Inspirace pražským metrem. Designér Tomáš Rachunek navrhl pro Nespresso dlaždice z recyklovaných kapslí

Filip HouskaFilip Houska

tomas-rachunek-boxed

Foto: Nespresso

Tomáš Rachunek

0Zobrazit komentáře

Ne nadarmo se říká, že zpravidla mladí lidé a studenti mají originální nápady, které se v jejich hlavách formují na základě nezkresleného a otevřeného vnímání okolního světa. Dvojnásobně to platí pro produktové designéry s ideální příležitostí prosadit své alternativní myšlenky v reálné podobě. To je případ i Tomáše Rachunka, jehož kreativní cit započal v rodném Uherském Brodě a pokračuje až k velkým firmám jako třeba Nespresso.

Vše začalo na střední uměleckoprůmyslové škole v Uherském Hradišti, kde nyní pětadvacetiletý Rachunek studoval průmyslový design. Už tehdy věřil, že jeho netradiční návrhy mohou mít vliv na aktuální designové dění, o čemž se přesvědčil během soutěže Mladý obal (dnes Young Package). Pro ní se svou kolegyní Denissou Serafini navrhl unikátní schránku pro zvířecí ostatky.

„Inspirovala mě babička s dědou, kteří na odpověď, jaký obal by jim usnadnil život, odpověděli rakev,“ řekl Rachunek pro magazín CzechDesign. Moc dobře ale věděli, že poslat rakev v životní velikosti do této soutěže by bylo nereálné, a tak se zamysleli nad psychologickým hlediskem věci, vzali v potaz citovou vazbu „důchodce“ a domácího mazlíčka a navrhli tuto schránku.

nespresso-store-tomas-rachunek-19

Foto: Nespresso

Tomáš Rachunek během kreativní práce

Během studia se Rachunek v designu zdokonaloval a poté, co odmaturoval, zahájil studium na Vysoké škole uměleckoprůmyslové v Praze, známé jako UMPRUM. Věnoval se produktovému designu, se kterým měl největší zkušenosti, a po třech letech pilování svých dovedností zakončil bakalářský obor prací, která opět promlouvala svou originalitou.

Ekologický design dává smysl

Navrhl alternativní materiál za kůži, který by tolik nezatěžoval životní prostředí na Zemi a navíc by se snadno (a bezbolestně) získával přímo z přírody. Šel na to přes houby, konkrétně choroše troudnatce kopytovitého, který se ve 20. století řemeslně opracovával na území Moravy. Rachunek ho zkoumal ve spolupráci s biologem Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy a zjistil, že díky své struktuře by mohl být vhodnou náhradou za klasickou kůži.

neumann

Přečtěte si takéZe 47 miliard na pokraj bankrotu. SoftBank zachraňuje WeWork miliardami dolarů a vystrkuje spoluzakladateleZe 47 miliard na pokraj bankrotu. SoftBank zachraňuje WeWork miliardami dolarů a vystrkuje spoluzakladatele

Ve spojitosti s alternativní kůži, která však podle všeho nakonec zůstala pouze na papíře, se začal Rachunek o ekologický design zajímat o něco více. Není tomu tak dávno, co například spolupracoval se známou švédskou outdoorovou značkou Fjällräven, s níž v Česku prostřednictvím instalace uvedl ekologickou verzi ikonického batohu Kånken pod názvem Re-Kånken, který byl vyroben z recyklovaného polyesteru.

batoh

Foto: Fjällräven

Udržitelná variace batohu Kånken od Fjällräven

Byť jeho primárním zaměřením byly především instalace, o čemž se mohli přesvědčit i návštěvníci výstavy ve Veletržním paláci, kde měl instalaci odpadků, zmíněný důraz na ekologické pojetí se ho držel. A dá se říct, že to prodal i během své klauzurní práce v ateliéru produktového designu UMPRUM pod vedením Michala Froňka.

Nespresso a jeho recyklační vize

Během doby, kdy Rachunek ladil návrhy na svou oborou práci, oznámilo Nespresso, švýcarský výrobce oblíbených kávových kapslí, renovaci svého butiku na prestižní Pařížské ulici v Praze. Chtělo, aby do této pobočky přibyl prvek, který by byl inspirován lokálním pojetím, ale zároveň by se odlišoval od dostupných interiérových doplňků.

Důležitou roli v celé iniciativě hrál i ekologický podtext. Nespresso je totiž známo tím, že spotřebované hliníkové kapsle zpět sbírá a náležitě recykluje do produktů, které mohou dávat ještě smysl. Typickým příkladem je například unikátní jízdní kolo, pro které se firma spojila s českým výrobcem luxusních a ručně sestavovaných kol na míru Festka, přičemž nově bude recyklovat až 300 tisíc kapslí pro městská kola.

nespresso_cc3

Foto: Festka

Festka for Nespresso

Rozhodně nelze opomenout ani udržitelnou variaci kultovního nožíku „rybička“, na jehož střenky bylo použito 35 aluminiových kávových kapslí. Nespresso na tomto návrhu tehdy spolupracovalo s designérským a architektonickým studiem Olgoj Chorchoj a tradičním tuzemským výrobcem nožů Mikov.

