Akcie Netflixu stála 175 dolarů v září 2017, než se vydala směrem k historickým maximům. Právě ke 175 dolarům už cena akcií streamingového obra klesla jen jednou. Bylo to loni, kdy se Netflix stejně jako celý technologický svět kvůli nepříznivé ekonomické situace sesunul k zemi. A byl to také moment, kdy se do něj rozhodl investovat Ján Hájek, přestože velká část trhu měla jiný názor. Portfolio manažer fondu Top Stocks z Erste Asset Management, v němž spravuje 23 miliard korun více než 100 tisícům klientů, vycítil příležitost a v CzechCrunch Podcastu vysvětluje, proč se tak rozhodl. Jedna akcie s označením NFLX dnes na burze stojí více než dvakrát tolik.
„Netflix je z mého pohledu velice jednoduchý reprezentant toho, jak se změní televizní zábava. Další generace se už nebudou dívat na televizi, jako byli zvyklí moji rodiče nebo jako jsem byl zvyklá já, že musíte vždy v pondělí večer sedět u obrazovky, abyste se mohli podívat na vybraný film nebo seriál. Televizní zábava se mění do formátu, kdy jste pánem svého času a sami si zvolíte, jestli se chcete dívat na jeden, nebo rovnou tři díly, a to kdykoliv,“ vysvětluje dobře známý a pravděpodobný scénář Ján Hájek, který se v našem podcastu sešel s dalším investorem Janem Šurou. Poslechnout si je můžete v přehrávači níže.
Jenže když se loni trhy propadly a také akcie Netflixu klesly až o 70 procent na nejnižší hodnoty za několik let, někteří začali o jeho budoucnosti pochybovat. „Tenkrát jsem vůbec netušil, že Netflix spadne o tolik, ale chtěl jsem vidět, co se s firmou děje v pro ni nepříznivém období. Na můj vkus to nebylo tak špatné, ale míra očekávání byla obrovská, že to nakonec srazilo akcie dolů o 70 procent,“ říká Hájek, který řídí investiční fond Top Stocks, jenž spadá pod Erste Asset Management a je největší u nás, už sedmnáct let a patří mezi nejzkušenější investory na kapitálových trzích v Česku.
O tom, že by mohl do Netflixu investovat a přidat ho do portfolia, mluvil v rozhovoru pro CzechCrunch už koncem roku 2021. V době, kdy v roce 2022 akcie americké firmy závratně padaly, tedy už vše sledoval z první řady. A když byly nejníže, začal úřadovat. „V okamžiku, kdy jsem je za 175 dolarů nakupoval, očekávání bylo takové, že Netflix už nikam neporoste. Nevěřil jsem, že je to ten případ. A je to příklad toho, jak vznikne investiční příležitost. Myslel jsem si o firmě něco jiného než trh, který říkal, že celý příběh Netflixu doběhl,“ popisuje Hájek.
Úplně vyhráno sice ještě Netflix nemá, dnes se ale jeho akcie obchodují za 400 dolarů a firma v posledním kvartálu reportovala mírný nárůst tržeb i počtu uživatelů. I nadále se udržela v zisku, přestože EBITDA, tedy zisk před započtením úroků, daní a odpisů, se meziročně propadl. „Myslím, že míra negativity, která byla s akcií loni spojená, se ukázala jako nepravdivá. Netflix na tom není až tak špatně,“ míní Ján Hájek a upozorňuje, že na rozdíl od jiných obřích firem jako Disney či Warner Bros., které mají také své streamovací služby, je Netflix jediný, který dokáže vydělávat.
O čem dalším byla v podcastu s investory Jánem Hájkem a Jaroslavem Šurou řeč?
Co si myslí o „kauze“ ČEZ a kapitálovém trhu v Česku.
Co se děje na pražské burze a jak hodnotí pět let trhu Start.
Co si myslí o akciích Pilulky a Footshopu na burze.
Investice do Foot Locker, Big Techu a nálada na trzích.
Do čeho investuje Jaroslav Šura a experimentální portfolia
Groupon a světové české investice.
To všechno a ještě mnoho dalšího se dozvíte v novém díle CzechCrunch Podcastu, který si můžete pustit ve vašich podcastových aplikacích včetně Spotify, Apple Podcastů, Google Podcastů a také na YouTubu.
