Hyundai vzpomíná na minulost padoušským retro-speciálem, staré časy vyhlížejí i Toyota s Ferrari

drive2

Foto: Hyundai/CzechCrunch

Je tu další vydání newsletteru CC Drive

0Zobrazit komentáře

Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí již od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzínu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou nyní můžete pravidelně tankovat v našem novém speciálu CC Drive.

Retro je cool, a proto se neustále vrací. Na to slyší i automobilky, které rády vzpomínají na svou historii. Hyundai tak činí vozem, který by měl dostat roli v některém z filmů o agentu Jamesi Bondovi. Toyota zase láká na kempování zalité vzpomínkami. A Ferrari vyšlo vstříc jednomu ze svých zákazníků, kterému vytvořilo exemplář inspirovaný lahůdkami z 50. a 60. let.

Aby vám naše další shrnutí těch nejzajímavějších zpráv ze světa aut propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive zde.

Připoutat a jedeme!

***

Osmdesátkový vibe a čunčarády z 21. století

„Postavíme auto, které jsme už postavili, a upravíme ho, aby vypadalo jako vůz šíleně prohnaného záporáka z bondovky, co vy na to?“ Asi nějak takto vznikla v Hyundai myšlenka vzkřísit Grandeur, vůbec první vlajkovou loď automobilky, a propůjčit mu trochu know-how 21. století.

Celé to funguje asi tak, jako byste posadili svého dědu k počítači a střihli si proti němu turnaj ve střílečce Counter-Strike. Vůbec to nedává smysl, ani to moc nefunguje, ale zábava je to nesmírná. Tedy až do chvíle, kdy zjistíte, že děda po nocích na tajňáka trénoval a už ho nebaví vás šetřit.

drive3

Foto: Hyundai

LED technologie odkazuje na moderní modely Hyundai, jako je Ioniq 5

Heritage Series Grandeur na první pohled skutečně vypadá jako automobil, ve kterém by s nadšením jezdil každý osmdesátkový retro-podnikatel, jehož daňové přiznání je děravější než švýcarský ementál. V exteriéru byla přepracována jen kola, světlomety a zadní lampy, které dostaly pixelový refresh. Trochu barevných diod si našlo cestu také na přední masku, která je dokonce schopna animace.

Co je koncept ve skutečnosti zač, však naplno pochopíte až v momentě, kdy se otevřou dveře tohoto opulentního sedanu. Kdo by čekal temně rudá fyzická tlačítka z bakelitu se symbolem rakety, kulometu či olejové skvrny, byl by zklamán. Ve jménu pokroku se interiér dočkal pořádné revitalizace, která mu sice ponechala osmdesátkový vibe, ale obohatila jej o všechny čunčarády, na které jsme zvyklí u moderních vozů.

drive6

Foto: Hyundai

Množství displejů dává celé palubní dece moderní styl

Nechybí všudypřítomné displeje, které najdeme i na jednoramenném volantu. Při usazení do šněrovanou kůží čalouněných sedaček si člověk připadá jako právě chycený baseballový míček a díky ambientnímu osvětlení už víme, jaký pohled se nabízí grilovanému kuřeti uvnitř trouby.

Další futuristický šok přijde v momentě, kdy je vůz nastartován. To tam je chrčení třílitrové V6. Tu vystřídalo ono pověstné ticho elektrického pohonu, které děsí všechny petrolheady a majitele tinitusu. Ano, i padouši musí jezdit odpovědně vůči životnímu prostředí. Jaké technické parametry s tímto řešením přicházejí, si ovšem Hyundai nechalo pro sebe. Ono je to stejně jedno.

Asi vás nepřekvapí, že se vůz v showroomech vedle i30, Tucsonů a Kon neobjeví. Jedná se zkrátka o ukázku toho, jak může dopadnout řádění inženýrů automobilky, kteří v minulosti převedli podobný refresh i na sedmdesátkovém Pony. A tak se ani ten nejproradnější padouch s citem pro retro-tvary nedočká. Je ovšem otázkou, zda padoucha „ne“ od Hyundai zastaví.