Právě z tohoto důvodu se švýcarské firmě zalíbil koncept, se kterým Rachunek nakonec přišel. Dva dny před odevzdáním finální práce ho inspirovalo obložení stanic pražského metra na lince A. Pražští nepochybně ví, že tyto stěny patří mezi „skvost architektury za socialismu“ – navrhl je Jaroslav Otruba v roce 1975 a vynikají poskládanými čtvercovými dlaždicemi s prohlubní uprostřed.

nespresso_cc4

Foto: Nespresso

Rybička společnosti Mikov, vyrobená z kapsle Nespresso

Současně ale relativně věrohodně připomínají právě kapsle od Nespressa, jejichž patent byl mimo jiné Nespressem zadán v tentýž rok. Šlo tak o paradoxní historickou paralelu, které se Rachunek chopil a vytvořil unikátní designovou stěnu v této podobě, která se nyní honosí na pobočce firmy v Pařížské ulici.

Jen z použitého hliníku

Nová struktura z kapslí Nespressa je tvořena ze 77 kazet, které jsou vyrobeny čistě z aluminia pocházejícího z použitých kávových nábojů, jehož celková hmotnost se měla vyšplhat na 400 kilogramů. Každá kazeta váží okolo 3,5 kilogramu a je vyrobena z pěti kil hliníkové drti pod taktovkou recyklačního centra EKO Logistics v Týnci nad Labem.

nespresso-store-tomas-rachunek-9x

Foto: Nespresso

Unikátní kapslovitá stěna

Na celé věci je zajímavý i proces výroby jednotlivých kazet. Ještě předtím, než se čistý hliník slisuje do krychlí a odveze do hliníkárny pro další zpracování, jsou jednotlivé kávové kapsle vystaveny speciálnímu stroji, který je rozemele na činitele a pošle do separátoru, kde se vlivem vířivých elektrických proudů rozdělí na hliník a zbytky kávové sedliny.

„Jsme pyšní na to, že uzavřený cirkulární systém Nespresso pro recyklaci hliníkových kapslí funguje v České republice už od roku 2014. Věříme, že tato stěna bude každého návštěvníka motivovat k tomu, aby použité kapsle nevyhazoval, ale vrátil k nám do butiku Nespresso nebo využil naší služby a přímého odebrání použitých kapslí přímo z vašich domovů. Každé kapsli můžeme dát druhý život a použitý hliník nekonečně recyklovat,“ dodává k myšlence recyklace generální ředitel Stefan Trojer.

Finálním bodem pak bylo natření jednotlivých kazet do podzimních odstínů tak, aby odkazovaly na barvy speciálních kapslí Nespressa (zlatorůžové kazety mají barvu kapslí Ethiopia, zlaté mají odstín kapslí Volluto a červenohnědé kazety jako Envivo Lungo). Pak se celá stěna jen sestavila a nyní je vystavována na obdiv všem zákazníkům.

nespresso-store-tomas-rachunek-18

Foto: Nespresso

Inspirace stěnami pražského metra

nespresso-store-tomas-rachunek-20

Foto: Nespresso

V kombinaci podzimních barev

Kulatá krabice ukrývající pizzu s rostlinnými párky. Pizza Hut chce inovovat balení i složení italského pokrmu

Filip HouskaFilip Houska

pizza-hut-1

Foto: Pizza Hut

Jak „přelomová“ může být pizza v kulaté krabici?

0Zobrazit komentáře

Zamysleli jste se někdy nad tím, proč vám kurýr vaší oblíbené pizzerie doručuje pizzu ve čtvercové krabici? Tradičně je těsto tohoto pokrmu uváleno tak, aby tvořilo co nejsymetričtější kruh. Tak proč ho balit do podoby, do které svým tvarem vůbec nesedí? Odpověď je primitivnější, než jste si možná mysleli.

Hlavním důvodem, proč je pizza balena a následně doručována ve čtvercové krabici, je ekonomická výhodnost pro firmy, které krabice produkují. Je totiž levnější a mnohem jednodušší vyrobit box s rovnými hranami, protože jej stroj na lince přímo vyřeže z jednoho velkého kusu kartonu.

Nehledě na to, že čtvercová struktura je lépe skladovatelná – krabice mohou být po delší dobu uchovávány v rohu skladů nebo velkoobchodních mrazících boxů. Patrně za tím není nic výjimečného a drtivá většina konzumentů vlastně ani neřeší, v čem jejich pochoutka dorazí. To se raději rozebírá, zda na ni patří ananas, nebo ne.

pizza-box

Foto: Kristina Bratko/Unsplash

Tolik místa ve čtvercových krabicích

S tímto výrobním nastavením se někteří však nechtějí spokojit. Rádi by vystoupili z davu a představili pro tradiční italské jídlo krabici, která bude přesně kopírovat její tvary a nebude plýtvat místem, jež se standardně utváří v rozích hranatých boxů. Jedním z nich byl John Harvey, který tuto revoluci plánoval způsobit již před patnácti lety.

