Investoři mají rádi pohádky. Česká aplikace Readmio na jejich vyprávění získala 25 milionů

Startup dokázal propašovat technologie do pohádek, aniž by dětem nutil jakékoliv vybavení. Jeho aplikaci si už stáhlo přes 300 tisíc lidí.

Iva BrejlováIva Brejlová

readmio

Foto: Readmio

Tři ze čtyř spoluzakladatelů Readmia – Jozef Šimko, Radoslav Rajčan a Ilja Novodvorskij

0Zobrazit komentáře

Obvykle vyprávění pohádek poslouchají jen děti – ale co se stane, když vás u toho poslouchá i váš mobil? Aplikace Readmio vyvinula systém, který dokáže zaslechnout, o čem v pohádce mluvíte. A ve chvíli, kdy si třeba v příběhu mají tři prasátka postavit své domečky, vás k tomu doprovodí chrochtáním. Koncept se zalíbil investorům hned v začátku a aktuálně, po zhruba dvou letech, mu peníze přidávají. Projekt právě získal 25 milionů korun.

Aktuální investici zastřešují dva středoevropské venture kapitálové fondy. Kolo vede Zero Gravity Capital, odkud proudí většina peněz, a doprovází ho tuzemský Depo Ventures. Investice je ve formě konvertibilní půjčky, která se má následně přetransformovat v podíl.

Peníze tým Readmia použije na expanzi do dalších zemí. Už teď je doma v Česku, na Slovensku a ve Velké Británii, v těchto státech si aplikaci stáhlo přes 300 tisíc rodičů, kteří s ní přečetli přes 2,7 milionu příběhů. Příští rok by ale v Readmiu rádi přidali dva nové jazyky a zabydleli se i v Německu a Polsku.

Nápad, se kterým Readmio přišlo, staví na snaze poskytnout rodičům hudební a zvukový doprovod k pohádkám, které sami budou svým dětem předčítat. Ale tak, aby nemuseli nic ovládat, spouštět a hlídat. Cílem se tedy stalo naučit mobil chovat se tak, že rodič může jen číst připravený text a přístroj se sám postará o všechno ostatní, tedy doprovodí hudebním nebo jiným zvukovým doprovodem čtený příběh.

readmio-app

Foto: Readmio

Pohádka v aplikaci Readmio

Aby mobil zvládl rozpoznat slova, zapojil tým Readmia do vývoje složité algoritmy. Naučil je reagovat ve zlomku vteřiny, takže se zvuk ozve ve správnou chvíli. A ještě je naučil pracovat offline, rozpoznávání řeči tudíž zůstává výhradně v přístroji uživatele a nikam se neposílá.

Rodič si jednoduše otevře aplikaci, vybere pohádku a čte připravený text. A mezi slovy přístroj nechá šplouchat vodu, když hrdina pohádky něco hodil do řeky, spustí zpěv ptáků ve chvíli, kdy mají cvrlikat vrabci, nebo začne s jásotem davů lidí, když je načase opěvovat císařovy nové šaty.

„V uplynulém roce jsme se zaměřili především na rozšíření nabídky pohádek v aplikaci. Zavedli jsme nové kategorie příběhů, které se zabývají například vědou, ekologií, přírodou nebo vztahy,“ popisuje svých posledních dvanáct měsíců Jozef Šimko, šéf Readmia.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Startup dnes nabízí přes 350 pohádek ve slovenštině a češtině a přes 250 v angličtině. „Těší nás, že uživatelé využívají i další funkci – nahrávání přečtených pohádek pro budoucí poslech v podobě zvukové stopy. Naši předplatitelé už nahráli 44 tisíc vlastních zvukových příběhů, které mohou poslouchat jejich děti i v nepřítomnosti rodičů,“ dodává Šimko.

Aplikace nabízí přístup k několika desítkám pohádek bez nutnosti platby, některé ale nechává uzamčené pro předplatitele. Teď vedle toho hlásí, že si pohádkovou technologii oblíbili učitelé ve školkách a školách, a tak jim přístup nabízí na rok zdarma.

