IKEA má za sebou úspěšný rok, zlevňovat tak bude i letos. Přidá také akční pátky pro členy

IKEA loni v Česku prodala každý den průměrně 59 kuchyní, 89 sedaček a 210 postelí. Zlevňování výrobků se navíc podle jejích dat vyplatilo.

Eliška NováEliška Nová

ikea

Foto: Dall-E / OpenAI / CzechCrunch

IKEA spustí v Česku další slevy

0Zobrazit komentáře

Během loňského roku sáhla nábytkářská společnost IKEA ke zlevňování, ve dvou kolech dostalo nižší cenu přes pět tisíc výrobků. Vyplatilo se, právě tyto položky se začaly prodávat o dvacet procent víc. Výsledkem je, že IKEA v loňském finančním roce zaznamenala v Česku nárůst tržeb o dvě procenta na 12,1 miliardy korun. Letos tak švédský modrožlutý velikán plánuje další slevy.

„Chceme, aby bylo naše zboží cenově dosažitelné, proto jsme se rozhodli, že v následujících měsících zlevníme další stovky výrobků,“ uvedl generální ředitel IKEA pro Česko, Slovensko a Maďarsko David McCabe. Jakých výrobků by se měly slevy tentokrát týkat, zatím není jasné. „V tuto chvíli se finalizují detaily, mělo by jít každopádně o výrobky napříč kategoriemi,“ dodal pro CzechCrunch mluvčí společnosti Petr Šašek.

Švédský gigant navíc plánuje pro letošní rok také akční pátky. Od února do konce června bude během nich platit pro členy klubu IKEA Family padesátiprocentní sleva na hlavní jídlo. Tu by měla doprovázet také sleva v řádu desítek procent na další zboží. Vybrané výrobky budou pravidelně oznamovány na sociálních sítích, část z nich by ale také měla být překvapením. Každý pátek se tyto výrobky budou měnit. Slevy by se měly odrazit také na rozvozu zboží. Cena má začínat na 499 korunách, v některých lokalitách by se nicméně měla až trojnásobně snížit.

IKEA Zličín

Přečtěte si takéIKEA spouští druhé kolo slev, cena klesne u víc než 5 000 položekNení Pax jako Pax, skříň koupená na konci října vyjde levněji. IKEA se pustila do druhého kola slev

Loňské zlevňování mělo na prodej některých výrobků skvělý efekt. Až o sedmdesát procent narostly prodeje sedacích souprav, o čtyřicet procent v případě potřeb na vaření a o 35 procent u výrobků určených ke stolování. „Šlo o největší a zdaleka nejvýraznější snížení cen sortimentu, jaké jsem kdy osobně zažil,“ komentoval generální ředitel regionu.

Plánování s umělou inteligencí

Na letošek je v plánu tradiční obměna až třetiny sortimentu, místo které přijdou novinky. V roce 2024 to bude zejména retrokolekce Nytillverkad. V rámci ní se už od ledna v obchodech objevily některé výrobky, které se v nich prodávaly v šedesátých letech, jen v malinko přepracované podobě. Součástí kolekce je například křeslo nebo stolek.

Tento rok chce společnost spustit také službu pro plánování interiérů IKEA Kreativ, využívat k tomu bude rozšířené reality a umělé inteligence. Zákazník si tak naskenuje místnost a pak si do ní postupně bude moci nahrávat jednotlivé výrobky ze sortimentu švédského nábytkáře. Kromě toho, že tak jasně uvidí, jak by produkt v jeho domově vypadal, ho služba upozorní například na to, že se mu do pokoje nevejde. IKEA Kreativ by přitom měla být součástí už existující aplikace obchodního domu.

