IKEA rozjíždí kampaň pro udržitelný způsob života. Spouští k tomu i mobilní aplikaci s výzvami

Filip HouskaFilip Houska

ikea-cerny-most-praha1

Foto: Arch.Design

IKEA Černý Most

0Zobrazit komentáře

IKEA již dlouhou dobu usiluje o udržitelné životní prostředí. Ať už je to postupná eliminace jednorázových plastů, možnost pronájmů nábytku včetně rychlých oprav poničených kusů nebo výroba produktů ze slámy s cílem minimalizovat znečišťování ovzduší, pro švédského nábytkářského giganta jde o jednu z nejzásadnějších priorit. Celá věc nicméně nestojí pouze na samotné firmě, ale také na jejích zákaznících.

Právě zákazníci mnohdy nemají o udržitelném způsobu života dostatek informací, od nichž by se mohli odpíchnout. A to je pro IKEu další důležitý krok. Na svých oficiálních stránkách proto švédská firma spustila novou sekci, která slouží jako digitální prostor pro načerpání motivace a přesvědčení, že je možné žít stejně dobře a zároveň u toho chránit planetu.

ikea-nadobi

IKEA svými produkty motivuje k udržitelnému způsobu života

IKEA novou sekci nazvala Lepší svět začíná doma a nabízí v ní celou řadu různých tipů, jak udržitelný způsob života zahájit. Nechybí tak metody pro šetření vody v domácnosti, postupy k minimalizování odpadu v kuchyni na základě přípravy jídla do krabiček nebo třeba výhody, proč je prospěšné jíst alespoň jednou týdně pouze rostlinnou stravu.

Tímto však celý výčet, obohacený o sortiment produktů pro udržitelnější a zdravější život, nekončí. To hlavní se odehrává v rámci mobilní aplikace IKEA Better Living, která je dostupná zdarma v App Storu  (iOS) a Google Play (Android). Díky ní totiž uživatelé mohou své veškeré snahy pro ekologičtější život přesně měřit a celou aplikaci brát jako formu sociální sítě, kde je možné soutěžit s ostatními lidmi a porovnávat jednotlivé úspěchy.

ikea-better-living

Namátkou lze vybrat například výzvu pro naplňování znovupoužitelné lahve vodou, recyklování nebo kratší čas sprchování. Celkově jde až o 75 různých nápadů. Součástí jsou i různé virtuální odznaky, ocenění a obecně motivační prvky.

IKEA chce mimo jiné motivovat také prostřednictvím reálných odměn, a to v podobě elektronických dárkových karet, které obdrží ti, jež do 22. května prokáží „největší pozitivní vliv“ na životní prostředí. Hlavní cenou je poukaz na 10 tisíc korun pro 5 vítězů, který je doplňován sedmitisícovými a pětitisícovými variantami pro 10, respektive 15 nejlepších.

Tipy, které IKEA doporučuje:

  • Když se něco rozbije, opravte to.
  • Pokud něco už nepotřebujete, namísto vyhazování to darujte. Určitě se najde někdo, komu se to bude hodit. Ať už charita nebo soused.
  • Pěstujte vlastní bylinky a zeleninu. Vždycky se najde kousek místečka na parapetu, balkoně nebo na zahradě. Dnes už navíc existuje spousta šikovných výrobků, které vám s tím pomohou. 
  • Sprchujte se kratší dobu, ne déle než 5 minut. Každá minuta sprchování navíc vás stojí 184 korun ročně.
  • Používejte koberce. Udrží déle teplo a jsou navíc příjemné na dotek.
  • Zapomeňte na sušičku a sušte prádlo postaru na vzduchu. Oblečení vám vydrží déle a ušetříte na energiích.
  • Vyměňte klasické žárovky za LED. Ušetříte na energií a navíc vydrží daleko déle.
  • Pokud máte okna na jih, roztáhněte přes den žaluzie, ať nemusíte zbytečně topit.
  • Používejte dobíjecí baterie.
  • Vypínejte zásuvky, které právě nepoužíváte, nebo z nich vytáhněte kabely.
  • Na zahradu si dejte barel na zachytávání dešťové vody na zalévání. 
  • Průměrně lidé vyhodí až tři tašky jídla ročně. Využívejte v kuchyni zbytky a jídlo správně skladujte, aby se nezkazilo. 
  • Více choďte. Je to zadarmo a navíc dobré pro vaše zdraví.
  • Využívejte veřejnou dopravu místo auta. 
  • Pokud si dáváte rádi kávu s sebou, používejte vlastní hrníček. Jestliže si ho zapomenete, neberte si aspoň kartonovou ochranu na horké nápoje a víčko. A každý nápoj dokážete vypít i bez brčka.
ikea-better-living-2

Foto: IKEA

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Smažená křídla a virtuální luxus. KFC představilo omlazeného digitálního influencera Sanderse

kfc-sanders
0Zobrazit komentáře

Stejně jako má Amazon svého Jeffa Bezose, Tesla má svého Elona Muska a Microsoft Billa Gatese, KFC, jeden z největších řetězců s rychlým občerstvením na světě, má svého plukovníka Harlanda Davida Sanderse. Právě tento americký obchodník stojí za tajným receptem na ta nejlepší kuřecí křidélka, která nyní KFC prodává na více než 22 tisících místech ve 136 zemích světa.

