Hyundai vzpomíná na minulost padoušským retro-speciálem, staré časy vyhlížejí i Toyota s Ferrari
Dostat se z bodu A do bodu B co možná nejefektivněji a nejrychleji je obsesí, kterou lidstvo trpí již od pradávna. Naše nohy jsme vyměnili za ty koňské, abychom následně sesedli ze sedel a zmizeli v hustých oblacích páry. Koleje vystřídal asfalt, pach dehtu z pražců zase vůně benzínu doprovázená burácivou kakofonií motorů. Nyní stojíme na prahu zcela nové éry. Éry zelené i po čertech rychlé mobility, kterou nyní můžete pravidelně tankovat v našem novém speciálu CC Drive.
Retro je cool, a proto se neustále vrací. Na to slyší i automobilky, které rády vzpomínají na svou historii. Hyundai tak činí vozem, který by měl dostat roli v některém z filmů o agentu Jamesi Bondovi. Toyota zase láká na kempování zalité vzpomínkami. A Ferrari vyšlo vstříc jednomu ze svých zákazníků, kterému vytvořilo exemplář inspirovaný lahůdkami z 50. a 60. let.
Aby vám naše další shrnutí těch nejzajímavějších zpráv ze světa aut propříště neuniklo, přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive zde.
Připoutat a jedeme!
***
Osmdesátkový vibe a čunčarády z 21. století
„Postavíme auto, které jsme už postavili, a upravíme ho, aby vypadalo jako vůz šíleně prohnaného záporáka z bondovky, co vy na to?“ Asi nějak takto vznikla v Hyundai myšlenka vzkřísit Grandeur, vůbec první vlajkovou loď automobilky, a propůjčit mu trochu know-how 21. století.
Celé to funguje asi tak, jako byste posadili svého dědu k počítači a střihli si proti němu turnaj ve střílečce Counter-Strike. Vůbec to nedává smysl, ani to moc nefunguje, ale zábava je to nesmírná. Tedy až do chvíle, kdy zjistíte, že děda po nocích na tajňáka trénoval a už ho nebaví vás šetřit.
Heritage Series Grandeur na první pohled skutečně vypadá jako automobil, ve kterém by s nadšením jezdil každý osmdesátkový retro-podnikatel, jehož daňové přiznání je děravější než švýcarský ementál. V exteriéru byla přepracována jen kola, světlomety a zadní lampy, které dostaly pixelový refresh. Trochu barevných diod si našlo cestu také na přední masku, která je dokonce schopna animace.
Co je koncept ve skutečnosti zač, však naplno pochopíte až v momentě, kdy se otevřou dveře tohoto opulentního sedanu. Kdo by čekal temně rudá fyzická tlačítka z bakelitu se symbolem rakety, kulometu či olejové skvrny, byl by zklamán. Ve jménu pokroku se interiér dočkal pořádné revitalizace, která mu sice ponechala osmdesátkový vibe, ale obohatila jej o všechny čunčarády, na které jsme zvyklí u moderních vozů.
Nechybí všudypřítomné displeje, které najdeme i na jednoramenném volantu. Při usazení do šněrovanou kůží čalouněných sedaček si člověk připadá jako právě chycený baseballový míček a díky ambientnímu osvětlení už víme, jaký pohled se nabízí grilovanému kuřeti uvnitř trouby.
Další futuristický šok přijde v momentě, kdy je vůz nastartován. To tam je chrčení třílitrové V6. Tu vystřídalo ono pověstné ticho elektrického pohonu, které děsí všechny petrolheady a majitele tinitusu. Ano, i padouši musí jezdit odpovědně vůči životnímu prostředí. Jaké technické parametry s tímto řešením přicházejí, si ovšem Hyundai nechalo pro sebe. Ono je to stejně jedno.
Asi vás nepřekvapí, že se vůz v showroomech vedle i30, Tucsonů a Kon neobjeví. Jedná se zkrátka o ukázku toho, jak může dopadnout řádění inženýrů automobilky, kteří v minulosti převedli podobný refresh i na sedmdesátkovém Pony. A tak se ani ten nejproradnější padouch s citem pro retro-tvary nedočká. Je ovšem otázkou, zda padoucha „ne“ od Hyundai zastaví.
***
Co dalšího hýbe asfaltem?