***

Co dalšího hýbe asfaltem?

? Solterra z Japonska: Subaru představilo svůj první elektromobil, který je skutečně velkým krokem pro celou automobilku, a to doslova. Solterra, vyvíjená ve spolupráci s Toyotou, je čistě elektrickým SUV s globálními ambicemi. Nabídnout chce kombinovaný výkon 160 kW, poskytovaný dvojicí elektromotorů napájených 71,4 kWh baterií. Vůz sdílí mnohé s konceptem bz4x, který nedávno představila právě Toyota, což je patrné především na podobném interiéru. Do prodeje by se měla novinka dostat v polovině roku 2022.

drive7

Foto: Subaru

Solterra od Subaru

? Rivian mánie: Americká burza má za sebou nevšední IPO vstup, o který se postarala automobilka Rivian. Jedinečný projekt Roberta Scaringe si došel pro valuaci, která překonala automobilky, jako je Ford a GM, a v současné době před ním stojí již jen Toyota a Tesla. Kdo zakoupil akcie Rivianu, může se již nyní těšit z téměř dvojnásobného zhodnocení svého vkladu. Připomeňme jen, že automobilka prozatím nemá žádné zisky.

? Dobré bydlení v Toyotě: Neodpočívá ani výše zmíněná Toyota, která odhalila dvojici konceptů, které vzdávají hold starým obytňákům ze sedmdesátých let. První koncept se nazývá Tacozilla a je postavený na modelu Tacoma. V něm se snoubí schopnosti vozu procházet i velmi náročným terénem, aniž by cestující přicházeli o pohodlí své postele. Druhý koncept nazvaný Tacoma Overlanding vychází ze stejného modelu, nenabízí však tolik komfortu. Oproti tomu má ještě nekompromisnější vybavení do terénu, díky kterému zvládne vyšplhat na kdejakou horu.

drive8

Foto: Toyota

Toyota Tacozilla, aneb mobilní domek do každého terénu

? Parní válec: U Toyoty ještě zůstaneme v poohlédnutí za naší jízdou Toyotou Mirai. U ní jsme si potvrdili, že vodík skutečně může být palivem budoucnosti. Druhá generace jím poháněného vozu totiž vykazuje vlastnosti do značné míry podobné dnešním elektromobilům. Navíc by již brzy měly i v České republice vyrůst první vodíkové stanice, takže Mirai i u nás začíná dávat smysl.

? Ferrari na zakázku: Proč mít Ferrari, když můžete mít Ferrari vyrobené na zakázku? Automobilka z Maranella vytvořila jediný exemplář vycházející z modelu CT4Lusso, kterému propůjčila některé detaily odkazující na automobily vyráběné v 50. a 60. letech. Model pojmenovaný BR20 měl za úkol zhmotnit majitelovy představy o voze s moderní technikou, který by však odkazoval na vozy, jako je 410 Superamerica či 500 Superfast. Jak se to inženýrům ve Ferrari podařilo? To necháme na vašem zvážení.

drive1

Foto: Ferrari

Ferrari BR20

? Vodíkový Pininfarina na Dakaru: Rallye Dakar se má stát od roku 2030 ekologickou akcí, což bude od většiny týmů vyžadovat razantní technologické změny. Jak by přechod na alternativní paliva mohl vypadat, bude v příštím roce demonstrovat francouzský tým Gaussin, který zde představí vodíkový kamion. Zda si technologie vodíku poradí s drsnými podmínkami závodu a co se bude dít v poušti s vodou vypouštěnou z výfuku, se nechme překvapit.

? Porsche přiostřuje: Porsche Taycan dostává novou ostřejší verzi GTS, která přináší o něco zajímavější hodnoty týkající se dojezdu než verze Turbo. Na úkor sníženého výkonu se dojezd podle Porsche prodloužil na 504 kilometrů na jedno nabití. Zároveň se inženýři zaměřili na naladění vozu, který by měl představovat ještě nekompromisnější zbraň ke zdolávání asfaltových cest. Několik detailů se změnilo také ve vizuální stránce vozu. Jedná se však spíše o drobnosti, které jeho celkovou podobu proměňují jen lehce.

