IKEA navrhla doplňky pro lidi s postižením, které si může každý zdarma vytisknout na 3D tiskárně

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

ikea11
0Zobrazit komentáře

Na stránce, kde IKEA představuje svůj nový projekt ThisAbles, je napsáno, že vychází z utilitaristické filozofie firmy ve smyslu „zlepšování každodenního života pro co nejvíce lidí“. Švédský nábytkářský gigant sice své produkty navrhuje tak, aby byly ve většině případů jednoduché a přístupné, většinou však neberou v potaz specifické potřeby lidí s různými postiženími.

Ve spolupráci s neziskovými organizacemi Milbat a Access Israel se proto rozhodla navrhnout a volně zpřístupnit šablony pro 3D tisk doplňků, které mají ulehčit manipulaci a přizpůsobení jejích produktů netypickým požadavkům. Web ThisAbles.com nabízí seznam už dříve existujících populárních produktů IKEA splňujících některé charakteristické požadavky. Patří mezi ně křesla s opěrkami na ruce a opěradly podporujícími určitou polohu sezení, stoly kompatibilní s invalidním vozíkem, polštáře pro nadstavení výšky postele a podobně.

Hlavní sekcí je ale „New Developments“ (Nové výrobky), která aktuálně obsahuje celkem třináct doplňků pro různá použití na různých místech v domácnosti. Všechny doplňky mají být kompatibilní minimálně s jedním produktem od IKEA a potenciálně i s nábytkem jiných výrobců.

Každá produktová stránka obsahuje 360° náhled doplňku, popis jeho určení, seznam kompatibilních produktů IKEA, materiál pro tisk, případný návod na použití, krátké video a soubor pro 3D tisk. Netypicky jsou všechny doplňky pojmenovány anglicky a jejich název poměrně srozumitelně vyjadřuje určení.

Například „Mega Switch“ (Obří vypínač) slouží k připojení na lampu s malým vypínačem, který je jinak pro lidi se špatnou motorikou obtížně použitelný. Další doplňky zvyšují výšku pohovky, zjednodušují otevírání skříní s malými nebo zcela bez úchytů, chrání skleněné prvky nábytku před rozbitím nebo pomocí zrcadla umožňují vidět obsah vysokých poliček.

ikea-thisables

Iniciativa ThisAbles byla započata v Izraeli, kde byl v jednom obchodě IKEA, která jen v České republice loni vydělala přes miliardu korun, zorganizován hackathon, jehož se zúčastnili designéři a lidé s postiženími a konzultovali svoje problémy a jejich možná řešení. IKEA k navrhování dalších problémů a řešení vybízí také kohokoliv dalšího, kdo má nápad, který by mohl pomoci.

Tento projekt má jednak potenciál umožnit lidem s tělesným postižením cítit se lépe ve vlastním domově a jednak těm ostatním ukazuje, jak velkou roli mohou hrát zdánlivé maličkosti designu nábytku a dalších produktů. Jeho koncept hezky odráží také fakt, že ačkoliv vznikl v rámci izraelské divize firmy, jeho výsledky jsou takřka bez omezení dostupné komukoliv, kdo má přístup ke 3D tiskárně. Zajímavé je, že web ThisAbles vůbec neobsahuje možnost si už vytisknutý doplněk koupit.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Po Facebooku vstupuje do nákupů ve velkém také Instagram. Kupovat zboží půjde přímo v aplikaci

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

instagram-checkout4
0Zobrazit komentáře

Už to nějakou dobu bylo na spadnutí a Instagram nyní opravdu spouští na své sociální síti kompletní nákupní platformu, díky které půjde objednávat a platit za zboží přímo na Instagramu. Jakmile tak uvidíte u své oblíbené značky nový kus oblečení, který vás zaujme, kliknete na něj, vyplníte potřebné údaje a máte nakoupeno. Prozatím bude tzv. Checkout dostupný pouze pro americké zákazníky, ale do budoucna by se z něj mohla stát celosvětově významná věc.

O tom, že není dobré brát nákupní funkci na Instagramu na lehkou váhu, svědčí už seznam 23 značek, které jsou na startu připraveny přímo přes sociální síť své produkty prodávat. Najdeme mezi nimi obry jako Adidas, Burberry, Dior, Nike, H&M, Zara, Prada či Michael Kors a další značky budou přibývat.

instagram-checkout2

Přestože si Instagram bere od svých partnerů z každého prodeje provizi, je to pro největší módní či kosmetické značky zajímavé. Na Instagramu mají desítky milionů sledujících a zejména pro mladší generaci je stále přirozenější nakupovat přímo z mobilních telefonů. Možnost označovat produkty na Instagramu již bylo možné nyní, ale pro jejich nákup byla třeba odejít na web příslušné firmy.

Právě to představovalo jednu z největších překážek, protože procento dokončených nákupů pak bylo mnohem menší, než kdyby si mohli uživatelé vše naklikat a objednat v rámci jedné aplikace. To se nyní mění s funkcí Checkout, kdy jen poprvé vložíte jméno, e-mail, adresu a také platební údaje, které budou podle Facebooku, pod něhož Instagram patří, zatím uloženy pouze pro využití na nákupy na Instagramu. V dalších nákupech už máte vše připravené a nakupujete ještě pohodlněji.

facebook-mark-zuckerberg

Přečtěte si takéFacebook zažil bouřlivé týdny a snaží se směřovat do nové budoucnosti. Otěže pevně drží Mark ZuckerbergFacebook zažil bouřlivé týdny a snaží se směřovat do nové budoucnosti. Otěže pevně drží Mark Zuckerberg

Samotný Facebook je ovšem v celé věci rovněž velmi významný hráč. Nakupování totiž hraje v budoucnosti celé sociální sítě a jejích přidružených aplikací, kam patří i Messenger a WhatsApp, důležitou roli. Ostatně v Česku již rok a půl na Facebooku funguje tržiště Marketplace, které je konkurencí pro tradiční české portály jako Bazoš, Sbazar nebo Aukro a také Letgo, které již brzy v České republice skončí. Byť to nemusí být hlavní důvod jeho konce, tlak Facebooku je i na tomto trhu stále větší.

instagram-checkout1

„Checkout je jen jedna část našeho dlouhodobého investování do nakupování. Jsme nadšeni, že můžeme letos představit ještě více způsobů, jak si mohou lidé na Instagramu užít nakupování,“ komentuje novinku Facebook. V následujících měsících tak můžeme očekávat jak rozšiřování služby o další partnery, tak také její postupnou expanzi do dalších zemí, byť o ní zatím Instagram konkrétně nemluví.