Hotely od Velké Británie po Fidži vás ubytují díky systému nenápadné české firmy. Roste bez investorů a dále dobývá svět
Jan Hejný, spoluzakladatel a ředitel HotelTime
Když se s Janem Hejným bavíte o úrovni a stavu hotelnictví, tak je jasné, že ví, o čem mluví. Před dvaceti lety totiž stál u zrodu společnosti HotelTime, jež už od svých začátků vyvíjí systémy na správu rezervací postavené na tehdy přelomové technologii – internetu. Během dvou dekád na trhu se nenápadná firma bez pomoci investorů a mediální pozornosti vypracovala na poměrně velkého hráče, jehož software využívá přes 500 hotelů v šestnácti zemích od Velké Británie přes Keňu a Spojené arabské emiráty po Fidži.
Napříč všemi těmito trhy hoteliéři podle Hejného obecně sdílejí jedno – pohled na technologie. „Berou je jako nutné zlo místo toho, aby se zaměřili na to nejpodstatnější, v čem jim mohou pomoci, tedy na optimalizaci provozu hotelu a zároveň zlepšování zážitků hostů od rezervace přes check-in až po check-out,“ popisuje čtyřicetiletý ředitel HotelTime, jenž se snaží tento pohled změnit.
To se mu i daří. V tuzemsku platformu – oficiálně označovanou jako PMS, tedy systém na správu nemovitostí (z anglického výrazu property management system) – využívají zvučná jména jako Grandhotel Pupp, Chateau Mcely nebo řetězec Orea Hotels, v zahraniční pak například skupina S Hotels & Resorts. K nim se připojují i firmy v souvisejících oborech, které ale nestaví svůj byznys na ubytování. Jde například o vinný bar Vinograf, sportoviště Hamr Sport nebo další provozovatele wellness či konferencí.
Roční tržby HotelTime se loni vyšplhaly na 30 milionů korun a tempo růstu udržuje mezi 20 až 30 procenty ročně. Na rozdíl od jiných firem v oboru se nespoléhá na pomoc investorů, místo toho vývoj a expanzi financuje z vlastních zisků. Jde tak o značně rozdílnou a skromnější strategii, než razí tuzemský a částečně konkurenční startup Mews zakladatele Richarda Valtra. Ten se při dobývání trhů opírá o externí kapitál a celkem už získal téměř miliardu korun.
„Umím si představit, že s větším kapitálem bychom zvládli excelovat rychleji a na více trzích. Ale říkám si, nakolik bychom byli schopni s našimi klienty navázat tak dobré vztahy. To teď dokážeme, rozumíme jim, jejich potřebám i jednotlivým trhům do hloubky,“ popisuje Hejný přístup k dlouhodobému rozvoji své firmy.
„Mews je čistý startup se vším všudy, včetně získávání kapitálu a rychlého růstu. Spousta věcí, co děláme, jsou podobné. Ale myslím, že si úplně nekonkurujeme, cílíme na jiný druh či velikost hotelů a oba máme místo na trhu. Je fantastické, že obě firmy vznikly v Praze, jsou české s globálním přesahem a věřím, že se budeme dobře doplňovat i do budoucna,“ říká spoluzakladatel HotelTime.
Podnikání online v době, kdy internet nebyl standard
Jan Hejný stál u zrodu HotelTime v roce 2002 jako jeden ze zakladatelů a technický ředitel. Jeho partnery byli finanční investor a hoteliér, kteří firmu později opustili. Na začátku milénia ale společně diskutovali, zda by bylo možné vytvořit systém vytváření rezervací přes internet. Tehdy totiž proces probíhal tak, že host musel s požadavkem do hotelu zavolat nebo poslat fax, o to složitější i dražší bylo rezervovat si pokoj v zahraničí.
Podnikatelská trojice tehdy vycítila příležitost nastupujícího internetu a tušila, že způsobí revoluci v tom, jak fungujeme. Proto se rozhodli nabídnout hotelům systém, který by automaticky sledoval kapacitu volných pokojů a lidem přímo na webových stránkách ubytovacího zařízení umožnil rezervovat si je. A to v době, kdy vlastní web většina hotelů ani neměla.
