Investoři věří, že v Brně roste firma na úrovni Avastu. Whalebone na internetu chrání miliony lidí od Česka až po Filipíny
Většina běžných uživatelů si u oblasti kybernetické bezpečnosti představí klasické antivirové programy, které je nutné instalovat, a firmy jako Avast. I díky tomuto globálnímu gigantovi má ostatně Česko ve světě dobrou pověst jako hnízdo pokročilých obranných technologií a na zdejší tradici navazuje několik startupů. Jedním z nich je Whalebone, jenž však k bezpečnostním řešením přistupuje o něco jinak a i díky nedávné investici rychle pokračuje v dobývání globálních trhů.
Whalebone totiž meziročně zvýšil svůj obrat z 13 milionů korun v roce 2020 na loňský trojnásobek na úrovni 40 milionů korun. Podle vyjádření letos směřuje ke hranici sto milionů korun. Počet jeho klientů už přesáhl 250 firem, v závislosti na produktu jsou rozprostřené po celém světě. Na druhé straně však kyberbezpečnostní řešení ochraňuje už vyšší jednotky milionů uživatelů.
Brněnský startup totiž nevyvíjí klasický antivirus, který si uživatelé instalují do svého počítače či mobilu, místo toho ochranu dodává rovnou síťovým provozovatelům, jako jsou poskytovatelé internetu či telekomunikační operátoři. Konkrétně například řešení O2 Security je ve skutečnosti od společnosti Whalebone, jen pod jinou značkou.
Teď navíc rychle expanduje na nové trhy a pracuje na větší akvizici nových klientů. Whalebone v loňském květnu získal investici 65 milionů korun od maďarského fondu Day One Capital s přispěním českého Fazole Ventures miliardáře Pavla Boušky. „Po investici začalo rychlé škálování, přibyly desítky nových členů týmu na všech kontinentech,“ komentuje pro CzechCrunch ředitel startupu Richard Malovič.
„Velký potenciál je daný hlavně škálovatelností, jsme schopní během několika týdnů nasadit a prodávat produkt stovkám tisícům nových uživatelů. Zároveň získáním telekomu vlastně většinou máme přístup třeba ke třetině celého trhu nebo i víc, protože těch operátorů není nikde moc. Telekom může produkt dál prodávat jako B2C, B2B i B2G (koncovým zákazníkům, jiným firmám a vládám – pozn. red.),“ vysvětluje Malovič.
Jako hlavní konkurenční výhodu Whalebonu vidí hlavně v rychlosti implementace řešení u klientů, kdy v posledních případech trvala kolem šesti týdnů. U ostatních firem na trhu se tato doba pohybuje v řádu vyšších měsíců, běžně přitom i více než jednoho roku. Brněnský startup tento rozdíl vysvětluje zejména tím, že produkt Aura určený pro infrastrukturu telekomů vyvíjel ve spolupráci s rakouským A1 Telekom Austria Group. Dnes jej využívají zejména společnosti v Evropě a v Ugandě, další klienti jsou v procesu po celém světě.