozšiřovali, byla by to nuda. Znám řadu konkurenčních firem, které fungují v jedné nebo dvou zemích, kde se dostanou do udržovací fáze, takové hibernace. Je jich poměrně dost u nás i v zahraničí. Jsou schopné obsluhovat třeba dvě stě klientů a zatím jim byznys nějak vychází, ale nemyslím si, že dokážou dobře inovovat. Tím pádem ani jejich klienti nedostávají nejlepší možná řešení. Rychlost inovací se v hotelnictví zvyšuje a pro malé týmy je velmi komplikované udržovat krok,“ říká Hejný.

Kromě zahraniční expanze byla pro HotelTime nakopnutím i pandemie koronaviru, která z technologického pohledu výrazně akcelerovala potřebu efektivního fungování provozu a procesů. „Spousta hoteliérů viděla pandemii jako příležitost ke změně a začala více vnímat jak potřeby hostů, tak i požadavky na své technologie. A to je dobře,“ pochvaluje si Hejný.

pruvodce_headline

Přečtěte si takéCzechCrunch představuje nový speciál Průvodce začínajícího investoraJe libo akcii, bitcoin nebo kus bytu? CzechCrunch spouští průvodce nejen pro začínající investory

Hotelnictví přesto označuje jako konzervativnější prostředí, kvůli čemuž byla v oboru historicky rychlost adoptování nových technologií relativně nižší než v jiných oblastech. Nyní, kdy pokrok i díky internetu zrychlil, je navíc těžší orientovat se v široké nabídce systémů a dalších komplikovaných řešení. Svoji pozornost hoteliéři často zaměřují na provozní problémy místo toho, aby přemýšleli nad celou službou a návštěvou hosta z nadhledu. A takový pohled chce česká firma pomáhat měnit i nadále.

„Chceme pořád dělat to, co nás baví – ve spolupráci s hoteliéry pochopit, jakým způsobem jejich hotel funguje a jak to udělat lépe, ať už z hlediska provozních věcí, tak z hlediska správné péče o hosty. Prostě jim chceme pomáhat a růst u toho, což se nám daří na velké řadě trhů. Do budoucna nemůžu vyloučit, že uděláme exit, zatím nad ním ale neuvažujeme. Až dorosteme do určité velikosti, budeme hledat strategického partnera, který bude firmu dál rozvíjet. Ale kdy to přesně bude a v jaké formě, to neumím předvídat,“ uzavírá Hejný.

Partnerem článku a celého CzechCrunche je HotelTime. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.

V Česku roste finská služba Swappie, která nabízí repasované iPhony se zárukou. Investoři jí posílají téměř tři miliardy

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

swappie

Foto: Swappie

Finská služba Swappie nabízí prodej použitých iPhonů i v Česku

Kupovat dnes nový vlajkový telefon za plnou cenu dává pro mnoho lidí menší smysl než snad kdykoliv dříve. Mobilní zařízení jsou už několik let na úrovni převyšující potřeby běžných uživatelů a ti si je nechávají déle nebo jednoduše kupují starší za nižší cenu. Dobře si to uvědomuje i finská firma Swappie, která se službou nabízející repasované iPhony v posledních letech rychle roste a loni vstoupila i do Česka. Teď na svůj další rozvoj získala investici ve výši 124 milionů dolarů, zhruba 2,7 miliardy korun, a chystá se zahýbat s celým evropským trhem repasovaných telefonů.

Swappie vzniklo v roce 2016 jako reakce na stinnou stránku bazarů. Zakladatelé se stali oběťmi podvodu, a proto se rozhodli přijít se službou, kde není nebezpečí zaplacení telefonu, co nedorazí nebo bude silně poškozený. Z pohledu zákazníka tak jde u Swappie o standardní elektronický obchod se všemi jeho typickými výhodami. A funguje to i jako byznys. Tržby finské společnosti mezi lety 2018 a 2020 vyrostly o více než 220 procent, ze 34 milionů dolarů (721 milionů korun) na 110 milionů dolarů (2,3 miliardy korun), a od investorů získala na mezinárodní expanzi už před rokem a půl desítky milionů dolarů.

V posledních dvou investičních kolech získalo Swappie celkově přes 170 milionů dolarů (více než 3,6 miliardy korun) a i díky tomu se ve druhé polovině loňského roku vydalo vedle dalších zemí také do České republiky. „Chceme z repasovaných zařízení vytvořit mainstreamovou záležitost a potenciální zákazník je pro nás každý, kdo vlastní chytrý telefon,“ říká pro CzechCrunch spoluzakladatel Swappie Sami Marttinen.

