Milion a půl přečtených příběhů, přes dva miliony v tržbách. Pohádkové Readmio si v Česku byznys ověřilo, tak jde do Británie

Iva BrejlováIva Brejlová

readmio spoluzakladatelé

Foto: Readmio

Zakladatelé Readmia: Martin Bruncko, Radoslav Rajčan, Ilya Novodvorskiy a Jozef Šimko

0Zobrazit komentáře

Pravidelně každý den usedají čtyři tisíce Čechů a Slováků se svými dětmi, aby jim četli pohádku. Tedy – tyto čtyři tisíce k tomu mají v ruce mobil. Ne proto, aby po očku sledovali novinky ve světě. Čtou pohádky v aplikaci Readmio. Projekt, se kterým přišel stejnojmenný startup před rokem a půl, si za tu dobu vyzkoušelo skoro 200 tisíc lidí, kteří už stihli přečíst téměř 1,5 milionu příběhů pro děti.

„To je dost. Máme z toho radost. Představujeme si, kolik dětí jsme pozitivně ovlivnili,“ komentuje Jozef Šimko, jeden ze spoluzakladatelů Readmia. Aktivně aplikaci používá 35 tisíc lidí měsíčně. A prémiovou, placenou verzi celkem 4 200 lidí. To firmě za první rok, kdy je tato verze dostupná, už vygenerovalo tržby ve výši necelých 90 tisíc eur, tedy skoro 2,2 milionu korun.

Faktem nicméně je, že tržby ještě zdaleka nepokrývají náklady. A pokud vše půjde podle představ, změna tohoto stavu by mohla nastat na přelomu aktuálního a příštího roku. Přesto současná čísla zakladatelé startupu vidí jako úspěšná.

„Je to za Česko a Slovensko, což považujeme za dobrý výsledek. Ověřili jsme si, že to celé dává smysl. Lidi jsou za obsah a funkce ochotní platit. Ale bylo nám od začátku jasné, že jen na česko-slovenském trhu se neuživíme. Takže teď pořádně zabereme na anglicky hovořících trzích,“ plánuje Šimko.

Tím myslí především odstartování kampaní, aby se další rodiče o aplikaci dozvěděli. Obsah pro ně již mají připravený. Expanzi do zahraničí mělo Readmio v plánu už pro minulý rok, ale nakonec se tvůrci rozhodli věnovat delší čas jeho vylepšování. „Chtěli jsme aplikaci v zahraničí opravdu vykopnout a zbytečně nepálit finanční prostředky. Aby byl hned první zážitek uživatele skvělý a nadchl ho. A to nám chvilku trvalo,“ shrnuje Šimko.

Prošlapat širší pěšinku

Nadchnout má poměrně tenká pěšinka, kterou si Readmio našlo a na které hodlá postupně přestat balancovat tím, že ji prostě rozšíří. Využívá totiž technologie pro děti – ale jen tolik, aby na sebe samotné přístroje nestrhávaly pozornost a příliš do interakce mezi dospělým a dítětem nezasahovaly.

Readmio je aplikace, která nabízí v mobilu pohádky ke čtení. U toho ale uživatele pečlivě poslouchá, a jakmile slyší to správné slovní spojení, doprovodí ho zvukem, který má podtrhovat pohádkovou atmosféru. Když si zrovna mají tři prasátka postavit své domečky, zachrochtají. Jakmile rodič přečte slova o tom, že císař vynesl před dav své nové šaty, onen dav začne jásat.

readmio-app

Foto: Readmio

Pohádka v aplikaci Readmio

Uživatelkami jsou nepřekvapivě především matky a v aplikaci stráví průměrně přes osm minut. Na začátku mají na výběr několik desítek pohádek, ty zdarma podle Šimka stále přibývají a nadále také mají. Pokud uživatelé chtějí víc, můžou si zřídit předplatné.

To pro Readmio znamená zmíněné tržby ve výši 90 tisíc eur, z nichž 55 procent pochází z Česka a naprostá většina zbytku ze Slovenska. „Ostatní země tvoří zatím nepodstatná čísla,“ dodává Šimko. Současná expanze do Británie a potom i dál má s podíly ovšem významně zahýbat. Zatím v Readmiu vylepšovali obsah v angličtině a připravovali marketing.

Ten zatím startup v tuzemsku testuje: zkusil si spolupráci s dětským časopisem Puntík i s Woltem, pro který připravil příběhy na míru. Pracuje také na několika příbězích, které mají děti vzdělávat například v recyklaci i přírodních vědách. Ještě na začátku roku mají přibýt nové, včetně těch zaměřených na takzvaný wellbeing.

Readmio intro box

Foto: Readmio

Offline aktivity projektu Readmio

Readmio se také pouští ještě o něco víc do offline světa. Tým vydal tištěnou knížku pohádek, které fungují s aplikací. Pokud si člověk telefonem načte QR kód z konkrétní stránky dané pohádky, přístroj už může odložit úplně a číst jen z knížky. Zvuky ho hned po vyřčení těch správných slov mobil doprovodí opět sám.

Knížka je zatím nicméně dostupná pouze na slovenském trhu. „Jsme zvědaví na efekt. Přemýšlíme o tom, že bychom dělali víc takových aktivit. A pro děti z toho vyplývá ještě méně času u obrazovky,“ doplňuje Šimko.

Podobně s QR kódy budou fungovat dětské kartičky, které už si Readmio nechalo vytisknout a jejichž funkčnost teď zkouší. Když si děti podle nich vyberou pohádku, stačí přiložit telefon ke kartičce a NFC čip, případně QR kód poté automaticky otevře daný příběh. U některých projektů pak odkazuje na úplně offline aktivity.

Zprofesionalizovali jsme se

„Byl to úspěšný, ale hektický rok. Hodně jsme se toho naučili. Aplikaci jsme vylepšili a několikrát jsme si vyměnili role a uvnitř se zprofesionalizovali,“ říká teď Šimko. Právě on převzal po Ilyovi Novodvorském pozici CEO, naopak Novodvorskiy cestuje po světě a domlouvá nová partnerství.

V Readmiu aktuálně pracuje desítka lidí na plný pracovní úvazek a další desítka externistů. Spoluzakladatelé jsou rovnou čtyři: kromě dvojice Šimko a Novodvorskiy to jsou Martin Bruncko a Radoslav Rajčan. Na konci roku 2020 do projektu poslal 13 milionů korun slovenský venture kapitálový fond ZAKA. V loňském dubnu pak slavil sto tisíc uživatelů a zvítězil v českém finále celosvětové soutěže Creative Business Cup 2021.

Rubriku Startupy podporujíjt-retina