Hudební představení, které trvá 639 let. Varhany hrající skladbu Johna Cage změnily tón poprvé za sedm let
V malém městečku Halberstadt v Německu právě probíhá interpretace jednoho z nejzajímavějších hudebních děl 20. století. Začala před devatenácti lety, přesně 5. září roku 2001, a dohrání posledního tónu se nejspíš nikdo, kdo nyní žije, nedočká. Závěr tohoto „koncertu“ má totiž proběhnout v roce 2640, tedy 639 let od jeho začátku. Jedná se tak o jednu z nejdelších hudebních performancí v dějinách.
Pokud nás dnes skladba nezaujme do několika vteřin, často to znamená, že nás jako posluchače okamžitě ztratila. Podobně prchavé jsou hudební trendy, které se mění mezi ročními obdobími a na někdejší hit si o pár měsíců později už může vzpomenout málokdo. Ačkoliv je tak ovšem často konzumována, hudba je – stejně jako všechny ostatní formy umění – věčná, pokud alespoň existuje nějaký její záznam.
Nejstarší dochovaná kompletní hudební kompozice pochází nejspíš z druhého století před naším letopočtem z antického Řecka. Seikilova píseň, k níž známe jak melodii, tak text, se zachovala díky zápisu vyrytému na náhrobním kameni a přibližný překlad slov je velice příznačný: „Vy hořící pochodně, nesmutněte. I za dlouhý život, čas si žádá svou daň.“
V dnešním světě streamovacích služeb a playlistů si ale roli hudby v kultuře a její hodnotu mnohdy vůbec neuvědomujeme. To, co probíhá v kostele sv. Burchardiho v Německu, má právě tyto aspekty zdůrazňovat. Můžeme si živě vyslechnout interpretaci hudebního díla, která má délku našeho života překročit o časový úsek natolik dlouhý, že si ho ani nedokážeme pořádně představit. Sám autor kompozice, John Cage, zemřel několik let před začátkem tohoto zvláštního „koncertu“.
Americký skladatel v průběhu celé své umělecké kariéry zkoumal možnosti a hranice nástrojů, hudby i zvuku v obecnějším měřítku. Například jeho nejslavnější dílo nese název 4’33’’, které označuje jedinou vlastnost kompozice – její délku (4 minuty 33 vteřin). Skladba totiž neobsahuje jediný tón, v žádném případě ovšem nelze říct, že je pouze tichem. Cage dokonce zjistil, že pokud má být předváděna lidem, dokonalým tichem být nikdy nemůže.
Notový zápis skladby totiž neobsahuje pauzy, které by nástrojům říkaly, že mají být v daném místě potichu. Místo toho neobsahuje tóny. To znamená, že součástí skladby se stávají veškeré zvuky vzniknuvší při její interpretaci, takže ruchy publika i umělců, náhodné zazvonění telefonu nebo déšť za okny. Dokonce v místnosti pohlcující veškerý zvuk můžeme slyšet vlastní tep pulzující v hlavě.