***

To je pro dnešek vše. Dáváme nohu z plynu a další nálož novinek vám přivezeme zase příště. Nenechte si tento náklad ujít a přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive.

Pokud jste objevili v textu nedostatek, který by si zasloužil přezkoumání v dílně, dejte vědět. Rádi to hodíme na zvedák a zkontrolujeme.

Rivian a další drtí starý svět. Mají miniaturní tržby, na burze si jich ale cení víc než kolosů, které vyrobí miliony aut

Luboš KrečLuboš Kreč

rivian-r1t_2

Foto: Rivian

Elektrický pick-up Rivian R1T

0Zobrazit komentáře

Když vstupovala automobilka Rivian před týdnem na burzu Nasdaq, doufal její zakladatel a šéf Robert Scaringe, že jeho firmu investoři ocení na 60 až 70 miliard dolarů. A to přesto, že v kolonce tržby společnosti letos i loni svítí nula a místo zisku počítá mnohamiliardové ztráty. Přestože na těch nulách začíná teprve pracovat, celková valuace po sedmi dnech na burze jakoby vystřelila do nebe – v úterý překročila hranici 140 miliard dolarů, tedy dvojnásobek toho, co Scaringe chtěl a v co ani největší optimisté ještě před pár týdny nedoufali.

Ostatně kdo by si troufal odhadnout, že automobilka, která své vozy začala zákazníkům (navíc převážně z řad zaměstnanců) dodávat teprve minulý měsíc a která pro rok 2022 plánuje produkci nízkých desítek tisíc vozů, bude mít po týdnu na burze vyšší ohodnocení než Volkswagen. Tedy než firma, která ročně vypustí na silnice 10 milionů aut včetně Škodovek a která za rok 2020 vydělala 11 miliard eur. Jenže přesně to se stalo – Rivian už je třetí nejhodnotnější automobilkou světa, před ním je pouze Toyota s valuací 300 miliard dolarů a Tesla na úrovni bilionu dolarů.

„U mladých technologických firem obecně platí, že ztrátovost a malé tržby nemusí představovat problém. Předpokládá se totiž, že v následujících letech tržby mohutně porostou. Investoři se taktéž dívají na celkový oslovitelný trh, který může být v případě elektromobilů vskutku gigantický,“ vysvětluje důvody raketového růstu Rivianu hlavní analytik investiční společnosti Cyrrus Tomáš Pfeiler.

Akcie Rivianu ale vnímám jako nadhodnocené. Zásadní problém vidím v příliš pozitivním burzovním sentimentu. Vysoká valuace Rivianu úzce souvisí s mánií kolem Tesly. Řada investorů zjednodušeně vnímá firmu jako novou Teslu – ignorují tak aktuální vysokou cenu, jelikož očekávají další mohutné zhodnocení. Je však otázkou, zda k němu dojde,“ dodává Pfeiler.

lucid-air2

Foto: Lucid Motors

Elektromobil Lucid Air od Lucid Motors

Přijde mi, že ocenění firem produkujících elektromobily zcela ignoruje fakt, že v tomto sektoru expandují i tradiční automobilky,“ doplňuje na konec. Nejde totiž jen o Rivian, jako utržené ze řetězu jsou akcie i dalšího spíše papírového výrobce luxusních elektromobilů, kalifornské společnosti Lucid. Ta v úterý svou hodnotou překonala Ford a dostala se na dohled General Motors. Takže brzy by mohla být čtvrtou nejhodnotnější automobilkou světa a z těch klasických značek by pak v TOP 4 zbyla už jen Toyota.

