I elektrické formule umí bavit. Byli jsme v Londýně na závodech s technologiemi budoucnosti
Královnou motorsportu je Formule 1, ale nudná není ani Formule E, když se jí dostanete pod kůži. Navíc ukazuje budoucnost běžné elektromobility.
Formule E ukazuje potenciál elektromobility
Očekávali byste burácení motorů, ale místo toho se ozývá jen zvuk, který dobře známe z autíček na ovládání. V televizi to ostatně může vypadat, že po okruhu vlastně jezdí malá auta, ve kterých nesedí reální jezdci. Když ale kolem vás velkou rychlostí elektrická formule proletí, dokáže vám zvednout adrenalin v žilách. V Londýně jsme takový závod zažili na vlastní oči. Šampionát Formule E ukazuje nejen to, že jde bez pálení benzínu budovat atraktivní motoristický sport, ale i to, jak se technologie z okruhů mohou přenést na běžné silnice.
Tak co, vydávají ty elektrické formule nějaký zvuk? To byla zdaleka nejčastější otázka, na níž se mě ptali ti, které zajímalo, co je vlastně Formule E zač. Lze to přirovnat k mnohonásobně zvětšeným elektrickým autíčkům na ovládání, ale je to vlastně nepodstatné. Celý šampionát zvaný Formule E, který se zrodil před osmi lety, vznikl primárně proto, aby ukázal, jaké možnosti přináší nové technologie v čele s elektromotory a pomohl jim dostat se ze závodních okruhů do aut, se kterými denně jezdí běžní smrtelníci.
Od začátku proto chtěla být Formule E ve světě motorsportu disruptivní silou, která bude jednak sama fungovat co nejvíce udržitelněji, a to nejen z pohledu emisí, ale i finančně, a také přinese některé nové prvky, aby fanoušky zaujala. Fundamentálně zůstává Formule E podobně jako její starší a mnohem slavnější sestra v podobě Formule 1 o rychlé jízdě a umu jezdců, kteří se snaží v každém závodě vyhrát. Mnoho aspektů svých závodů však začala dělat jinak – jednak proto, aby se odlišila a nebyla jen elektrickou kopií F1, ale také díky tomu, že jí to umožňují právě elektrické motory.
Proto je třeba si uvědomit, že pokud jste fanouškem Formule 1, kterou patrně sledujete převážně v televizi, a přepnuli byste na závody Formule E, dost možná vás nebudou příliš bavit. Elektrickým formulím je totiž třeba se dostat více pod kůži. Nemůžete je sledovat stejnou optikou jako F1. Princip, tedy že se jezdci ve formulích snaží vyhrát, je stejný, jenže nejezdí na stejných okruzích, nesedí ve stejné formuli a nemají stejná pravidla. A pokud do tajů Formule E neproniknete, nevtáhne vás tolik, jak by mohla.
Vypadá podobně, ale F1 to není
Cíl každého závodu je jako ve Formuli 1 stejný – vybojovat si co nejlepší pozici v kvalifikaci a následně vyhrát. Jde se na to však trochu jinými způsoby. Liší se už samotný okruh. Elektrické formule jezdí na kratších okruzích, které se staví v centrech velkých měst. Okruh v Londýně, kde se jezdci proháněli na výstavišti zvaném ExCeL, měl 2,1 kilometru a byl unikátní tím, že část závodu se odehrávala uvnitř a část venku. Jiný je také kvalifikační formát, který Formule E zavedla teprve v poslední sezoně.
Závodníci jsou rozdělení do dvou skupin na základě svých průběžných pozic v celém šampionátu. Čtyři nejlepší z obou skupin se pak proti sobě postaví v přímých duelech (na trati jezdí samostatně), dokud nezůstanou jen dva, kteří si to rozdají v měřeném kole o takzvané pole position, tedy první místo na startu hlavního závodu. A právě v něm se pak ukazují největší specifika elektrických formulí, v nichž se se svými týmy ukazují automobilky jako Jaguar, Nio, Nissan nebo Porsche.
Jakmile se rozsvítí zelená světla a závod odstartuje, odpočítává se 45 minut. Nejede se tedy na přesný počet kol jako v F1, ale jakmile se časový limit naplní, vjíždí se do posledního, nadstavbového kola, které závod ukončí. Pro celý závod a obecně pro celou Formuli E je klíčové, že je v monopostech ukryta baterie pohánějící elektromotory o kapacitě 54 kWh. S touto baterií dokáží jezdci odjet celý závod, aniž by museli stavět v boxech a dobíjet ji, ale zároveň není nabitá tak, aby mohli závodníci celou dobu jen šlapat na plynový pedál a uhánět maximální rychlostí.
Právě v tom tkví jedno z největších kouzel Formule E. „Je to úplně jiná zkušenost než ve Formuli 1. Tam se jede na rychlé projíždění zatáček, co nejblíže kolem bariér, ale ve Formuli E musíte mnohem více přemýšlet o rekuperaci a využití energie,“ vysvětloval mi jeden z členů týmu Mercedes-EQ, když jsme těsně před startem sobotního londýnského závodu procházeli boxovou uličkou, kde jednotlivé týmy připravovaly své jezdce i vozy na ostrý start.
Lewis Hamilton, jeden z nejúspěšnějších jezdců historie F1, prý v elektrické formuli Mercedesu nikdy nejel – a kdyby ano, s velkou pravděpodobností by hned nevyhrával. S velkou baterií a elektrickým motorem zkrátka musíte řídit jinak. Řidiči během závodu využívají rekuperaci energie, aby baterii dobíjeli. Optimálním cílem je dojet závod s maximálně vyždímanou baterií, ale pokud s ní v průběhu nehospodaříte dobře, také vůbec nemusíte dojet. Zatímco v jiných motoristických závodech jezdci na rovince šlapou na plyn na maximum a v zatáčkách brzdí co nejpozději, ve Formuli E se mnohdy snižuje rychlost s několikametrovým předstihem před zatáčkou.