Hra na oliheň prolomila rekord Netflixu. Krvavý jihokorejský seriál si pustilo více než 100 milionů domácností

Filip HouskaFilip Houska

squid-game-2

Foto: Youngkyu Park/Netflix

Maskovaní bachaři ve Hře na oliheň

0Zobrazit komentáře

V čem se liší seriál Hra na oliheň a dětské venkovní hry? Ve všem. Ačkoliv se v obou konceptech soutěží v jednoduchých hrách, za kterými se děti v minulosti hnaly na louky a hřiště, následné kroky jsou diametrálně jiné. Zatímco v realitě může vypadnutí hráče skončit nanejvýš smutkem, ve Hře na oliheň následuje nekompromisní smrt. A to diváky evidentně baví. Jihokorejské dílo se oficiálně stalo nejpopulárnějším originálním seriálem Netflixu.

Hra na oliheň (v anglickém znění Squid Game) je postavena na zajímavém mixu infantilního prostředí a krvavé brutality. Ve středu dění stojí skupinka stovek lidí, kteří byli kvůli vysoké zadluženosti přivedeni do arény s příslibem zisku velkého jmění, jež je může ze svízelné životní situace dostat. Peníze ovšem nejsou určeny pro všechny – naopak pouze pro jednoho.

Odměna ve výši 45,6 miliardy jihokorejských wonů čeká na toho, kdo dodrží pravidla (jejichž porušení je trestáno smrtelnou kulkou) a zvládne projít všemi hrami. To je pro drtivou většinu soutěžících téměř nadlidský úkol, o to atraktivnější je ale sledování, jak si jednotlivé postavy s touto výzvou poradí. A osudy hrdinů sleduje i rekordní počet diváků za obrazovkami.

Netflix oznámil, že za prvních sedmnáct dní vidělo premiérovou řadu Hry na oliheň, čítající devět zhruba hodinových dílů, rekordních 111 milionů účtů. Spolu s tím je seriál vůbec první originální sérií z produkce Netflixu, která za prvních osmadvacet dní pokořila hranici 100 milionů sledujících domácností, čímž překonala seriálový hit Bridgertonovi (82 milionů domácností za první měsíc).

squid-game-1-1

Foto: Youngkyu Park/Netflix

Seong Gi-hun, jedna z ústředních postav Hry na oliheň

Jak uvádí magazín The Verge s odkazem na mluvčího streamovací služby Netflix, Hra na oliheň se dostala i na první příčku sledovanosti ve čtyřiadevadesáti zemích světa. Na americkém trhu se na pomyslné zlaté pozici držela rovných jednadvacet dní, což je rekord pro dílo v neanglickém jazyce. A haló okolo tohoto jihokorejského thrilleru neustává.

Vzhledem k vypjatému ukončení první série a také řadě možností, jak na první devítku dílů navázat, se mezi fanoušky spekuluje o pokračování. Zájem mimo jiné projevil i její původní tvůrce, jihokorejský režisér a scenárista Hwang Dong-hyuk. Pro magazín Variety totiž zmínil, že přemýšlí minimálně o prequelu, který by diváky zavedl do dob před první řadou.

„Pro další Hru na oliheň zatím nemám dobře propracované plány. Jen o tom přemýšlet je vlastně docela únavné. Ale kdybych se do toho pustil, určitě bych to nedělal sám. Uvažoval bych o využití scenáristické dílny a chtěl bych více zkušených režisérů,“ říká scenárista, který to předtím, než se seriálem uspěl, neměl vůbec jednoduché.

Jak bych se do těchto her mohl angažovat

Hwang Dong-hyuk měl první scénář napsaný už v roce 2008, čemuž předcházela dlouhá sezení v kavárnách a čtení komiksů. Stejně jako hrdinové dnešní Hry na oliheň i její režisér byl zpočátku ve finanční tísni, přičemž mnoho volných chvilek trávil s hlavou zabořenou v komiksech, především pak v sešitech s podobnou tematikou Battle Royale nebo Liar Game.

Právě japonská manga založená na krvavých soubojích na život a na smrt ho přivedla k myšlence, jak by to asi vypadalo, kdyby se takovými hrami zabýval on sám. Byly na něj ale příliš komplexní, proto se rozhodl adoptovat tento styl do ryze dětských her, čímž vymyslel koncepční spojení, které dosud nebylo tak běžné. Prakticky tak šlo o Hunger Games v infantilním prostředí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jakmile navrhl ucelenou strukturu svého potenciálního seriálu, narazil na nepříjemnost v podobě financování – nemohl najít nikoho, kdo by jeho nový projekt zafinancoval a následně odvysílal. Zlom přišel až v roce 2019, kdy o Hru na oliheň projevil zájem Netflix, který ji chtěl pojmout pod svá křídla v rámci globální expanze produkce obsahu.