? Solterra z Japonska: Subaru představilo svůj první elektromobil, který je skutečně velkým krokem pro celou automobilku, a to doslova. Solterra, vyvíjená ve spolupráci s Toyotou, je čistě elektrickým SUV s globálními ambicemi. Nabídnout chce kombinovaný výkon 160 kW, poskytovaný dvojicí elektromotorů napájených 71,4 kWh baterií. Vůz sdílí mnohé s konceptem bz4x, který nedávno představila právě Toyota, což je patrné především na podobném interiéru. Do prodeje by se měla novinka dostat v polovině roku 2022.
? Rivian mánie: Americká burza má za sebou nevšední IPO vstup, o který se postarala automobilka Rivian. Jedinečný projekt Roberta Scaringe si došel pro valuaci, která překonala automobilky, jako je Ford a GM, a v současné době před ním stojí již jen Toyota a Tesla. Kdo zakoupil akcie Rivianu, může se již nyní těšit z téměř dvojnásobného zhodnocení svého vkladu. Připomeňme jen, že automobilka prozatím nemá žádné zisky.
? Dobré bydlení v Toyotě: Neodpočívá ani výše zmíněná Toyota, která odhalila dvojici konceptů, které vzdávají hold starým obytňákům ze sedmdesátých let. První koncept se nazývá Tacozilla a je postavený na modelu Tacoma. V něm se snoubí schopnosti vozu procházet i velmi náročným terénem, aniž by cestující přicházeli o pohodlí své postele. Druhý koncept nazvaný Tacoma Overlanding vychází ze stejného modelu, nenabízí však tolik komfortu. Oproti tomu má ještě nekompromisnější vybavení do terénu, díky kterému zvládne vyšplhat na kdejakou horu.
? Parní válec: U Toyoty ještě zůstaneme v poohlédnutí za naší jízdou Toyotou Mirai. U ní jsme si potvrdili, že vodík skutečně může být palivem budoucnosti. Druhá generace jím poháněného vozu totiž vykazuje vlastnosti do značné míry podobné dnešním elektromobilům. Navíc by již brzy měly i v České republice vyrůst první vodíkové stanice, takže Mirai i u nás začíná dávat smysl.
? Ferrari na zakázku: Proč mít Ferrari, když můžete mít Ferrari vyrobené na zakázku? Automobilka z Maranella vytvořila jediný exemplář vycházející z modelu CT4Lusso, kterému propůjčila některé detaily odkazující na automobily vyráběné v 50. a 60. letech. Model pojmenovaný BR20 měl za úkol zhmotnit majitelovy představy o voze s moderní technikou, který by však odkazoval na vozy, jako je 410 Superamerica či 500 Superfast. Jak se to inženýrům ve Ferrari podařilo? To necháme na vašem zvážení.
? Vodíkový Pininfarina na Dakaru: Rallye Dakar se má stát od roku 2030 ekologickou akcí, což bude od většiny týmů vyžadovat razantní technologické změny. Jak by přechod na alternativní paliva mohl vypadat, bude v příštím roce demonstrovat francouzský tým Gaussin, který zde představí vodíkový kamion. Zda si technologie vodíku poradí s drsnými podmínkami závodu a co se bude dít v poušti s vodou vypouštěnou z výfuku, se nechme překvapit.
? Porsche přiostřuje: Porsche Taycan dostává novou ostřejší verzi GTS, která přináší o něco zajímavější hodnoty týkající se dojezdu než verze Turbo. Na úkor sníženého výkonu se dojezd podle Porsche prodloužil na 504 kilometrů na jedno nabití. Zároveň se inženýři zaměřili na naladění vozu, který by měl představovat ještě nekompromisnější zbraň ke zdolávání asfaltových cest. Několik detailů se změnilo také ve vizuální stránce vozu. Jedná se však spíše o drobnosti, které jeho celkovou podobu proměňují jen lehce.
***
To je pro dnešek vše. Dáváme nohu z plynu a další nálož novinek vám přivezeme zase příště. Nenechte si tento náklad ujít a přihlaste se k odběru newsletteru CC Drive.
Pokud jste objevili v textu nedostatek, který by si zasloužil přezkoumání v dílně, dejte vědět. Rádi to hodíme na zvedák a zkontrolujeme.