Hydroplán, který má zaplnit díru na trhu. Čeští Aircraft Industries vyvinou plovákovou verzi svého ikonického letadla

Vizualizace plovákové verze letounu od Aircraft Industries

Foto: Aircraft Industries

Česká letecká společnost Aircraft Industries je největším výrobcem civilních letounů u nás. Během loňského roku utržila 2,3 miliardy korun a dodala zákazníkům patnáct letadel, jež z většiny mířila na stěžejní ruský trh. Nyní firmu z Kunovic na Uherskohradišťsku čeká nová výzva, která se zformovala na leteckém veletrhu v Dubaji.

Aircraft Industries začíná pracovat na vývoji nové verze letounu L 410 NG, který bude vybaven plováky, což umožní přistání nejen na souši, ale také na vodě. Na dodávce jednoho letounu s přídomkem Seawader, který se v Kunovicích začne vyvíjet začátkem příštího roku, se během dubajského veletrhu dohodla s mauricijskou společností Air-Tec Global. Hodnota celého kontraktu dosáhne 10 milionů dolarů, tedy přibližně 225 milionů korun.

Podle zástupců Aircraft Industries budou plováky opatřeny zatahovacím kolovým podvozkem, díky čemuž bude moci vzlétnout z pozemního letiště a vybrat si mezi přistáním na vodní hladině či letištní dráze. Letoun by měl sloužit k přepravě cestujících a nákladu především v regionech, které nemají dostatečně rozvinutou sít letišť, ale velké množství vhodných vodních ploch.

„Budeme prodávat v pro nás zcela novém segmentu trhu. Nastartujeme obchodní kampaně v Indonésii, Filipínách, Africe, ostrovech Karibiku, Maledivách i Evropě. Příležitosti se rýsují po celém světě,“ uvedl člen představenstva Aircraft Industries Timur Azernyj. Obchodní příležitosti v Evropě se podle něj rýsují zejména v Řecku a Skandinávii.

Prvním zákazníkem se stane firma Air-Tec Global, mimo Rusko světově největší provozovatel původních letounů L 410. Plovákovou verzi stroje nové generace bude společnost provozovat na Mauriciu. Dodavatele plováků pak vybere výrobce v soutěži. „Dokončení certifikace verze Seawader firma předpokládá v roce 2025. Na palubě letoun uveze 17 cestujících s možností kombinace přepravy osob či nákladů,“ uvádí Denisa Zapletalová, vedoucí marketingu Aircraft Industries.

Plovákový letoun najde uplatnění v turistických destinacích pro rychlou přepravu návštěvníků mezi ostrovy, ale také pro přepravu nákladu i sanitních letů a záchranných nebo pátracích operacích na moři. „V tomto segmentu dosud kralují 30 až 40 let staré stroje DHC-3 Otter či jen o málo novější dvoumotorové DHC-6 Twin Ottery. S novým a moderním letounem NG na plovácích je tu solidní obchodní příležitost při obnově stárnoucích flotil,“ doplňuje Zapletalová.

Na lety do turistických destinací se chce výhledově zaměřit mimo jiné český startup Zuri pod vedením Michala Illicha, kterému se před nedávnem podařilo dostat prototyp futuristického letounu poprvé do vzduchu. Spolu s tím si zajistil i investici přes 30 milionů korun, díky které bude moci vyvíjet nový koncept – takzvaný Zuri 2.0.

S přispěním ČTK.

Od roku 2016 píše pro CzechCrunch o technologiích, zábavním průmyslu, byznysu i designu. Spolupodílí se na řízení redakce a stará se o sociální sítě.