Hraje pro Pradu a hudbu se chystá prokládat akrobacií. Klavír a podnikání se doplňují, říká Jan Veselý
Studoval hudbu i VŠE a má vlastní kolekci šperků s diamanty. Jan Veselý překračuje hranice žánrů a boří představy o chudých umělcích.
Když loni oznámil první koncerty s violoncellistkou Terezií Kovalovou, do půl hodiny vyprodali všech 200 míst. Jejich neotřelé kombinaci moderny a klasiky roste počet fanoušků a společně v koncertních sálech i na sítích předávají radost z hudby. Veřejné koncerty tvoří ale jen část produkce pianisty Jana Veselého. Větší kus roku se zaměřuje na komerční akce, ve kterých vidí spojení obchodního potenciálu a radosti lidí z hudby.
Stejně jako své umění se nebojí ukázat světu i svou kolekci šperků s diamanty. „Populární kapely mají pro své fanoušky trička, já mám prsteny a náramky. Miluju vkusnou eleganci a tyto dva atributy právě při hře na piano nejlíp vyniknou,“ popisuje důvod, proč si nechal navrhnout vlastní šperky u české značky Tiami.
„Vždycky mi byly těsné škatulky ‚správně závažných umělců‘, které říkaly, co bych měl hrát, jak se u toho tvářit a co si obléct,“ říká Veselý a vzpomíná na období dospívání, kdy jeho ambice „dělat umění po svém“ začaly dostávat první obrysy. „V hudebce mi klasické přehrávky pro rodiče úplně nedávaly smysl. Tam se hrálo, co ses povinně naučil, ne co tě baví a v čem jsi jedinečný,“ vysvětluje.
Ve 14 letech si proto na vlastní triko pronajal sál základní umělecké školy v Chomutově, kam chodil, s plánem vyprodat ho. „Stačil jeden plakát. Nakonec 120 lidí sedělo a 30 stálo, takže dospělí se docela divili,“ líčí svůj první výdělečný počin spojený s klavírem.
Vždycky mi byly těsné škatulky, které říkaly, co bych měl hrát, jak se u toho tvářit a co si obléct.
Pojem „výdělečný“ je přitom v jeho příběhu zásadní, o svém hraní na klavír už od dospívání přemýšlel jako nad byznysem. Ostatně v sobě nese podnikatelské geny. Po babičce, která měla vlastní firmu s oblečením, pak byla ředitelkou logistického Hopi a provozovala i další firemní aktivity, nebo po otci, který vedl IT oddělení lékárenského Phoenixu a rád doma mluvil o inovacích a technologiích.
„Vyrostl jsem na diskuzích s babičkou o tom, jak vést firmu, jak prosperovat, jak řídit finance, prodat kvalitní produkty i služby. To ve mně zůstalo jako touha dělat to, co nejlíp umím, a být za to dostatečně oceněný. Lidsky i finančně,“ vysvětluje Jan Veselý svůj důvod, proč se nestydí ani veřejně mluvit o penězích a proč rád otevřeně přiznává, že jich chce mít v životě dostatek.
Stejný nástroj jako Billie Eilish
Klasického Bacha, filmového Webera i populárního Aviciho hraje Veselý nejčastěji na firemních akcích. „Chci nabízet komfortní službu s co největším výběrem možností,“ říká a přirovnává své hraní k „telefonu, který si také vybíráte tak, aby měl mnoho funkcí“. Pro event manažery má proto připravenou tabulku s 200 skladbami všech žánrů, včetně volby, zda si přejí elektrické, nebo akustické piano z jeho domova. „Vozím si na akce stejný nástroj, jako má Billie Eilish, a je to skvělý pocit,“ usmívá se pianista, který je zároveň ambasadorem značky Petrof pro Evropu a Asii. Cenu účtuje za vybraný časový limit, do kterého si klient sám naskládá skladby podle svého přání.
K tomu navíc nabízí další hudebníky, kteří s ním vystupují, a také ukázky videí. Například zmíněnou violoncellistku Terezii Kovalovou nebo saxofonistu Petra Jandu. „Nejvíc ale organizátory většinou překvapí moje nabídka 50 sak a košil, ze kterých si mohou vybrat tak, abych na podiu ladil například s firemními barvami,“ doplňuje Veselý.
Jeho nápady, jak z umění udělat kvalitní komerční produkt, jdou ale ještě dál. Došlo mu, že málokdo dělá zároveň piano i akrobacii. A tak si vysnil, že během hry na piano bude předvádět akrobatické prvky na dvou tyčích. Aby toho byl schopen, už dva roky každý den trénuje několik hodin v tělocvičně. „Emoce můžete vyvolat různými způsoby a mě fascinuje, když se hudba a pohyb doplňují. Když nejde jen o uši. Lidé pak zpozorní, je to ještě úplně jiný zážitek. Bude to moje další konkurenční výhoda,“ vysvětluje s nadšením. Veselého pojetí se tak jeho slovy blíží „multižánrové performance překračující klasické představy o tom, jak by měl vystupovat kvalitní klavírista a co je ještě dovoleno a co už ne“.
To, že hudba samotná není jediným středobodem ani hlavním cílem Janova podnikavého přístupu a že jde životem s heslem „co nejlépe světu prodat to, co právě nejlíp umím,“ dokládá i jeho příběh. Než se dostal k profesionální hře na klavír, studoval arts management na Podnikohospodářské fakultě VŠE, kde se nyní chystá na doktorát a předává zkušenosti dalším studentům. Také spoluzaložil dvě módní značky a třetí – pásky na prsa Lifties – pomáhal rozjíždět.
„Móda mě vždycky fascinovala, ale zrovna tady jsem narazil na své limity. Aby chlap prodával produkt určený čistě ženám, se ukázalo jako zvláštní a musel jsem to opustit. Oblečení má navíc nízkou marži a vysoké náklady na skladování, takže bylo na čase pohnout se z místa,“ líčí svou cestu k hraní na piano jako hlavní profesi.
Své koncerty si podle svých slov užívá, ať jsou pro veřejnost, nebo pro banku. „Jsou jedním z mých splněných snů,“ líčí. Stejně jako jiný dávný sen – koupit si designové boty značky Prada. Nejen že je dnes nosí, ale nedávno hrál na oficiální akci Prady a zvažují ho pozvat na podium svých mezinárodních akcí. „Sny se prostě plní a ve stejný moment k vám mohou přijít další,“ dodává Jan Veselý.
Ostatně seznam jeho splněných přání zdaleka nekončí značkovými botami. V 15 letech toužil si jednou zahrát se zpěvačkou Celeste Buckingham a o rok později spolu natočili první videoklip. Časem pak chtěl mít vlastní designovou kolekci šperků, což se mu splnilo v podobě prstenů a náramků od značky Tiami. Nyní si Veselý přeje naučit se sám ladit piano. „Jednak chci ušetřit a hlavně chci díky tomu hrát na svých vystoupeních trsátkem na struny piana. Bude to krásné a lidem se to bude líbit,“ říká s uspokojením v hlase pianista, jehož YouTube kanál přesahuje 100 tisíc zhlédnutí videí týdně.
U sebe nosí iPad, do kterého si denně zaznamenává nové nápady. „Týkají se mého podnikání i osobních vizí. K nim patří dvě dlouhodobé. Změnit zkostnatělý pohled klasických umělců na komerční produkci a zavést do uměleckých středních škol výuku podnikání. Je skvělé, když můžete špičkově hrát, předávat lidem nadšení z hudby a zároveň se tím výborně uživit,“ uvažuje na závěr.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.