Hotely od Velké Británie po Fidži vás ubytují díky systému nenápadné české firmy. Roste bez investorů a dále dobývá svět
Jan Hejný, spoluzakladatel a ředitel HotelTime
Když se s Janem Hejným bavíte o úrovni a stavu hotelnictví, tak je jasné, že ví, o čem mluví. Před dvaceti lety totiž stál u zrodu společnosti HotelTime, jež už od svých začátků vyvíjí systémy na správu rezervací postavené na tehdy přelomové technologii – internetu. Během dvou dekád na trhu se nenápadná firma bez pomoci investorů a mediální pozornosti vypracovala na poměrně velkého hráče, jehož software využívá přes 500 hotelů v šestnácti zemích od Velké Británie přes Keňu a Spojené arabské emiráty po Fidži.
Napříč všemi těmito trhy hoteliéři podle Hejného obecně sdílejí jedno – pohled na technologie. „Berou je jako nutné zlo místo toho, aby se zaměřili na to nejpodstatnější, v čem jim mohou pomoci, tedy na optimalizaci provozu hotelu a zároveň zlepšování zážitků hostů od rezervace přes check-in až po check-out,“ popisuje čtyřicetiletý ředitel HotelTime, jenž se snaží tento pohled změnit.
To se mu i daří. V tuzemsku platformu – oficiálně označovanou jako PMS, tedy systém na správu nemovitostí (z anglického výrazu property management system) – využívají zvučná jména jako Grandhotel Pupp, Chateau Mcely nebo řetězec Orea Hotels, v zahraniční pak například skupina S Hotels & Resorts. K nim se připojují i firmy v souvisejících oborech, které ale nestaví svůj byznys na ubytování. Jde například o vinný bar Vinograf, sportoviště Hamr Sport nebo další provozovatele wellness či konferencí.
Roční tržby HotelTime se loni vyšplhaly na 30 milionů korun a tempo růstu udržuje mezi 20 až 30 procenty ročně. Na rozdíl od jiných firem v oboru se nespoléhá na pomoc investorů, místo toho vývoj a expanzi financuje z vlastních zisků. Jde tak o značně rozdílnou a skromnější strategii, než razí tuzemský a částečně konkurenční startup Mews zakladatele Richarda Valtra. Ten se při dobývání trhů opírá o externí kapitál a celkem už získal téměř miliardu korun.
„Umím si představit, že s větším kapitálem bychom zvládli excelovat rychleji a na více trzích. Ale říkám si, nakolik bychom byli schopni s našimi klienty navázat tak dobré vztahy. To teď dokážeme, rozumíme jim, jejich potřebám i jednotlivým trhům do hloubky,“ popisuje Hejný přístup k dlouhodobému rozvoji své firmy.
„Mews je čistý startup se vším všudy, včetně získávání kapitálu a rychlého růstu. Spousta věcí, co děláme, jsou podobné. Ale myslím, že si úplně nekonkurujeme, cílíme na jiný druh či velikost hotelů a oba máme místo na trhu. Je fantastické, že obě firmy vznikly v Praze, jsou české s globálním přesahem a věřím, že se budeme dobře doplňovat i do budoucna,“ říká spoluzakladatel HotelTime.
Podnikání online v době, kdy internet nebyl standard
Jan Hejný stál u zrodu HotelTime v roce 2002 jako jeden ze zakladatelů a technický ředitel. Jeho partnery byli finanční investor a hoteliér, kteří firmu později opustili. Na začátku milénia ale společně diskutovali, zda by bylo možné vytvořit systém vytváření rezervací přes internet. Tehdy totiž proces probíhal tak, že host musel s požadavkem do hotelu zavolat nebo poslat fax, o to složitější i dražší bylo rezervovat si pokoj v zahraničí.
Podnikatelská trojice tehdy vycítila příležitost nastupujícího internetu a tušila, že způsobí revoluci v tom, jak fungujeme. Proto se rozhodli nabídnout hotelům systém, který by automaticky sledoval kapacitu volných pokojů a lidem přímo na webových stránkách ubytovacího zařízení umožnil rezervovat si je. A to v době, kdy vlastní web většina hotelů ani neměla.
„Tehdy se zdály online rezervace jako sci-fi, dnes je to naprostý standard a úplně běžná věc,“ vzpomíná Hejný na začátky HotelTime. Firma se s postupným vývojem musela přizpůsobit i další revoluci v oboru, jež souvisela s nástupem portálů typu Booking.com, které možnost rezervovat si pokoj agregovaly od mnoha hotelů. HotelTime tak svůj systém rozšířil o možnost napojit se na tyto portály.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.