Tehdy navrhl řešení pod označením Presseal, s nímž chtěl myslet „out-of-the-square-box“. Byť se příliš neuchytilo, šlo o myšlenku, která začala vrtat v hlavách i lidem, kteří s gastronomií nemají nic společného. Mezi nimi byl i Apple, jedna z nejvlivnějších technologických firem posledních desetiletí.

Ještě za dob Steva Jobse, konkrétně v roce 2010, si nechala návrh kulaté krabice na pizzu s několika větracími otvory dokonce patentovat a následně tento výtvor ukázala ve vtipné reklamě, kde celý proces usilovného vývoje mapovala. Nyní má tento formát podle všeho nabízet ve své firemní jídelně, na běžný trh se nicméně nedostala. Zatím. Rozhodně by to byla atraktivní „one more thing“.

Otázku čtverce a kruhu řeší i Pizza Hut

Pokud by měl někdo jednou provždy říct, jaký typ krabice na pizzu je ten správný, musí to být podnik, který má v oblasti produkci tohoto pokrmu velké zkušenosti a značný vliv.

Ne, nejsou to typické italské pizzerie, jejichž majitelé by nikdy nedovolili, aby oblíbená pochoutka trpěla během jakéhokoliv převozu, ale nadnárodní řetězce s rychlým občerstvením. Například Pizza Hut.

Pizza Hut Round Box

Foto: Pizza Hut

Kulatá pizza = kulaté balení

Slavný americký řetězec, který na tuzemském trhu provozuje polská skupina AmRest s loňskými tržbami okolo 4,4 miliardy korun, nově začíná testovat „unikátní“ kruhový box, od něhož si slibuje nejen disrupci tohoto specifického výrobního odvětví, ale také zlepšení chuti samotné pizzy a pozitivní dopad na životní prostředí.

Podle slov zástupců Pizza Hutu má nová krabice uchovávat pizzu v mnohem křupavější i teplejší formě a na výrobu jednoho takového obalu se spotřebuje méně materiálu než v případě hranatých variací. A v době, kdy je ekologický pohled na jakoukoliv věc relevantnější než kdy dříve, jde nepochybně o zajímavý krok.

pizza-hut-min

Foto: Pizza Hut

Pobočka řetězce Pizza Hut

Design, který se ladil dva roky

Ptáte se, co může být obtížného na navržení kulaté krabice z kartonu? Něco pravděpodobně asi ano – řetězec Pizza Hut totiž na správném designu strávil údajně více než dva roky. Během nich spolupracoval se startupem Zume, který ve Spojených státech operuje s dovážkou pizzy, již připravují roboti. Právě s ním měl rozebírat i aspekt toho, aby byla krabice optimálně velká a zamezující jakémukoliv sklouznutí pizzy na stranu.

„Cílem bylo navrhnout takovou krabici, která by naši pizzu chuťově vylepšila – byla by teplejší a nabízela křupavější kůrku. Tento box zlepší našim zákazníkům jejich konzumaci pizzy a zjednoduší operace zaměstnancům,“ komentuje výhody nové krabice Nicolas Burquier, šéf provozu a zákaznického servisu v Pizza Hutu.

pizza-hut-2

Foto: Pizza Hut

Dva roky práce

Aktuálně je tato novinka testována, a to pouze na pobočce v americkém Phoenixu. Zatím nepadla zmínka, kdy by se mohla dostat i do dalších provozoven, natož na český trh. Jestli vůbec má ambice se drát i jinam. Pizza Hut tomu nicméně věří a bude pravděpodobně záležet na strávnících, kteří výhody této krabice poznají na vlastní kůži.

Do nové krabice nové složení

Aby toho nebylo málo, řetězec Pizza Hut se rozhodl, že spolu s představením nového obalu vyrukuje také s novým typem pizzy. Na variantu Garden Specialty Pizza sype alternativní párky založené na rostlinném původu. Konkrétně jde o variantu od firmy Kellogg’s (známé pro své snídaňové lupínky) pod příznačným názvem Incogmeato, pod nimž produkuje další suroviny s rostlinným proteinem.

ondrej-kratky-liftago-top

Přečtěte si takéLiftago jde naplno do balíků. Spouští systém pro městské doručování, který sdílí kapacitu přepravců a uleví ulicímLiftago jde naplno do balíků. Spouští systém pro městské doručování, který sdílí kapacitu přepravců a uleví ulicím

Pizza Hut pravděpodobně věděl, proč to dělá. Gastronomie totiž aktuálně čelí masivnímu trendu v podobě nahrazování klasického masa za „falešné“, respektive vytvořeného z alternativních rostlinných surovin. O tom se přesvědčují i McDonald’s, KFC, Burger King a vybraní výrobci své umělé variace nabízí i v Česku.

Dost možná tak jde o zvýšení mediálního zájmu, na druhou stranu lze spekulovat, jestli i Pizza Hut nenahlíží na veganské alternativy více než na nafouknutou bublinu a v budoucnu se nadobro neusadí v jeho nabídce.

MorningStar Farms Incogmeato Line Up

Foto: Kellogg’s

Incogmeato, řada veganský alternativ od Kellogg’s