Lucidu pomohlo to, že jeho ředitel, někdejší manažer Tesly Peter Rawlinson, prohlásil, že platí plán společnosti na výrobu aut pro příští rok a že jí silně narůstají rezervace. Pro srovnání: první auta začal Lucid vyrábět v říjnu a letos jich má z linek sjet kolem 600, pro rok 2022 by to mělo být do 30 tisíc kusů, tedy podobně jako u Rivianu. Toyota, Ford, Volkswagen, GM ročně produkují miliony aut a v čím dál větší míře i elektromobily či hybridy.

Jenomže jak poznamenal Pfeiler, investoři si přejí vidět další Teslu, jejíž hodnota po vstupu na burzu v roce 2010 se k dnešku zvedla o 30 tisíc procent. Takže ti, kdo do ní na začátku investovali tisíc korun, mají dnes přes 300 tisíc korun. A spousta lidí i fondů nechce takovou příležitost znovu promeškat, jelikož univerzálním konsensem je, že budoucnost dopravy jsou elektromobily a že mladé firmy se v tomto segmentu prosadí lépe než ty velké. Jak dění kolem Lucidu či Rivianu zhodnotil slavný komentátor CNBC James Cramer: „Ohodnocení je sice moc vysoké, ale lidé to tak prostě chtějí.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Lucidu nyní do karet nahrálo i to, že jeho model Lucid Air získal titul auto roku v anketě magazínu MotorTrend. Zabodoval nejen kvůli luxusnímu interiéru a povedenému designu, ale především díky dojezdu, který je i podle amerických úřadů nejdelší ze všech elektrovozů – Lucid Air v nejvyšší verzi dojede přes 500 mil, tedy kolem 800 kilometrů. A to je víc než Tesly. Je ale pořádně drahý, Lucid Air Touring vyjde na 140 tisíc dolarů a přesně tyto nejdražší modely plánuje firma zatím výhradně vyrábět, na levnější verze dojde až později.

Paradoxní je, když před pár dny Lucid, který vstoupil na burzu v létě, reportoval kvartální výsledky, vesměs zklamal. Analytici očekávali, že jeho tržby se dostanou aspoň přes milion dolarů (ano, přes milion dolarů, podobně jako Rivian jde o firmu s podstatě nulovým obratem, alespoň zatím) a že jeho ztráta bude menší než 524 milionů dolarů.

nio3

Foto: Nio

Elektromobil Nio ET7

Na burze v USA jsou k mání akcie ještě dalších ambiciózních výrobců elektromodelů. A někteří z nich, jako třeba čínský startup Nio, už skutečně auta vyrábějí. Nio, které je na newyorské burze od roku 2018 a sídlí v čínské Šanghaji, jen letos zákazníkům dodalo přes 65 tisíc vozů a v posledním kvartále utržilo 1,5 miliardy dolarů. Tedy znatelně víc než Rivian a Lucid, ve valuaci za nimi ovšem pokulhává, investoři společnost oceňují na 66 miliard dolarů.

Z nedávné doby jsou ovšem známé i přesně opačné příběhy, tedy když elektromobilní firmy naprosto selhaly a spousta lidí kvůli tomu přišla o peníze. Asi nejznámější je příklad vodíkem poháněných tahačů Nikola, u nichž vyšlo najevo, že je společnost musela pouštět z kopce, aby se vůbec rozjely a ona je mohla natočit do propagačního videa. Podobně výstražné jsou zkušenosti s firmou Lordstown Motors, která se zase chlubila desítkami tisíc předobjednávek, které ve skutečnosti neměla.

Nikolu i Lordstown Motors několik věcí spojuje – do obou ve snaze naskočit na elektromobilní jízdu investoval koncern GM, nepravosti a lhaní u obou objevili finanční dravci z týmu Hindenburg Research a obě firmy slibovaly, že na americký trh co nevidět vypustí gigantické elektrické pick-upy. Ty jsou v tamní automobilové kultuře naprosto zásadní a na rozdíl od Evropy jsou tři nejprodávanější modely aut v USA nikoli kombíky nebo běžná rodinná auta, ale právě pick-upy.