Hudba přináší radost a té není nikdy dost, říkají zakladatelé Kytary.cz. V pandemii vyrostli o čtvrtinu a atakují miliardu
Spolzakladatelé Kytary.cz Jan Pils a Vladimír Myslík
Většina lidí v roce 2000 neměla ani připojení k internetu, doba na přelomu tisíciletí však dala vzniknout několika dnes už velkým e-shopům. Mezi ně se zařazuje také prodejce hudebních nástrojů a příslušenství Kytary.cz, který přibližně před dvaceti lety zboží prodával z bývalé panelákové kočárkárny. Dnes však už jde o téměř miliardový byznys.
Od svých začátků Kytary.cz razí přístup, v němž propojují kamenný svět obchodů s tím internetovým – tzv. omnichannel se přitom v e-commerce stává pro mnohé hráče pojmem teprve v posledních letech. Právě dlouhodobě vstřícný přístup k zákazníkům však z malé firmy pomohl vybudovat jednoho z největších hráčů svého segmentu v celém regionu.
Společnost Audio Partner, která Kytary.cz provozuje, loni dosáhla obrat 923 milionů korun s meziročním růstem na úrovni 26 procent a asi polovina poptávky do Česka přichází ze zahraničí. Čistý zisk firmy v minulém roce pak vzrostl o téměř polovinu na 29 milionů korun. Majitelé Vladimír Myslík a Jan Pils ale přiznávají, že díky několika faktorům měli štěstí v celkově nešťastné pandemické situaci.
„Hudba je jedna z věcí, která lidem přináší radost. A radosti není nikdy dost, takže s tím souvisí potřeba více radosti, více nástrojů,“ usmívá se Pils. Společně s Myslíkem v rozhovoru pro CzechCrunch mluvili o odvětví hudebních nástrojů, situaci a poučeních v loňském roce, ale i o plánech nejen na expanzi.
Hrajete na hudební nástroje?
Jan Pils: Samozřejmě, že hrajeme, u nás ve firmě kromě paní uklízečky hrají téměř všichni. (smích) Já hraju původně na baskytaru, dnes na kytaru a trošku zpívám.
Vladimír Myslík: Já jsem začínal hrát na kytaru od šesti let, doteď je to moje největší láska. Pak se učím piano, protože se mi líbí jako doplněk, nebo irskou flétnu.
Kde tyto nástroje nakupujete?
Jan Pils: My už je máme nakoupené. Vzhledem k naší práci ale máme tu výhodu, že se k nám dostanou všechny novinky ve velkém počtu, takže si je můžeme zkoušet.
Vladimír Myslík: Když jsme ještě neměli Kytary.cz, nakupovali jsme v jiných obchodech. První kytaru jsem si kupoval v obchodě někde v Praze, od doby, co máme e-shop, je to už jasné.
Mnoho e-shopů se snaží své zákazníky motivovat, aby nakupovali co nejčastěji, člověk si ale nekupuje novou kytaru, bicí nebo klavír zrovna často. Jak v tomto ohledu funguje segment hudebních nástrojů?
Jan Pils: Hudební nástroje se chovají podobně jako hobby segment, což má svá specifika. Souvisí s nimi však vlastnost lidí, že když mají něco rádi, tak mají neustále touhu zkoušet, kupovat si nové vybavení, prodávat jej nebo vyměňovat. S tím, jak se učí hrát, chtějí i lepší nástroje. Dá se to říct tak, že hudba je jedna z věcí, která lidem přináší radost. A radosti není nikdy dost, takže s tím souvisí potřeba více radosti, více nástrojů. (úsměv)
Vladimír Myslík: Spousta kytaristů například zkouší a hledá různé zvuky, kupují si různé krabičky, zkouší další aparáty a to není zrovna levná věc. Není to tak, že když si koupí kytaru, tak ji mají nadosmrti. Muzikanti rádi hledají nové inspirace.
„Náš pocit z růstu firmy je pozitivní, i když je vzhledem k okolnostem trochu kontroverzní.“
Ve vašem případě se dá popisovaná radost kvantifikovat čísly, za loňský rok jste v tržbách téměř překonali hranici jedné miliardy korun. Jak to vnímáte?
Jan Pils: Náš pocit z růstu firmy je pozitivní, i když je vzhledem k okolnostem trochu kontroverzní. Pandemie zasáhla mnoho lidí, stála mnoho životů a stejně jako nás i celý maloobchod ovlivnila dost zásadním způsobem. V kontextu zdraví a životů jsou čísla nevýznamná.
Vladimír Myslík: Určitě je miliarda pozitivní věc, ale když k této hranici jedete dvacet let, je to postupný proces. Není to pro nás šok, že bychom to nepředpokládali.
Jsou výsledky v souladu s vaším plánem?
Jan Pils: Výsledek jsme plánovali o pár procent nižší. Kdybychom si odmysleli pandemii, tak bychom řekli, že jsme byli úspěšní a překonali jsme naše cíle. Ale není to takový růst, že bychom udělali dvojnásobek.
Jakým způsobem se v reakci na pandemii a na lockdowny vyvíjela poptávka zákazníků?
Jan Pils: Podobně jako v ostatních segmentech maloobchodu. Když se zavřely prodejny, hodně nákupů se v delším pohledu přesunulo na internet a samozřejmě z toho profitovali obchodníci, kteří jsou důvěryhodní a mají širokou základnu zákazníků. Z průzkumů, které jsme si dělali, věříme, že jsme jeden z nich. V maloobchodu jsme tedy posílili.
Na druhé straně fungujeme také jako velkoobchod a prodáváme dalším obchodům. Lokální prodejny v menších a středních městech ale často nemají e-shop nebo jej nemají tak silný, takže v těchto kanálech náš obrat klesl na nulu. To nás mrzí a věříme, že se to vrátí zpátky v co největší míře. Tuto velkoobchodní ztrátu ale u nás vykryl nárůst maloobchodu.