„Z investičního hlediska nabízí Readmio vyváženou kombinaci jedinečného technologického řešení, aktuální pozice market makera, zkušeného týmu založeného na úspěšných podnikatelích a snadno škálovatelný obchodní model. Dosavadní výsledky, popularita a organické šíření produktu mezi uživateli jen podpořily naše investiční rozhodnutí,“ chválí projekt Vít Hanuš, generální partner Zero One Hundred, pod jehož investiční aktivity fond Zero Gravity Capital spadá.

readmio-produkt-1

Foto: Readmio

Pohádky Readmio jsou mimo jiné i v anglické verzi

Projekt už si našel strategické partnerství s německým výrobcem dětských reproduktorů Tonies, přes které můžou děti pohádky poslouchat, ale také do aplikace posílat ty načtené od rodičů nebo prarodičů a zase si je přehrávat. „Spolupráce s Tonies je pro Readmio příležitostí, jak náš produkt zviditelnit, protože je považována za jednu z nejrychleji rostoucích hračkářských společností v Evropě a nyní plánuje proniknout do Ameriky,“ vysvětluje další spoluzakladatel startupu Ilja Novodvorskij.

Najít další uživatele i prostor pro růst pak má nový CMO Július Vencel. Ten dřív zastával stejnou pozici ve studiu PowerPlay, kde dohlížel na vývoj sportovních her pro uživatele z celého světa.

Readmio funguje od roku 2020 a jeho tým tvoří deset zaměstnanců. Spoluzakladatelé jsou rovnou čtyři – kromě dvojice Šimko a Novodvorskij to jsou Radoslav Rajčan a Erik Nota. Na konci roku 2020 do projektu poslal 13 milionů korun slovenský venture kapitálový fond Zaka. V loňském dubnu pak startup slavil sto tisíc uživatelů, na začátku letoška se už chlubil 200 tisíci.

Twisto zdražuje své služby a hledá cestu k zisku. Až teď je to pro nás priorita, přiznává Michal Šmída

Finančně-technologický startup, který v Česku prošlapal cestu odloženým platbám na internetu, je pod tlakem. Tíží ho ekonomická situace i stav majitele.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

twisto-smida

Foto: Lavin Nguyen/CzechCrunch

Michal Šmída, zakladatel a šéf startupu Twisto

0Zobrazit komentáře

Omlouváme se, ale musíme zdražit. Tak lze v krátkosti shrnout zprávu, která do elektronických schránek dorazila před Vánoci zákazníkům tuzemského finančně-technologického startupu Twisto. Ten nabízí mimo jiné odložené platby při platbách na internetu i mimo něj a kvůli situaci na finančních trzích musel sáhnout ke zdražení svých služeb. V některých případech prý ani to nedokáže kompenzovat náklady, které firma nese, ale podle jejího zakladatele a výkonného ředitele Michala Šmídy je zdražování nutné, aby se udržela na cestě k profitabilitě. O ní přitom mluví už roky. Až teď se z ní ale prý stala priorita.

Pro zákazníky, kteří Twisto využívají, představuje důležitou informaci nový ceník, který začne platit příští rok v březnu. Zvyšují se v něm poplatky za tarif Standard (ze 49 korun na 99 korun měsíčně) a Premium (z 99 korun na 199 korun měsíčně). Z bezplatného online tarifu, který slouží hlavně k placení v e-shopech, zároveň zmizí možnost používat virtuální kartu, s níž lze platit i v obchodech, kde Twisto není integrované. A také se ruší limit 16 500 korun na využívání zvýhodněného směnného kurzu v tarifu Premium s tím, že nově ho lze čerpat do výše měsíčního limitu každého uživatele.