Starší pán s vázankou, bílým oblekem a vždy perfektně pěstěným knírem s bradkou je tváří řetězce Kentucky Fried Chicken od jeho založení. Ovšem důchodce nabízející smažená křidélka prošel v poslední kampani společnosti výraznou proměnou. V rámci aktuálních trendů byl Sanders poslán na omlazovací kúru, do barbershopu, tetovacího salónu, krejčovství a strávil dlouhé hodiny v posilovně. Výsledkem je plukovník Sanders nové generace, úspěšný influencer, který je kompletně celý vytvořený 3D počítačovou modelací.

kfc-sanders2

Plukovník Sanders s virtuální influencerkou Dagny

I přesto, že je rodný list Sanderse složen pouze z jedniček a nul, nic mu nebrání užívat si svůj virtuální život naplno. KFC na svém Instagramu postupně zveřejňovalo střípky z plukovníkových běžných dnů plných luxusu, přátel a také pracovních povinností. Sanders si vytvořil i svůj vlastní hashtag #secretrecipeforsuccess, který si nechal s hrdostí vytetovat na své břišní svalstvo, jak ukazuje na jednom ze svých příspěvků.

Plukovník by samozřejmě nebyl správným influencerem, kdyby nenavázal partnerství s nejrůznějšími značkami a nepotkával se s ostatními celebritami virtuálních sítí. Nejoblíbenějším nápojem Sanderse se tak stala limonáda Dr. Pepper, kosmetické přípravky používal výhradně od Old Spice a daně za něj řešila společnost TurboTax.

mileytop

Přečtěte si takéDystopická budoucnost s Miley Cyrus a Anthonym Mackiem. Netflix ukazuje novou sérii Black MirrorDystopická budoucnost s Miley Cyrus a Anthonym Mackiem. Netflix ukazuje novou sérii Black Mirror

K životu influencera patří také cestování, a tak kromě rodného Kentucky Colonel zavítal například do Kalifornie, kde se setkal s reálnou influencerkou Lexi Hensler, nebo si zaletěl ve svém soukromém tryskáči do Japonska pozdravit své tamní fanoušky. Během svých cest se setkal i s dvojicí virtuálních instagramerek, a to Dagny od společnosti The Digitals a japonskou Immou.

 

Zobrazit příspěvek na Instagramu

 

I may be a restaurant mogul and international inspiration, but I’m still just a kid who loves being in the kitchen. #humble It’s important never to lose sight of the things that make you who you are. For me, it’s being in the kitchen and making amazing fried chicken. That’s what got me here, and I never want to lose that young and hungry Colonel who spent all his time perfecting fried chicken. I’m still that kid who straps on an apron and makes fried chicken. And I’ll never lose that part of me. Never lose the things that make you who you are. This is part of my #secretrecipeforsuccess. #candid #candidkitchen #colonelskitchen #humble #friedchicken #advice #success #entrepreneur #behindthecurtain #keys #respect #inspiration #positive #positivethoughts #artistatwork #majorkey #cookingram #cooking

Příspěvek sdílený Kentucky Fried Chicken (@kfc),

Dobrodružství virtuálního plukovníka Sanderse trvalo od 8. do 23. dubna. Ve svém posledním příspěvku oznámil, že život online byl sice super, ale uvědomil si, že život na Instagramu není skutečným životem. Proto se odhlásil a odjel hledat své duchovní já skrze lekce jógy.

A svým fanouškům předal poselství: „Nikdy se nepřestávejte vyvíjet a buďte v kontaktu se svým duchovním já.“ KFC se však s moderním plukovníkem nerozloučilo nadobro. Ke Dni matek si pro všechny fanoušky připravilo video se svlékajícím se osvaleným Sandersem a jeho kolegy, které mohli uživatelé poupravit a poslat jako přání své mamince.

Virtuální celebrity

Virtuální plukovník není prvním úspěšným virtuálním influencerem. Jeden a půl milionu sledujících má na svém Instagramu Miquela Sousa, známá pod přezdívkou Lil Miguela. Ta je dílem společnosti Brud, která skrze ni chtěla zjistit, zda se lidé zajímají jen o skutečné osobnosti, nebo je zaujme i zcela smyšlený životní příběh sdílený na Instagramu. A jak se ukázalo, Miquela své fanoušky skutečně získala, díky čemuž nyní firmě přináší obrovské zisky.

kfc-logo

Virtuální osobnosti postupně zaplňují i svět módy, který klade velký důraz na naprostou bezchybnost postavy i tváře a počítačem vytvořené modelky dokáží vyhovět veškerým požadavkům. Virtuální modelky společnosti The Digitals se objevily na obálkách časopisů Vogue či Marie Claire, kde prezentovaly virtuální oblečení. A podle některých odhadů by se právě tento způsob propagace módy mohl v budoucnu stát v módním průmyslu zcela běžnou normou.