Hugo chodí bos a oživuje tradici českých hraček. Jsme hračkářská velmoc, říká zakladatelka obchodu
Prodejny Hugo chodí bos vrací do rukou dětí i dospělých tradiční české hračky. Z mateřské inspirace se stal oblíbený podnik s důrazem na udržitelnost.
Hračkářství s neobvyklým názvem Hugo chodí bos je známé svou specializací na ryze české hračky, ručně vyráběné produkty a originální design, který oslovuje děti i dospělé. Jeho zakladatelka Adéla H. Kantůrková přišla s nápadem už v roce 2014, když hledala vhodné hračky pro svou dceru. „Měla jsem neodbytný pocit, že to prostě musí fungovat,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.
Hugova první prodejna vznikla v Řeznické ulici v Praze. I když nebyl za projektem žádný velký byznys plán, podařilo se jí rychle získat věrné zákazníky. Vznikl tak prostor, kde si každý může najít originální české hračky, knihy nebo oblečení. Hugo se od té doby rozšířil na Letnou i do Modřan a spolu s rozvojem kamenných prodejen vyrostl i jeho e-shop.
Dnes firma prodává přes 4 500 ručně vyráběných produktů od asi 150 českých a slovenských výrobců a za rok 2023 zaznamenala obrat 14 milionů korun. Velkou roli v ní hraje udržitelnost i sociální odpovědnost – mnoho jejích zaměstnanců totiž tvoří lidé s hendikepem nebo maminky po mateřské.
Možná i díky tomu si Hugo získal své zákazníky, kteří se k němu pravidelně vrací. Nově začal také prodávat své vlastní produkty, jejichž procento se v rámci sortimentu stále navyšuje. A ačkoliv má firma snů víc, prodej za každou cenu podle zakladatelky není cestou.
Nápad na byznys s českými hračkami přišel už v roce 2014. Proč zrovna tehdy? Takže to vzniklo vlastně náhodou… Přesto ale je – jak ukazuje i váš příběh – po českých hračkách poptávka, ne? Myslíte, že mohou i do budoucna obstát na trhu plném importovaných produktů pro děti? Jak jste se vlastně od prvotního nápadu dostala k otevření první prodejny v Řeznické ulici? A kde se vzal název Hugo chodí bos? Bylo něco, co vás při zařizování byznysu s hračkami překvapilo? Podle čeho vlastně vybíráte značky, se kterými následně spolupracujete?
Jak si udržujete svou typickou klientelu? A vedle prodejen s hračkami máte i Opravnu hraček… Nabízíte i hračky pro dospělé včetně retro vydání legendárních stavebnic. Proč jste se začali orientovat i na starší klientelu? Býváte zařazováni mezi malé české podnikatele. Jsou nějaké výzvy, kterým na českém trhu v tomto ohledu čelíte? Jaké máte další plány? Přemýšlíte nad expanzí?
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Cookies Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu. Možnosti předvolby jednotlivých cookies Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek). Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku. Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference. Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs
Důvod byl úplně jednoduchý, tak jak to často u žen a matek podnikatelek bývá. Narodila se mi dcera Žofka a já pro ni hledala vhodné hračky. Když jsem v jednom zapadlém hračkářství ve spodní polici narazila na parník do vany od výrobního družstva Směr, nestačila jsem se divit: „On se pořád ještě vyrábí? Ten jsem měla jako malá!“ A tak začala moje cesta k českým hračkám.
Byla to osobní potřeba. Touha najít nejhezčí české hračky a vdechnout jim znovu život v rukách nových generací. Také to byla trochu díra na trhu a brzy jsme pochopili proč. Prodej hraček je těžká disciplína, většina obratu se udělá před Vánoci a zbytek jsou narozeniny konkrétních dětí, na což se dá těžko cílit. Do hry vstupují často neinformovaní rodinní příslušníci a přátelé, kteří kupují nevhodné a často nekvalitní dárky. A také dědění a darování hraček, ze kterých děti odrostou. V neposlední řadě je velkou překážkou malá marže na českých produktech a malá síla, finance a chuť inovovat české produkty. I proto jsme si řekli, že to bude výzva a příležitost udělat svět o něco lepší.
Když jsme začínali, byla česká hračka v Česku exotické zboží. Lidé si mysleli, že jsme muzeum nebo galerie kuriozit. To se díky naší usilovné práci změnilo. Pár výrobců již etablovalo svou pozici a nemusí se bát konkurence, ať už východní, nebo západní. Zákazníci mají české hračky rádi a naučili se je kupovat jako plnohodnotné produkty.
Pozice českých hraček bude velmi záležet na schopnosti výrobců inovovat a dobře řídit své firmy. Výroba v Česku bude vždy dražší než v Asii, ale nemusí to být problém, pokud bude kvalita a celkové pojetí hračky lepší. Rozhodně ne pro střední a vyšší sociální vrstvu rodičů a prarodičů. I proto se aktivně zapojujeme do vývoje. Aktuálně za sebou máme přes sto produktů pod naší značkou a většina z nich se prodává dobře. Není jednoduché oslovit konkrétní cílovou skupinu. Dobře nastavit marketing a prodejní strategii je často problém, na kterém dobré nápady u výrobců ztroskotají.
