Z Hry na oliheň je celosvětový hit. Krvavý korejský seriál má nakročeno na vrchol sledovanosti Netflixu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

squid-game

Foto: Youngkyu Park/Netflix

Aktuálně na Netflixu vládne korejská Hra na oliheň

0Zobrazit komentáře

Tak jako západní hudební svět dobývá korejský pop, televizi si v posledních pár týdnech podrobil korejský seriál. Byť Hra na oliheň představuje poměrně specifický (a velice krvavý) koncept, který připomíná třeba Hunger Games, takřka okamžitě po vydání se stala globálním hitem. Teď má nakročeno být vůbec nejúspěšnějším seriálem, co Netflix kdy vyprodukoval.

Děj Hry na oliheň (v originále Squid Game) se točí kolem necelé pětistovky lidí soutěžících o velkou sumu peněz. Jednou z hlavních postav je Seong Gi-hun, rozvedený šofér, který dluží lichvářům. Stejně jako všichni ostatní hráči se tajemné soutěže rozhodne zúčastnit, aby se dostal z dluhů. Zpočátku se to zdá jako skvělá příležitost, ovšem zdání klame.

Lidé se v rámci soutěže utkávají ve známých dětských hrách, přičemž za každého odpadlíka, který poruší pravidla dané hry (nebo jednoduše nestačí na soupeře a prohraje) se celková výhra navyšuje až na 45,6 miliardy korejských wonů, tedy asi 840 milionů korun. Ze hry navíc není možné dobrovolně odstoupit, tudíž je hráč nucen setrvat.

Tvůrce seriálu Hwang Dong-hyuk měl základní scénář napsaný už v roce 2008, poněkud ironicky se mu ale nedařilo získat prostředky pro jeho natočení. V rámci globální expanze produkce obsahu v roce 2019 projevil zájem Netflix. Předpokládalo se, že zajímavý nápad by u korejského publika streamovací služby mohl rezonovat. A nezasekl se jen tam – rezonuje napříč světem.

Spoluředitel Netflixu Ted Sarandos ani ne dva týdny po premiéře řekl, že se Hra na oliheň už stala nejsledovanějším neanglicky mluveným seriálem firmy. Je proto nejspíš jen otázkou času, kdy otřese horními příčkami žebříčku jejích největších televizních hitů, kterým momentálně dominují Bridgertonovi. Americké historické melodrama, nabízející převážně romantické trable viktoriánské šlechty, by tak přeskočil korejský sociální thriller.

Hra na oliheň se nejčastěji přirovnává k Hunger Games, s nimiž sdílí základní mechanismus hry i rozdíly mezi bohatými a chudými. Vzhledem k většímu zasazení do reality pozdně-kapitalistické Jižní Koreje ale kritici seriál přirovnávají spíše k dalšímu korejskému dílu, filmu Parazit. Na pozadí známých problémů Hra na oliheň předkládá radikální interpretaci kapitalismu: ačkoliv to zprvu působí jako cesta k prosperitě, lidé musí neustále hledat způsoby, jak získat peníze, jinak zemřou. Tvrdá práce přitom nezajišťuje úspěch.

Seriál Netflixu se tak zaměřuje na účastníky hry, kteří se do ní přihlásili s příslibem zlepšení špatné životní či ekonomické situace, jsou ovšem proti své vůli vrhnuti do brutálního systému, v němž si neznámá elita hraje s jejich životy. Sám scenárista i režisér Hwang Dong-hyuk řekl, že se inspiroval vlastními finančními problémy z mládí a také velkými třídními rozdíly v Jižní Koreji. Vycházel také z japonského thrilleru Battle Royale, který jsme před časem doporučili v newsletteru CC Watch.

I když se brutální premisa zdá jako velká nadsázka, v americké tvorbě zobrazovaná hlavně ve vzdálených dystopických světech sci-fi, Hra na oliheň ji zasazuje do realističtějšího hávu. Stačí si ostatně vzpomenout na reality show Faktor strachu, abychom viděli, co jsou (relativně) obyčejní lidé schopni udělat pro peníze. Hra na oliheň ukazuje vlastně jen hyperbolizovanou verzi se sympatičtějšími aktéry.

squid-game-1

Foto: Youngkyu Park/Netflix

Maskovaní bachaři ze seriálu Hra na oliheň

V jejich příbězích pak spočívá značná část úspěchu seriálu. Na jedné straně stojí stupňující se krvelačnost soutěže a bizarní kontrast infantilní estetiky se zabíjením, na druhé zajímavé postavy, kterým je snadné fandit. Když jsou nuceny spolčovat se vůči ostatním a vymýšlet, jak přivodit smrt jiným hráčům a ne sami sobě, nelze od nich odtrhnout oči.

Není tedy překvapením, že globální šéfka televize Netflixu Bela Bajariová v rozhovoru pro Vulture obrovský úspěch Hry na oliheň přisoudila hlavně lidem doporučujícím si seriál mezi sebou. Streamovací služba totiž celosvětový hit neočekávala a marketing tak zaměřila hlavně na Jižní Koreu. Například ve Spojených státech prý reklama zahrnovala jen jediný trailer vydaný dva týdny před premiérou.

Netflix zatím nepotvrdil, zda Hra na oliheň dostane také druhou řadu, vše se ale bude odvíjet jen od kreativních záměrů a rozvrhu tvůrců. Hwang Dong-hyuk má už momentálně rozpracované další projekty, takže bude záviset na tom, co by pro něj pokračování seriálu znamenalo. Podle Bajariaové prý nicméně rád spolupracuje s dalšími tvůrci, takže by mohl předat žezlo i dále.