„Novými opatřeními reagujeme na současnou situaci na finančních trzích, kde v posledních měsících dochází k nárůstu úrokových sazeb a tedy i k velkému zdražování peněz, které od nás máte každý měsíc k dispozici,“ napsalo Twisto zákazníkům. Princip fungování této služby tkví v tom, že uživatelům poskytuje dle jejich limitu (ten se stanovuje na základě skóringu) každý měsíc určitý obnos peněz, s nimiž platí například v e-shopech. Uživatelé pak mohou celou částku utracenou v jednom měsíci zaplatit až další měsíc, případně si ji rozložit a splácet postupně. Právě na financování útrat všech svých uživatelů si Twisto půjčuje.

Podle Michala Šmídy, výkonného ředitele Twista, jsou aktuálně náklady jeho firmy na zajištění externího dluhového financování zhruba dvojnásobné oproti předchozímu roku. Některé dosud fungující modely se tak staly obchodně neudržitelnými a firma musela reagovat. Sama přitom uvádí, že v některých případech ani navýšená cena jejích služeb nedokáže kompenzovat náklady, které s financováním svých klientů má. Přesto bylo zdražení podle Šmídy nutností, aby se Twisto udrželo na cestě k ziskovosti. O ní přitom sám zakladatel mluví už několik let.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Ačkoliv profitabilita je dlouhodobým cílem, až s letošními změnami v ekonomice se z ní stala ta hlavní priorita. V minulých letech byl tím hlavním zaměřením stále růst, ať už byznysový, týmový nebo produktový,“ přiznává pro CzechCrunch pětatřicetiletý Michal Šmída. Přestože v Česku už je prý k profitabilitě na rozdíl od Polska, kde dál investuje do expanze, blízko, i za rok 2022 počítá s významnou ztrátou stejně jako v předchozích letech. Naposledy v roce 2021 Twisto podle své výroční zprávy skončilo v čisté ztrátě přes 163 milionů korun, rok předtím to bylo přes 124 milionů korun.

„Letos pravděpodobně bude ztráta o něco vyšší vzhledem k projektům se Zipem, ve kterých Twisto podporovalo expanzní agendu napříč Evropou, což si vyžádalo velkou investici do naší platformy a technologie,“ doplňuje Šmída. Pro Twisto je podle něj ziskovost nyní klíčovým cílem a rok 2022 se prý stejně jako u jiných technologických firem v Evropě i ve světě ponese ve znamení řízení nákladů a jednotkové profitability na klienta či transakci. Důležité jsou přitom zmíněné projekty se Zipem. Právě australská firma totiž Twisto v roce 2021 koupila a měla s ním stejně jako s dalšími akvírovanými startupy po celém světě velké plány.

Australská mise, v rámci níž chtěl Zip s finančními technologiemi dobývat de facto celý svět od Spojených států až po Blízký východ, však poměrně záhy narazila. Akcie technologickým firem se začaly propadat a právě trh služeb s odloženými platbami, který dlouhodobě bojuje s profitabilitou, se ocitl pod velkým tlakem. Drastické procitnutí zažil globální pionýr těchto služeb v podobě švédského startupu Klarna, který musel odepsat ze své hodnoty téměř 40 miliard dolarů. A střemhlav dolů na australské burze zamířil také Zip. Jeho akcie teď stojí půl australského dolaru, to je meziroční propad o téměř 90 procent.

twisto-karta

Foto: Twisto

Platební karta Twisto

To má zásadní vliv nejen na další strategii a směřování byznysu této firmy, ale neutěšený propad akcií s označením ZIP na australské burze sledují také původní akcionáři Twista. Zip totiž nejprve za 10 milionů eur v roce 2020 koupil v pražské firmě minoritní část, následně v květnu 2021 realizoval opci, díky které akvíroval 100% podíl v Twistu. Šlo o transakci za zhruba 2,5 miliardy korun, přičemž většina peněz byla původním akcionářům v čele s Michalem Šmídou vyplácena v akciích Zipu. Mezi investory, kteří během let poslali do Twista v přímých investicích přes 860 milionů korun, byla například ING Bank, tuzemské fondy Enern a Miton, Velocity Capital či Uniqa.