Původní nápad byl podpořit české výrobce a naprogramovat jim platformu – marketplace. Záhy jsme ale zjistili, že technologická bariéra je na naší i jejich straně tak velká, že bude jednodušší zboží normálně nakoupit a prodat. Za rozhodnutím spustit e-shop a otevřít prodejnu nebyl žádný byznys plán, kapitál ani kdovíjaké průzkumy. Tou dobou začalo být populární slovo lokální, zákazníci rádi nakupovali módu, šperky a doplňky od mladých českých tvůrců. Měla jsem neodbytný pocit, že to prostě musí fungovat, když budou všichni čeští výrobci pro děti na jednom místě.
U každého dobrého názvu je vždy problém mezi popisností a originalitou. Chtěla jsem zprvu něco, co bude jasně říkat, že jde o české produkty, ale nedařilo se mi najít nic, co by bylo dostatečně chytlavé. Nějaké asociace byly moc přes koleno, jiné – jako třeba „Máma mele maso“ – zase nevhodné pro vegetariánskou část naší cílové skupiny. Hugo vznikl jako jedna ze slovních hříček mého muže a hned jsem se do jména zamilovala. Líbí se mi, že funguje na několika úrovních – jako jméno dítěte, jako vymezení se proti globálním konfekčním značkám i jako symbol dětské bezstarostnosti, kdy hra je cíl a drobnosti, jako jsou třeba boty, jdou stranou.
Tím, že za sebou máme deset let zkušeností, tak si troufám říct, že Česko je hračkářská velmoc. Když se vezme i výroba pro zahraniční firmy, jsme evropská jednička. Co nás ale nemile překvapilo, byl vývoj v období před covidem a během něho. Mnoha výrobcům se podařilo inovovat jejich produkty, za což jsme samozřejmě moc rádi, ale zároveň si nedokázali nastavit prodejní strategie. Zahltili internet svými slevami a vysokými B2B cenami pro menší hráče, čímž poškodili své značky a zahodili dobře nastavené spolupráce za cenu rychlého cash flow.
V tom jsme se hodně posunuli. Snažíme se náš sortiment mít kompletní a čerstvý, abychom měli vždy něco i pro rodiče, kteří bydlí za rohem a mají nás jako první zastávku při cestě za novou hračkou. Velkým problémem jsou certifikace a původ zboží. Je dost českých značek, které bohužel vyrábí v Číně a zde jen prodávají, často bohužel s chybějící certifikací. Takové neprodáváme, stejně tak jako produkty, kterým nevěříme nebo nemají dostatečnou vzdělávací a estetickou hodnotu nebo kvalitu.
Po otevření prodejny na pražské Letné se komunita vytvořila opravdu rychle, mladí rodiče, ale i aktivní prarodiče se u nás rádi potkávali. Stali jsme se jejich pravidelnou zastávkou třeba cestou od doktora, ze školky nebo jen tak ze zvědavosti. V centru je to spíš o jednotlivcích, ale zase je skladba zákazníků o to pestřejší. Když nám něco chybí nebo někomu něco přebývá, propojujeme se přes sociální sítě a vymýšlíme společné projekty. Často nám zákazníci nosí své výtvory nebo studenti konzultují své práce. My je pak propojujeme s výrobci a občas i nějakou hračku společně uvedeme do prodeje. To je úžasně povznášející činnost a chtěli bychom se jí do budoucna věnovat mnohem více, třeba v rámci nějakého hubu nebo inkubátoru.
Opravna hraček je momentálně pozastavena, protože zájem byl tak velký, že jsme nestačili vyhovět všem, navíc onemocněl náš hlavní opravář. Opravovat místo vyhazovat nám dává velký smysl. Neuvěřitelná náhoda byla, že jsme se dozvěděli od majitele domu, kde máme obchod na Letné, že tam kdysi opravna hraček byla. Dokonce nám přinesl i starou fotku.
Řídíme se pravidlem Don’t grow, it’s a trap, tedy že hrát si můžeme v každém věku. Minulý rok jsme natočili předvánoční kampaň s hrajícími si seniory a ohlas byl neskutečný. Když má hračka své kvality, může být talismanem, dekorací nebo šperkem. Proč bychom se jich měli zbavovat jen proto, že máme v občance nějaké datum? Tím, že u nás máme i hračky, které se vyrábí třeba 60 let, si u nás své najdou i prarodiče, kteří by si jinak pod stromeček dali jen sprchový gel nebo ponožky.Opravna hraček je momentálně pozastavena, protože zájem byl tak velký, že jsme nestačili vyhovět všem, navíc onemocněl náš hlavní opravář.
Tím, že jsme sociální firma a zaměstnáváme i handikepované kolegy, je pro nás náročná komunikace s úřady. Průběžné dokládání dokumentů, které úřady samy mají, jen si je neumí předat, nás ubíjí. Je velký rozdíl, jestli zaměstnáte na administrativu člověka navíc, nebo ne. Myslím, že hlavně začínajícím podnikatelům by pomohlo, kdyby na jednom místě bylo aktuálně sepsané, co všechno musí splnit a zařídit. Dále pak lepší možnosti financování.
Naší nejnovější prodejnou jsou Modřany, kde jsme rozšířili sortiment o dětské boty, což se ukazuje jako dobrý krok. Postupně se nám daří navyšovat i procento vlastních produktů, v čemž vidíme velký potenciál rozvoje firmy. Máme i různé další nápady, například zapojení investorů. Snem je ale určitě Japonsko, kde jsou české hračky ve velké oblibě, a pak třeba Bratislava, to čeká spíše na rozjezd franšízy nebo právě investora. Rádi bychom se dostali i do regionů, třeba v rámci festivalů, akcí nebo možná zájezdního Hugo autobusu. Snů je u nás vždy dostatek.Nahlásit komentář
Vyplňte své jméno