Influencer marketing není jen pro velké značky, říká David Janíček z BarterMe a radí, jak ho využít a na co si dát pozor
Spoluzakladatel BarterMe David Janíček
Když vstoupily do Česka zahraniční sociální sítě, byl to boom, který otevřel nové příležitosti nejen na poli zábavy, ale také byznysu. Postupem času začaly hrát Facebook, Instagram, LinkedIn a další sítě čím dál větší roli při konverzi uživatelů v zákazníky nejrůznějších firem – a ty naopak začaly ve velkém experimentovat s co nejefektivnějším zaujetím.
S rostoucím obsahem a zájmem vznikl také nespočet influencerů, kteří na sítích propagují nejen sebe, ale právě i produkty různých značek. Poznat však mezi nimi ty správné, kteří by měli propagovat váš brand nebo produkt, je čím dál složitější. A tak vznikají analytické firmy, nástroje i celé agentury, které se přímo propojováním s nejvhodnějšími influencery zabývají.
Jednou z takových platforem je i BarterMe, která si dala za cíl influencer marketing automatizovat. Stojí za ní bratři David a Marcel Janíčkovi. Šéf platformy David Janíček v komentáři pro CzechCrunch popisuje, na co si dát při výběru influencera pozor, jak měřit výsledky kampaně nebo jak nastavit následnou odměnu.
***
V současné době zaznamenáváme dva velké trendy, a to větší zaměření na online prodej a růst trhu direct-to-customer (D2C) firem, tedy těch, které dodávají své produkty přímo k zákazníkům bez prostředníků. To znamená čím dál tím větší saturaci trhu a složitější situaci pro začínající D2C firmy, pro které je stále těžší na trhu prorazit se svým produktem.
Takovým novým firmám ale chybí důvěra zákazníků, kteří spíše sáhnou po známé značce. Pro takové společnosti je pak influencer marketing ideální nástroj, jak si rychle a relativně za nízké náklady vybudovat brand. Je třeba si ale dát pozor na spoustu možných problémů.
Kde hledat influencery a jak nenarazit
Hledání influencera by mělo začínat výběrem vhodné sociální sítě. Dominantní platformou pro influencer marketing je aktuálně Instagram, který vykazuje nejvyšší organický dosah a je nejvhodnější pro prezentaci vizuálně zajímavých produktů a služeb. Instagram tak dnes ve svém mixu využívá až 90 procent firem s influencer kampaněmi. S určitým odstupem je na druhém místě YouTube následovaný Twitchem a pak rapidně rostoucím TikTokem.
Zatímco ostřílení influenceři jsou obecně známí a s jejich hledáním vám pomůže i Google, pátrání po vhodných mikro-influencerech s užším zaměřením a třeba menší, ale o to oddanější základnou fanoušků je daleko větší oříšek. Pokud máte čas a chuť věnovat tomu úsilí, můžete vhodné influencery najít prohledáváním sociálních sítí za použití populárních hashtagů ve vašem oboru anebo se inspirovat tím, s jakými influencery spolupracuje vaše konkurence.
Alternativně tuto činnost můžete přenechat specializované agentuře, která toto udělá za vás. Zde je však nutné zdůraznit, že agentura bude vhodná spíše pro hledání větších influencerů a realizaci komplexních kampaní, kde pochopitelně musíte počítat také s vyššími náklady.
Nejrychlejším způsobem, jak nalézt pro vás ideální influencery, jsou však platformy, které buď poskytují pokročilé nástroje ve vyhledávání, nebo přímo obsahují vlastní databázi prověřených influencerů.
Při pátrání po vhodném influencerovi je každopádně nezbytné myslet na skutečnost, jak velký má tato osoba vliv na své fanoušky. Za významný indikátor lze považovat například to, jak fanoušci interagují s příspěvky, lajkují je, komentují a zda jim influencer odpovídá. Rovněž je vhodné se zamyslet, jaké je zaměření influencera, a tedy i jaké bude jeho publikum.
Ačkoliv i větší lifestyle influenceři bez zaměření mohou mít dobré výsledky, zpravidla čím více jsou příspěvky influencera typově zaměřené, tím jednodušeji se dá odhadnout, zda bude jeho publikum zajímat váš produkt.
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.