Původně se ale očekávalo, že seriál bude cílit především na jihokorejské publikum. Ostatně je natáčen v Jižní Koreji, hrají v něm lokální herci a ona vypjatost motivovaná ziskem obrovských peněz údajně pro Jihokorejce není příliš cizí. Nakonec se ovšem Hra na oliheň uchytila po celém světě, čehož je nový rekord na Netflixu jasným důkazem.

Závod o nejprestižnější filmovou cenu. České životopisné drama Zátopek zabojuje o Oscara

Filip HouskaFilip Houska

zatopek-1

Reprofoto: Totalfilm.cz/YouTube

Václav Neužil ve filmové roli Emila Zátopka

0Zobrazit komentáře

Emil Zátopek byl svého času nejlepším českým sportovcem, který zaujal celý svět především na olympiádě v Helsinkách v roce 1952, kde vyhrál tři běžecké závody. Když pak po téměř sedmdesáti letech od jeho třech zlatých olympijských medailí dorazil do kin stejnojmenný film, dalo se očekávat, že jeho fascinující příběh zaujme na velkých plátnech. A nyní si dokonce poběží i pro Oscara.

Česká filmová a televizní akademie (ČFTA) vybrala snímek Zátopek coby tuzemské želízko v ohni, které vyšle do bojů o nejprestižnější filmovou cenu planety – Oscara. Životopisné drama o legendárním běžci Emilu Zátopkovi bude soutěžit v kategorii Nejlepší zahraniční film, byť ještě není jisté, zda se snímek vůbec dostane do užších nominací. O nich se svět dozví ke konci roku.

„Životní příběh Emila Zátopka byl a je pro mě obrovskou výzvou. Je to téměř klasický příběh outsidera a v podstatě ne příliš talentovaného sportovce. Zároveň je to příběh člověka s ohromnou vůlí a touhou vyhrávat, zarputilého a nezlomného, který se stal legendou,“ říká o filmu, který do kin zamířil letos v srpnu, jeho režisér David Ondříček.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zfilmovaný příběh o Emilu Zátopkovi, kterého ztvárnil český herec Václav Neužil, se od svého debutu v kinech těšil značné pozornosti. Podle statistik serveru Kinomaniak ho za premiérový víkend vidělo přes 100 tisíc lidí, přičemž do dnešního utržil více než 50 milionů korun. O oblibě svědčí i skóre na oblíbeném portálu ČSFD, kde má 81 procent.

Ve zhruba dvouhodinové stopáži se režisér a spoluscenárista David Ondříček zaměřil na život olympijské legendy a nabízí retrospektivní pohledy do stěžejních momentů atletova sportovního i soukromého života. Ty vytváří obrázek odhodlaného muže, který možná nebyl tím nejtalentovanějším sportovcem, ale díky své zarputilosti dokázal to, co nikdo předtím.

Důležitý bod, který se celým životopisným filmem prolíná, je také vztah Emila s jeho manželkou Danou, mimo jiné českou olympijskou oštěpařkou, které vdechla život herečka Martha Issová. Vedlejší role pak ztvárnili i James Frecheville, Robert Mikluš, Jiří Šimek nebo Milan Mikulčík.

O tom, zda Zátopek uspěje, se dozvíme koncem 27. března příštího roku, kdy slavnostní ceremoniál v pořadí 94. ročníku cen americké Akademie filmového umění a věd proběhne. Nominace budou zveřejněny o pár týdnů dříve – 8. února. Zátopek se ale nejprve musí dostat do užšího síta filmů, jež budou oznámeny 21. prosince. Loni se do nich dostalo drama Šarlatán Agnieszky Hollandové.

Česká filmová a televizní akademie se vedle Zátopka v rámci hlasování, které probíhalo od 27. září do 8. října, rozhodovala také mezi filmy Atlas ptáků od Olma Omerza a Myši patří do nebe, což je nejdražší loutkový snímek, který kdy v Česku vznikl. Dohromady se vybíralo ze 13 českých hraných, dokumentárních i animovaných filmů.