IKEA v Česku v uplynulém roce vydělala téměř miliardu korun. Navštívilo ji přes 10 milionů lidí
Švédskému nábytkářskému gigantovi IKEA se u nás daří. Češi v něm rádi tráví spoustu času a ani nemusí vždy něco nakoupit. Ukazují to i nejnovější čísla, podle kterých navštívilo v uplynulém finančním roce 2018 obchodní domy IKEA přes 10 milionů návštěvníků, ale jen zhruba polovina jich nakoupila. Tržby švédského obra se nicméně zvýšily o 3,5 procenta a zisk činil 885 milionů korun.
„Máme za sebou další rok stabilního růstu, a to v mnoha oblastech,“ píše IKEA ve své výroční zprávě, která se vztahuje k finančnímu roku 2018, tedy období od 1. září 2017 do 31. srpna 2018. Tržby švédské nábytkářské firmy meziročně vyrostly o 3,5 % na více než 10 miliard korun.
IKEA v Česku provozuje čtyři obchodní domy, dva v Praze a po jednom v Brně a Ostravě. Loni v září navíc v centru Prahy otevřela IKEA Point, což je nový formát pop-up studia, kterým chce se firma ještě více přiblížit zákazníkům. Zajímavé však je, že přestože do obchodních domů IKEA dorazilo 10,2 milionu návštěvníků, jen 5,6 milionu v nich následně i nakoupilo, což je jen něco málo přes polovinu.
Celkově se nicméně ve finančním roce 2018 prodeje v IKEA meziročně zvedly, a to o 3,4 % s tím, že se nejvíce prodávaly kuchyně. Průměrně Češi za nábytek a další doplňky utratili 1 680 korun. V loňském roce se začala IKEA také více starat o svůj internetový prodej, který se na celkovém obratu podílel 6 procenty, a největší maloobchodní prodejce nábytku na světě ho hodlá dále rozšiřovat.
„Po spuštění nákupu online v předchozím finančním roce vzrostl online prodej v důsledku počtu zákazníků využívajících k nákupu online řešení a související služby (Klikni a vyzvedni, Klikni a dovezeme). Díky těmto novým službám se internetový prodej podílel na celkové obratu 6,0 %. Webové stránky IKEA.cz zaznamenaly 34 530 738 návštěv,“ píše IKEA.
Důležitým tématem v posledních letech se nicméně pro oblíbenou nábytkářskou firmu stala také udržitelnost, a to ve všech směrech. IKEA tak řeší jak své ekologičtější fungování, tak zároveň pomáhá svým zaměstnancům i dalším skupinám, které se tématem života šetrnějšího k životnímu prostředí zabývají.
IKEA se tak chlubí tím, že se jí podařilo v uplynulém finančním roce snížit spotřebu energie na metr krychlový prodaných výrobků a také spotřebu vody na zákazníka. Zároveň veškerá spotřebovaná elektřina v obchodních domech v Česku pochází z obnovitelných zdrojů a 96 procent odpadů, které se v nich vytvoří, bylo předáno k recyklaci nebo energetickému využití.
„IKEA chce dál pracovat na tom, aby se stala ještě dostupnější, užitečnější a udržitelnější s celkovým cílem využívat více prodejních kanálů. Budeme dál investovat do stávajících obchodních domů a současně se důsledně zaměříme na rozvoj digitálních nástrojů komunikace. Náš projekt nazvaný Multichannel Transformation Journey se v roce 2019 zaměří na zavedení nové webové platformy,“ nastiňuje své plány IKEA.