Internetového provokatéra TMBK láká offline svět. Z jeho nové knihy je předem bestseller a ukázat chce i analogové koláže
Dominik Landsman a Tomáš Břínek byli dlouho tým. Oba se prosadili na internetu – jeden jako blogger „moderní fotr“, druhý jako karikaturista TMBK – a vydali spolu tři knihy, kterých se prodalo přes 30 tisíc kusů. Jenže teď z nich jsou protivníci. V polovině října vyšla Landsmanovi nová kniha Karanténa s moderním fotrem, v pátek 5. listopadu má svou premiéru také Břínkova monografie s názvem TMBOOK. A jejich úspěch je předmětem sázky.
„Teď jsou z nás soupeři. Vsadili jsme se, že kdo do Vánoc prodá míň výtisků, bude tomu druhému knihu prodávat u stánku na veletrhu. Dominik má pár týdnů náskok, ale já ho doženu,“ směje se Tomáš Břínek. Čtyřicetiletý grafik známý pod přezdívkou TMBK se proslavil nekorektními kolážemi parodujícími politiky i celebrity.
Jestli to bude stačit na vítězství, sice není jasné, ale už z předobjednávek je podle Břínka zřejmé, že jeho knižní novinka bude bestseller: „Teď se narychlo dělají dotisky, aby bylo dost výtisků do distribučních skladů. Myslím, že už teď se dá říct, že se prodá víc kusů, než jsme prodávali s Dominikem.“
S Landsmanem vydali tři satirické knihy, každé z nich se prodalo přes deset tisíc výtisků, což je na poměry českého knižního trhu velice solidní výsledek. Jejich první spolupráce byla v roce 2017 Továrna na debilno, na niž na portálu Hithit.cz vybrali 900 tisíc korun. O rok později přišla Továrna na debilno 2 a loni pak fiktivní životopis hradního mluvčího Jiřího Ovčáčka Někdo mě má rád.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Novinka TMBOOK je procházkou po Břínkově tvorbě, nejstarší koláže, které do ní zařadil, jsou z roku 2007. Příkladem takového archivního kousku, kterým na sebe zároveň poprvé výrazněji upozornil, je snímek skinheadské skupiny Orlík v čele s Danielem Landou smontovaný s barevnými taškami s logem supermarketů Billa. Název obrázku? Billa liga. „Je to jedna z hodně raných věcí, které jsem udělal,“ vzpomíná Břínek. Jednotlivé koláže jsou v knize doplněny informacemi o kontextu, s nímž vznikly.
Ačkoli je nová knížka chronologickým přehledem Břínkovy práce, nedělal na ní úplně sám. Ke spolupráci přizval známého malíře Karla Štědrého a designéra Milana Nedvěda, kteří se postarali – Tomášovými slovy – o „artový charakter knížky“. Ta mu vychází u Euromedia Group ze skupiny Rockaway internetového podnikatele Jakuba Havrlanta. Pro Havrlantova byznysového souputníka z Mall Group, miliardáře Daniela Křetínského, pak TMBK pracuje coby karikaturista časopisu Reflex.
I když slovo „pracuje“ asi není v případě Tomáše Břínka to správné. Ne snad, že by nepracoval, spíš že na práci není existenčně závislý. Ačkoli řada jeho koláží, jejichž hlavními hrdiny bývají Miloš Zeman, Andrej Babiš nebo Tomio Okamura, vypadá jako výsledek snahy z úvodní hodiny kurzu Photoshopu pro úplné začátečníky, oblíbily si je stovky tisíc lidí. A z TMBK udělaly jednu z nejvlivnějších postav českého internetu, předloni získal i cenu v anketě Křišťálová lupa.
Na Instagramu má půl milionu sledujících, na Facebooku 155 tisíc a na Twitteru přes 100 tisíc. Jen tahle masa fanoušků by ho uživila, ostatně se na něj obrací řada firem, aby jim coby influencer pomohl s propagací. Nedávno například pro McDonald’s vytvořil digitální obrázek lisovaného hamburgeru v podobě NFT, který se pak vydražil za čtvrt milionu korun.
Další desítky tisíc followerů čítá jeho mezinárodní účet TMBK Satire. Spustil jej zhruba rok před americkými prezidentskými volbami z podzimu 2020, ovšem v posledních měsících se mu příliš nevěnoval. Na Facebooku má 150 tisíc sledujících, na Instagramu 70 tisíc. „Příští rok do toho chci opět víc šlápnout, humor nezná hranice a řada mezinárodních celebrit a politiků je pro mou práci jako zrozená,“ říká Břínek, jinak též kytarista skupiny The Slots.
V jednom z posledních mezinárodních výtvorů si TMBK utahoval z britské krize kolem nedostatku řidičů. Za volant kamionu posadil Jamese Bonda v podání herce Daniela Craiga, kterému královna Alžběta anglicky říká: „Je mi to líto, agente 007, ale vaše země vás potřebuje právě tady.“
Koneckonců i motto, které umisťuje do záhlaví svých profilů na sociálních sítích, zní právě „Humor je jako Sovětský svaz. Nemá hranice“. A ty nechce znát ani Tomáš Břínek. A to jak regionálně, tak formálně – prosadil se sice v digitálním prostředí, ovšem láká ho čím dál víc i reálný, analogový svět. Loni proto uspořádal v suterénu pražského hotelu Pyramida audiovizuální výstavu Českoland, kde si dělal legraci ze zemanovsko-babišovského establishmentu, a na příští rok už chystá pokračování.
V přípravě je i výstava jeho fyzických koláží poslepovaných z výstřižků z novin a časopisů. „Ty se pak budou prodávat za ohromné peníze. A já si za ně koupím dům. Nebo spíš Porsche. Jo. Spíš to Porsche,“ loučí se absolvent střední fotografické školy, který je jen málokdy vážný.
Související témata:TMBKPřejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.