„Tehdy se zdály online rezervace jako sci-fi, dnes je to naprostý standard a úplně běžná věc,“ vzpomíná Hejný na začátky HotelTime. Firma se s postupným vývojem musela přizpůsobit i další revoluci v oboru, jež souvisela s nástupem portálů typu Booking.com, které možnost rezervovat si pokoj agregovaly od mnoha hotelů. HotelTime tak svůj systém rozšířil o možnost napojit se na tyto portály.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsS postupem času Hejný své původní společníky vykoupil, stal se ředitelem a pod jeho vedením začala kolem roku 2013 zahraniční expanze HotelTime. Jako první padla volba na Velkou Británii, protože jde o hodně kosmopolitní a anglicky mluvící trh, který mohl české firmě sloužit i jako brána do dalších zemí. Se vstupem na tento trh pomohly zejména zahraniční partnerské firmy, se kterými HotelTime již spolupracoval v České republice.
„Dále jsme rostli čistě organickou cestou. Když český investor otevřel svůj hotel v zahraničí, do dané země jsme šli s ním. Naši druhou pobočku jsme otevřeli v jihovýchodní Asii, a to na základě toho, že jsme se zkontaktovali s Čechem s kariérou v hotelnictví, který se přestěhoval do Bangkoku. Jeho zkušenosti a relokaci jsme chtěli využít pro náš byznys,“ popisuje Hejný s tím, že nyní už má firma klienty na Filipínách, ve Vietnamu, Indonésii i dalších státech regionu.
Dalším krokem mimo země v Evropě a jihovýchodní Asii byl Blízký východ, konkrétně Spojené arabské emiráty, a to zejména kvůli výhodné geografické poloze a vidině mnoha příležitostí v tomto regionu. Země zároveň sloužila jako přestupní stanice do Afriky. „Takovým způsobem nám to regionálně dává smysl,“ říká Hejný.
„Jelikož nemáme investora, který by nám s expanzí pomáhal, tak se koukáme na různé možnosti synergií, jak lze lidi a týmy v jednotlivých zemích využít pro další růst. Protože se o klienty staráme fyzicky, systémy implementujeme a personál hotelů školíme na místě, je pro nás důležité mít vždy tým co nejblíže,“ vysvětluje.
Expanze jako motor inovací
HotelTime teď tvoří asi třicítka lidí rozprostřená mezi domácí pobočku a čtyři zahraniční. Expanze má přitom pro interní tým i další význam. Letos firma oslavuje dvacet let na trhu, což je relativně dlouhá doba, během níž už zakladatelé, šéfové a manažeři někdy přichází o potřebnou chuť nebo inspiraci posouvat byznys kupředu. To ale není Hejného případ.
„Kdybychom se nerozšiřovali, byla by to nuda. Znám řadu konkurenčních firem, které fungují v jedné nebo dvou zemích, kde se dostanou do udržovací fáze, takové hibernace. Je jich poměrně dost u nás i v zahraničí. Jsou schopné obsluhovat třeba dvě stě klientů a zatím jim byznys nějak vychází, ale nemyslím si, že dokážou dobře inovovat. Tím pádem ani jejich klienti nedostávají nejlepší možná řešení. Rychlost inovací se v hotelnictví zvyšuje a pro malé týmy je velmi komplikované udržovat krok,“ říká Hejný.
Kromě zahraniční expanze byla pro HotelTime nakopnutím i pandemie koronaviru, která z technologického pohledu výrazně akcelerovala potřebu efektivního fungování provozu a procesů. „Spousta hoteliérů viděla pandemii jako příležitost ke změně a začala více vnímat jak potřeby hostů, tak i požadavky na své technologie. A to je dobře,“ pochvaluje si Hejný.
Hotelnictví přesto označuje jako konzervativnější prostředí, kvůli čemuž byla v oboru historicky rychlost adoptování nových technologií relativně nižší než v jiných oblastech. Nyní, kdy pokrok i díky internetu zrychlil, je navíc těžší orientovat se v široké nabídce systémů a dalších komplikovaných řešení. Svoji pozornost hoteliéři často zaměřují na provozní problémy místo toho, aby přemýšleli nad celou službou a návštěvou hosta z nadhledu. A takový pohled chce česká firma pomáhat měnit i nadále.
„Chceme pořád dělat to, co nás baví – ve spolupráci s hoteliéry pochopit, jakým způsobem jejich hotel funguje a jak to udělat lépe, ať už z hlediska provozních věcí, tak z hlediska správné péče o hosty. Prostě jim chceme pomáhat a růst u toho, což se nám daří na velké řadě trhů. Do budoucna nemůžu vyloučit, že uděláme exit, zatím nad ním ale neuvažujeme. Až dorosteme do určité velikosti, budeme hledat strategického partnera, který bude firmu dál rozvíjet. Ale kdy to přesně bude a v jaké formě, to neumím předvídat,“ uzavírá Hejný.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.