Příležitost je to obrovská. Jen v Evropě dosahuje trh s použitými nebo repasovanými telefony obratu deseti miliard eur, přičemž svůj smartphone prodává jen čtvrtina uživatelů. Podle vlastního průzkumu Swappie z loňského roku si renovované zařízení nikdy nekoupilo až 82 procent Čechů, poptávka ovšem rychle roste. Služba, která funguje už na patnácti evropských trzích, zde krátce po příchodu zaznamenala podle svého vyjádření až překvapivě vysoký zájem.

swappie2

Foto: Swappie

Sami Marttinen, spoluzakladatel Swappie

„Naši hlavní prioritou je urychlit růst na evropských trzích, kde aktuálně působíme, s výhledem na další expanzi v následujících letech. To umožní uspokojit narůstající poptávku. Chceme nákup repasovaných smartphonů učinit stejně běžným, jako je například pořizování použitého auta,“ říká k velké investici a plánům šéf Swappie. Zásadní součástí takového záměru je přitom zvyšování udržitelnosti celého trhu s chytrou elektronikou. V Česku, kde je prozatím o Swappie podle jejích představitelů vysoký zájem, to znamená další rozšiřování viditelnosti i nativní podpory.

Z pohledu zákazníka má být hlavním benefitem při nákupu na Swappie jistota, že nenarazí na podvod a objednané zařízení dorazí v takových specifikacích, jaké si objednal. Na výběr jsou telefony od Applu počínaje iPhonem 7 až po nejnovější iPhone 13, samozřejmě podle momentální dostupnosti vykoupených zařízení. Velkou část telefonů si lze zvolit také podle stavu a s ním spojené ceny, od „jako nový“ (s nanejvýš mírnými oděrkami) přes „velmi dobrý“ (výraznější škrábance) až po „uspokojivý“ (horší vizuální stav, ale plná funkčnost).

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Od převzetí zásilky má zákazník standardní dva týdny na bezplatné vrácení a roční záruku, která nepokrývá jen poškození vodou (stejně jako u Applu). Obecně tak má jít o zcela stejnou zkušenost jako s kupováním nového zařízení, jen s tím rozdílem, že zásilka neobsahuje nabíječku, sluchátka, původní obal a v některých případech není v perfektním stavu jako z továrny. Podobně jednoduše funguje také výkup zařízení, který Swappie nabízí a při vyplnění formuláře na webu podle udaného stavu telefonu rovnou nabídne i cenu, za níž použitý iPhone odkoupí.

Samotný telefon mezitím putuje do jedné z továren Swappie ve Finsku nebo Estonsku. Firma zde má vlastní zázemí pro důkladné testování a případné opravy až na úroveň základní desky. Celý proces, který si Finové sami vyvíjejí a neustále zlepšují, má prý 52 kroků prováděných odborným personálem pomocí nejmodernějších technologií. Právě v této vertikální integraci má být Swappie unikátní mezi většinou společností provozujících bazar s repasovanými telefony.

swappie-lab

Foto: Swappie

Swappie se specializuje na prodej použitých iPhonů

To je také důvod, proč se zaměřuje výhradně na prodej iPhonů. „Soustředění našich odborných znalostí jedním směrem nám umožňuje dosáhnout takového objemu oprav telefonů, na jaký jiné společnosti nedosáhnou,“ uvedl pro CzechCrunch Sami Marttinen. Větší specializace podle něj zároveň pomáhá prodlužovat životnost zařízení.

Úrovně servisu, jaké se jim dostane, v některých případech podle Swappie nedosahuje ani samotný Apple, už proto, že je pro něj výhodnější prodávat nové produkty či více součástek najednou. Restriktivnost oficiálních oprav technologického giganta, který se jinak snaží udržitelnost svých produktů zlepšovat, je ostatně jedním z bodů hnutí „Right to Repair“ (právo na opravu).

Možnost telefony opravovat a buď dále používat, nebo prodat někomu jinému, je dnes i do budoucna zásadní součástí trhu s elektronikou, výrazně totiž snižuje jeho uhlíkovou stopu. Podle studie z roku 2018 výroba nového smartphonu vygeneruje stejný objem skleníkových plynů jako jeho nabíjení po dobu deseti let. Nejhorší částí je přitom těžba a zpracování vzácných zemin. Apple si sice stanovil cíl ve svých produktech používat pouze recyklované materiály, k jeho dosažení však ještě kus cesty chybí (více v jeho environmentálním reportu).

spotify-darkweb

Přečtěte si takéSpotify řeší problém s dealery drog. Využívají platformu k propagaciStalo se Spotify novým dark webem? Platforma musí mazat stovky podcastů nelegálně nabízejících léky

Důraz na životní prostředí za jeden ze základních pilířů svého podnikání zmiňuje také přímo Swappie. „Naše společnost si klade ambiciózní cíl vytvořit trend z cirkulární ekonomiky a naučit zákazníky při nákupech činit dlouhodobě udržitelná rozhodnutí,“ říká ředitel firmy Sami Marttinen. Zvýšený zájem o ekologické chování spotřebitelů ji prý postavil do čela nové vlny evropských hodnotově založených technologických společností.

Partnerem článku je společnost Swappie. V rámci CzechCrunch Premium spolupracujeme s vybranými partnery, se kterými připravujeme obsah na míru. Více najdete zde.