Na YouTubu, Instagramu, TikToku či Twitteru sledují Ondřeje Koběrského desítky tisíc lidí. Provází je světem investic a na platformě Patreon si ho předplácí více než pět tisíc z nich. V devětadvaceti letech tak patří k nejúspěšnějším českým tvůrcům obsahu, jen letos cílí na příjmy nad hranicí 13 milionů korun. „Rozjíždíme také akciový fond a chystáme se na nákupy nemovitostí,“ říká v rozhovoru pro CzechCrunch.
Vystudoval práva a paragrafy ho skutečně pár let živily, vedle toho si ale neustále hrál s vlastním akciovým portfoliem. „Je to pořád moje hobby a moje vášeň, teď za ni ještě dostávám zaplaceno,“ usmívá se. Na podzim 2020 o svých investicích začal natáčet na YouTube videa, která se rychle chytla a strmě jim stoupala sledovanost: „V únoru 2021 jsem proto začal na Patreonu nabírat předplatitele.“
Po pár měsících dokonce odložil právničinu a plně se věnoval jen vytváření investičního obsahu, dnes se pyšní tím, že vede největší patreonskou komunitu v Česku – aktuálně čítá 5 200 předplatitelů. Ti Koběrského, který koncem června oslaví teprve třicáté narozeniny, berou jako svého průvodce finančním světem. Ale čím dál víc i jako online (a vlastně i nonstop) rádce. A na něm je patrné, že hledá cesty, jak se z této pozice posunout dál.
Láká ho správa majetku a investice, v nichž bude mít pod palcem ne jednotky, ale desítky či dokonce stovky milionů korun. Věří si, že na to má. V rozhovoru pro CzechCrunch popisuje, že chystá akciový fond a také speciální firmu, která bude zhodnocovat prostředky jeho předplatitelů a fanoušků skrze nákupy nemovitostí. Poodhaluje také to, kolik ročně utrží peněz i jak vlastně o značce Ondřej Koběrský přemýšlí.
Máte největší předplatitelskou bázi na Patreonu, aspoň z českých tvůrců. Je tam přes pět tisíc lidí. Nabral jste je čistě jen organicky? Jen organicky. Obecně nad sociálními sítěmi přemýšlím jako nad sněhovou koulí, a když člověk chce budovat něco velkého, chce budovat svůj brand, své jméno, opravdu to trvá. Snažím se zlepšovat ve storytellingu, aby lidé u mých videí vydrželi co nejdéle. Každý detail, každé procento hraje roli. Mám grafika, mám dva editory, ladíme hudbu, střih, prostředí. Máme nové studio, učím se dělat krátké formáty. A to všechno dohromady znamená, že věci, které vytvářím, rezonují a líbí se čím dál víc lidem.
Je pro vás Patreon a předplatitelé hlavní zdroj příjmů? Patreon je určitě největší zdroj příjmů, nějakých 60 procent. Zbytek připadá na spolupráce na YouTube, na Instagramu. Dělám i nějaké konzultace, i když je moc nepropaguju, protože se mi z pohledu efektivnosti tolik nevyplatí. Ale je o ně čím dál větší zájem. Lidé a firmy po mně chtějí pomoct s budováním komunit a jak monetizovat svůj brand. Třeba investoři do nemovitostí se na mě čím dál víc obrací.
Jak vlastně o značce Ondřej Koběrský přemýšlíte? Co to je? Když to zjednoduším, snažím se lidem předat základy finanční gramotnosti a naučit je dívat se na věci jako investor, a ne jako konzument. Nejsem pro velmi pokročilé investory, to vůbec ne, cílím na začátečníky a středně pokročilé. Chci jim ukázat, jaké možnosti mají a jak třeba i nenaletět různým podvodníkům nebo nekývnout na různé pofidérní nabídky na finančních trzích. Primárně jsem se vždy soustředil na akcie, ale přidal jsem krypto a teď se začínám věnovat i nemovitostem. Pomůžu lidem zorientovat se, rozkoukat se.