Michal Šmída po prodeji hlásil, že se díky silnému majiteli v zádech může konečně podívat do očí zmíněné švédské Klarně, která nakonec letos vstoupila také do Česka. Vedle přímého souboje s novým konkurentem na domácím trhu ale nakonec musel řešit také úplně jiné otázky spojené s budoucností celé své firmy. Původní plány na expanzi do dalších tří zemí totiž byly zastavené a Šmída dostal od Zipu svolení jednat s možnými strategickými investory a partnery, kteří by mohli do Twista po boku Zipu vstoupit či dokonce celou firmu odkoupit. Zip totiž udělal otočku ve svých plánech a chce se soustředit pouze na klíčové trhy.

„Součástí mého mandátu je oslovovat možné strategické investory a partnery. Pracujeme na tom a do konce roku chceme vědět, s kým půjdeme dál. A kudy nasměrujeme budoucí růst i další expanzi,“ říkal Šmída letos v červenci v rozhovoru pro týdeník Ekonom. Aktuální situaci s ohledem na to, že je Zip společností vedenou na australské burze, nechce komentovat, ale podle informací CzechCrunche zatím o novém investorovi či majiteli Twista rozhodnuto není. Směřování firmy i výše popsané znění podmínek je nicméně podle Šmídy plně v rukou managementu Twista, který ve firmě působil i před příchodem Zipu.

klarna_1

Přečtěte si takéValuace startupů klesají o miliardy. Je to lepší než krach i příležitost otočit, co to ale znamená?Valuace startupů klesají o miliardy. Je to lepší než krach i příležitost otočit, co to ale znamená?

Do kdy by chtěli mít v Twistu jasno o své budoucnosti a zda je ve hře i varianta, že Zip zůstane stoprocentním a jediným majitelem firmy, nechce tuzemská společnost komentovat. Z hlediska dlouhodobého fungování ale podle Šmídy Twisto zatím nijak ohroženo není. Věří i v to, že nové podmínky nebudou pro většinu zákazníků důvodem ke zrušení jeho služeb. „Ceny tarifů v České republice jsme neměnili od roku 2018. Jsme přesvědčeni, že vzhledem k současné ekonomické situaci jsou nové podmínky stále velice férové,“ dodává Šmída. V Polsku prý nedávno podobné změny způsobily jen minimální odliv zákazníků.

altman-zuck

Přečtěte si takéLov na mozky AI: Meta, Musk i Google nabízejí milionové bonusyV Silicon Valley se bojuje o nejchytřejší mozky světa. Zuckerberg nabízí miliony i stůl vedle sebe

Některých klientů Twista se v rámci nových podmínek týká také snížení jejich měsíčních limitů. Podle Šmídy jde ale pouze o zhruba pět procent všech aktivních registrovaných uživatelů. „Jedná se o uživatele využívající ve velkém pouze ty služby, které nám nepřinášejí žádné příjmy a naopak jsou spojeny s vysokými náklady,“ vysvětluje. Typicky může jít o zákazníky, kteří přes Twisto každý měsíc utratí desítky tisíc korun, a protože v dalším měsíci vše včas splatí, neplatí žádné poplatky. Z takového uživatele Twistu plynou akorát náklady na financování jeho útrat. Příjmy má jen v případě, že si uživatel platí jeden z placených tarifů, ale to není nutně podmínka.

Právě účty s klasickou platební kartou, s níž mohou zákazníci platit všude, nebo rozložení splátek do dvanácti měsíců jsou produkty, na nichž Twisto vydělává a zlepšuje si díky tomu marži. Ta je totiž ve světě odložených plateb velice nízká. „Je potřeba točit obrovské objemy peněz, aby se byznys přehoupl do zisku. Třeba Zip ročně půjčuje kolem deseti miliard dolarů a je profitabilní jen v Austrálii. Narozdíl od sektoru odložených plateb mají firmy, které poskytují klasické spotřebitelské úvěry, méně klientů, obrátí menší objemy peněz, ale mají výrazně vyšší marže,“ uvedl Šmída pro Ekonom.