Plánované novinky i další kolo slev ukazují, že kolem a kolem byl loňský rok pro švédského velikána úspěšný. „Všechny tři trhy, v Česku, na Slovensku i v Maďarsku, rostou. Vůbec poprvé tento region vyrostl na jednu miliardu eur,“ uvedl McCabe. V minulém finančním roce, který se počítá od září do konce srpna, společnost v Česku utržila 12,1 miliardy korun. To znamená meziroční nárůst o dvě procenta. Zvýšil se také podíl online prodeje, který momentálně představuje 24,6 procenta, tedy o dva procentní body více než loni.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Žlutomodré obchody loni navštívilo dohromady 8,7 milionu lidí, kteří v nich průměrně utratili 1 990 korun. Při nákupu online pak v průměru 6 110 korun. Nejvíce prodávaným produktem byl čisticí váleček na textil. Nejvíce vydělávajícím se pak stala rozkládací postel Hemnes. Každý den se průměrně prodalo 59 kuchyní, 89 sedaček a 210 postelí. Velký nárůst zaznamenal i segment secondhandového nábytku, kterého se prodalo čtrnáct tisíc kusů, což je dvojnásobek oproti loňskému roku.

Pozadu nebyly ani restaurace a bistra. Ty navštívilo 4,6 milionu lidí, o čtvrt milionu víc než v předchozím období. „Nejprodávanější jsou masové kuličky. Češi je milují. Prodali jsme jich 1,4 milionu, což je o deset procent víc než loni. Hot dogů byl milion, kdybyste je postavili za sebe, vytvořily by řadu z obchodního domu IKEA Brno až do obchodního domu v Ostravě,“ vyčíslil generální ředitel. Češi si nicméně oblíbili také vegetariánský párek v rohlíku, který tvoří až čtvrtinu koupených hot dogů.

„Snažíme se zlepšovat naše obchodní domy, aby byly nejen krásnější a více inspirativní, ale také jednodušší,“ říká McCabe. Součástí toho je i loni spuštěná služba Skenuj a nakupuj, kdy mohou zákazníci skenovat jednotlivé produkty na cestě obchodem a na konci už jen zaplatit u vyhrazené pokladny.

Manažer roku se vrací v novém kabátu. Chceme posouvat renomé manažerských pozic, říká šéfka soutěže

Zatímco poslední Manažer roku už pracuje s umělou inteligencí, ten první před třiceti lety ještě ani neznal internet. Nová éra startuje i pro soutěž.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

katerina-brozkova

Foto: Manažer roku

Kateřina Božková, šéfka soutěže Manažer roku

0Zobrazit komentáře

Když před třiceti lety přebírali první laureáti ocenění Manažer roku, byla v byznysu úplně jiná doba. Přišly nové technologie, které významným způsobem posunuly všechny oblasti lidské činnosti, dění se zrychlilo, globalizovalo. Vedle některých nových výzev ale šéfové, ředitelé a manažeři firem řeší do značné míry to stejné – aby jejich týmy fungovaly, posouvaly se a přinášely výsledky. „Stále platí starý dobrý selský rozum, umění plánovat a všeobecná zodpovědnost,“ říká Kateřina Božková, která vede tradiční ocenění Manažer roku. Jeho mediálním partnerem je CzechCrunch.

Celá soutěž vstupuje do nové třicetiletky, v rámci níž ji čeká značná modernizace, aby odpovídala nové byznysové i manažerské době. Kdo je to ale vlastně manažer? „Mnohokrát jsme řešili, jaký je nejlepší český jednoslovný ekvivalent slova manažer. I většina vrcholových manažerů odpověděla až po několikavteřinovém zamyšlení. Nicméně shoda panovala na pojmenování organizátor, lídr. I když už i ten je opět přesmyčkou anglického slova,“ usmívá se Kateřina Božková.

