Internetového provokatéra TMBK láká offline svět. Z jeho nové knihy je předem bestseller a ukázat chce i analogové koláže
Tomáš Břínek alias TMBK
Dominik Landsman a Tomáš Břínek byli dlouho tým. Oba se prosadili na internetu – jeden jako blogger „moderní fotr“, druhý jako karikaturista TMBK – a vydali spolu tři knihy, kterých se prodalo přes 30 tisíc kusů. Jenže teď z nich jsou protivníci. V polovině října vyšla Landsmanovi nová kniha Karanténa s moderním fotrem, v pátek 5. listopadu má svou premiéru také Břínkova monografie s názvem TMBOOK. A jejich úspěch je předmětem sázky.
„Teď jsou z nás soupeři. Vsadili jsme se, že kdo do Vánoc prodá míň výtisků, bude tomu druhému knihu prodávat u stánku na veletrhu. Dominik má pár týdnů náskok, ale já ho doženu,“ směje se Tomáš Břínek. Čtyřicetiletý grafik známý pod přezdívkou TMBK se proslavil nekorektními kolážemi parodujícími politiky i celebrity.
Jestli to bude stačit na vítězství, sice není jasné, ale už z předobjednávek je podle Břínka zřejmé, že jeho knižní novinka bude bestseller: „Teď se narychlo dělají dotisky, aby bylo dost výtisků do distribučních skladů. Myslím, že už teď se dá říct, že se prodá víc kusů, než jsme prodávali s Dominikem.“
S Landsmanem vydali tři satirické knihy, každé z nich se prodalo přes deset tisíc výtisků, což je na poměry českého knižního trhu velice solidní výsledek. Jejich první spolupráce byla v roce 2017 Továrna na debilno, na niž na portálu Hithit.cz vybrali 900 tisíc korun. O rok později přišla Továrna na debilno 2 a loni pak fiktivní životopis hradního mluvčího Jiřího Ovčáčka Někdo mě má rád.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNovinka TMBOOK je procházkou po Břínkově tvorbě, nejstarší koláže, které do ní zařadil, jsou z roku 2007. Příkladem takového archivního kousku, kterým na sebe zároveň poprvé výrazněji upozornil, je snímek skinheadské skupiny Orlík v čele s Danielem Landou smontovaný s barevnými taškami s logem supermarketů Billa. Název obrázku? Billa liga. „Je to jedna z hodně raných věcí, které jsem udělal,“ vzpomíná Břínek. Jednotlivé koláže jsou v knize doplněny informacemi o kontextu, s nímž vznikly.
Ačkoli je nová knížka chronologickým přehledem Břínkovy práce, nedělal na ní úplně sám. Ke spolupráci přizval známého malíře Karla Štědrého a designéra Milana Nedvěda, kteří se postarali – Tomášovými slovy – o „artový charakter knížky“. Ta mu vychází u Euromedia Group ze skupiny Rockaway internetového podnikatele Jakuba Havrlanta. Pro Havrlantova byznysového souputníka z Mall Group, miliardáře Daniela Křetínského, pak TMBK pracuje coby karikaturista časopisu Reflex.
I když slovo „pracuje“ asi není v případě Tomáše Břínka to správné. Ne snad, že by nepracoval, spíš že na práci není existenčně závislý. Ačkoli řada jeho koláží, jejichž hlavními hrdiny bývají Miloš Zeman, Andrej Babiš nebo Tomio Okamura, vypadá jako výsledek snahy z úvodní hodiny kurzu Photoshopu pro úplné začátečníky, oblíbily si je stovky tisíc lidí. A z TMBK udělaly jednu z nejvlivnějších postav českého internetu, předloni získal i cenu v anketě Křišťálová lupa.
Na Instagramu má půl milionu sledujících, na Facebooku 155 tisíc a na Twitteru přes 100 tisíc. Jen tahle masa fanoušků by ho uživila, ostatně se na něj obrací řada firem, aby jim coby influencer pomohl s propagací. Nedávno například pro McDonald’s vytvořil digitální obrázek lisovaného hamburgeru v podobě NFT, který se pak vydražil za čtvrt milionu korun.
Další desítky tisíc followerů čítá jeho mezinárodní účet TMBK Satire. Spustil jej zhruba rok před americkými prezidentskými volbami z podzimu 2020, ovšem v posledních měsících se mu příliš nevěnoval. Na Facebooku má 150 tisíc sledujících, na Instagramu 70 tisíc. „Příští rok do toho chci opět víc šlápnout, humor nezná hranice a řada mezinárodních celebrit a politiků je pro mou práci jako zrozená,“ říká Břínek, jinak též kytarista skupiny The Slots.
V jednom z posledních mezinárodních výtvorů si TMBK utahoval z britské krize kolem nedostatku řidičů. Za volant kamionu posadil Jamese Bonda v podání herce Daniela Craiga, kterému královna Alžběta anglicky říká: „Je mi to líto, agente 007, ale vaše země vás potřebuje právě tady.“
Koneckonců i motto, které umisťuje do záhlaví svých profilů na sociálních sítích, zní právě „Humor je jako Sovětský svaz. Nemá hranice“. A ty nechce znát ani Tomáš Břínek. A to jak regionálně, tak formálně – prosadil se sice v digitálním prostředí, ovšem láká ho čím dál víc i reálný, analogový svět. Loni proto uspořádal v suterénu pražského hotelu Pyramida audiovizuální výstavu Českoland, kde si dělal legraci ze zemanovsko-babišovského establishmentu, a na příští rok už chystá pokračování.
V přípravě je i výstava jeho fyzických koláží poslepovaných z výstřižků z novin a časopisů. „Ty se pak budou prodávat za ohromné peníze. A já si za ně koupím dům. Nebo spíš Porsche. Jo. Spíš to Porsche,“ loučí se absolvent střední fotografické školy, který je jen málokdy vážný.