Foto: archiv Ondřeje Koběrského
Známý investiční youtuber Ondřej Koběrský
Chcete být takový investiční one-stop-shop, ne? Je to tak. Začínal jsem s dlouhodobým investováním do akcií, ale po dvou letech jsem zjistil, že kapacita diváků a předplatitelů je více méně naplněná, nebylo kam dál to tlačit. Proto jsem přidal třeba obsah o nemovitostech. Společnost XTB mi teď poskytne prověřeného experta na trading, abychom mohli vyrobit šestidílnou sérii o tradingu, protože je o to velký zájem. Takže ano, z mého Patreonu se stává takový one-time stop pro ty, které zajímá investování.
Jak se předplatitelé posouvají, musíte i vy s nimi. Ostatně někteří z těch, kteří vás předplácí delší dobu, i na Twitteru poznamenávají, že už by potřebovali pokročilejší obsah. Přesně. A je to legitimní, že někdo, kdo je se mnou dva roky, chce něco dalšího, protože za tu dobu se o investování dozvěděl všechno podstatné, zná 80 procent. A těch zbývajících dvacet procent bude studovat celý život, protože investování je nekončící proces. Zároveň je ale těžké najít balanc, protože jsem zkoušel točit videa vysloveně pro zkušené investory, jenže to nikoho moc nezajímalo, naprostá většina lidí chce základy, kvůli tomu ke mně jdou. Netvořím videa, která zajímají mě. Tvořím obsah, který zajímá většinu mých diváků a předplatitelů. Nicméně právě kvůli pokročilým jsem začal dělat trading nebo nemovitosti a v budoucnu pro ně plánuju i pokročilejší obsah. Ovšem musím v obsahu odrážet to, po čem je největší poptávka, a vždy to tak bude.
Zkrátka jak dospívá vaše publikum, musíte růst s ním. Ano a tak stavím i celý Patreon. Od prvních videí, kde se dozvíte, jak si vybrat brokera, až po stanovování vnitřní hodnoty firem a čtení finančních výkazů. Chci, aby to byl nikdy nekončící kurz. Občas se mě lidé ptají, jestli nechci zkusit angličtinu, abych mohl oslovit jiný než český a slovenský trh. Ty jsou ale pořád relativně nepolíbené a mnohem radši budu mít monopol tady, než bych byl malá ryba v zahraničí. Počet lidí, kteří se zajímají a budou zajímat o investování, poroste a já chci být jedním z hlavních jmen, které bude v Česku v tomto směru rezonovat.
Je tu řada lidí, i těch docela bohatých, kteří mi věří a žádají mě, jestli bych jim nespravoval část peněz. Beru to jako přirozený vývoj.
Jaké má vaše značka tržby? Pro letošní rok počítám s obratem přes 13 milionů korun, což ale nezahrnuje zisky z investic.
A kam míříte? To se hůř odhaduje, nechávám tomu částečně volný průběh. Aktuálně ale chystám vlastní akciový fond. Je tu řada lidí, i těch docela bohatých, kteří mi věří a žádají mě, jestli bych jim nespravoval část peněz. Beru to jako přirozený vývoj, postupně chci ustupovat z mediální scény, v dalších pěti až deseti letech chci být méně známý u široké veřejnosti a naopak víc známý mezi bohatými lidmi.
YouTube byste opustil? To ne, spíš nebude tak důležitý. Vzdělávání se budu pořád věnovat, ostatně mediální známost se bude vždy hodit, jen to nebude primární cíl ani ambice. Tím bude něco jako wealth management. A upřímně budu radši, když nebudu tolik na očích, jsem totiž svým založením introvert a nechci rozdávat na potkání autogramy.
Hodně jste v posledních týdnech zdražil, už to mi přijde jako snaha trochu se skrýt. Vysvětlení je prosté – příliš velká poptávka. Letos mně obrovsky narostl počet lidí, už jsem to nestíhal administrovat. Za duben ke mně přišlo 960 lidí po 400 korunách za měsíc. Jenže komunita z Patreonu je opravdu živá, lidé mají spoustu otázek, píšou mi a já se jim snažím odpovídat. Bohužel to v mnoha případech došlo tak daleko, že když se jim objeví nějaký finanční problém, jdou za mnou. Mám 5 300 předplatitelů, takže se ráno probudím a v mailu mám 50 dotazů. Odpovědět jim mi zabere několik hodin denně, ale já nemůžu být jejich online podpora a řešit, kde bude cena Netflixu druhý den. Proto jsem zdražil, abych přísun nových předplatitelů trochu omezil. Nejdřív jsem zdražil na dvojnásobek a teď jsem znovu zdražil ještě víc, základní předplatné nyní stojí přes 800 korun měsíčně bez DPH. Roli hraje i to, že po dvou a půl letech je na mém Patreonu celý kurz investování, který už má celkem solidní hodnotu.