Cílem soutěže Manažer roku je vyhledat a ocenit inspirativní a příkladné počiny manažerů pracujících v Česku. Nehodnotí se přitom jejich hospodářské výsledky, protože za ty zodpovídají někomu jinému, ale hlavně aktivity a vlastnosti, které posouvají jejich společnost i je samotné dále, inovativnost, odpovědnost či udržitelnost. Stejně jako se vyvíjí jednotlivé firmy a jejich manažeři, potřebuje jít s dobou také samotná soutěž Manažer roku.

manazer-roku2

Foto: Manažer roku

Vyhlášení soutěže Manažer roku

V době jejího vzniku v 90. letech se jednalo o tradiční a prestižní cenu, které postupně přibyla značná konkurence z různých oblastí, a tak se teď chce vrátit ke svým kořenům a být v manažerském světě opět relevantní. „Naším úkolem je posouvat renomé manažerských pozic. Vysvětlovat jejich odpovědnost, vliv na region, inovace, vzdělanost a podobně. Rádi bychom vymýtili pověst manažerů nultých let, že jim jde pouze o plat, benefity a provize. Věříme, že nám v tom půjdou sami manažeři naproti,“ vysvětluje svou misi šéfka soutěže.

Součástí novinek letošního 31. ročníku, který má otevřené veřejné nominace, má být ještě větší transparentnost. Jednotliví manažeři spolu budou soutěžit v relevantních kategoriích a významnou proměnou projde také hlavní kategorie, která nově nebude rozdělena na Manažerku a Manažera roku, ale v rámci společné nejvyšší kategorie budou oceňovány ženy i muži dohromady. „Soutěží procházejí natolik silné a zajímavé ženy, že si zaslouží možnost srovnání v absolutním pořadí, po kterém ostatně tolik volaly,“ říká Kateřina Božková.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podíl žen v manažerských pozicích v Česku vytrvale roste, přestože v absolutních počtech jsme zatím ve srovnání s jinými zeměmi zatím stále relativně pozadu. Za soutěží Manažer roku stojí Česká manažerská asociace, která se v rámci svých rozličných aktivit mimo jiné právě podpoře žen v managementu věnuje. Stejně jako samotná soutěž se ale ani asociace nesnaží propagovat vnější zásahy do tržního prostředí nebo prosazovat kvóty.

„Cílem je vytvořit informační povědomí o možnostech, kdy moderní svět, technologie i progresivní pohled mladých lidí mohou ovlivnit zapojení žen. Typově vyzdvihnout výhody vyvážených týmů, možnosti zkrácených a flexibilních úvazků, zvýšit sebevědomí žen i adekvátně komunikovat s jejich mužskými kolegy,“ míní Božková. V Česku je podle ní stále více špičkových manažerek, které jsou plně konkurenceschopné, a proto roste jejich zastoupení v byznysu i v soutěži, kde jich je v rámci nominací aktuálně zhruba čtvrtina.

manazer-roku

Foto: Manažer roku

Soutěž Manažer roku vstupuje do další třicetiletky

Mezi dalšími trendy, které na české scéně sleduje, patří jako všude jinde využívání flexibilních úvazků a home officů, se kterými se musí i manažeři v rámci svých pozic popasovat. „V některých ohledech to přineslo zajímavé příležitosti, v mnoha jsme se utvrdili, že některé věci nelze obejít,“ přitakává Božková. Charakter práce managementu začínají hodně ovlivňovat také parametry ESG nebo nastupující generace.

„Zejména mladší generace se už nehodlají ‚upracovat k smrti‘ a do rozhodování o jejich kariérách ještě více než dříve vstupují témata typu zdraví a duševní kondice, vzdělávání, životní prostor, čas na rodinu a potomky. Relativně nově se objevuje potřeba dělat práci, v níž vidí manažer nějaký smysl,“ doplňuje šéfka Manažera roku a připomíná ještě jeden rozměr: „Důležité je uvědomit si, jaký je za celou historii soutěže rozdíl mezi dobou, z níž vzešel první a poslední vítěz soutěže. Zatímco dnes řešíme, jak pružně soutěžící pracují s umělou inteligencí, první vítěz neznal internet.“