Foto: archiv Ondřeje Koběrského
Youtuber Ondřej Koběrský
Že byste ho prodával jako balíček, jste neuvažoval? Kdybych to prodával jednorázově, má to cenu aspoň deset tisíc korun. Je to něco, o čem přemýšlím. Akorát nemám čas, abych to mohl připravit. Víc pozornosti budu nyní věnovat fondu a investicím do nemovitostí. Mám na ně eseróčko a už se nám podařilo vybrat nižší desítky milionů korun.
Cože? Je to tak. Lidé mi věří a přijde mi smysluplnější jim zhodnocovat peníze a pak si z toho vzít nějaký poplatek, než vymýšlet další čistě obsahový produkt. Někteří lidé jsou mi ochotní svěřit třeba pět milionů korun a věřím, že v budoucnu to bude ještě mnohem víc. Správa cizích peněz má pro mě teď větší smysl.
Přijde mi, že jste trochu z té online slávy unavený a hledáte pro sebe jakýsi únik. Jsem unavený, to nezapírám, a ano, hledám si cestu, jak poskytnout lidem další hodnotu, diverzifikovat příjmy a možná u toho nebýt tolik na očích.
Řekněte mi něco víc k těm nemovitostem. Cílíme zatím na rezidenční nemovitosti, něco by bylo na pronájem a něco na prodej. Výhledově to také překlopím do fondové struktury, v horizontu tří až pěti let očekávám, že budeme na úrovni 100 milionů korun. Pak už to ani jinak nepůjde.
Máte prostředky jen od lidí z Patreonu? Ano, nižší desítky milionů na nemovitosti jsem vybral jen na Patreonu od lidí, kteří mě sledují. Znají můj přístup, ukazoval jsem jim, jak o nemovitostech přemýšlím a jaké mám výsledky. Někteří se mi na to konto ozvali, že by rádi něco vymysleli, takže jsem se poradil s právníky, jak to zařídit a jestli můžu něco takového udělat přes Patreon. Ti mi ukázali cestu, jak to jde, já natočil video, které si na Patreonu pustilo asi 700 lidí a právě od nich jsem vybral nižší desítky milionů korun.
Tahle investiční část vaší práce by za pár let měla být větší než příjmy od předplatitelů? Rád bych, aby příjmy byly rozdělené 50:50. Počet předplatitelů bych chtěl udržet na pěti až šesti tisících s tím, že budou v průměru platit mnohem vyšší měsíční sumu než dnes a já jim za to budu poskytovat i vyšší hodnotu a kvalitnější obsah. Nyní to je průměrně 200 korun, mám tam přes dva tisíce lidí, kteří pořád platí pět eur měsíčně ještě z dob, kdy jsem začínal. Cena pro dříve příchozí vždy zůstane nižší, cením si toho, že mi věřili, když mě ještě nikdo pořádně neznal.
Vy jste vlastně Patreon spustil přesně kdy? Startoval jsem v únoru 2021. V listopadu 2020 jsem začal točit videa na YouTube a za pár měsíců už jsem začal nabírat na Patreonu předplatitele, šlo to dost rychle. Nebyl jsem určitě první investiční kanál, ale konkurenci jsem rychle přerostl.
Teď si účtujete 817 korun měsíčně bez DPH… Upřímně, je to takový pokus a zatím vychází tak, jak jsem si myslel. Za květen přišlo zhruba 200 lidí a dlouhodobý průměr mám 400 nových předplatitelů měsíčně. Takže tam je sice výrazný pokles, jenže z hlediska obratu je to nastejno. Budu teď zkoumat, jak se noví předplatitelé chovají, a podle toho si vyhodnotím, co se vyplatí a co ne. Člověk přece musí neustále něco zkoušet, jinak by zůstal na místě. A pro mě je nejdůležitější postupné zlepšování se a progres.
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Naprosto nezbytné cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Pokročilé analytické funkce
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkce a preference
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Cílené soubory cookies
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.